Jump to content

Howa 1500


Muntjac

Recommended Posts

Eg hadde med meg både howa 1500 og T3 på skytebanen. Eg har ikkje det heilt store behovet for å bruke tyngre kuler i min 223. Skal stort sett brukes på rev og andre ting eg ikkje skal ete. Eg endte med ei howa mykje på grun av prisen og fordi eg kjem til å skyte 55 gr heilmantel og lette varmintkuler. Ellers så har Howaen kort kasse. T3 har boks magasin som er eit pluss. Om du skal bruke tunge kuler er valget enkel.

Men eg valgte å gå for den billigaste og heller legge litt ekstra i eit godt sikte. Begge børsene kunne godt stått i våpenskapet mitt, men det vart ei Howa denne gangen sjølv om eg har Tikka i 30-06 frå før.

 

Knotten

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som veit om det er mulig å bygge den om, så man kan bruke løse magasiner?

og eventuelt hvor får man kjøpt deler?

 

:D

 

Her er en oppskrift som bruker Remington-magasiner:

 

http://www.thestalkingdirectory.co.uk/forum/viewtopic.php?t=2690&highlight=howa

 

EDIT-memo til meg selv; les igjennom før en poster!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

The mag’ release catch is operated like a Badger Ordinance one, you just push it forward to release the mag’ I kept it small so you were least likely to catch it while stalking ect. It would be no problem to make a larger one for a range gun.

 

Dårlig som jeg er i engelsk, har jeg litt problem med å skjønne denne. Noen som kan forklare ?

Link to comment
Share on other sites

Kan prøve meg på ein liten oversettelse. Er værken våpen kjyndig eller god i språk så andre må gjerne korigere meg!

Magasin utløseren fungerer som ein fra Badger Ordinance. Du bare presser den fram og løser magasinet. Eg har eit liten (magasinutløysar) slik at eg ikkje kommer borti det ved smyging ol. Men det er ingen problem å lage ein større til eit bane våpen.

 

Håper det var til hjølp.

 

Knotten

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

@ Chiefen

Får ikke linken til å virke :cry: . Ettersom jeg har et par Howa rifler skulle jeg gjerne sett denne løsningen.

 

@ Nagant.

 

Kortversjonen blir at "spaken" for magasinutløseren virker ved å skyves forover, så løses magasinet ut.

Han du siterer har en liten mag utløser for å ikke miste mag i tett skog, det kan settes på en større til banebruk.

Link to comment
Share on other sites

Tenkte jeg kunne bidra med litt info angående ammunisjon til Lighting-modellen i 223.

 

I min rifle får jeg de beste samlinger med American Eagle, og ikke med UMC, slik testen til Jakt og Fiske fikk. UMC er for øvrig den billigste ammo'en etter det jeg har klart å finne ut. Fikk UMC på XXL på Lade i Trondheim til 2,90 pr skudd.

 

http://img147.imageshack.us/my.php?imag ... 001jp7.jpg

 

(Håper for øvrig linken fungerer, sliter enormt med å skjønne hvordan man legger inn bilde i innlegg her på kammeret...)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hadde et elendig mobilbilde som jeg egentlig ikke liker å vise, men det synes iallefall at det er god plass til lading.

 

howa.jpg

 

Vær obs på at skinna bygger ganske mye. På mine kikkerter med 50mm objektiv er det god klaring med lave Leu QRW-ringer.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
  • 2 years later...

Ser at det er noen som plages med bruk av S/B jaktammo. Har selv kjøpt Howa 1500 varmint, men har kun prøvd S/B trenings (helmantel) og ikke Jaktammo på denne.

Hva er problemet?

Hvordan ammo har dere kommet fram til fungerer best?

Føler det er bedre og gnege på andre istede for og bruke hundre og mange penger på og finne det ut selv.. :-P

Link to comment
Share on other sites

Lurer på en liten ting :P kjøpte meg en Howa 1500 i vinter, er veldig go børse etter min mening og erfaring så langt! :D men ser at de fleste her på forumet har Howa 1500 hunter, hogue, lightning eller varmit. lurer da på hva jeg har siden det bare står Howa 1500 på børsa :/ hvordan finner jeg ut hva jeg har ? :P

Link to comment
Share on other sites

Lurer på en liten ting :P kjøpte meg en Howa 1500 i vinter, er veldig go børse etter min mening og erfaring så langt! :D men ser at de fleste her på forumet har Howa 1500 hunter, hogue, lightning eller varmit. lurer da på hva jeg har siden det bare står Howa 1500 på børsa :/ hvordan finner jeg ut hva jeg har ? :P

 

mekanismen er den samme på alle. eneste forskjell er tjukk pipe på varmint og forskjellig stokk. hogue= hogue overmold stokk, lightning="standard" howa 1500, hunter er jeg usikker på. ellers har du noen med laminat og slikt også

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei.

Jeg vurdere en Howa 1500 Varmint. Muligens en SS hvist det finnest i denne utgaven.

Men så er det jo dette med twist..den er vell på 1:12 i Varmint? Finnest denne i annen twist en nevnt? Har ikke planer om å bruke tunge kuler da dette blir reve børse og jaktfelt børse. Så da burde en 1:12 twist funke greit?

Kan man kjøpe mye xtra stasj til dette våpen?

En av grunnene til at jeg heller mot å velge dette våpenet er varmintpipe,pris og hvist jeg ikke husker veldig feil..så kan jeg kjøpe GRS stokk å montere på denne? Har jeg rett eller tar jeg veldig feil her?

