Jump to content

Mørning av tiur, for lenge??


otoen

Recommended Posts

10 sept ble det jammen en tiur på 3.7 kg:).. Hang den opp som vanlig til mørning ute, med viltpose rundt seg. Og i dag kom jeg plutselig på at den henger ute fortsatt:(...

 

Vel, kom meg raskt opp av sofaen og vekk fra sykkelvm på tv, ut for å sjekke tilstanden.. Den så igrunn bra ut, luktet ikke noe (småtett i snuta pga forkjølelse), men hadde fått noen bittesmå hvite klumper med noe rart.. Kunne vært maggot, men mye mye mindre og de rørte seg overhodet ikke....

 

Endte uansett med at jeg slang den i fryseren, men litt usikker på om den er spiselig?

 

Gradene ute har variert fra nattefrost og rundt 0 grader om natta, til 20 varme på dagen...

 

Hva tror dere?

Link to comment
Share on other sites

Skogsfugl skal gjerne ha opp til 100 døgngrader, ifølge eksperter.

 

40 døgngrader er ALT for lite etter mine erfaringer.

 

 

Men jeg har et spørsmål; er det en fordel å ta ut tarmene av skogsfuglen før du henger den opp?

 

 

Denne vil jeg svare på.

 

Helt uten tvil, JA!!

De gangene jeg har gjort dette, har jeg sluppet den rare bismaken av (samme som det lukten av tarmer og innvolder)

 

Folk kan si hva dem vil, men drar du ut tarmer, og kanskje legger litt granbar inne i fuglen på lik måte som man gjør med Hare, så vil du merke at kjøttet blir MYE bedre etter mørninga. Prøv det selv, så skal du se. Uansett, blir jo ikke fuglen uspislig hvis du gjør det.

Trust me, blir helt konge :)

 

Vil også legge til at det spiller ingen rolle og fuglen er pent skutt eller ikke, resultatet blit best hvis du tar ut av fuglen uansett.

Link to comment
Share on other sites

40 døgngrader og 40 døgngrader i veldig varierende tempratur er ikke det samme.

 

det er ikke bra nok å la det henge i 2 dager i 20 grader,ikke 4 dager i 10 grader heller,men gjerne ned mot 4-5 grader.

og varierende tempratur fra 0-20 grader..ikke bra i det hele tatt.stabil tempratur er veldig viktig.

Link to comment
Share on other sites

Om lukte er grei og kjøttet ser greit ut hadde jeg ikke vært så veldig redd for å prøve kjøttet.

"Standarden" er jo 40 døgngrader men mange bruker opp mot det dobbelte. Da kan tiuren din henge i 10 dager om snitt-temperaturen gjennom døgnet er 8 grader.

 

Sjekk ellers ut filmen "Det ville kjøttet" for hvordan du best mulig kan ta vare på viltkjøtt...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hei!

 

Jeg er en helt fersk jeger som har et spørsmål angående mørning.

Gitt at jeg er på rypejakt(sover i telt) på vidda en hel uke. Om jeg skyter fugl første dagen, hvordan skal jeg da behandle denne fuglen i felt? Har da nesten en helt uke før mulighet til frysing, og temperaturen varierer gjerne fra ned mot 0 til 15-16 grader. Litt vanskelig å holde kontroll på gj.temperaturen, og 40 døgngrader er vel ytterst vanskelig å få til?

Link to comment
Share on other sites

Tilbered og spis de først skutte rypene til middag siste kvelden, er jo en mulighet! :D Har gjort det selv, og ingenting slår felt-tilberedt rype, dampkokt på einebærbusk :wink: Har også tatt med ryper hjem etter en ukestur på fjellet,ingen problemer det. Bare hiv de rett i fryseren når du kommer hjem. Bare sørg for at de henger luftig og mest mulig i skygge hvis det er sterk sol/varme

Link to comment
Share on other sites

Henger meg på Pøl her:

Kan det være at å ta ut innmat er løsningen hvis de skal henge så lenge som 4-6 dager?

 

Er jo fullt mulig å henge de opp på innsiden av teltet, og muligens finne en kjølig plass i skyggen dersom sola skulle stå på for fullt midt på dagen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...