Jump to content

Forbudet mot 50-kaliber pistol


Keith

Recommended Posts

Jeg undres på en sak: siden forbudet mot 50-kaliber begrunnes med at det dreier seg om "betydelig kraftigere kaliber, som er egnet til å skremme"

 

KAN dette forbudet egentlig omfatte et annet nytt kaliber, .50 GI?

 

Dette er jo et kaliber som er ladet til omtrent samme kammertrykk som .45 ACP, til og med litt lavere, ettersom hele poenget er at man skal kunne skyte med en vanlig 1911, og samme kammertrykk men med mye større bunnareal vil gi bedre balistikk.....

 

Så jeg undres litt: viser ikke dette at hele forbudet mot et mer eller mindre tilfeldig valgt kaliber bygger på FEIL tankegang?

 

Likeså den påståtte lekkasjen ut i kriminelt miljø: det er antakelig ikke solgt mange 50 kaliber revolvere i kongeriket, det er i alleafll solgt færre .50 GI, og ettersom prisen ligger bortimot 2,5 ggr høyere, vil jeg tro at eierne passer på dem VELDIG godt!

 

Jeg har notert at endel politifolk er opptatt av hvor kraftige våpnea vi har egentlig er.

Det er muligens forståelig, men fånyttes, fordi de våpen de møter i embedts medfør neppe har hatt våpenkort særlig ofte........

 

Men jeg tror ærlig talt ikke at det er veien å gå for å bedre helse, miljø og sikkerhet for etaten å ofre mye tid på å sikre at det bare er finkaliber våpen der ute.

 

I allefall hadde det vært artig å høre hvilken begrunnelse man vil skyte seg inn under for å forby .50 GI!

Link to comment
Share on other sites

I allefall hadde det vært artig å høre hvilken begrunnelse man vil skyte seg inn under for å forby .50 GI!

Det kjøres vel i kjent stil, nemlig at har man makt trenger man ikke begrunnelser.

Alternativt formulert "det er makta som rår".

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke helt hva du mener nå? Som du garantert vet er håndvåpen med kaliber over .455 "forbudt" i et rundskriv. Da kan det komme så mange nye kaliber det bare vill med større kulediameter enn det, her til lands er de verboten.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke helt hva du mener nå? Som du garantert vet er håndvåpen med kaliber over .455 "forbudt" i et rundskriv. Da kan det komme så mange nye kaliber det bare vill med større kulediameter enn det, her til lands er de verboten.

 

Nå fantes jo 50 GI på markedet en god stund før dette forbudet kom i form av et brev....

Og ettersom forbudet er mot kaliber som er særs kraftige, og egnet til å skremme noen av den grunn, så er det jo helt åpenbart at dette forbudet er fattet på feil grunnlag, eller på manglende kunnskap, fordi det ikke tar hensyn til at akkurat DEN egenskapen ikke har med kulestørrelsen å gjøre, eller kulestørrelsen alene å gjøre, men snarer med hvor tung kula er i KOMBINASJON med hvor fort den beveger seg.

 

.50 GI har omtrent denne balistikken: 300 grains kule, utganmgshastighet ca 800 fps, eller som man ser temmelig langt fra en magnumpatron...... Dette er rett og slett en 45 ACP som har spist litt for mye, ikke noe annet og burde være tillatt i militærfelt feks......

Link to comment
Share on other sites

Man må jo sette grensen ett eller annet sted. Andre land har jo forbudt grovere enn 9mm må vites. Disse magnumkalibrene burde jo helst forbys alle sammen, f.eks. .32 H&R Magnum er jo kraftig nok til å blåse armen av en mann hvis man står i nærheten av munningsblåsten ... :twisted:

 

Registrering -> Restriksjoner -> Konfiskering

Link to comment
Share on other sites

Lykkelig er den som bor i Texas, sørg nå bare for at valget fører til at man forsegler grensa, ellers har dere snart samme leksa dere også....

 

http://www.smith-wesson.com/wcsstore/Sm ... Golden.pdf

 

 

Jeg kunne ønske vi hadde NRA i Norge også istedet for alt det fotball(soccer) greiene..........

