Jump to content

.223 eller 308 til Rådyrjakt?


Geir77

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg skal kjøpe meg rifle til rådyr og småvilt jakt og det står mellom .223 og 308.

 

Jeg har lest at siden .223 har såpass mye høyre utgangshastighet enn 308 så kan det bli større kjøttødeleggelse.

Vil det også si at et treff med .223 gir større sjanse for "knall og fall" enn med 308? (Er litt forvirret her da jeg trodde 308 var kraftigere enn .223 og dermed

burde være mer dødelig for et rådyr...)

 

Siden jeg er en rykende fersk jeger vil jeg helst ha marginene på min side og ønsker ikke å se rådyret forsvinne inn i skogen etter et treff....

Jeg har også lest at siden 308 har tyngre kuler så er den mindre påvirket av vindkast og evt gressstrå/småkvister i dens kulebane.

 

 

Noen erfarene rådyrjegere her som kan si noe om .223 vs 308 ?

 

 

 

(Forøvrig kan det nevnes at rifle valg står mellom steyr scout og xbolt )

 

 

 

mvh

 

Geir

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Her er hva jeg tenker:

 

.223 gir deg en rifle som er lett å skyte bra med. Den har mindre rekyl og duger til rådyr og dyr av mindre størrelse enn dette. Dersom du ikke er en trent skytter, og dersom du ikke skal jakte noe større enn rådyr, så kan .223 være et fornuftig valg. Jeg lader, skyter og jakter med .223 og det er en trivelig patron som jeg blir mer og mer glad i.

 

Her står det mye info om .223 skrevet av to karer med mye kunnskap:

 

http://www.kammeret.no/portal/vapen/104-223remington

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=43&t=16762&hilit=223+det+nye

 

Dersom du søker på .223 vil du finne mye info her på forumet!

 

.308 har vesentlig mer rekyl enn en .223, men ikke mer enn at de fleste mestrer å skyte bra med den etter litt trening. Utvalget av jakt- og treningsammo er bra, og den duger til all riflejakt i Norge. Jeg ville valgt denne dersom det kunne tenkes at du også skal jakte større vilt for fremtiden.

 

For å foregripe begivenhetenes gang, så synes jeg det er på sin plass å nevne 6,5x55. Dette er et kaliber som havner mellom .223 og .308 i anslagsenergi, men som likevel er godkjent til all jakt i Norge. I tillegg finnes det god tilgang til fabrikkammo både til trening og jakt. Kaliberet er også et populært valg for dem som liker å skyte på lange hold.

 

Når det kommer til de to børsene du nevner, så ville jeg valgt en X-bolt siden denne koster vesentlig mindre enn en Steyr Scout. For de pengene du sparer kan du kjøpe deg komplett ladeutrustning og ladeboka. Hjemmelading er mindre "hokus pokus" enn det mange tror og gir deg muligheten til å skreddersy ammunisjon til din jakt og din børse.

 

Det står mengder av innlegg om alle tre patronene og begge riflene på forumet.

 

Uansett: lykke til med valg av kaliber og rifle :D !

Link to comment
Share on other sites

@Malle : Tusen takk for utfyllende og godt svar! :)

 

Tro meg jeg har brukt mange timer på å søke på dette forumet .... Men jeg skulle gjerne ha litt mer info om

.223 "holder" til å felle et rådyr sammenlignet med 308. Hvis jeg skal være på den trygge siden, bør jeg da velge 308?

 

Når det gjelder 6.5x55 så finnes ikke dette kaliberet for de to riflene som jeg har bestemt meg for å velge mellom og er derfor ikke aktuellt.

 

Hjemmelading høres litt "skummelt" ut for en nybegynner...men tanken er absolutt å prøve seg litt på dette i fremtiden :).

 

Jeg tror jeg heller mot .223.. Men jeg skal ta en titt på linkene du ga meg.

 

Jeg har et budsjett på ca 30000kr for rifle+kikkert+lyddemper.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er litt usikker om hav du mener med å være på "den trygge siden", men en .308 gir vesentlig mer energi enn en .223. På den annen side, så vil en .308 antagelig ikke være i stand til å avsette/ nyttegjøre seg all denne energien i et rådyr siden de fleste kuler vil komme ut av dyret på motsatt side med betraktelig restenergi. Selvfølgelig vil en større kulediameter kunne gi større sårkanal og raskere utblødning.

