Jump to content

Avliving av fugl i boligfelt


Del

Recommended Posts

Hei, jeg har bygget ei skjære-/kråkefelle som skal settes opp i boligfelt. Den kommer til å settes opp på et stativ e.l. slik at katter og andre husdyr ikke slipper til. Så langt er dette, hvis jeg har forstått lovverket riktig, lovlig. Ved avlivingen av fanget fugl derimot, er jeg usikker. Jeg kan ikke skyte dem pga. at skyting er ulovlig i boligfelt (har heller ikke salongrifle), men det å klubbe dem ihjel er vel ikke humant nok? Har dere noen andre, LOVLIGE forslag? Jeg trenger å vite dette pga. at jeg har naboer som muligens kan kontakte politiet, og hvis politiet kommer for å sjekke hva som foregår må jeg ha en lovlig metode.

 

På forhånd takk for raskt svar, fella skal settes opp så raskt som mulig! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke har noe du lovlig kan avlive Viltet med.

Så foreslår jeg at du venter med å fange Vilt levende, til du har ervervet Våpen egnet for forholdet.

Men du blir nok nødt til å plassere den fella di utenfor Boligfelt uansett.

 

Mvh. Joda

Link to comment
Share on other sites

Usikker på om det er mulig å gi noe klart svar på dette. Mitt forslag er at du ringer lokalt politi og spør hva de anser som lovlig.

 

Jeg vet at enkelte benytter eksos som avliving (pakker inn fella og stikker slange fra eksosrøret inn) og påstår at dette er humant.

 

Sikkert lurt å fortelle naboene hva og hvorfor også...

Link to comment
Share on other sites

Regelverket sier vel følgende:

 

MELDING TIL KOMMUNEN.

 

For bruk av bås skal melding om type fangstinnretning, nøyaktig stedsangivelse, og navn på ansvarlig jeger/fangstmann meldes til kommunen innen ti dager før fangsten starter. Meldeplikten gjelder ikke ved bruk av bås til gaupe og jerv når fylkesmannen har gitt tillatelse for den enkelte bås, jf. § 31 bokstav a.

 

Ved snarefangst av ryper skal skriftlig melding sendes til kommunen senest ti dager før fangsten tar til. Meldingen skal gi opplysninger om brukerens navn, adresse, fangstområde og fangstperiode. Senest ti dager etter utløpet av jakttiden for rype i kommunen skal brukeren på fastsatt skjema rapportere fangstresultatet.

 

 

 

§ 32. Utplassering av fangstredskaper

 

Fangstredskaper skal ikke utplasseres i områder hvor alminnelig ferdsel medfører at det kan oppstå fare for mennesker eller husdyr. Det er ikke tillatt å bruke levende lokkedyr i fangstredskaper. Slagfelle til fangst av bever, bisamrotte og beverrotte skal alltid plasseres under vann.

 

Den som utøver fangst plikter å innrette fangsten slik at den bare retter seg mot de viltarter som redskapet er tillatt for, jf. § 31.

 

 

 

Ser for meg at det kan bli vanskelig og lage en felle som er så sellektiv i Boligområdet.

Tror kansje ikke Kommunen synes dette er noe stas.

Som jeg skrev tidligere så TROR jeg, at den må plasserest utenfor boligområde.

 

 

 

Mvh. Joda

Link to comment
Share on other sites

Du har jegerprøven?

 

Du kan ikkje gå ut frå at politiet kan alt om lovverket når det gjeld vilt og forskrifter.

Her må du sjølv ta fatt og vera 100% sikker.

Mitt råd er:

Eg vil aldri tilrå nokon å driva jakt i boligfelt!

 

Som kommunal ettersøkjeger tek eg kontakt med politi dersom felling i boligstrøk, - til dømes skada måke.

I tettstrøk bed eg om, og får følgje av politi.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan avliver dere evt. fuglevilt som er nede, men ikke helt døde (på vanlig jakt)?

 

K

Ryper som ikke ligger i ro etter skuddet tar jeg rundt kroppen, og denger rypehodet i baskylen på hagla. Det virker sikkert brutalt, men avliver effektivt! En tiur med avskutte vinger og bein slo jeg ihjel med nærmeste trestokk. Den som aldri har måttet gjøre slike ting har jaktet lite..... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Du har jegerprøven?

 

Du kan ikkje gå ut frå at politiet kan alt om lovverket når det gjeld vilt og forskrifter.

Her må du sjølv ta fatt og vera 100% sikker.