 

Javel men relevansen HER i lenka de er evl at en amerikansk bransjeleder støtter borgernes rett i å eie våpen, som er grunnlovsfestet.

 

Og da kunne det jo vært forfriskende at både bransjefolk og ikke minst forbundsledelse i Norge hadde hatt baller til å støtte VÅRT NRA, for det finnes det, ikke noe i veien der, det er MOTET det skorter på i Norge.

 

Og det kan vi bare gjøre noe med selv, feks ved å boikotte alle bransjeforretninger som ikke støtter NV med harde kontanter.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke helt hva du mener nå? Som du garantert vet er håndvåpen med kaliber over .455 "forbudt" i et rundskriv. Da kan det komme så mange nye kaliber det bare vill med større kulediameter enn det, her til lands er de verboten.

 

I følge urgammel norsk lovpraksis gjelder ikke et forbud når det ULOVFESTET.

 

Og hvor i all verden har direktoratet tallet .455 fra? Fra kolonialen på hjørnet?

 

Dette er tull og tøys, og finnes i en bisetning i et nasjonalt program i ett forbund, som bare er ett forbund blant mange.

 

Det har ingen som helst relevans til hva man driver med i de andre forbundene og bør derfor tilbakevises en bloc.

 

Det vil være til fordel for alle, om direktoreatet påføres et (lite) nederlag, dempes kanskje iveren etter å sabotere vedtak av Stortingets flertall, direktoratet har konsekvent motarbeidet Stortingets revisjon av våpenloven av 1998 fra dag en, og er ikke slik praksis å betgne som sabotasje, vet ikke jeg.

 

Å tilbakevise dette "vedtaket" er viktig.

Det kan vi bare få til dersom vi lar være å bøye nakken som umælende fe, og heller tar kampen opp, gudene skal vite at det trengs!

Link to comment
Share on other sites

:!: Jeg er iallefall bekymret over at det GODTAS av majoriteten av skyttere at vi får restriksjoner på våpenutvalget. Jeg stiller meg disponibel for å hjelpe enhvær som vil GJØRE noe med problemet! Enten økonomisk eller ved å stille opp personlig! GJØRE NOE... Ikke bare skrive / snakke!

(Forøvrig godt valg! (Keith?? Frp?) Er ikke tvil om hvor MIN stemme går....)

Mvh... Bjeff!

Link to comment
Share on other sites

Det blir ofte snakk om å stemme på rett parti osv,når det er snakk om våpen lover.

Men kva er vitsen? Det er bestemt lenge før valget kven som skal vere statsminister,fylkes ordførar,ordførar,kva parti som skal ver i regjering/fleirtal osv,osv...

Demokrati? Neppe....

Når det gjeld frp, so tvilar eg på at dei held det dei har lova,når det kjem til stykket.(det er lettast å vere i opposisjon.)

Link to comment
Share on other sites

:!: Jeg er iallefall bekymret over at det GODTAS av majoriteten av skyttere at vi får restriksjoner på våpenutvalget. Jeg stiller meg disponibel for å hjelpe enhvær som vil GJØRE noe med problemet! Enten økonomisk eller ved å stille opp personlig! GJØRE NOE... Ikke bare skrive / snakke!

(Forøvrig godt valg! (Keith?? Frp?) Er ikke tvil om hvor MIN stemme går....)

Mvh... Bjeff!

 

Jeg kan på en måte se at det bredte seg en viss engstelse i de indre kammer av direktoratet når meldinger om den omseg-gripende raptusen med å søke skarpskytterrifle i 50 BMG kom....

 

De aller fleste rifleskyttere og jegere oppfatter vel dette utstyret som litt..... over toppen?

Også var det i tillegg ryktene om MP-ammo på glid......

 

Så jeg kan på en måte forstå det, selv om jeg prinsipielt mener at man ikke skal ha slike særregler, like lite som man skulle ha særregler om høykapasitets-magasiner i USA, simpelthen fordi det er unødvendig.

 

Det er over alt og alltid forbudt å begå drap, og dette er alltid og overalt jakt og sportskyting uvedkommende

 

Og slike særregler forhindrer allikevel IKKE det misbruket de er desgnet for å forhindre, dersom det finnes noen som vil og skal bryte forbudet og VIL begå ulovligheter.