 

Min teori/ påstand er at begge patronene er brukbare til rådyr forutsatt at man velger riktig kule. I .223 er det også et poeng å velge en rifle med rett riflestigning. Hvis ikke jeg husker feil har begge de riflene du nevner en riflestigning på 1:9 (en "snurr" i løpet av 9 tommer løp). Dette gir deg mulighet til å stabilisere de fleste aktuelle kuler som kan brukes til rådyr i .223.

 

Når det gjelder 6.5x55 så finnes ikke dette kaliberet for de to riflene som jeg har bestemt meg for å velge mellom og er derfor ikke aktuellt.

 

Om ikke du får X- bolt i 6,5X55, så får du A- bolt. Jeg anskaffet meg en slik for kort tid tilbake og er veldig fornøyd med balanse og presisjon. Jeg var skeptisk til den noe "merksnodige" magasinløsningen, men etter litt bruk synes jeg faktisk den er veldig fornuftig og tilbyr det beste fra to forskjellige løsninger (løsttagbart magasin og hengslet underbeslag). Jeg har postet dette bildet før, men siden jeg liker å skryte poster jeg det igjen :mrgreen: :

 

153a90p.jpg

 

Dette er den beste samlingen fra min A- bolt i 6,5. Burde holde til det meste :D !

 

Med det budsjettet du har til rådighet kan du jo også vurdere Shultz og Larsen eller en annen rifle som gir deg mulighet til løpsbytte.

Link to comment
Share on other sites

Rådyr er noen ordentlige raringer, og selv med perfekte bogskudd kan de ta ut i en forferdelig fart og stikke langt selv om de teknisk sett er døde.

 

Når det gjelder kaliber har jeg benyttet 308 Win de siste 10 + åra med godt resultat og kan absolutt anbefales.

I min rifle (Kimber Montana) går 150 grn kuler best (Nosler Partition og Woodleigh PP) og jeg syns egentlig jeg har den optimale rådyrriggen.

308 Win er en godt balansert patron, med stort utvalg av kuler / ammo, vanligvis god presisjon, lite rekyl og lett å skyte med selv for en nybegynner.

Jeg har også benyttet 22-250 Rem, 243 Win og 30-06 til rådyr. 223 har jeg derimot ingen erfaring med.

 

Kvist og kvas bør en unngå for enhver pris. Selv grove kaliber kan dra vesentlig ut ved treff i kvist eller gress, så det er ikke noe for eller imot argument etter min mening.

 

Når det gjelder energi Malle, så har det vært diskutert vegger opp og vegger ned og begrepet skaper stort sett kun forvirring.

Det som dreper et dyr er blodtrykksfall som igjen forårsakes av hull gjennom vitale organer.

På rådyr får en stort sett gjennomskyting uansett, og det er hullet som dreper slik jeg ser det :wink:

Link to comment
Share on other sites

Sitter og lurer litt på dette med effekt. Litt OT, men likevel, det kan jo være av nytte.

 

I vår var jeg og en kompis på skytebanen. Jeg brukte .222'en min og skjøt bort det jeg hadde igjen av V-maxkuler. Kompisen hadde med seg en .30-06.

 

Vi endte skyteseansen med å skyte litt på 4-liters spylervæskekanner fylt med vann for å sammenligne virkning.

 

Først skjøt jeg med V-max. Denne var ladet til ca 1 000 m/s. Kula laget hull kun på den ene siden, men kanna sprakk, og vannet sprutet rundt. Var bare pulver igjen av kula, men slik er den nå ment å bli. Uansett, hadde ventet litt mer "splash-effekt".

 

Kompisen sendte av gårde 200 grs Lapua Mega elgkule i ca 750 m/s (husker ikke helt, mendet var fabrikkpatron). Da skulle en sett på virkning ja. Kanna ble fullstendig revet i filler. En skulle nesten tro han sendte av gårde en granat i forhold til V-maxen min. I utgangspunktet trodde jeg denne bare skulle gå gjennom med et lite hull i hver ende, siden den tross alt er laget for sen ekspansjon.

 

Nå vil vel virkningen i et rådyr bli forskjellig tenker jeg, men .30-06'en viste i hvert fall hva som bor i den av energi i forhold til den lille søte.

 

Burde sikkert brukt rådyrkule til .222'en, og den ville sikkert gitt gjennomskudd i kanna, men for meg virker det som om det litt grovere er tryggere om man skal ha "knall og fall".

 

Kompisen hadde for øvrig med seg et par appelsiner og. De ble ikke spist for å si det sånn! Vi fant appelsinbiter 30 - 40 meter unna etter treff med Lapuaen.

