Jump to content

Forslag på .223 Rem?


Kriss94

Recommended Posts

  • 1 month later...

Kupper tråden litt siden det her er mennesker med viten; Hvilke alternativer har man dersom man vil ha ei rifle med super short kasse? (Antar at dette tilsvarer .223 Rem's lengde?)

 

Vet om Sako Vixen, CZ527 også tror jeg man får Browning(?). Er det noen som kan tipse om fler? Ser at mange har Howa 1500 i 223.

Link to comment
Share on other sites

Mener Zastava har liten låskasse. Howa har det ikke. Den har samme låskasse som .308. Det samme gjelder Weatherby Vanguard, som også er populær. Dette er i bunn og grunn samme børsa som Howa. Browning har "Super Short Action" i X-bolt. Dette er nok ei låskasse som passer .223. A-bolt har det ikke.

 

Har selv en Brno Fox i .222. Dette er forgjengeren til CZ527. Har hatt denne i tre år og må si jeg aldri kommer til å bytte ut den med en i samme kaliber, eller .223, med låskasse som "ikke passer".

 

Det er selvsagt en vanesak, og man skyter nok vel så bra med alt annet og, men det blir liksom noe som ikke stemmer for meg. Det går for min del på følelser. Har skutt så vidt med et par andre, med "stor" låskasse, og det blir litt for meg som å skyte med elgbørse.

 

Gå for en smekker, liten en du! :wink:

 

Når sant skal sies, jeg synes nok det er bedre balanse i "store" børser. Har nok litt med tyngde å gjøre. Min lille har i tillegg kappet løp, så der er ikke balansen all verden. Må nok få på en tyngre demper enn Hausken mini for å fikse det problemet. Har skutt med en Weatherby Vanguard. Føles "kanon" ut i forhold til flisa mi, men den virker mye stødigere. Den er ukappet, har demper og virker en del tyngre. Det er vel ikke uten grunn at banebørser og varmintbørser skyter bedre enn vanlige jaktrifler; de er tyngre (blant annet).

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar Ko-stens, settes pris på.

 

Trives med tunge våpen, skyter bedre samlinger generelt. Har CZ452 Varmint i 22 LR og må si at CZ527/Brno Fox frister stort. (Selv om jeg lovet meg selv å ikke handle våpen før neste år, jeg hadde strengt tatt ikke trengt å sende inn våpensøknaden med så god tid :P )

 

Blir nok ikke aktuelt med noe annet enn en låskasse tilpasset kaliberet som du sier, føles unødvendig å måtte "drasse på" ekstra jern i ei småviltrifle, sluttstykkegangen blir vel deretter også. Må få prøvd en 223 snart.

 

Skal kjøpe nytt denne gang så valgets kval står da mellom CZ527 / Browning x-bolt / Sako Vixen (Hvis denne er tilgjengelig ny?) Må ha noe dyrere enn Zastava. (Fordomsfull jeg? ja) :)

Link to comment
Share on other sites

Det gjør den:

http://www.sako.fi/pdf/specs/85Hunter.pdf

 

Sako har hele fem typer låskasser, og den minste er XS. *Sikle*... Kjøp den i så fall med 1:8-stigning. M67 har forklart dette bra over her! 1:12 er for øvrig det vanligste fra fabrikk. Det holder til det meste for den som ikke lader selv. Kan egentlig ikke huske å ha sett stort med patroner med kuler over 62 grs i butikkene.

 

Ps: Det gikk an å få tak i Sako Vixen i .223 og, i tillegg til et par andre kalibre, men her er det et stort flertall i .222. Ser svært sjelden disse i .223 til salgs. Kommer du over en må du slåss med livet som innsats for å få kjøpt den! Vixen ble produsert frem til 90-tallet en gang, mener jeg å huske. Den het til slutt L461. Lurer på om den forsvant da Sako 75 kom. Vet ikke helt dette da.

