Jump to content

Vurderer Ruger mini 14, men hvilken type burde jeg gå for?1


FJelldal1

Recommended Posts

Gjerne det.

Hvis du skal ha en småkalibret rifle til bl.a. fuglejakt, ønsker du sannsynligvis topp presisjon. Da er det ofte boltmekanisme som funker best, såvidt jeg har skjønt.

 

Minner også om at det du spør etter er det samme våpenet som Behring Breivik akkurat har brukt til å massakrere en drøss mennesker med.

Link to comment
Share on other sites

I disse dager er vel dette et våpen de fleste bør ta avstand fra og anse som "tapt"

Ruger har sluttet og produsere dette våpenet(for en stund siden) og etter at "Adolf " Breivik ødela en ver form for sakelig relasjon til dette våpen

så tror jeg det er best og legge den ballen død.

 

 

Så som svart tidligere: gå for kruttlapp versonen.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Minner også om at det du spør etter er det samme våpenet som Behring Breivik akkurat har brukt til å massakrere en drøss mennesker med.

 

Så fordi en galning brukte denne rifla skal alle andre avstå fra å kjøpe den :?::roll:

Skal folk avstå fra å kjøpe Glock også?

 

Dette begynner å ta litt for mye av.

 

For å svare på det TS faktisk spør om, ville uten tvil gått for Target utgaven, denne sies å ha rimelig bra presisjon rett ut av eska.

Link to comment
Share on other sites

Ruger har sluttet og produsere dette våpenet(for en stund siden)

 

Jasså?

 

http://ruger.com/products/mini14/index.html

 

men er enig i at for tiden bør man vel gå litt stille i dørene ang dette våpnet.

Ville iallefall ventet litt til man ser hva skjer med det. Kjedelig å betale noen tusen for det, hvis du må levere det inn om en liten stund

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Med et snev av sosial intelligens og evne til refleksjon, kan man kanskje bli slått av en plutselig tanke om muligheten for at en eller annen bruker her inne akkurat har mistet en av sine nærmeste i en massakre der omtalen etterpå har vært ganske fokusert på det samme våpenet trådstarter spør om. Det var kanskje en lang setning, men hvis du følger med fremdeles, har du i det minste fysisk kapsasitet til å kunne forstå at den brukeren kanskje ikke synes det er veldig trivelig å se en av sine forumkolleger si at han eller hun er lysten på det samme våpenet.

 

Capisce?

Link to comment
Share on other sites

Ruger har sluttet og produsere dette våpenet(for en stund siden)

 

Jasså?

 

http://ruger.com/products/mini14/index.html

 

men er enig i at for tiden bør man vel gå litt stille i dørene ang dette våpnet.

Ville iallefall ventet litt til man ser hva skjer med det. Kjedelig å betale noen tusen for det, hvis du må levere det inn om en liten stund

 

 

De kan vel ikke kreve at jeg skal levere det inn når det var lovlig i det tidspunktet jeg kjøpte det. Da blir det med tilbakevirkende kraft som er ulovlig ifølge vår grunnlov: Grunnloven § 97 lyder:

«Ingen Lov maa gives tilbagevirkende Kraft.»

 

Jeg kan forstå at noen reagerer etter tragedien på Utøya, men hadde det ikke vært en Ruger han hadde brukt, hadde det vært noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Med et snev av sosial intelligens og evne til refleksjon, kan man kanskje bli slått av en plutselig tanke om muligheten for at en eller annen bruker her inne akkurat har mistet en av sine nærmeste i en massakre der omtalen etterpå har vært ganske fokusert på det samme våpenet trådstarter spør om. Det var kanskje en lang setning, men hvis du følger med fremdeles, har du i det minste fysisk kapsasitet til å kunne forstå at den brukeren kanskje ikke synes det er veldig trivelig å se en av sine forumkolleger si at han eller hun er lysten på det samme våpenet.

 

Capisce?

 

Jeg er veldig med på poenget ditt, og jeg har på ingen måte ment å støte noen med å vurdere dette våpenet.