 

Selv har jeg ladet opp noen, og tatt storviltprøva med, Lapua 55 grs i ca 830 m/s til rådyrjakt (jippi - har fått til en dag med rådyrjakt i år!), men vurderer å heller bruke .308'en ladet med 165 grs Remington Corelokt i stedet (770 m/s mener jeg å huske). Har selvfølgelig tatt prøva med den og.

Link to comment
Share on other sites

Når det kommer til de to børsene du nevner, så ville jeg valgt en X-bolt siden denne koster vesentlig mindre enn en Steyr Scout.

Siden mitt valg for samme problemstilling falt på Steyr Scout tillater jeg meg å være uenig :wink: Ja, den er vesentlig dyrere, men den er verdt det. X-bolt er en god rifle som yter i rikelig monn, men få tilgang til å håndtere begge, og du merker forskjellen. Steyren er et par klasser over.

En ting å være obs på er at gjenging av en Scout er en jobb for en børsemaker som vet hva han driver med, siden løpet er choket, dvs. trangere kalibrert ved munningen.

Link to comment
Share on other sites

Har vært med på 2 mislykkede ettersøk på rådyr skutt med 223, hvor dyra ble funnet igjen seinere. Ble ikke funnet blod på skuddplassen eller i sporet, men skuddreaksjonen på dyra viste treff.

 

Begge dyra hadde fått gode treff, men kula hadde ikke gått gjennom pga bogtreff. Det lille inngangshullet gav minimalt med blod.

 

Har etter dette ikke ønsket meg noe annet enn min 6,5x55 til rådyr.

 

Står valget mellom 223 og 308 til rådyr, ville jeg helt klart gått for 308'en.

Link to comment
Share on other sites

@Mikkel: Vet du hva slags kuler som ble brukt i disse to tilfellene ? Siden jeg selv jakter rådyr med .223 vil jeg gjerne vite om kuler jeg bør styre unna.

 

 

Ikke helt sikker på kula, men det var hjemmeladd ammo med en 62 grains kule, hvis jeg ikke tar helt feil. Ikke noe hurtigekspanderende.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder energi Malle, så har det vært diskutert vegger opp og vegger ned og begrepet skaper stort sett kun forvirring.

Det som dreper et dyr er blodtrykksfall som igjen forårsakes av hull gjennom vitale organer.

På rådyr får en stort sett gjennomskyting uansett, og det er hullet som dreper slik jeg ser det :wink:

 

Uhmm... jeg kan vel ikke se at jeg har sagt noe annet? Det jeg skriver er at energiforskjellen mellom .308 og .223 når det kommer til å skape en dødelig sårkanal i et såpass lite dyr som et rådyr ikke vil spille noen nevneverdig rolle. Begge vil -forutsatt rett kule- ha tilstrekkelig dybdevirkning/ penetrasjon til å skape hull på begge sider av dyret. Videre skriver jeg vel nettopp at .308 kan skape en større sårkanal som følge av større diameter og tyngre kule -og dermed en antatt hurtigere utblødning og blodtrykksfall.

 

Vi er med andre ord helt enige :winke1: !

 

Og så kunne jeg jo selvfølgelig ha nevnt den alsidige småvilt- / rådyrpatronen .30-30 Win og de fantastiske riflene den er kamret for, men akkurat det skal jeg la være :wink::mrgreen: ...

Link to comment
Share on other sites

Vi er nok ganske så enige Malle, men jeg skvetter bestandig til når begrepet "å legge igjen energi i dyret" dukker opp i en eller annen form.

Kall det gjerne en slags fobi, men de dyr jeg har tatt har stort sett dødd av utbløding / blodtrykksfall.

Og da snakker jeg om fra sånn cirka rådyr og oppover tatt med kulevåpen.

Når emmisærene begynner å predike at det er best at kula blir i dyret og avleverer all sin "dødbringende energi der", da tar jeg på hørselvernet og rusler en tur ... :roll:

 

30-30 Win i en lett og hendig LA rifle, er absolutt ikke å kimse av som skogsrifle etter rødpelsen.

Brodern har en Marlin i 30-30 med rett pistolgrep som har gått maks 50 skudd og bare står og samler støv, men selge...NEI det kan han ikke :trist:

Link to comment
Share on other sites

Vi er nok ganske så enige Malle, men jeg skvetter bestandig til når begrepet "å legge igjen energi i dyret" dukker opp i en eller annen form.

