Jump to content

HUMAN jakt!


andyki87

Recommended Posts

Du får vente til du får eit par år til på baken og kanskje får ein dårlig høst, der du trakker i dagevis kanskje fleire veker, uten ein eineste fugl.. Så skal eg spørre deg igjen, om du ikkje hadde skutt i samme situasjon..

På ein gitt avstand, så hadde du kanskje tatt alle 3 på et skudd, så hadde du hatt 1 skudd i backup i tilfelle ein av dei prøvde å stikke seg vekk..

 

Tross alt, skyte stillestående fugl på bakken, er langt meir riktig ( liker ikkje heilt å plassere ordet humant her) og langt betre sjanse for minimal skadeskyting, enn å skyte etter fugl i flukt..

 

Sjansen for at du får tak i fuglen, hvis den er skadeskutt er også større, om den sitter på bakken, enn om den f.eks skulle få kaste seg ned ein plass frå lufta, 3-400 meter frå der du traff den. Enkelte har heller ikkje bikkje til å finne igjen fuglen med...

 

Så spør du meg, så er det spørsmålet ditt så inni granskauen dumt og det vitner om at enkelte har ekstremt lite å finne på, når dei må grave i media, sluke alt rått og servere det her på forumet for diskusjon..

Link to comment
Share on other sites

Tenk så mange kyllinger de kunne produsert... Enig med de fleste her, men uenig med Farstad i at det sjelden er mulig å skyte flere fugl i et skudd. Slett ikke uvanlig med ryper, men storfugl er nok utvilsomt sjeldnere. I store rypekull som sitter på bakken er sjansen for skadeskyting stor, men som den eminente pølsemakeren og viltkjøttmotivatoren sier er sjansen for skadeskyting langt større ved fluktskyting. Hovedregelen er bom bak og under for min del- fremdeles....... :shifty:

Link to comment
Share on other sites

opplevde det samme for noen år siden da jeg plutselig så og si trødde på et kull med 20 fjellryper :) lot førsteskuddet gå etter rypa ytterst/nederst i kullet, der datt det to, og ei til på andreskuddet.

Første og sikkert siste gangen jeg blir å oppleve det, men var temmelig kjipt siden kvota var nådd på 2 sekunder :)

Link to comment
Share on other sites

@andyki87 Reagerer du på at han skyter fugl på bakken, eller at han skyter i en flokk?

 

Jeg skyter sittende fugl viss jeg kan, men bare viss fuglen sitter litt bort fra de andre, og ikke har fugl bak seg heller. Har skutt to fugler med ett skudd en gang, men de satt få cm fra hverandre.

 

Det kommer ikke fram i artikkelen hvordan fuglene satt. Det kan ha vært to som satt tett sammen, litt bort fra de andre, eller så kan han ha satsa på flaksen og skutt midt i flokken.

 

Det er mange år siden reinsdyrjegere slutta å skyte midt i flokken, men jeg er redd en del fuglejegere fortsatt gjør det.

Link to comment
Share on other sites

Vi veit ingenting om hvordan de fuglene satt, og har av den grunn svært dårlig grunnlag for å kritisere skytteren for å bedrive "uetisk" jakt. Er blitt stor sport i å kritisere alt og alle her inne for tiden :cry:

 

Brunfugl vs. svartfugl er en annen diskusjon, men da er det ikke noe forskjell om han brukte 2 eller 3 skudd på 3 fugler.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...