Link to comment
Share on other sites

 

De kan vel ikke kreve at jeg skal levere det inn når det var lovlig i det tidspunktet jeg kjøpte det. Da blir det med tilbakevirkende kraft som er ulovlig ifølge vår grunnlov: Grunnloven § 97 lyder:

«Ingen Lov maa gives tilbagevirkende Kraft.».

 

 

Jo det kan de fint og det er IKKE "tilbakevirkende kraft"!

 

Tilbakevirkende kraft ville være hvis de forbyr det og så tiltaler og dømmer deg for å ha ett ulovlig våpen.

Link to comment
Share on other sites

Med et snev av sosial intelligens og evne til refleksjon, kan man kanskje bli slått av en plutselig tanke om muligheten for at en eller annen bruker her inne akkurat har mistet en av sine nærmeste i en massakre der omtalen etterpå har vært ganske fokusert på det samme våpenet trådstarter spør om. Det var kanskje en lang setning, men hvis du følger med fremdeles, har du i det minste fysisk kapsasitet til å kunne forstå at den brukeren kanskje ikke synes det er veldig trivelig å se en av sine forumkolleger si at han eller hun er lysten på det samme våpenet.

 

Må være en rimelig syk person som måtte ønske seg et våpen pga. det ble brukt til denne handlingen. Helt ærlig var jeg ikke innom tanken på at det var grunnen til at trådstarter spurte om det, nettopp fordi det må være en syk person som ville ønske seg et spesifikt våpen på det grunnlaget.

 

Tenkte vel den åpenbare grunnen at dette faktisk er et anvendelig våpen, kort og lett, har fått god presisjon etterhvert og fungerer like bra som ei boltrifle til jakt. Kommer orginalt med 5-skudds magasin.

Skulle det ev. gjøres noe ang. våpen med mulighet for høy mag.kap magasin over 5 eller 10 skudd, kan de gjøres forbudt å kjøpe til jakt, skal man ha større magasin må man vise til medlemskap i praktisk klubb.

Å forby selve våpenet er den lettvinte men ukorrekte løsningen.

Link to comment
Share on other sites

Ruger har ikke sluttet å produsere Mini-14, dette er regelrett feil.

 

Du burde gå for en Target-utgave til fugl, evt en Ranch til rådyr. Setter du på en Accustrut på Ranch-utgaven skyter den ref min erfaring bedre enn flere andre jaktrifler av type boltmekanisme.

Link to comment
Share on other sites

Hovedmotivasjonen min for anskaffelse av et slikt våpen er størrelsen, lett å få inn i kajakken, samt utførelsen på våpenet er forholdsvis nøytralt med tanke på høyre-venstrehendt. Er links selv. Men hvis det blir forbudt etter noen måneder og jeg må levere det inn, har det liten hensikt dessverre.

Link to comment
Share on other sites

Ruger har ikke sluttet å produsere Mini-14, dette er regelrett feil.

 

Du burde gå for en Target-utgave til fugl, evt en Ranch til rådyr. Setter du på en Accustrut på Ranch-utgaven skyter den ref min erfaring bedre enn flere andre jaktrifler av type boltmekanisme.

 

 

Da har jeg misoppfattet den saken desverre, men husker noen hvilken diskusjon dette med "hamstring" ble skrevet i?

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Hehe.. mye merksnodige svar her. Prøv nå og svar med fornuften og ikke med følesene, selv om det er forstålig. skal Vi slutte og bruke/Kjøpe Mauser M98 også da fordi det vart brukt til og henrette et par hundre tusen krigsfanger og andre langt mer uskyldige folk..? Er vel ikke et gevær på kloden med mer blod og fordervelse på seg enn de. Men ingen som sutrer for det.

Link to comment
Share on other sites

leser at du har tenkt å ta våpenet ut på kajakk tur ta å sjekke hva slag pakke priser du vil få får en ruger mini 14 kontra tikka t3 ss i links syns ikke folk skal henge ut andre om de har lyst å kjøpe seg mini 14 bare får di kødden abb gikk amok med en men persjolig ville jeg ha valgt ei boldtrifle

Link to comment
Share on other sites

Har selv har en rustfri "ranch rifle" med synt.stokk. Kan absolutt anbefale denne. Ok presisjon. Lett og hendig våpen å bære på. Enkelt å putte i sekken på lengre turer.