 

Det eneste det skaper misnøye.

 

Og misnøyen oppstår fordi direktoratet har avveket fra sine egne instrukser og ikke tatt med organisasjonene på råd, enn si LYTTET til råd fra organisasjonen OG de menige medlemmene. Direktoratet har fått en ny kanal til å lytte til grasrota og finne ut hva VI mener, feks dette forumet. Denne muligheten burde man in større grad utnytte, og heller komme med tiltak som adresserer eventuelle problemer direkte, i stedet for indirekte åtgjerder som til nå. Det ble feks på Sluttstykket og enda tidligere etterlyst tiltak for å komme den ulovlige importen av våpen fra krigssoner, først og fremst Kroatia og Balkan til livs, dessverre viste man ingen interesse for det.

 

Som det nå er spenner dessverre direktoratet misnøye-bue høyere og høyere. Det kan bare føre til en ting.

 

Riktignok tror man seg å være evig beskyttet mot alle politiske endringer innenfor vårt vestlig-demokratiske styringssystem, men EN dag blir misnøyen så stor, og så kanalisert at demningen brister.

 

Det kan komme til å medføre så store endringer at byråkratiet taper alt, alle snikinnførte regler OG sine jobber.

 

Jeg ville antakelig være den første til å hilse det velkommen.

Link to comment
Share on other sites

:D Og jeg håper jeg blir nr to!

Etter min mening har Keith nok en gang kommet med et fornuftig innlegg som ikke MOTARBEIDER vår felles interesse, nemlig VÅPEN.

 

Jeg tok forøvrig opp denne saken med to representaneter for vår lokale avis her på stedet på telefon i dag (http://www.gd.no/) og gav de adressen til dette forumet og oppfordret de til å sette seg inn i saken.

Så (trussel :mrgreen: til pod og lesere fra politiet) nå får dere skjerpe dere! KANSKJE det blir en sak av dette? (Håpe-håpe!)

Link to comment
Share on other sites

Er vel ikke mange her som ikke mener at div rundskriv fra POD er stort sett basert på synsynig og tøv. Men det trådstarter lurer på er hvorfor en eller annen .50-kaliber patron er "forbudt" her til lands, svaret på det er at "noen" har bestemt at alt over .455 (untatt munnladere) er farlig, samfunnsnedbrytenede og eierene stadig selger de til kriminelle.

 

Det aller jæ...ste med dette rundskrivhelvete er at rundskrivene ikke synes å være tilgjengelige for oss vanlige dødelige, det fynes altså en slags hemmelig "lov". Hadde VG skrevet om noe sånt i et annet land hadde de også trykket uttaleser fra en 3-4 politikere som skrek opp om diktatur og granskning.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Chiefen, jeg tror det falt ut en "ikke" i den første lija di.

 

For resten av innlegget flagger vel ganske tydelig at du MENER at rundskrivene fra et bestemt direktorat stort sett baserer seg på synsing og tøv?

 

Er vel best å bare sende med en haug ikke, slik at alle kan spre dem etter eget hode.

 

Nå er jeg ikke helt overbevist om at alt som kommer fra direktoratet er tull og tøys, selv om det ser slemt ut når det gjelder akkurat det som har med våpen å gjøre (det KAN komme av at våpen og våpeneie er det jeg har mest vett på av det direktoratet steller med, det kan godt tenkes at ALT de holder på med er likedan :shock: ...........)

 

Men jeg skulle likt å sett ei liste over de rundskriv som har kommet, la oss si etter siste revisjon av våpenloven i 1998, med ei liste over HVA det gjalt i hvert tilfelle, slik at vi fikk se ved selvsyn om det var noe som helst behov for det....

 

Ville vært mye mer renhårig at de kom ut med hva de slett ikke liker, på vanlig norsk, og med en begrunnelse på vanlig norsk, i stedet denne seigpiningen og alle sleivsparkene vi har sett:

 

forbud mot foldekolbe.....

forbud mot magasin foran avtrekker...!!?

forbud mot kule over 12,70mm, rettet til 11,557mm (hva var så farlig med den ekstra 1,143mm?????)