Burde jeg kanske valgt en annen rifle i dette kaliber å event hvilken?

 

Å hvordan er det me løpskapping på kal.223? Hastighetstap osv..?

Link to comment
Share on other sites

NB NB - jeg selger Howa.

 

Til minst 60 grs kuler fungerer 1-12" helt supert. Det som er std twist i en 223, og det er sikkert en grunn til at den twisten ble valgt i første omgang og ikke har blitt endret.

 

Til lange 77/80grs kuler må du ha 1-8" og til de lengste 1-7". Som oftest får en ikke helt super presisjon med veldig rask snurr og korte kuler. Så en sliter iblant med lette varmint kuler osv i den stigningen.

 

Om du lurer på en GRS hvorfor ikke kjøpe våpenet med den stokken med en gang ?

 

Andre bra alternativer i 223 og Varmint er uten tvil Thompson Center Pro Hunter en du også skal kikke på. Synes det er merkelig at den ikke selger bedre enn den gjør her hjemme. Jeg har kun prøveskutt 1 i 308, men som selger ser en ofte på delene ett våpen er satt sammen av og kvaliteten på disse, og i TC børsa er det brukt bra biter. Prisen tror jeg er ca 11 000,- her hjemme som er ett bra kjøp.

 

T-3 er jo sikkert ett bra skytejern, men akkurat i 223 har vi hatt litt fikkel med dem presisjonsmessig. Spesielt er det mange av dem som har vært kilne med normal 55 grs ammo fra Remington, Federal, S&B osv. Normal billig FMJ ammo som vanligvis skyter bra i det meste.

 

Savage lager ekstremt bra varmint rifler om du hovedsaklig er ute etter rifle som skyter knall. De leverer også 1-7" og 1-9" løp for langholdsentusiastene med 223.

 

Poacher laget en bra tråd om hastighetstapet han fikk i sin CZ 527 American i 223.

 

Ja Howa Varmint i 223 finnes i rustfri i både 24" og 20" lengde.

Howa 223 leveres forøvrig i følgende modeller:

Lightweight blånert/rustfri. Lettvekt 51cm løp og lettere låskasse.

Std i rustfri/blånert. Normal profil 57cm løp

og som sagt varminterne i alle 4 utgaver

Link to comment
Share on other sites

Hello Norwegian howa owners.

This is my version of howa 1500 varmint 308 win rifle.

B&C tactical stock whit a little twist of my own, like the paint and some other details.

Scope is sightron 10-50x60 whit a mildot reticle.

0 MOA picatinny rail and burris zee signature rings.

Supressor is AU jet-z combact.

Harris bipod whit a little twist of my own too.

8733248.jpg

150-meters results.

7435109.jpg

300-meters so far best group, 32mm 5-shots.

7409041.jpg

Whit out that one fly on the board, that group would be smallest group what have been shooted in my gun range :winke1:

This winter im gonna brake that record.

And yep, i have pillar and mass bedded that stock by my self, i think it help a bit.

Link to comment
Share on other sites

5x5 group 100meters.

Lapua scenar 10,9g vihtavuori N140 2,7g.

8140554.jpg

I should do another try whit a N150 powder 2,9g.

This kind a group it did at 100meters.

8484894.jpg

And this kind a group N135 2,55g.

8484893.jpg

Sierra matchking did quite a same king groop, but here in Finland lapua is so much cheaper than sierra, so it would be bit stupid to shoot sierra bullets.

Link to comment
Share on other sites

Hi and thank`s for those words :D

It has still the factory barrel, and i have shooted about 3000+ rounds so far.

I think that next barrel is maybe lW 32mm bullbarrel, or even better for border.

Norma jaktmatch is working all so wery nice on factory ammos.

3-shots is nearly in one tine hole :lol:

About 10mm tight group, but is only 3-shots.

Couple more, and it might not be that tight, but good results whit a factory load.

img2517760.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hi and thank`s for those words :D

It has still the factory barrel, and i have shooted about 3000+ rounds so far.

I think that next barrel is maybe lW 32mm bullbarrel, or even better for border.

Norma jaktmatch is working all so wery nice on factory ammos.

3-shots is nearly in one tine hole :lol:

About 10mm tight group, but is only 3-shots.

Couple more, and it might not be that tight, but good results whit a factory load.

img2517760.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 10 months later...

Kan noen være så snill å ta noen bilder av låsekassen innvendig på denne howaen?

Altså rett ovenfra og ned, slik at jeg får se magasinløsnigen.

 

Om noen har løst boksmagasin til den vil jeg gjerne ha bilde av magasin ovenfra. Og gjerne dimensjonene på underbeslaget.

 

Bamrud, ikke si no! 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Holder på å ska bygge om min howa 1500, men da jeg ikke er helt fornøyd med den orginale stokk har jeg bestemt meg for å bytte den ut.

 

Er det noen som vet om denne passer: http://www.midway.no/epages/MidwayNorge ... 14141BE950" target="_blank" target="_blank

 

Nei, men denne: (vil kreve tilpasning) )http://www.midway.no/epages/MidwayNorge.sf/no_NO/?ObjectPath=/Shops/MidwayNorge/Products/158029&ff_pos=1&ff_origPos=1&ff_simi=95.7&ff_TrackGUID=50900AFA-2EF6-73EE-7085-1414141BD993

 

(såfremt du har lang låsekasse)

 

Bestill heller fra usa hvis du skal ha litt å velge mellom.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...