Jump to content

Ungjeger trenger hjelp.


Ola96

Recommended Posts

Dette er i min sekk, så du kan se om du finner noen tips der.

 

Alltid med:

 

Førstehjelp

Kart og kompass

Tennstål

Dopapir

Nødproviant (turmix med nøtter)

Nødvendige papirer (jaktkort osv)

Kniv

 

Etter ønske:

 

Kaffekjele

Kaffe

Mat og vann

Sjokolade

Kamera

Kniv til viltet

Patroner

+ ting jeg innbiller meg er kjekt

 

Det høres kanskje mye ut, men får alt oppi en 35l sekk + jakke, og har fortsatt mer plass :)

Link to comment
Share on other sites

Dagstursekkene mine etter skogsfugl inneholder:

 

Matpakke

Varm drikke

Kald drikke

Noe søtt

Sitteunderlag

Tynn skalljakke

Førstehjelpsutstyr

Fyrstikker

Papir type Kleenex

Papirer(jaktkort o.s.v.)

 

Ammunisjon har jeg i beltet. GPS(og tradisjonelt kompass) har jeg i lomma. Hagla har jeg i hendene ;)

Link to comment
Share on other sites

Fjellduk er veldig kjekt og alltid ha med seg i fjellet..! Men den koster jo litt for en som er så ung, så et greit alternativ kan være en slik en-manns teltduk fra forsvaret som selges på overskuddslagre, har ikke tall på hvor mange ganger min har "reddet" meg fra striregn, vind og beinkalde dager på post.

Link to comment
Share on other sites

Jerven duk har jeg, og tørkepapir som dopapir er vondt. Men ellers takk for gode tips så langt. Men skulle hatt en jaktdress.

Du sa du hadde lyst på en litt billig jaktdress, men siden dette ordet er rimelig subjektivt kan jeg kun foreslå noe.

 

Magasinet har(og har hatt en stund) restekampanje på diverse Härkila produkter, bl.a. settet som heter Kaise. Dette har en veiledende pris på (ifølge) Magasinet 7400kr, men som nå koster 3700kr. Jeg har selv buksa fra settet og er storfornøyd med den.

 

http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=-100917

 

Et annet, rimeligere, alternativ:

http://www.magasinet.no/display.aspx?me ... rodid=2416

Link to comment
Share on other sites

Et lite tips er kanskje å ta med vanlig tørkepapir istedet for dopapir, da det tåler fukt bedre.

 

Løses enkelt ved å legge det i en pose :roll:

Tenker da mest på fuktige fingre jeg da, kjipt å trykke fingrene igjennom papiret når d står på som verst. Men det er smak å behag det da.

Link to comment
Share on other sites

@Opptaget

Hvis du ofte ender opp med fingrene i rattatta må du skru ned momentet på tørkearmen :shock:

 

On topic igjen.Det som er greit å tenke på når man skal pakke sekken er at man kan gå seg vill,eller havne i en ulykke.Det er ett must å ha ting i sekken til å lage ild med som er pakket vanntett.Litt ekstra å spise på må man ha så slipper man å leke Bear Grylls hvis man surrer seg bort,eller turen blir lenge enn først antatt.Tørt skifte,og en lett skalljakke er også veldig greit å ha.

Link to comment
Share on other sites

Tenker da mest på fuktige fingre jeg da, kjipt å trykke fingrene igjennom papiret når d står på som verst. Men det er smak å behag det da.

Smak... behag... det var da et ekkelt ordvalg i sådan sammenheng...! :-)

 

Jaktdress: Jeg har klart meg i årevis med billig-dress fra Magasinet (evt ala magasinet). Kostet knapt 1000 kronasher, og så kan man også/heller ha med seg en (billig) regndress for å komme seg gjennom det værste været. :Mitt tips til billig løsning!

Link to comment
Share on other sites

Istedetfor den øksa kan jeg varmt anbefale en Ontario bowie, type Spec+.

Min har vært øks,spikkeredskap,vedkløyve,hammer,graveredskap og you name it siden tidlig 90-tall, når den ikke er i bruk ute har den fast plass i peiskroken for oppchopping av gjenstridig opptenningsved.

Slira er søndertygd opptil flere ganger av 3 bikkjer og fikset med trikkertape og en bit med nylonreim som belteloop.