 

Vil anbefale denne framfor target utgaven om du skal bære den langt, da target utgaven er en del tyngre og lengre.

 

Vær obs på at Mini 14 spytter tomhylser i nesten alle retninger, så om du er av den som samler på alle hylsene, kan de være vanskelige å finne igjen ute på et jordet. 8)

Link to comment
Share on other sites

Gjerne det.

Hvis du skal ha en småkalibret rifle til bl.a. fuglejakt, ønsker du sannsynligvis topp presisjon. Da er det ofte boltmekanisme som funker best, såvidt jeg har skjønt.

 

Minner også om at det du spør etter er det samme våpenet som Behring Breivik akkurat har brukt til å massakrere en drøss mennesker med.

 

 

Hva med Pistolen ABB brukte da ? en Glock !

 

Hvis en ny pistolskytter på Kammeret spør om Glock til sitt 1 valg av håndvåpen , skal han da påminnes med at ABB har likvidert mennesker med denne våpentypen ?

 

I denne saken er det kun Rugeren som blir omtalt , mens Glocken blir glemt. En pistol er faktisk lettere å skjule enn ei rifle. Tenk deg "senarioet" hvis en galning fikk smuglet inn en Glock på ett utested eller annen stor tilstelning med høykapasitetsmagasiner 32 rds?

 

Skal vi forby alle Glocker da ? eller greie alt under samme kam ?

 

 

http://e24.no/lov-og-rett/voldsmenn-vil ... n/20085494

Link to comment
Share on other sites

I disse dager er vel dette et våpen de fleste bør ta avstand fra og anse som "tapt"

Off, kjenner jeg blir meget provosert Jonas.L :evil:

Skal Rugeren få skylla? Når jeg ser hva du er medlem av så synest jeg du burde vite bedre.

 

ABB har gjort nok skade, trenger ikke å ta fra oss minien og.

 

Ruger Mini er et glimrende våpen, og presisjonen er fin den på nye 580 rifler med Accu-stut.

 

Ville iallefall ventet litt til man ser hva skjer med det. Kjedelig å betale noen tusen for det, hvis du må levere det inn om en liten stund

Ikke enig, og uansett tviler jeg på at vi må levere allerede erverva rifler fra oss. Men hvis den mørke dag kommer og jeg ikke får fullverdig erstatning, mister jeg eller rifla på sjøen.

Link to comment
Share on other sites

Det som skjedde ettermiddagen 22 juli 2011 er helt tragisk og ikke minst meningsløst. Men, om en skal reagere med og forby alt som blir\har blitt benyttet til kriminelle handlinger blir det ikke mye igjen. Kjøkkenkniven må selvfølgelig inndras, sammen med alle andre brukskniver, meg bekjent er nemlig kniven det mest brukte drapsvåpenet her i landet. (Med unntak av statistikken for 2011). I neste omgang må jo biler forbys, disse blir jo stadig vekk benyttet til både promillekjøring, fluktkjøretøy ol. Lastebiler må bytte til bensinmotorer, siden diesel kan benyttes til å lage bomber. Nei, vent nå litt, vi kan ikke benytte bensinmotorer heller, bensin kan jo benyttes til molotowcoctails, samt tenne på hus! Vi bør legge ned NAV, siden det stadig svindles på trygden. Bøndene rundt om må bare benytte møkk til jødsel fremover siden Yara selvfølgelig må stenges. Nevnte Glock og Ruger må jo selvfølgelig også fjernes fra markedet, samt ALLE våpen i privat eie. Når vi har fjernet ALLE verktøy som enten er tunge eller spisse\skarpe, og bilene er vraket, samt ingen hus har mer enn en etasje, siden de fleste vil overleve og bli kastet ut av et slikt vindu, ja da kan vi nyte tryggheten fremover. Nei folkens, vi må ikke glemme at det er den enkelte kriminelle som er problemet, ikke redskapen han benytter! Det er lett å bli blendet av hat i en slik situasjon vi har havnet opp i nå, men det er ABB som er problemet, ikke alle de forskjellige verktøyene han benyttet. Om noen ønsker seg en Ruger mini eller en Glock, la dem ønske seg det all den tid de fremdeles er lovlige.