Link to comment
Share on other sites

Sako 85 er liten kasse tilpasset 223. Etter min mening er Sako 85 den beste std mekanismen for 223 i salg. 60gr heving på hevarmen under lading gjør at det er god klaring mellom hånda og store okularer på lavtmonterte kikkerter når man tar ladegrep. Alle deler laget i stål. Ikke EN plastikbit i mekanismen eller i magasinet. Det er heller ikke noe problem å lade magasinet gjennom utkasteråpningen. Det er umulig på Tikka T3 og CZ.

 

Løpene tåler 10000 skudd+ med 55gr ammo. Jeg ville kjøpt rifle med 1-12" hvis den skal brukes til jakt. Alle brukbare jaktkuler for 223 stabiliseres i 1-12".

 

Min erfaring er også at 1-12" løp er mindre kilne på fabrikkammo enn 1-8". Billig 55gr helmantel går "alltid" best i 1-12".

Link to comment
Share on other sites

En fin måte å se om låskassa er tilpasset det lille kaliberet er å sammenligne sluttstykker.

 

Hadde en Anschütz 1416 .22 lr - "bittelite" sluttstykke.

 

Har en Brno Fox .222 (CZ 527 har samme sluttstykket) - lite sluttstykke, ikke stort større enn til Anschützen. Klarte å ta feil sluttstykke med på skytebanen en gang og klarte ikke å fatte og begripe hvordan jeg skulle få den j... greia inn i Fox'en! :oops::lol:

 

Har en Sako Forester .308 - stort sluttstykke, mye større enn Fox'en sitt.

 

På rifler med tilpasset sluttstykke er alt "krympet". Med andre ord blir rifla også lettere/smekrere. En .223 med kort, men ikke tilpasset noe mer enn det, låskasse, er i størrelse like stor som feks en .308. Mulig Ruger og Remington og kanskje flere har ekstra kort kasse, men tungt sluttstykke likevel? En slags mellomting?

 

Vet i hvert fall at CZ/Brno og Zastava kalles "minimauser". Mini M98-kasse. Disse har lang utdrager. Vixen feks har kort utdrager. Det jeg ikke helt liker med lang utdrager er at de ikke drar ut hylsa og slipper den med en gang når den skal ut. Må ta et ekstra "napp" bakover før hylsa spretter ut. Dette hvis jeg skal ta rolige ladegrep. I hvert fall er min slik. Har prøvd flere andre med kort utdrager (og Sakoen min som har det), og der kommer hylsa veldig fint i forhold. Hos noen spretter hylsa litt vel langt da... Synes heller ikke at Brnoen (mulig 527 også er slik?) har silkemyk gange akkurat. Sakoen er til sammenligning smørmyk i forhold. Men ingen slår Krag... :wink:

 

Tror jeg ville tatt en runde hos en velutstyrt våpenhandler, hvor de feks har CZ527 og merker med låskasser som ikke er tilpasset kaliberet og kjent på dem. Da vil du få et godt inntrykk av forskjellene. Når jeg slipper ut mine to fra skapet, og jeg tukler på begge to, er det jo ingen tvil i verden hvilken jeg ville brukt på småviltjakta og hatt i sekken på toppjakt mm. Sakoen kan jo sammenlignes med .223'er med stor låskasse. Synes i hvert fall selv det er stor forskjell. .308'en føles som en kanon i forhold. En .223 med stor låskasse, som feks Weatherby/Howa er jo egentlig en .308 med mindre hull i løpet og mindre sluttstykkehode. Korriger meg om jeg tar feil!

