Jump to content

Er sellier&bellot 6,5*55 uegnet til omlading?


Thomas Hansen

Recommended Posts

Det går helt fint å lade S&B på nytt. S&B har vel heller rykte på seg for noe ujevn messingkvalitet, og ujevn tykkelse på godset (ujevn vekt). Til vanlig treningsskyting/jakt vil det ikke ha noen betydning. For presisjonsskyting på delvis lange hold, ville jeg nok valgt noe annet. Følg med på at hylsene er hele før omlading. De vil ikke tåle like mange omladinger som Lapua/Norma hylser.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du vil ha det litt komfortabelt, så styr unna selleri&gulrot hylsene. Det er mitt tips iallefall..

 

Dei går fint an å lade om igjen, men det blir masse unødvendig arbeid. Orginalt er ammoen ganske hardt ladd, messingen er forholdsvis stiv, så når dei hylsene får den orginale smellen, så utvider dei seg ganske mykje og dei er nødt til å halspresses skikkelig godt for å få skikkelig kulehold. Lader du svakt så kan du unngå å frese halsen for ca annakvart skudd, lader du hardt så må du frese halsen for kvart skudd, iallfall om rifla di har litt trangt kammer...

 

Eg bruker kun dei hylsene til forholdsvis svakt ladd 95 grains v-max i 6.5x55 og må frese hylsehalsen for annakvart skudd..

 

Mitt tips er å bruke Norma og Lapua/Raufoss hylser.. Aller helst sistnevnte..

Link to comment
Share on other sites

Vil definitivt IKKE anbefale å lade disse hylsene om igjen... Ujevn godstykkelse og dårlig messingkvalitet får følger.. GARANTERT... Har sett et par eksempel på hylseseparasjon ved trykkring på NY S&B ammo... Og dette innbyr ihvertfall ikke meg til bruk av disse hylsene til lading.. Lever dine 3000 hylser til skraphandleren og bruk pengene du får (ca 30kr/kg) til å kjøpe deg Norma eller Lapua/Raufoss hylser.. Mange som selger engangs skutte sllike her inne !! :P

Link to comment
Share on other sites

Nå er min erfaring gjort med ammoen i .223 og .308. I rifla mi i .308 så fikk jeg hylseseperasjon flere ganger og sleit med hevearma annenhvert skudd gjennom de 100+ skuddene jeg skjøt. Nå skyr jeg ammoen som pesten.

 

Som de andre sier her, få deg no Lapua hylser istedenfor.

Link to comment
Share on other sites

Som treningsammo, med middels ladning kan disse fint lades om.

Har brukt disse til trening i Sauer200 for mengde-trening og er ladd om 6-seks ganger

UTEN noe trøbbel. Sjekk imidlertid lengden på hylsene for hver omladning og kast dem etterhvert.

Større kaliber enn 6.5 blir mer trøblete i s&b.

Ellers enig med Thomas S og Mauser 68

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg hadde sittet på 3000 hylser ville jeg ha brukt de. Selv om de bare lades om 3 ganger vil de holde til å slite ut et løp eller to.

 

S&B hylser, de er litt stive, de har litt trange hettelommer (noen har litt grunne hettelommer og) men de er definitivt egnet til å lade om. Selv om lapua, norma og andre merker er bedre så er de ikke ubrukelige. Jeg ladde om en håndfull 308w S&B hylser for 3 år siden og de ble ladet om opp mot 10 ganger uten noen slags problemer.

 

Les her:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=17&t=3746&hilit=s+b+hylser

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg hadde sittet på 3000 hylser ville jeg ha brukt de. Selv om de bare lades om 3 ganger vil de holde til å slite ut et løp eller to.

 

S&B hylser, de er litt stive, de har litt trange hettelommer (noen har litt grunne hettelommer og) men de er definitivt egnet til å lade om. Selv om lapua, norma og andre merker er bedre så er de ikke ubrukelige. Jeg ladde om en håndfull 308w S&B hylser for 3 år siden og de ble ladet om opp mot 10 ganger uten noen slags problemer.

 

Les her:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=17&t=3746&hilit=s+b+hylser

 

Leste kjapt igjennom S&B hylse tråden:)

 

Får nesten utbrodere litt problemene mine med S&B. Dette gjelder fabrikkammo og ikke hjemmeladet forøvrig. Forklaringen min ovenfor gjaldt som sagt .308 ammo i boltrifle. Men jeg har forsøkt å skyte S&B .223 gjennom "ranch riflen" min å, og der vil rifla rett og slett ikke spytte ut hylsene, må nesten hver gang lade manuelt/pelle ut tomhylse for å skyte. Klikk har jeg også rett som det er. Fiocchien derimot funker helt greit. Sikkert mange variabler som spiller inn, men ammo skal funke uansett våpen synes jeg.. :)

Link to comment
Share on other sites

Har ladd, trena og jakta med baneplukka S&B-hylser i 7,92, 308 og 3006 i mange år. Trange hettelommer, verst i 7,92. Lee sin pressemonterte hettesetjar med magasin funkar, og det er den eg brukar uansett hylser. Stiv messing som har strekt seg oppmot eller over maks etter fabrikksmellen, bør trimma eller i alle fall sjekka før ein ladar sjølv med eingongsskotne hylser. Nokre få hylser har grunne utdragarriller som ikkje vil inn i hylsehaldaren. Hiv desse. S&B har halde like lenge eller lengre enn Federal og Remington, og det har ikkje vore snakk om svake ladningar. Lapuahylser er betre, ok, men dei er det lite av der eg plukkar. Men viss ein har lyst å bruka pengar på å unngå det eg opplever som marginale problem, så er vel det eit spørsmål om smak og økonomi. Eg ladar i alle fall S&B utan å ergra meg altfor mykje.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...