Link to comment
Share on other sites

Bruksområdet er fugljakt og kanskje jakt på rådyr.

 

Ruger mini 14 til bruksområdet er fuglejakt og kanskje jakt på rådyr er et svært dårlig valg.

 

Trenger du et lett fraktbart våpen er en kombi (eks hagle cal 12 eller 20 med rifle 6,5X55 eller 7X57R) et langt bedre valg.

 

En normal boltrifle i 6.5X55 er også langt bedre enn noen Ruger mini 14 til bruksområdet er fuglejakt og kanskje jakt på rådyr. Flere modeller er også lett demonterbare for frakt.

 

Ruger mini 14 og flere andre lignende halvautomater har store mangler som jaktvåpen.

Link to comment
Share on other sites

til fuglejakt fra bl. a. kajakk vil jeg heller anbefale en Baikal enkeltskuddsrifle i .223

Den er svært billig, presis nok i massevis, lett å dele og dermed transportere, og den har all den skuddtakten som trengs til fuglejakt.

Jakter du på sjøen må du inn i hver krinkel og krok av børsa for puss, og da er halvauto ikke det mest brukervennlige.

 

Du vil oppleve rust på sjøjakt. Da er det vel en fordel at børsa ikke har noen annenhåndsverdi å snakke om i utgangspunktet..

Altså Baikal :D

Encore eller Contender er også greie alternativer, de leveres også rustfritt. Men de krever verktøy for demontering og koster noen kroner mer.

 

Sånn ellers så er rugeren fin den, men noen fuglerifle er den vel neppe..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en rustfri Mini-14 ranch med syntetisk stokk som var ny 2-3 år tilbake. Rett fra boksen så er avtrekkeren ok når du venner deg på den. Pressisjonen er også ok.

 

Det som er så flott med den er at den er fantastisk hendig og er veldig driftsikker. I tillegg kan den demonteres uten verktøy (dvs. du trenger en tynn pinne til å vippe ut avttrekkerbøylen).

 

Desverre så har Mini-14 blitt politisk ukorrekt i disse dager, så jeg personlig kommer ikke til å vise meg på skytebanen i år med den i respekt for alle offrene på Utøya.

Link to comment
Share on other sites

kjøp deg ruger mini du!

Nå har ikke jeg kikkert på min (synes diopteret er vel så morro å bruke) men presisjonen er ikke så dårlig som folk skal ha det til (orginal ranch rifle jeg har)

Veldig enkelt og skyte opp med o.l, sikte punkt er det samme før som etter skudd om du ligger.

 

en må kjøpe det en har lyst på, da slipper en å angre etterpå! For det finnes mange triste våpen som ikke gir glede der ute!

Link to comment
Share on other sites

Har en Ruger mini-14 Ranch Rifle i 580 serien, med Leupold FX-1 kikkertsikte. Bruker børsa til jakt på rev og avstander jeg skyter på varierer mellom 25 - 100 m, så jakt på rådyr på tilsvarende avstander går nok greit. Fugl, kommer vel an på størrelsen på fuglen og avstanden du skal skyte på, men noe mindre enn gås på samme avstand som rev hadde neppe jeg løsnet skudd på (da hører det også med til historien at jeg aldri har jaktet gås). Mindre fugl en gås hadde ikke jeg løsnet skudd på, uavhengig av avstand.

Børsa er forøvrig ganske kresen på ammunisjonen har jeg erfart, men Prvi Partizan HP BT 75 gr går bra i min rifle. Nedturen med den ammoen er at den farer litt stygt med skinnet. Kjøpte en pakke Federal Premium BTHP 77 gr (ekstremt dyr ammo for .223 å være), bare for å prøve litt av det fancye utvalget, men de ble kasta rundt på blinken i så stor grad at jeg nesten begynte å lure på om det var noe gale med børsa. Du må nok belage deg på å teste litt ulik ammunisjon for å finne noe som går bra, om valget faller på en Ruger mini-14.