Link to comment
Share on other sites

Takk for info! Jeg skal ta meg en tur til våpenforhandler nærmere helgen for å føle på våpen. Slik du har forklart det så er det mest aktuelt med kort utdrager, mulig jeg leter etter en liste som ikke finnes men la gå:

 

Våpen som kan fåes med tilpasset låskasse og kort utdrager:

- Sako 85

- Sako Vixen

 

Noen som vet om Browning X-bolt faller inn under denne kategorien? Står egentlig mellom ny Sako 85 eller ny Browning X-bolt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Heisann :-)

 

Jeg sitter og lurer på om jeg skal skaffe meg en .223 .. Og da er jeg litt interessert i og vite hva dere vil anbefale og gjerne hvorfor :-)

Skal brukes til småvilt både på land og på sjøen. Jeg har veldig liten erfaring med rifle osv så gjerne sleng med litt om hvordan kikkert jeg burde velge. I tillegg er det også ønskelig og montere tofot :-)

 

Skriv så tastene fyker ;)

Link to comment
Share on other sites

Spørs jo hvilken prisklasse du vil legge deg på, om du vil kjøpe ny eller brukt osv......

Tofoten er jo både billig å enkel å montere.

Kikkert er jo også litt avhengig av pris. Men ville nok valgt en kikkert med zoom på om jeg var deg.

Finner en masse våpen på "Finn.no" om du leter, har er også våpen med både kikkert å tofot.....og demper om du føler for det.

Litt vanskelig å svare presist på dine spørsmål, da jeg ikke vet hvor stor lommeboken din er :lol:

Link to comment
Share on other sites

Rifle stigningen burde du tenke nøye gjennom da den avgjør hvilke kuler som egner seg.

 

Klippet fra en annen tråd:

Hvor tunge kuler kan man dermed bruke i børsa si?

Med 1:14" kan du normalt regne med å stabilisere kuler opp til ca. 50-55 grains. 1-14" finner man helst i omkamrete/oppbrotsjete .222Rem-piper.

Med 1:12" som er en nokså utbredt riflestigning for .223Rem, bør du kunne stabilisere kuler opp til 55-60 grains. For meg var 55 grains absolutt grensa da jeg hadde 1-12" i Tikkaen min, og jeg så store forskjeller i spredning ved ulike hastigheter. Friskt ladde patroner gikk greit, men var de mer moderat ladd spredde de over hele skiva. Howa og mange amerikanske produsenter leverer våpen med piper i 1-12", det samme gjorde Tikka og Sako tidligere.

1:10" påstås å kunne stabilisere kuler opp til ca. 70 grains. Denne riflestigningen kan man finne i Ruger Mini-14 produsert fra 1978 til 1985.

1:9" bør med ørlite flaks kunne stabilisere kuler opp til rundt 75 grains. 1-9" kan man finne i blant annet Remingtons Targetmodeller, i Savage, Steyr Mannlicher og i Ruger Mini-14 produsert fra 1995

Med 1:8" bør du absolutt kunne stabilisere kuler opp til ca. 75 grains, med litt flaks også 80-grainere. 1-8" er standard i nyere Tikka og Sako

Med 1:7" skal kunne stabilisere det som finnes på markedet av kuler, inkludert lange sporlyspatroner. Det siste er ikke særlig aktuelt for oss sivilister. 1-7" kan bl.a. kan finnes i M16/AR-15, i Savage Low Profile-utgavene og i Ruger Mini-14 fra 1986 til 1994.

 

Ellers syns jeg en kikkert med høy forstørring passer best på en sånn rifle da det er i hovedsak små mål man skyter med ett sånt kaliber. Kikkert med lys og/eller god lysgjennomgang er vel og fint om du skal bedrive skumringsjakt.

 

 

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer til og bruke denne riflen på rev, skarv, gås osv. Og vil da ha et "litt finere" kaliber. Har en .308, men det synes jeg blir litt for grovt til det.

Kan tenke meg at jeg kanskje vil bruke opptil 8-9 tusen.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipset :)

 

Jeg kommer til og bruke denne riflen på rev, skarv, gås osv.

 

 

Kan nok hende den blir brukt på skogsfugl en gang i mellom også.

Er dette "det riktige kaliberet" syns dere?

 

Og 3-9x42 kikkert, det burde være godt nok det?

 

 

Veldig takknemlig for alle svar 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...