Kall det gjerne en slags fobi, men de dyr jeg har tatt har stort sett dødd av utbløding / blodtrykksfall.

 

Vi er nok helt enige og den energien som avsettes i dyret er den energien som kreves for å skape en tilfredsstillende utblødning og påfølgende sjokk som følge av blodtrykksfall. Men for all del, jeg skjønner godt hva du mener.

 

Når emmisærene begynner å predike at det er best at kula blir i dyret og avleverer all sin "dødbringende energi der", da tar jeg på hørselvernet og rusler en tur ... :roll:

 

He he :lol: !

 

Brodern har en Marlin i 30-30 med rett pistolgrep som har gått maks 50 skudd og bare står og samler støv, men selge...NEI det kan han ikke :trist:

 

En "Texan" kanskje? Nyyydelige børser :D ! Det stod forøvrig en snasen en med 16,5 tommers pipe hos Børselars sist jeg var innom. Mener den var priset til 5.500,-. Jeg har en XLR i .30-30 som jeg godt kunne tenke meg å bytte inn i en mer klassisk 336 hvis det ikke hadde vært for det faktum at den skyter samlinger på lik linje med gode boltrifler, har en vidunderlig balanse og ballardrifling.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt 5 rådydyr med 223 og ca 10 med 308. Mye lungeskudd og jeg syns tendensen er at med 223 løper de godt over 100 meter før de legger seg døde, mens med 308 så er det ca 50-60 meter. De to som løp lengst skutt med 223 var skutt med loddet kule, dvs et bittelite hull gjennom dyret og lite blod. Ikke truffet noe særlig bein heller. Vanskelig å følge blodspor pga lite blod. De tre andre skutt med 223 var skutt med uloddet kule, alle gjennomskutt og fluktstrekningen var noe kortere.

 

Med 308 og Hornady interlock (uloddet) kule blir det et greit hull og masse blod. Skulle jeg bare hatt en rifle.... Hmmmmm, mulig jeg hadde gått for 308. Liker at dyret ligger i nærheten.

 

En annen ting er at 223 er følsom for vind. Og hvis holdet er 150 meter og vinden sterk blir det ikke 223n som får være med. Har prøveskutt endel på jordet bak huset og det blir for mye avdrift. Skøt en bukk for en måned siden i ganske sterk vind. Holdet var 165 meter og da brukte jeg 308n. Traff akkurat der jeg siktet (med tofot og støtte bak). Er usikker på hvordan det ville gått med 223.

 

Skøt en rev i vinter i sterk vind med 223n. Sikta midt på kroppen, kula gikk gjennom halsen. Dette var riktignok en 40 grains kule, det skal sies. Likevel - man har mer margin ift vind med en 308 enn en 223.

Link to comment
Share on other sites

En annen ting er at 223 er følsom for vind.

 

En sannhet med modifikasjoner. Har man en rifle med bratt nok stigning vil man kunne stabilisere lange kuler med høy BC (ref tråden til M67 som det er linket til over). Men med de lette .223 prosjektilene er vinnavdriften nokså merkbar.

Link to comment
Share on other sites

En annen ting er at 223 er følsom for vind.

 

En sannhet med modifikasjoner. Har man en rifle med bratt nok stigning vil man kunne stabilisere lange kuler med høy BC (ref tråden til M67 som det er linket til over). Men med de lette .223 prosjektilene er vinnavdriften nokså merkbar.

Ja, det var de lette kulene jeg mente, fra 40 til 55 grain. Har 1:12 stigning i min 223. Det er vel der de fleste som kjøper 223 for første gang starter også vil jeg tro. Så ser man behovet for tyngre kuler etterhvert, skriver masse om det her, tenker, grubler, sjekker kontoen osv... Så etterhvert, kanskje et nytt løp, ladeutstyr og så er sirkuset i gang.

Link to comment
Share on other sites

Leser mye rart om 223 her nå, her er min erfaring med begge kaliberene.

 

223 er utrolig hyggelig å skyte med, om du har en x-bolt som da er veldig lett og hendig så du vil bli utrolig glad i den. I tillegg med lyddemper er den relativt stille og du vil skyte mye mere presis med 223 enn 308 om du ikke er vant med drønn og spark.

 

Jeg skjøt nettopp min x-bolt i storm og pøsregn på 100 meter bane i liggende frihånd for å se, dårligste treff var en 8'er resten var i 10'eren eller 9'ere dette var mere presist ann de som skjøt med kanonene sine som de rykker av og har tilsvarende spredning.