 

Årsaken til at jeg valgte Rugeren er at jeg etter 7 års tjeneste i ulike militære organisasjoner, ganske enkelt er blitt vant med håndtering av halvautomat og at jeg synes børsa er pen. Jeg synes bolt blir litt 'kludrete', da jeg har lagt meg til noen 'uvaner' med skyting av boltrifle, og jeg er mer komfortabel å jakte med halvautomat. Angrer ikke på investeringen i en Ruger, for børsa er grei den og til revejakt er den et helt kurant valg. Håper på å komme meg en tur eller to på rådyrjakt til høsten og da faller nok valget på Rugeren.

 

Uansett hva valget måtte ta, får vi satse på at du blir fornøyd. Og skitt jakt :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Desverre så har Mini-14 blitt politisk ukorrekt i disse dager, så jeg personlig kommer ikke til å vise meg på skytebanen i år med den i respekt for alle ofrene på Utøya.

 

Det kan jeg fortelle deg at jeg kommer til å gjøre. Dette er etter min mening et helt feil signal å sende ut, som om vi skulle ha noe å skamme oss over. Det er kanskje enda viktigere i dag enn ellers å vise at det er mange av disse våpnene i omløp bland vanlige jegere.

 

Parallellen blir at bøndene ikke skulle bruke gjødsel i år...

Link to comment
Share on other sites

Ruger mini 14 og flere andre lignende halvautomater har store mangler som jaktvåpen.

 

Dette må du nesten presisere hva du mener med store mangler :?:

 

Skal ta noen argument den jakten( fugl, kanskje rådyr) trådstarter spør om og som jeg føler er diskvalifiserende for halvauto :

 

-Til småvilt(fugl) kan du kun ha to skudd i magasinet (tre til rådyr).

 

-De(4 stk) mini 14 jeg har prøvd har for dårlig presisjon til at det kan anbefales på fugl.

 

- De krever verktøy for å ta ut vital del... for tungvindt ved pauser , ut inn av båt, oppbevaring i bil ved kortere fravær osv

 

- Generelt synes jeg (subjektivt) halvauto har for mange deler ved feltstell,skranglete/ lager lyd, dårlige sikringløsninger.

 

-Følsomt for ammunisjonsvalg og bør helpresse ved hjemmeladning...må lete etter hylser.

 

Argumentet med raskt oppfølgingskudd mener jeg til jakt blir feil...ta deg heller tid til et godt første skuddet samt "alltid" observer dyret noen sekunder før skudd nr 2 evt løsnes. På jakt har man overraskende god tid :wink:

 

Joda Mini 14 er cool den hvis man liker det taktiske...men noe godt jaktvåpen til fugl og noe rådyr er den ikke.

Link to comment
Share on other sites

Ruger mini 14 og flere andre lignende halvautomater har store mangler som jaktvåpen.

 

Dette må du nesten presisere hva du mener med store mangler :?:

 

....

 

Joda Mini 14 er cool den hvis man liker det taktiske...men noe godt jaktvåpen til fugl og noe rådyr er den ikke etter min mening .

 

 

Fikset det for deg!

Link to comment
Share on other sites

persjon har menst med skytter å gjøre å ikke våpenet ulempen er at med halvautomat så blir fort gjort å skytte skudda fort ut får enkelt vet de som skytter like godt med halvautomat våpenet sitt som boldtrifla si å i akkruat samme kaliber er bare snakke om trene å trenge får oppbevaring finnes det lås bare kofferet desuten skal man aldri la et våpen ligg igjend i kjøretøy det enste er magsin kaptisen men det er ingen fordel å lempe med seg mye ammo på jakt jeg bruker å ha med to mag med tre skudd i vært har enda ikke opplevde at jeg trenger magsin nr to! får si det på en ann måte jeg har aldri truffet skiva med ag3 det er et våpen jeg har slitt med men med mp 5 og hk 416 dermed har jeg truffet som bare det men det kan man vel kansje ikke sammlig med jaktvåpen!