Mitt råd er:

Eg vil aldri tilrå nokon å driva jakt i boligfelt!

 

Som kommunal ettersøkjeger tek eg kontakt med politi dersom felling i boligstrøk, - til dømes skada måke.

I tettstrøk bed eg om, og får følgje av politi.

 

Ja, jeg har tatt jegerprøven. Nå er det jo ikke snakk om skyting, kun fangst ved hjelp av felle. Skadeskyting vil dermed være utelukket. Problemet er at jeg har blitt plaget av skjærene hver morgen i altfor lang tid, og vil dermed prøve å kvitte meg med noen nå mens jeg har sjansen.

Link to comment
Share on other sites

§ 32. Utplassering av fangstredskaper

 

Fangstredskaper skal ikke utplasseres i områder hvor alminnelig ferdsel medfører at det kan oppstå fare for mennesker eller husdyr. Det er ikke tillatt å bruke levende lokkedyr i fangstredskaper. Slagfelle til fangst av bever, bisamrotte og beverrotte skal alltid plasseres under vann.

 

Den som utøver fangst plikter å innrette fangsten slik at den bare retter seg mot de viltarter som redskapet er tillatt for, jf. § 31.

Fornuftig utplassert lovlig felle for kråke/måke som etterses ihht utøvelsesforskriften er nok ikke til fare for folk og fe.

 

Men human avlivning i tettbebygd strøk blir det kanskje verre med, ja. Jeg ville vært forsiktig med å anta at avlivningsmetoder som er forsvarlige på skadet og lidende vilt lar seg overføre til frisk fugl.

Link to comment
Share on other sites

Vil det ikke være mulig å putte fuglene i en sekk og transportere dem til noe som ikke er definert som et boligstrøk før de eventuelt avlives?

 

To fingre på hver side av nakken,under hodet og rykk rett opp mens en holder kroppen igjen med den andre hånden dreper alle fugler umiddelbart.

Tror allikevel jeg ville snakket med politiet først.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder dette med å sette ut ei felle i boligfelt, betyr det vel noe hvem som eier grunnen den settes på. Å fange dyr levende i boligfelt vet vi godt er lovlig på generelt grunnlag. Her i byen gjør dyrebeskyttelsen ( kattebeskyttelsen) det for å fange i eierløse katter som steriliseres. Og kommunen har også gjort det samme, men da for å avlive kattene hos veterinær. Hvis fellen settes på egen eiendom, eller annens, der du har fått tillatelse kan jeg ikke se at noen av fangst forskriftene er brutt. Så sant fellene blir satt i samsvar med forskriftene. Så er det dette med avlivningen. Det er ikke noe krav at dyr og fugler må avlives med skytevåpen. Eller kjemikalier (veterinær). Selv kommer jeg om en måneds tid til å få i fryseren noen tamgjess som en kamerat og gårdbruker har gående på gården sin for å holde pene gressganger mellom alle byggene. Han har mer enn 50 stk, og slakter de fleste før vinteren. Jeg må slakte de jeg skal ha selv. Metoden er enkel, selv om den kan virke brutal. Ett stk. armeringsjern av passe lenge og tykkelse. En stk. øks og en stk. hoggestabbe. Gåsa får ett kraftig slag over nakken med armeringsjernet, svimer av, løftes opp på hoggestabben og resten tror jeg dere skjønner. Helt lovlig og like humant som å skyte dem. Mer tror jeg. Eneste grunnen til armeringsjernet er at gåsa er en stor og sterk fugl som ikke er så lett å bakse med på en hoggestabbe, hvis den protesterer. Og alle disse som setter ut kråkefeller, de skyter ikke kråkene. De to som jeg kjenner, går ganske enkelt inn i fella om kvelden med hodelykt og en kraftig kjepp og gjør det som trengs.

En helt annen ting er at i mitt nabolag hadde fella blitt ødelagt ganske fort av folk som ikke liker slikt. Og det er det ikke enkelt å beskytte seg mot...

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått svar fra Dirnat, og de mente at det ikke er lovlig fordi: "Hva som ligger i denne bestemmelsen er et skjønn, men å sette opp en kråkefelle i et boligfelt vil jeg si ikke er tillatt. Dyr som går i feller er utsatt for å bli stresset og dette kan være inhumant. Kan derfor ikke anbefale et slikt oppsett. En må nok trekke denne type feller et stykke bort fra typiske boligfelt."