 

En 223 er en overkill for rådyr som det er, en 308 er som en kanon på spurv. Husk også at 223 er suveren fra rypejakt til og med rådyr, lite kulefall og presise skudd er ett kjennetegn. Det er mere enn nok krefter i 223 til å ta ett rådyr, i enkelte land bruker de 223 til å ta hjorter, så ett norsk 20 kilos rådyr er null problem.

 

308 er ett greit kaliber på Storvilt, sammen med 30-06 er den helt kurant til dette formålet. I Norge er 6,5x55 hyggeligere i rekyl, samt skyter flatere som da er en fordel på mindre vilt.

 

Om du vil ha en småviltrifle til alt fra og med rådyr og nedover er 223 tingen, skal du ha en kraftigere sak detter brukbarheten på småvilt men du kan da ta storvilt. Personlig tror jeg 6,5 ville være mere brukbar enn 308 her da. Som førsterifle ville jeg tatt 223 da den er super å lære på, hyggelig å skyte med, lettere å lære riktig på, billig ammunisjon som da får deg til å skyte mye mere og dermed bli mye bedre å skyte. Skulle du ha angst for å ikke ha kraftig nok kanon få deg en 6,5 eller en 308 men det er totalt unødvendig på rådyr.

Link to comment
Share on other sites

Takker for alle innspill!

 

Jeg skjønner det er mange sterke meninger om dette emnet.. :overrasket:

 

Slik jeg forstår det så er rett kulevalg (og følgelig skuddplassering) avgjørende for en vellykka rådyr jakt.

 

 

 

Når det gjelder .223:

Det blir sagt her at lette kuler 40-55gn(?) kan gi vindavdrift og for tunge kuler (62gn?) kan ha for liten penetreringskraft... hva velger man da?

 

@bard: Hvilke type fabrikk ammo til 223 ville du brukt til rådyrjakt?

Link to comment
Share on other sites

For endel år tilbake - var det rådyrjakt som var nr. 1 for meg.

 

Jeg brukte en Sako Vixen i 222 med Speer 70 gr - og var meget fornøyd med resultatene.

Og tror faktisk ikke at jeg har skutt flere rådyr med alle de andre riflene jeg har hatt tilsammen - enn hva jeg har gjort med 222`en.

 

Hvis jeg ikke husker feil - var utgangshastigheten ca. 800 m/sek.

 

Valget mitt ville blitt å bruke en tung kule - hvis løpet hadde akseptert det.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder .223:

Det blir sagt her at lette kuler 40-55gn(?) kan gi vindavdrift og for tunge kuler (62gn?) kan ha for liten penetreringskraft... hva velger man da?

 

@bard: Hvilke type fabrikk ammo til 223 ville du brukt til rådyrjakt?

Hvis det var mitt innlegg du siktet til så var det riktig at jeg har opplevd vindavdrift med disse kulevektene ja. Men da er vinden sterk og det er den ofte langs kysten. Ser at andre har andre erfaringer - men det du skriver om at tyngre kuler har for liten penetreringskraft må vel være en misforståelse. De får mindre fart, men det vil ikke si at de får dårligere gjennomtrengning, kan faktisk bli bedre da kula ikke knuser, men bare ekspanderer pent og går gjennom.

Link to comment
Share on other sites

@mannen i gata: Jepp jeg siktet til deg ang vindavdrift....men når det gjelder det jeg skrev om tyngre kuler så var det slik jeg tolket av det mikkel skrev om bogskudd med hjemmelada 62gn kule litt lengre oppe i tråden. Godt mulig jeg mistolket mikkels erfaring for i etterkant har jeg lest litt mer om kulevalg til .223 og det kan virke som om at tyngre kuler er veien å gå for .223 til rådyrjakt? ( Federals 60gr Nosler Partition er bla nevnt som kandidat til rådyr kule i denne linken http://www.kammeret.no/portal/vapen/104-223remington" target="_blank)

 

 

Jeg tror ikke vind blir noe problem der jeg skal jakte så jeg behøver nok ikke bekymre meg så mye om vindavdrift.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

01: Jeg skal kjøpe meg rifle til rådyr og småvilt jakt og det står mellom .223 og 308.

 

Jeg har lest at siden .223 har såpass mye høyre utgangshastighet enn 308 så kan det bli større kjøttødeleggelse.

