Jump to content

Dansedommer sterkt kritisert for hundeløfting


IvoRei

Recommended Posts

De fleste med fuglehund har vel gjort dette "grepet" noen ganger..

 

Og den notisen han dansedommeren kom med, at han aldri har gjort det før osv... er jo bare piss! (Nå VET jeg jo ikke, men så tilfeldig er ting skjelden).

 

Burde heller vært litt mann og forklart at slik må man bare ta en fuglehund i ny og ne..

 

Nå skal det sies at jeg har MER tro på en annen form for oppdragelse av hund, men har selv gjort dette noen ganger, i ren frustrasjon..

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Jeg så programmet og synes slik behandling er langt under pari. Riktignok har jeg liten erfaring med settere, men alikevel. Det måda kunne gå ann og få hunden til og forstå med en god porsjon trening. Slik som må til med andre jakthundraser.

Link to comment
Share on other sites

Det er helt normal praksis å løfte hunden tilbake på en slik måte, når den ramper. Tak i nakken og buk. Dette har da ingen ting med mishandling å gjøre. Jeg skal like å se den som får en heit setter i orden i fugl uten å ta noen grep. Jeg har gått sammen med Tor Fløysvik på prøver mange ganger og han er en veldig flink hundemann som har hatt gode hunder i svært mange år, selv om han har vært borte fra miljøet en stund.

Han har bikkjer etter italienske linjer(mye franchini) og det er tøffe hunder som utmerket godt tåler å håndteres i fugl. Største feilen som vel her blir begått er at han skyter når hundene ramper. Det straffer seg ofte, da en ofte får mye å hanke inn igjen. Folk må slutte å hyle over seg hver gang noen tar tak i en hund. Ta en titt på valpemora og se hvordan hun oppdrar sitt avkom. Hver og en av oss har nok mye å lære der.

Link to comment
Share on other sites

slik behandling av hunden er faktisk helt unødvendig og ofte resultat av egen frustasjon av at ting ikke funker. trener mine fuglehunder på den filosofi at har den ikke lært det så kan en heller ikke kreve det av hunden. legge byggestein på byggestein for så å kjøre komplett fuglearbeid kun når alle elementer er trent på hver for seg og hunden mestrer dette. feiler hunden da må en gå litt tilbake og trene på det hunden feiler på til den mestrer dette. mangen provokasjoner som kan brukes for å trene på ro i oppflykt. en må altri legge lista så høyt at hunden feiler da har en gått for fort frem og må ofte starte på nytt med det elementet hunden feiler i. å ta hunden slik kan fort føre til at du får ein treg reiser og tar en hunden for ofte slik så mister du respekten hunden har for deg og da blir sammarbeidet ødelagt. sier ikke at det ikke er lov å ta hunden, men er en litt observang på hvilken signaler hunden gir så finner du fort ut av hvor mye ris hunden trenger før den skjønner at den har gjort noe galt. er ikke vits å skambanke en hund som allerede har underkastet seg, men en må heller ikke gi seg når hunden ikke viser tegn til underkastelse. viktig å finne den rette balansen på risen så en ikke overdriver. hver hund er forskjellig. har sett flere hunder feile på krogstad som fungerer fint på både skog og fjell. kommer en på ny arena så må en alltid starte litt forfra og ikke forvente at det skal fungere der også.

Link to comment
Share on other sites

Ser du bruker ordet skambanking. Det er det vanligste å bruke for å stemple andre, og selv stikke av med seieren i en diskusjon om dressur og forskjellige måter av denne. Videosnutten viser ingen skambanking av hund, så hvorfor dra dette inn i debatten. Her var det vel egentlig grepet som ble brukt, som av enkelte ble stemplet som dyremishandling. Jeg kan garantere deg at Fløysvik kjenner til de hundene han har, og hva de tåler av håndtering. Det er nok ikke noen fare med treg reis og viltskyhet etter en slik inngrepen.

Derimot- å skambanke en hund- er noe helt annet.

Link to comment
Share on other sites

Tor Fløysviks hyling og skriking og behandling av bikkja minner veldig om meg selv når jeg hadde min første hund som var en engelsk setter. At jeg 17 år etterpå fortsatt er skamfull over egen oppførsel betyr ikke at jeg mener Fløysvik gjorde noe galt. Enkelte bikkjer tåler røff behandling og kan tas litt innimellom. At man kan få frem ei bra bikkje ved andre og "penere"metoder er det heller ingen tvil om.