 

Det er altså verken avlivingen av fanget vilt eller faren for å fange/skade katter, hunder eller småbarn som er problemet, kun det at viltet skal bli stresset. Jeg mener at dette argumentet er litt merkelig. Fella fanger én og én fugl, og dersom hunder og katter ikke slipper til, ser jeg ingen grunn til at dyret skal bli mer stresset enn i en "normal" kråkefelle utenfor et boligfelt. Snarere tvert i mot. Ei kråkefelle med en rev eller to luskende rundt eller enda verre, en hauk eller ørn inne i fella, må jo påføre kråkene/skjærene enda mer stress. Dessuten er det jo mulighet for at turgåere lurer på hva som foregår, og tar turen innom kråkefella. Dette er heller usannsynlig i mitt boligfelt, der tomtegrensene stort sett blir respektert.

 

Til slutt er det tolkningen av "typisk boligfelt". Jeg mener selv at boligfeltet mitt ikke er "typisk", da det er langt mer plass mellom hvert hus enn det som er vanlig. Tomta vår er faktisk på ca. 1,5 mål, og da burde det være mulig å finne en fredelig plass for fella.

 

Med andre ord, ut fra svaret fra Dirnat vil jeg nesten tolke det som at jeg kan sette opp fella, iom. at ikke er avlivingen av fuglene er noe problem.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat i mitt boligfelt vil nok ikke ei kråkefelle være utsatt for nysgjerrige folk, mens på tomta til svigermor foreks vil stor hage og høye hekker gjøre at fella er helt usjenert for utenforstående. Uttalelsen til DIRNAT står for meg som bare dårlig fundert synsing. Alle dyr blir stresset i større eller mindre grad av å bli fanget i ei felle. Det er derfor fangstforskriftene krever at feller for levende fangst skal ettersees daglig.

Link to comment
Share on other sites

skulle gjerne ha hatt en skjærefelle i hagen selv. våren og sommern er det helt latterlig mye av dem her, litt færre nå, men frekke som dem er så sitter dem inne i den overbygde verandaen i 2 etg og driter ned alt som er mens vi er borte på jobb.

 

Hva med å sette hele fella på en bilhenger og kjøre den vekk (med en pressening over) for å avlive dem ? Høres kanskje ut som det er noen paragrafer som kan brukes mot det også ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg sliter også med å se at dette ikke skal være helt kurant.

 

Gjennom hele oppveksten har jeg avlivet mange tusen høns med den metoden Robinson beskriver. Jeg brukte riktignok et kosteskaft kappet til litt under halvmeteren. (Et armeingsjern kan bli litt tungt hvis en skal stå hele dagen.) Grip først vingespissene med begge hender bakfra, dra nedover og grip rundt bena. To vinger og to føtter samles dermed i en hånd, fuglen holdes fullstendig umobilisert og du har den andre hånda fri til å gi fuglen et kjapt rapp i bakhodet før turen går til hoggestabben. Raskt, effektivt, stille og humant.

 

Faktisk er det litt for lett å slå fuglen ihjel i stedet for i svime med kosteskaftet. Merkes fort på høns når en skal prøve å treffe med øksa...

 

Slaget først mener jeg er påkrevd ved lov, da avlivning kun kan skje med dyr som ikke er bevisst. (eller noe lignende)

Link to comment
Share on other sites

Vi fikk låne en grevlingfelle av kommunen her jeg bor for et par år siden. Fikk riktignok ingen fangst, men fra kommunen fikk jeg grei beskjed om å bare bruke rifla å avlive den med. Dette er også boligfelt, men ved avlivning er det jo skudd rett i bakken, så ser ikke problemet. Eneste jeg hadde gjort var en kort telefon til politiet rett før skyting, slik at de nissene som ringer politiet for den minste ting fikk beskjed om hva som skjedde. Men med salongrifle med lyddemper trengs ikke det engang.

 

Svaret som er referert fra Dirnat lenger opp her er jo også bare svada og vås, "sette opp en kråkefelle i et boligfelt vil jeg si ikke er tillatt". Hva er dette for slags synsing fra en fagetat? :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Slaget først mener jeg er påkrevd ved lov, da avlivning kun kan skje med dyr som ikke er bevisst. (eller noe lignende)

 

Dette kan vell ikke stemme??

 

Kansje for husdyr, men ikke for fellefanget vilt vell?

 

i så fall måtte mann jo svimelått rev/mink/jerv osv som er tatt i bås, noe som for meg virker mye mer groteskt og innhumant en et direkte skalleskudd...

 

På den annen side er det sikkert ikke dumt å slå kråkene i svime før du evt skjærer/hogger/klipper hodet av de ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...