 

Lista begynner å bli lang og tøvete, det begynner rett og slett å bli vanskelig å holde seg helt alvorlig, etter hvert.....

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Siste nytt fra USA, på export siden, gjør vel delen av dette rundskrivet, som rammen .50 cal unødvendig.

 

"ingen firmaer skal gies export lisens på våpen over kal. .499" (fritt oversatt og gjenfortalt, av beskjed gitt til hjemmelading,.no, fra firmaets USA kontakt)

Link to comment
Share on other sites

sier en ting, 50 cal forbudet kom sikkert fordi "ahnuld" har innført samme sak i california... noen ble vel inspirert... bare en liten forskjell... der er det ikke lov å selge 50cal, men du kan fint kjøpe i annen stat, eller f.eks kjøpe en Desert eagle i .44 california model (de er spesielle fordi alle pistoler i cali må gjennom en "drop test" ...) og bestille .50 cal løpet over nett.. big deal... men for amerikanere som kan spontan kjøpe våpen på supern er naturligvis dette og en cool down periode slitsomt.. :)

 

 

Men pga. den saken der, blir det ikke lett å få dem likevel, så da er vel hele pointet å slippe å gi folk ja på en søknad de knapt kan skaffe våpen på, og evnt. få de stuck i usa pga. ny lov der... sånn sett gjør de nesten oss en tjeneste på å ikke innfri disse søknadene, men kjipt for de som vil ha brukt.. ellerfår solgt en..

Link to comment
Share on other sites

Siste nytt fra USA, på export siden, gjør vel delen av dette rundskrivet, som rammen .50 cal unødvendig.

 

"ingen firmaer skal gies export lisens på våpen over kal. .499" (fritt oversatt og gjenfortalt, av beskjed gitt til hjemmelading,.no, fra firmaets USA kontakt)

 

Det betyr vel, om en setter seg ned og finleser amerikanske lover, at også ammunisjon og kuler er forbudt eksportert?

 

Da ble vel de stakkarene som ble lurrt til å kjøpe seg en 50-kaliber (mindre enn 100 stykker!) sittende med et våpen som er HELT verdiløst?

 

Jeg undres på om jeg ikke har en støpeblokk i 50-kaliber liggende jeg, laget for .50 AE riktignok, så kulene blir vel litt lette for 500..... DEN må jo være verdt en formue nå! :D

Link to comment
Share on other sites

Trond nevnte bare våpen, men det har ei stund vært problem for enkelte firmaer med 50 kal kuler, så det er nok på veg i forhold til komponenter også. Har ei 560 grs tang som jeg produserer kuler til min 500 S&W, problemet blir nok snart gas check, for heller ikke de er untatt hos f. eks Midway

Link to comment
Share on other sites

Kanskje en skulle søke på en revolver i 45/70 bare for å se hva som skjer da? BFR har vel laget noen?

 

:arrow:Ulovlig

:arrow:Lovlig

:roll:

 

 

Tror faktisk ikke den "lovlige" er lovlig i Norge for den måler ,458 i løpet, max tillat i Norge nå er ,455 :mrgreen:

 

Derfor S&W 460 er lovlig i Norge for den måler "kun" ,454 :D:D

 

"Noen" kommer nok til å oppdage denne forvaltningstabben. Med den farten direktoratet arbeider vil jeg tro det tar dem ca 2 år å avfatte et forbud mot "særs kraftige kaliber, egnet til å skremme" også, slik at kraftige saker som 454 Casull, 445 Supermagnum, 460 S&W Magnum og noen esoteriske kaliber i enda mere esoteriske våpen som det bare lages 30 stykker av i året i hele verden, så som 444 marlin, 450 Marlin, 45-70 o.l. blir forbudt.

 

Det betyr at de som er interessert må bestille NÅ, fordi man har mindre enn to år på seg - det er for seint å komme etterpå å sutre, jfr forbudet mot US Carbine, 50 BMG, og .500 S&W

 

Alt dette kommer jo av at "noen" er mer opptatt av sikkerhetsspørsmål for sine ansatte, enn å administrere sivil skyttersport.