02: Vil det også si at et treff med .223 gir større sjanse for "knall og fall" enn med 308? (Er litt forvirret her da jeg trodde 308 var kraftigere enn .223 og dermed

burde være mer dødelig for et rådyr...)

 

03: Siden jeg er en rykende fersk jeger vil jeg helst ha marginene på min side og ønsker ikke å se rådyret forsvinne inn i skogen etter et treff....

 

 

01: Velg det kaliberet du skyter godt med, og som fersk er det sannsynligvis 223 (mn du bør prøve 308 med demper, den er også snill på rekyl og bråk)

 

02: 308 har klart best drep-effekt, men 223 er mer enn god nok. De fleste ganger er det skuddplasseringen som teller, og da er det viktigere å ha ei børse du er komfortabel med, enn at den har stor anslagsenergi.... 223 er meget behagelig å skyte med, får du demper på den er den som ett luftgevær. Klart bedre skuddplassering for en fersk jeger.

 

Eneste grunn til å velge 308 er om du har planer for å jakte på større dyr etterhvert??? Men da er det jo morsomt med ei ny børse?

 

03: 223 gir deg mer en nok marginer, og som rykende fersk jeger er det viktig å skyte godt. Jeg vil tro du skyter bedre med ei 223 børse enn med ei på 308 (forutsatt at det er samme fabrikat/model). For å bedre dine marginer bør du trene mye, det har mer å si enn kaliber.... 30 treningsskudd per sesong er helt bak mål, du bør opp i noen hundre..... Tren også på løpende elg (hvis du har mulighet), om ikke annet finner du ut hva du IKKE bør gjøre.....

 

 

Selv har jeg skutt rådyr med 222, 308 og 30-06. Resultatet har vært det samme med alle kaliber, knall og fall. Viktigere enn kaliber er hvor du setter kula!! Min erfaring er at rådyret faller i smellen om en skyter litt høyt i bogen, litt bak "skulderleddet", men gjerne sneie bogplata er mitt råd for "knall og fall"

 

Lykke til

 

c",)

Link to comment
Share on other sites

@MacJoJo: Du (med flere..bl.a. Malle) har overbevist meg... det blir .223 på meg :)

 

Med lyddemper så er den nesten lydløs og jeg kan øveskyte i fred og ro på egen innmark, jeg ser frem til skytetrening like mye eller kanskje enda mer, enn selve jakta :lol:

 

 

takk for alle innspill, masse bra info på kort tid! :)

Link to comment
Share on other sites

Heisann,

 

Jeg har meget god erfaring med 64 grain Winchester Super X Power Point som er for Rådyr (hjortevilt) og lignende vilt, men nå finnes det en fra Norma som heter 3,6 grams (55 grain) Oryx den har fått utrolig mange tilhengere etter den ble lansert, fabelaktig restvekt, ekspansjon og penetrering i denne patronen. Lader du selv er Deep Curl en annen superkule.

 

I vestlands storm med pøsregn (verre vær enn hva jeg går ut å jakter i) hadde jeg en maks avdrift på 30mm på 100 meter med 55 grain skudd på bane på min Browning X-Bolt Stainless Stalker med A-Tec lyddemper.

Det er ingen problemer med penetrering på noen jakt ladninger på 223 kaliber i rådyr, jeg har skutt mest winchester 64 grain. Med 64 grain super x detter rådyrene som en sekk ved korrekt lungeskudd, lengste noe rådyr har tatt av var 24 meter når jeg har skutt dem med 223 med 64 grain hvertfall (normalt detter de innen 5 meter).

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en x bolt i 308 og rekyle er der, ja uten demper, men rekylkappen er så myk at det er en veldig behagelig rekyl selv med forholdsvis lett kikkert. Med demper er den en drøm og skyte med og ikke noe problem i det hele tatt og hontere for en nybegynner.

 

Når man snakker om rekyl i forsjellige kaliber må en også tenke på hvordan rekylen oppfører seg i de forskjellige våpnene som er veldig forskjellig. Eks. Min far har en karabin (halvautomat) i 44magnum med en kolbekappe av stål. Etter 25 skudd med denne sittenede så er det så ubehagelig at det nesten ikke er gøy lenger. Jeg tørr ikke en gang vurdere og skyte liggende med denne uten endel tøy på. Mens med min 308 skyter jeg glatt 250 skudd uten at det er jeg som setter stopperen.

 

223 til småvilt hvor pelsen er det man er ute etter, ja men ikke til rådyr. Tenk på kjøttødeleggelser, vinddrift, følsomhet for hindringer i kulebanen, sårkanal, gjennomtrengings evne og at det er ett knaliber man får tak i amunisjon til over alt.