Link to comment
Share on other sites

For å sikre tilstrekkelig presisjon på en mini 14 og lignende til fuglejakt må man være forberedt på å bruke mye tid penger og innsats. Naturligvis er mini14 brukbar som jaktrifle, men ikke til all slags jakt.

Med mindre du er svært heldig vil den være mindre presis enn mange andre rifler, og til fuglejakt betyr det at du må holde deg til såpass korte hold at du går glipp av mange skuddsjangser.

Ingenting i veien for det forsåvidt, men du ber om råd, og da er det ikke så rart at du får det?

til bruksområdet som er oppgitt, nemlig fuglejakt trenger du all den presisjonen du kan få.

 

Det finnes flere tråder her inne med hvor mye som må gjøres for å få en presis mini14 at det tør være kjent at disse ikke nødvendigvis går hull i hull.

er du villlig til å leve med begrensningene som en halvautomat gir, er det et artig våpen. Men ikke enklest eller best egnet.

Din egen motivasjon kan du bare si noen om selv, mange har moro av å ha noe litt utenom det vanlige, og mini14 faller greit i denne kategorien.

 

gudd løkk, og happy hunting!

Link to comment
Share on other sites

Lånte en kort periode en Ruger mini 14, som var et ok våpen å skyte med. Manglet noe presisjon i forhold til gode boltrifler, men grei nok presisjon for litt større vilt. Tro den vil fungere bra på rådyr på ikke forlange avstander. Til fuglejakt tror eg du kansje vil slite med den i forhold til presisjon, å treffe på mindre mål. Hvis fuglejakt er første pri vil eg heller anbefale deg å kjøpe Remington Seven SS i 223 rem. Dette er en liten, lett og hendig rifle med ofte svært god presisjon.

 

les:

 

viewtopic.php?f=14&t=24042

 

Det viktigste er at du kjøper den riflen DU liker, og skyter godt med.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Rugeren går ganske godt.

 

I allefall den nye oppdaterte utgaven .

 

Her er 15 raske skudd på 100 m med åpne sikter. Hadde jeg brukt mere tid på hvert skudd , så hadde samlingen vært mye bedre.

 

Jeg tror nok Rugeren er bra nok som de fleste sier til jakt. Men skal du skyte på lengre hold enn 150 meter så bør du ha optic på rifla og en god montasje. Alternativt ei boltrifle med tungt løp for lengre hold.

 

Her er beviset. 15 skudd 100 meter :)

 

dsc00002hr.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil takke for engasjementet deres i denne tråden. Jeg har fått mange gode råd og blir å gå i tenkeboksen en stund og vurdere om denne riflen er det riktige valget :)

 

Forresten; jeg ringte til Politiet i dag og snakket med våpenavdelingen; der sa de at hvis det kom et forbud ville det ikke bli med tilbakevirkende kraft, dvs hadde man allerede kjøpt våpenet ville ikke man miste det etter et eventuelt forbud. Men det kunne bli problematisk å få solgt det videre.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Med et snev av sosial intelligens og evne til refleksjon, kan man kanskje bli slått av en plutselig tanke om muligheten for at en eller annen bruker her inne akkurat har mistet en av sine nærmeste i en massakre der omtalen etterpå har vært ganske fokusert på det samme våpenet trådstarter spør om. Det var kanskje en lang setning, men hvis du følger med fremdeles, har du i det minste fysisk kapsasitet til å kunne forstå at den brukeren kanskje ikke synes det er veldig trivelig å se en av sine forumkolleger si at han eller hun er lysten på det samme våpenet.

 

Capisce?

 

 

 

hva med mauser, luger, lee einfield, walther p38, div mauser pistoler, mosin nagant, krag.. alle er "drapsvåpen" i stor stil og "militærvåpen" Da kan vel det kreves at folk ikke nevner mauser mere og da:)

våpen er våpen, farlige alle sammen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...