Link to comment
Share on other sites

Jutul

 

Har du kikket på valpemora ? Det kan se røfft ut, men forsøk å få med deg hvor lenge det varer (brøkdelen av et sekund). Hva med hennes respons til valpens adferd ?

 

De fleste av oss har nok gjort denne feilen en gang eller to, men vi er ikke stolte av det.

 

Joda, jeg har hatt sjangsen til å følge ganske så mange kull i kassa. Korrigering er som du sier-lynrask og kortvarig. Men har du sett hvordan tispa ignorerer/bevisst overser valper som har en dårlig oppførsel? Dette kan gå over lang tid og valpen bruker mye energi på å få tispas oppmerksomhet.

 

Vi sliter ofte med de samme problemene. Sannheten er nok at noen tar tak for å få slutt på unoter, mens andre er fornøyd om dressuren sitter sånn nogenlunde. Har man ambisjoner om en 90% lydig fuglehund, må en rett og slett ta noen tak. Vi har i mer enn 100 år avlet på de hundene som har størst jaktlyst. Mange av dagens hunder har en så ekstrem jaktlyst at vi som eiere må bruke mye tid og engasjament for å klare å ligge foran hundens utvikling med vår dressur. Selv om hjemmedressuren sitter, blir det omtrent alltid ramp og ettergang ved hundens første møte med vill fugl. Om en ikke etterhvert gjør grep som minsker hundens lyst på å gjøre ugagn, blir ramp og ettergang et så inngrodd mønster at en får mer og mer å slite med. Problemet for de fleste er at situasjonene som regel ikke oppstår i kort avstand til fører. Hva gjør man da, når støkk og ettergang skjer 400 meter fra deg som fører? Om hunden er nogenlunde dressert, bruker man stemmen til å brøle med, evt en fløyte for å påkalle hundens oppmerksomhet slik at den skjønner at du holder øye med den. Deretter er det raskest mulig opp i situasjonen og bære hunden tilbake til sete og roe den der. Det må gjøres svært bestemt, og slike grep som Fløysvik her viste, er ikke smertefullt for hunden. Likevel vil den uttrykke mishag med å ikke ha kontakt med bakken. Faktisk så er dette en veldig effektiv måte å stoppe hundens unoter på. Kanskje skjønner den ikke alltid hvorfor, men den vil garantert skjerpe seg.

Min første engelsksetter var ett unikum. Jeg slapp bortimot fra alt som heter dressur. Den gikk hårdt og gjorde det veldig bra på jaktprøver, uten at jeg trengte å dressere den noe særlig. Reiste hardt, presist og kontant til den døde av en alder på 12 år. Oppdretteren var en eldre herremann som hadde hatt et stort antall hunder og kull over en periode på 40 år. Jeg trodde jeg var verdensmester, da karen sa til meg- du har ikke anelse om hvordan det er å dressere fuglehund. Han hadde rett. Etter å ha eid ett stort antall godt jaktprøvepremierte engelsksettere, vet jeg at min første hund var spesiell. Noen opplever en slik hund gjennom ett langt liv med hunder. Desverre er de en sjeldenhet.

Å dressere en stortgående engelsksetter(eller annen fuglehund) med en ekstrem jaktlyst og et enormt vilbegjær er ikke alltid like lett. Svært mange gjør ett forsøk, og gir opp og er fornøyd med at hunden finner fugl og holder standen så de får felt fugl. For oss som driver aktivt med jaktprøver- må hunden respektere fugl og ikke gå etter. Om den ikke gjør det må den skjønne at det å gå etter fugl IKKE er lov. Det lærer den ikke med godbiter kosesnakk. Ettervert som ting er mer og mer på plass, kommer respekten for viltet også. Man får en veldressert og harmonisk hund som tar vare på sine sjangser. Da kan en høste av det arbeidet som er lagt ned i vilstyringen.

Slik er nå ihvertfall min erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke uenig i det du skriver, men tror vi oppfattet nevnte klipp på TV litt forskjellig.

 

Jeg har ingen problemer med å ta en hund hardere enn det som ble vist når det er behov for det. Men en hund som henger passiv i et slikt grep, hadde jeg satt ned på bakken. Den kunne selv fått gå tilbake dit den skulle.

 

Og hadde jeg blitt filmet i en lignende situasjon, hadde jeg også beklaget. Ikke for egen del, men med tanke på hva et slikt eksempel kan gjøre med de som kan la seg påvirke av andre, og kanskje ikke så hele situasjonen før - eller kanskje helst den situasjonen som kanskje oppstod 5 minutter tidligere ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...