Jump to content

1-4x24 eller 1,5-6x42 til hundeførerrifle


Target

Recommended Posts

Jeg hadde valgt. 1,5x6-42.

Den kikkerten dekker det du har behov for.

(Har ingen erfaring som hundefører what so ever bare så det er sagt...)

 

Men jeg har ofte spekulert på det samme som trådstarter når jeg har drømt meg bort når jeg sitter i forelesningene(...), og vil ikke 1,5x forstørrelse bli "stort" hvis du som hundefører får elgen på 10-12m?

Link to comment
Share on other sites

Egentlig hipp som happ spør du meg. Jeg har brukt begge på hundefører rifler, og har i øyeblikket en S&B 1.1-4 Zenith på min 9,3x62. Det er ikke noe problem å skyte ut til 200 meter med den, og det er vel ikke så alt for ofte at det må skytes på lengre hold under vanlig elgjakt.

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd begge deler, dvs en 1.25-4 X 24 Swarowski nå, og en meopta 3-9X 42 tidligere. Følte at den større kikkerten var mer i veien, og at balansen ble mye bedre i børsa med en mindre kikkert, så mitt førstevalg ville blitt en lavt montert liten kikkert.

 

mvh

ToreD

Link to comment
Share on other sites

Bruker en 1,5-6x42 på elgjakta. Har i grunnen aldri savnet noen annen forstørrelse på kikkerten. Både til bruk på posteringjakt og når en går med hund. Fungerer utmerket på trange postplasser og for min del skyter jeg ikke på noe lengre hold enn 150-200 meter. Og da holder det med 6x forstørrelse.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nå er ikke jeg hundefører, men jeg har litt erfaring med å skyte med lavforstørrelsesopptikk og vil bare bekrefte det som er nevnt allerede, forskjellen på 1x og 1,25 el. 1,5 er veldig stor, 1x kan man skyte uproblematisk med begge øyne oppe, det gir deg en helt annen oversikt over situasjonen enn å måtte lukke et øye å se gjennom kikkerten. Så om man ikke må ha 6x så ville jeg helt klart valgt 1-4.

Har du råd kjøper du bare Swarovski Z6i 1-6 så slår du to fluer i en smekk ;)

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke jeg hundefører, men jeg har litt erfaring med å skyte med lavforstørrelsesopptikk og vil bare bekrefte det som er nevnt allerede, forskjellen på 1x og 1,25 el. 1,5 er veldig stor, 1x kan man skyte uproblematisk med begge øyne oppe, det gir deg en helt annen oversikt over situasjonen enn å måtte lukke et øye å se gjennom kikkerten. Så om man ikke må ha 6x så ville jeg helt klart valgt 1-4.quote]

 

 

En Zeiss 1,1-4x24 er det optimale valget for korte hold - så skyter du med begge øyne åpne! 4x er plenty stort nok på elg opptil 300m+. Den dekker ikke sååå mye av målet at det blir et problem. Vi snakker vel 4,5cm på 200m ved 4x?

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skulle det være det?

 

Jeg vil hevde at 4x bør holde lenge. Det er ikke så mange år siden det var ganske standard med fast 6x på militære skarpskytterrifler. Og de var vel beregnet på mindre mål på lengre hold.

Personlig har jeg min ringe erfaring fra langholdsskyting med en 1,5-6x S&B og det holdt da greit til å treffe 40x40cm på 600m.

Så 4x på elg på 300m bør fungere helt greit.

 

Hvis en derimot er mer komfortabelmed mer forstørrelse så velger en selvfølgelig det likevel :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...