 

Til orientering, dersom rette vedkommende leser disse linjer, så er en revolver i 50 kaliber mindre farlig enn ei jaktrifle i .308 Win, selv om de ligger på omtrent samme energinivå, fordi det grove kalibret vanskeliggjør gjennomskyting av hjelmer og vester, kraften fordeles på en mye større flate....... men de blir gule å blåe ja!

I mine 27 år innenfor sportskyting sier meg: det er ingen jeg har vært i kontakt med innefor skyttersporten som noensinne har rettet våpen mot tjenestemenn, og slik har jeg stor tillit til at det vil forbli, dersom direktoratet gjør jobben sin og sørger for at helseopplysninger, bla.a. fra psykisk helsevern kan stilles til disposisjon for tjenestemennene som skal behandle våpensøknader.

DET er mye viktigere enn å utrope et kulekaliber til hovedfiende!

Link to comment
Share on other sites

Til orientering, dersom rette vedkommende leser disse linjer, så er en revolver i 50 kaliber mindre farlig enn ei jaktrifle i .308 Win, selv om de ligger på omtrent samme energinivå, fordi det grove kalibret vanskeliggjør gjennomskyting av hjelmer og vester, kraften fordeles på en mye større flate....... men de blir gule å blåe ja!

 

Hmm, kanske best å forby 308 også, går gjennom vesten, er militær og folk bruker militær ammo.

Link to comment
Share on other sites

såså ikke gi folk ideer..

 

forresten, var å kjøpte en god dose billig ammo hos xxl, og selgern der lurte på om jeg hadde hørt noe mere om det ble noe mere snakk om forbud mot hp og sjhp.... eller om det bare kokte bort... kanskje de kommer med det til neste år.. :x

Link to comment
Share on other sites

Siste nytt fra USA, på export siden, gjør vel delen av dette rundskrivet, som rammen .50 cal unødvendig.

 

"ingen firmaer skal gies export lisens på våpen over kal. .499" (fritt oversatt og gjenfortalt, av beskjed gitt til hjemmelading,.no, fra firmaets USA kontakt)

 

Det betyr vel, om en setter seg ned og finleser amerikanske lover, at også ammunisjon og kuler er forbudt eksportert?

 

Da ble vel de stakkarene som ble lurrt til å kjøpe seg en 50-kaliber (mindre enn 100 stykker!) sittende med et våpen som er HELT verdiløst?

 

Jeg undres på om jeg ikke har en støpeblokk i 50-kaliber liggende jeg, laget for .50 AE riktignok, så kulene blir vel litt lette for 500..... DEN må jo være verdt en formue nå! :D

Hvordan kan du si at de er verdiløse? Får da kjøpt både krutt, kuler og fenghetter! Hylsene og diesettet har vi fra før!!!!!!!!! Så HELT verdiløst er det nok ikke. Så du må nok vente litt med å kose deg over de VERDILØSE våpnene enda ei stund.

Link to comment
Share on other sites

Siste nytt fra USA, på export siden, gjør vel delen av dette rundskrivet, som rammen .50 cal unødvendig.

 

"ingen firmaer skal gies export lisens på våpen over kal. .499" (fritt oversatt og gjenfortalt, av beskjed gitt til hjemmelading,.no, fra firmaets USA kontakt)

 

Litt merkelig beskjed/informasjon dette her, jeg snakket med Smith&Wesson i går ang dette og vi kan kjøpe så mange vi vil i kaliber 500 S&W.

Men som alle vet, vi får ikke solgt de lenger.

 

Mvh

Jan

Link to comment
Share on other sites

Jeg koser meg IKKE men konstanterer at du ikke kan selge den, til noen.

 

Tiden går, interesser skifter, plutselig har du ikke lenger "behov" for 500'n din, og da må den bli spiker?

 

Lykke til med våpnet forresten, kos deg og ha det moro, fint at noen fikk oppfylt drømmen sin i allefall.

Link to comment
Share on other sites

Siste nytt fra USA, på export siden, gjør vel delen av dette rundskrivet, som rammen .50 cal unødvendig.

 

"ingen firmaer skal gies export lisens på våpen over kal. .499" (fritt oversatt og gjenfortalt, av beskjed gitt til hjemmelading,.no, fra firmaets USA kontakt)

 

Litt merkelig beskjed/informasjon dette her, jeg snakket med Smith&Wesson i går ang dette og vi kan kjøpe så mange vi vil i kaliber 500 S&W.