Link to comment
Share on other sites

Tenk på kjøttødeleggelser, vinddrift, følsomhet for hindringer i kulebanen, sårkanal, gjennomtrengings evne og at det er ett knaliber man får tak i amunisjon til over alt.

 

Forutsatt at man velger rett kule er det ingenting som tilsier at .223 skal forårsake mer eller mindre kjøttødeleggelse enn .308.

 

Dersom det er en hindring i kulebanen -og med dette forstår jeg det slik at du tenker på feks kvist- så spiller det fint liten rolle hva slags kaliber du skyter med.

 

Forutsatt riktig kule er det ingen grunn til å tro noe annet enn at .223 vil lage tilfredsstillende sårkanal i et såpass lite dyr som rådyr.

 

Med rett kule vil en .223 lage hull i begge sider på et rådyr.

 

Tilgangen på .223 ammo er etterhvert blandt de aller beste.

Link to comment
Share on other sites

I teorien er 223 er mer sårbar for hindringer en 308.

 

223 har mindre masse en 308, jo mere masse man har jo mere skal det til for og endre retning på prosjektilet.

 

Og vist man ser på fakta så skal dyret med samme treff pungt dø fortere av ett skudd med 308 en 223 pga større diameter på sårkanalen og dermed raskere blodtap og blodtryksfall.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt mange rådyr med 22-250, 222, 30-06 og 308. Og det var ikke de grøvste av disse som slukket lyset raskest hos rådyrene.

Alle duger godt, når skytteren duger. Ett rådyr er ett såpass lite vilt at alle lovlige kaliber er mer enn kraftige nok, og uansett kaliber skal skuddet plasseres ordentlig.

Link to comment
Share on other sites

I teorien er 223 er mer sårbar for hindringer en 308.

 

223 har mindre masse en 308, jo mere masse man har jo mere skal det til for og endre retning på prosjektilet.

 

Og vist man ser på fakta så skal dyret med samme treff pungt dø fortere av ett skudd med 308 en 223 pga større diameter på sårkanalen og dermed raskere blodtap og blodtryksfall.

 

Njaaa... det er ikke bare tyngden, men også utformingen på projektilet som vil være avgjørende. Her er en utmerket artikkel og test ift treff i kvist skrevet av Ross Seyfried:

 

http://www.reloadbench.com/articles/brush.html

 

Next, I moved to a caliber that should have been remarkably more reliable in the brush. This was a 180 grain 308. If anything, it was worse than the 22-250. The longer bullets were badly disrupted, tumbling quickly and often wildly spinning out of control. Hitting a deer in the vitals with a 308 - 10 yards beyond hitting a stick - is best, random chance. The classic brush caliber - a 30-30, didn't fare any better. At this point my confidence in know "truths" was getting shaky.

 

Konklusjonen er vel uansett at man bør unngå å treffe noe annet enn det man skyter på dersom man vil unngå overraskelser :winke1: .

 

Når det kommer til sårkanal, utblødning og død har den aktuelle kulens indrebalistiske egenskaper alt å si. Dersom vi skal følge logikken i resonementet ditt, så burde trådstarter skaffe seg den groveste børsen han kan få tak i. Men så kan man jo spørre seg selv: Hvor dødt kan egentlig et dødt rådyr bli?

Link to comment
Share on other sites

I teorien er 223 er mer sårbar for hindringer en 308.

 

223 har mindre masse en 308, jo mere masse man har jo mere skal det til for og endre retning på prosjektilet.

 

Og vist man ser på fakta så skal dyret med samme treff pungt dø fortere av ett skudd med 308 en 223 pga større diameter på sårkanalen og dermed raskere blodtap og blodtryksfall.

 

Njaaa... det er ikke bare tyngden, men også utformingen på projektilet som vil være avgjørende. Her er en utmerket artikkel og test ift treff i kvist skrevet av Ross Seyfried:

 

http://www.reloadbench.com/articles/brush.html

 

Next, I moved to a caliber that should have been remarkably more reliable in the brush. This was a 180 grain 308. If anything, it was worse than the 22-250. The longer bullets were badly disrupted, tumbling quickly and often wildly spinning out of control. Hitting a deer in the vitals with a 308 - 10 yards beyond hitting a stick - is best, random chance. The classic brush caliber - a 30-30, didn't fare any better. At this point my confidence in know "truths" was getting shaky.