Lakken/sortbelegget på bladet (det som var igjen av det) er slipt vekk med stålbørste på vinkelsliper.

Likevel er den like lynskarp hver gang den får en runde med brynet, tar håra på armen og beholder en brukbar egg lenger enn høstjakta varer om du holder deg unna å hogge direkte i gråstein.

Denne og i tillegg en flå/utvommingskniv på innerlomma så har du det du trenger av egg-verktøy på turen.

Mange er "imot" store sorte kniver, men min har hatt 15-års-jubileum med god margin og har beviselig fortjent sin plass i beltet uten noen videre seremoni, like slitt som eieren så da passer det jo :mrgreen: .

Link to comment
Share on other sites

bruker du ullundertøy? sitter du på post eller tusler du rundt?

 

jeg bruker sjeldent mer en ullundertøy og kanskje en tynn genser om jeg går litt,for å så ta på meg ullgenseren når jeg stopper/sitter på post.

 

en nato genser må være bra trur da jeg:)

 

http://forsvarsbrukt.no/shopdisplayprod ... Search=Yes

 

http://www.fmu.no/display.aspx?menuid=26&prodid=1031

Link to comment
Share on other sites

hei Ola. om det var meg du spurte ville jeg spurt tilbake, hvor er det du skal jakt hen? er stor forskjell om jeg skal jakte oppe i liene , innen synsvidde fra husene og med god mobildekning eller langt inne på fjellet, uten mobil og med langt til nærmeste nabo.

for min del, der turen er mesteparten av målet er en kaffekjele god å ha, bærer heller det med enn en termos med noe varmt i.

å ha noe ekstra ammo med er også kjekt. Utrolig kjipt å måtte snu fordi man vasser i villt men har skutt seg tom .

Å ha med litt mat er også en god ting. både fordi en fort blir ekstra sulten, og det at man kan gjøre turen lengre, samt at skulle man få problemer så er det fint å ha litt ekstra .

du nevnte en genser. jeg bruker NATO genseren. funker for meg. finn deg en varm genser du føler er behagelig å ha på. gjerne med høy hals.

Jeg har berghans jakke og bukse. men bruker også mye forsvarets feltbukse, da den er utrolig god å ha på.

når det gjelder slikt som førstehjelpsutstyr.. Om det får deg til å føle deg tryggere eller bedre så ta det gjerne med, skader overhode ikke å ha slikt med. men personlig har jeg heller med en stor rull med elektrikertape. med den får jeg fikset det aller meste som kan skje på tur. uansett om det er støvelen som ryker eller kniven som står i hånda. Jobber som energimontør og er derfor vant med alltid å ha med meg slik tape.

Kniv har jeg alltid på meg så det nevner jeg ikke en gang. fyrtøy eller fyrstikker er bra å ha med. gjerne også litt never i en pose. har ei fyrstikkeske med litt never i en liten boks, omtrent på str med en sardinboks. skal du ha fyrtøy,tennstikke eller slikt bør du lære deg å bruke det før du drar ut med det (snakker av erfaring :winke1: )

En fjellduk, da kommer du igjen tilbake til hvor en drar. om jeg tryner i bekken en km hjemmefra drar jeg bare hjem igjen.

Det beste er at du kommer til å få dine egne erfaringer med hva du vil og ikke vil ha med deg. kos deg med å få de erfaringene :D

Link to comment
Share on other sites

Ja takk for gode råd, så på noen tester på klikk.no men tror jeg skal kjøpe meg en NATO genser. Og hvor jeg jakter er litt i fjellet og i skogen, aldri langt fra veien max et par kilometer fra bilen. Ammo og våpen er ikke aktuellt før neste år, så det har min far med. Mat er med på hver tur. Stortsett er det postering men av og til en liten tusle tur. Håper det ga svar på dine spørsmål. :)

Link to comment
Share on other sites

Hva og hvor skal du jakte, uansett kart og kompass og kunne og bruke, det siste skal du lagre mellom ørene, ei hodelykt er kjekt og ha med, kjedlig og mørkne ned i ura med kjøtt i sekken, da blir et par km langt. Ellers så kommer man langt med ei enkeltmannspakke, ei niste, ta med en 1/2 L vann ellers så trenger du dassrullen siden fjella er full av lemmen og ulldotter. Ellers så er det etter behov

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...