Men som alle vet, vi får ikke solgt de lenger.

 

Mvh

Jan

 

 

Takk for oppdatering, det flyter så mye falsk eller halvsann info omkring.

 

Alle VEIT at dere hadde solgt dem, hadde bare forbunda GJORT jobben sin!

Link to comment
Share on other sites

Jeg koser meg IKKE men konstanterer at du ikke kan selge den, til noen.

 

Tiden går, interesser skifter, plutselig har du ikke lenger "behov" for 500'n din, og da må den bli spiker?

 

Lykke til med våpnet forresten, kos deg og ha det moro, fint at noen fikk oppfylt drømmen sin i allefall.

Hvem er det som selger noe slikt når det først er erobret!!! Og når skyteinteressen er der så selger man ikke noe som ikke er å få tak på mer. Da har man det bare for å ha det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg koser meg IKKE men konstanterer at du ikke kan selge den, til noen.

 

Ikke helt riktig fremstilt dette Keith, de som har denne i dag kan selge den ut av landet, men noe som muligens er av større interesse ”hint” er å plombere revolveren, utrolig hva folk betaler for en slik godbit i plombert tilstand.

 

Mvh

Jan

Link to comment
Share on other sites

Jeg koser meg IKKE men konstanterer at du ikke kan selge den, til noen.

 

Ikke helt riktig fremstilt dette Keith, de som har denne i dag kan selge den ut av landet, men noe som muligens er av større interesse ”hint” er å plombere revolveren, utrolig hva folk betaler for en slik godbit i plombert tilstand.

 

Mvh

Jan

 

Sant nok, jeg har en US Carbine som jeg spøker med skal med nedi grava.

 

Jeg konstanterer at man får mere for en plombert US enn en skarp.......

 

Og at min plomberte Stengun har mer enn 4-doblet sin verdi.

Link to comment
Share on other sites

hvis noen har en .50ae DE de irriterer seg over å ikke kunne selge, skaff deg løpsett og mags til .44 få en dialog med onkel om å levere .50 løpet til spiker produksjon, så vips har du en .44 DE du kan selge billig.. ja til f.eks.. meg.. :D

 

 

problemet er at løpsettet koster vel like mye som du kunne fått for den brukt omtrent... :(

Link to comment
Share on other sites

"Jeg konstanterer at man får mere for en plombert US enn en skarp......."

 

Er jo egentlig ikke så rart det - da ingen får kjøpetillatelse på en slik - hvis den ikke tidligere er blitt skaffet til formålet praktisk skyting - og i fortsettelsen skal brukes til det :wink: .

Link to comment
Share on other sites

"Jeg konstanterer at man får mere for en plombert US enn en skarp......."

 

Er jo egentlig ikke så rart det - da ingen får kjøpetillatelse på en slik - hvis den ikke tidligere er blitt skaffet til formålet praktisk skyting - og i fortsettelsen skal brukes til det :wink: .

 

 

Evt. som samlervåpen.

 

Uffameg. Å kjøpe et plombert våpen sidestiller jeg med å ta med seg en transvestitt hjem. Ingen moro, bare rævva :D

 

Ikke noe for meg 8)

Link to comment
Share on other sites

"Jeg konstanterer at man får mere for en plombert US enn en skarp......."

 

Er jo egentlig ikke så rart det - da ingen får kjøpetillatelse på en slik - hvis den ikke tidligere er blitt skaffet til formålet praktisk skyting - og i fortsettelsen skal brukes til det :wink: .

 

 

Evt. som samlervåpen.

 

Uffameg. Å kjøpe et plombert våpen sidestiller jeg med å ta med seg en transvestitt hjem. Ingen moro, bare rævva :D

 

Ikke noe for meg 8)

 

Enig, meg jeg skal ikke KJØPE jeg skal selge på qxl. Big difference. Eneste måten å få litt igjen for en US Carbine, samlere betaler null og niks og ingen andre får kjøpe.

Norge er verdens beste land å bo i med verdens høyeste respekt og beskyttelse for privat eiendom. NOT

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...