 

Konklusjonen er vel uansett at man bør unngå å treffe noe annet enn det man skyter på dersom man vil unngå overraskelser :winke1: .

 

Når det kommer til sårkanal, utblødning og død har den aktuelle kulens indrebalistiske egenskaper alt å si. Dersom vi skal følge logikken i resonementet ditt, så burde trådstarter skaffe seg den groveste børsen han kan få tak i. Men så kan man jo spørre seg selv: Hvor dødt kan egentlig et dødt rådyr bli?

 

 

 

kansje på tide og bli litt seriøse her? trådstarter spørr om 223 ELLER 308.

Link to comment
Share on other sites

kansje på tide og bli litt seriøse her? trådstarter spørr om 223 ELLER 308.

 

Og hva er det du finner useriøst?

 

Jeg kan ikke se noe annet enn at du fremmer en påstand om de aktuelle kaliber og andre bestrider dem. Hvis det er det som er uthevet i rødt, og som omhandler .22-250 og .308 du reagerer på, så kan jeg nevne at man i .22-250 og .223 stort sett bruker de samme kulene, men at de selvfølgelig drives til større hastighet i .22-250. Forøvrig går jeg ut i fra at du leste gjennom ovennevnte artikkel og dens konklusjon når det kommer til treff i kvist.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil nesten driste meg til å stille et sprøsmål til trådstarter her:

 

1. Skal du utelukkende jakte stillestående rådyr, som beiter på et jorde, eller som kommer sakte på lokk i skogen????

 

2. Eller skal du oxo bruke børsa når du skyter dyr som kommer i los for bikkje.

 

Hvis alternativ 1, så spiller det fint liten rolle, fordi skuddplassering oftest blir bra, dyret har lite adrenalin, og legger seg ofte fortere.

 

Hvis alternativ 2, gå for 308, da du før eller senere vil oppleve at du har løsnet skudd fra vinkler som du trodde var bedre enn den burde være. Skudd kan fortere havne lengre bak enn ønskelig (lever/vomm), eller dyret stod mere skrått forfra enn det så ut som. Og hvis dette skjer, så er du sjeleglad for at du har overkalibrert deg.

 

NB!!!! jeg sier ikke at man skal ta større sjangser, fordi man har større kaliber, men ut av erfaring på 150-160 rådyr skutt i los, så bare vet jeg, at skuddplassering ikke blir like bra som ved bukkejakt eller jordeskyting. Sånn er det bare med drivjakt......

 

Selv bruker jeg 308 ved drev, og 243 ved snik, har oxo brukt 223 tidligere, de fungerte alle sammen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil nesten driste meg til å stille et sprøsmål til trådstarter her:

 

1. Skal du utelukkende jakte stillestående rådyr, som beiter på et jorde, eller som kommer sakte på lokk i skogen????

 

Det er det er som planen ja..jeg har ingen planer om å jakte rådyr med hund. Dette er et solo "prosjekt" :)

 

Jeg tør ikke å skyte på dyr i bevegelse og kommer nok til å vente på det "perfekte skuddet".

Link to comment
Share on other sites

kansje på tide og bli litt seriøse her? trådstarter spørr om 223 ELLER 308.

 

Og hva er det du finner useriøst?

 

Jeg kan ikke se noe annet enn at du fremmer en påstand om de aktuelle kaliber og andre bestrider dem. Hvis det er det som er uthevet i rødt, og som omhandler .22-250 og .308 du reagerer på, så kan jeg nevne at man i .22-250 og .223 stort sett bruker de samme kulene, men at de selvfølgelig drives til større hastighet i .22-250. Forøvrig går jeg ut i fra at du leste gjennom ovennevnte artikkel og dens konklusjon når det kommer til treff i kvist.

 

 

Nei jeg leste ikke den.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg en .308, uten tvil. Er rekylen for stor, setter du på en lyd-demper, og hvis ikke jeg husker feil er x-bolten ferdig gjenget fra fabrikk. I tillegg er 308 ammunisjon som oftest lettere å få tak i, da det er blant det mest brukte.

Uansett er det vell greit å kjøpe et våpen som duger for det meste, utenfor rådyr og, jeg forstår du bare skal jakte rådyr nå, men dagen du får tilbud om hjort eller elg - for ikke reinsdyr, kan du angre på at du kjøpte deg .223 :)

Kjør fullt ut med en x-bolt .308 - godt kikkertsikte og en a-tec, med mindre du er super-stoka på en Steyr !

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...