Jump to content

Første kniv på eget designet blad, FERDIG


sako.

Recommended Posts

Har lenge ventet på bladet jeg har tegnet selv, og fått laget av Ingemar Nordell i sverige.

Det er i 4mm RWL34 og er 31mm høyt / 100mm langt. Initialene mine på baksiden av bladet :-)

Mao et tungt og solig blad.

Bladet er ment som et godt jakt / flå blad, men som også kan fungere som brødkniv på vanlig tur.

 

Denne kniven er prototyp, mulig jeg krymper høyden 2-3mm på endelig blad.

Prototyp som blir MIN kniv, har bøffelhorn holk, rød vulkanfiber, messing med fil arbeider mellomlegg og stabilisert valbjørk i skaftet. Bildene under er rett fra bua, den skal oljes og poleres for siste finich. Kniven er totalt 23cm lang.

 

11ty6ir.jpg

 

1xxvll.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har en MEGET flink knivmaker som nabo. Han hadde følgende svar ang. fingerbeskyttelse: Jeg laga det på knivene til ungene til de var 5 år gamle, etter det så fortjener de ikke kniv om de ikke klarte å holde kniven rett... For guds skyld ikke ødelegg en fantastisk kniv med noe sånt! Klarer man ikke å holde i kniven uten beskyttelse så bruk bordkniven!

 

PS: En fantastisk fin kniv. Helt klart en kniv som kan brukes til det meste!

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Blir det vær til det kan det jo hende vi tar en tur til Gamlebyen på lørdag.

LEK var her en tur nå, hadde med seg "Kammerat kniven" (se egen tråd) som jeg lagde til han. Det var STOR forskjell på de to knivene. Den virket som en liten tannpirker i forhold..... Det var to "identiske" kniver, men du verden så stor forskjell i størrelse.

Får tenke litt til på å redusere høyden med 2-3mm.

Link to comment
Share on other sites

Tviler på at du merker forskjell i stivheten.

 

Siden det er relativt brett og slipfasen bare går halvveis opp vil det kanskje være mer framtungt enn hva man ellers er vant med. Men det stabiliserte skaftet veier kanskje opp noe?

 

Personlig synes jeg 4 mm er i tynneste laget! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det er egentlig god ballanse i kniven, det er nok det stabeliserte skaftet som er skyld i det :-) 4mm er nok tynt for deg ja M. , men grovt for de fleste andre. Jeg vurderte sterkt 5mm, men landet på 4mm.

Har bestilt to blader til, men da 28-29mm. Så får vi se hvordan det blir. Leker litt med tanken på fulltange vesjon også....

Link to comment
Share on other sites

Tror 28-29 blir mer allround blad. Fällkniven F1 er f.eks. 27 mm bred.

Skal du opp på 5 mm tror jeg det blir bedre med planslipt slipfas som går helt eller nesten helt opp, eller fulltange. :winke1:

På bushcraftene mine hadde jeg foretrukket 4 mm selv, men vanskelig å få planslipt så mye med utgangstykkelsen jeg har.

På tur og jaktkniver er det en grei tykkelse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skulle sende sako. en PM og klarte beklageligvis å slette innlegget (les: endre til det jeg skrev i PM'en) hans ved å trykke på feil knapp :oops: Jeg beklager virkelig dette, og har bedt teknikerne kikke på saken på om vi kan gjenopprette innlegget slik det var. Jeg er usikker på hvordan vi kan gjøre dette, så avventer på svar fra dem.

 

Mvh en meget :oops:

Kjetil A.

 

Hvis de ikke får gjenopprettet det er det ikke værre enn at jeg legger inn bildene på nytt. Det ordner seg nok for snille gutter :-)

Link to comment
Share on other sites

Her kommer bilder og spec på kniven igjen:

 

Bladet er designet av meg, og laget av Ingemar Nordell.

Det er i 4mm RWL34 stål, 31,5mm høyt og 100mm langt. Høy spei slipefas.

 

Skaftet er i stabelisert sort/grå valbjørk, rød vulkan og messing med filarbeider mellomlegg, bøffelhorn holk og mosaikkpin fangsnorhull.

Fangsnor av 2mm tvinnet lærlisse med knute av 9,3 Oryx kule.

Totallengde på kniven er 23cm.

 

Slire av 2,8mm sortfarget shaftlær, oppheng i messing D-ring og knapper i 9,3x62 og 6,5x55 Norma hylsebunn.

 

 

2e542zd.jpg

 

2qwd55d.jpg

 

154bu9v.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...