Jump to content

Forslag på .223 Rem?


Kriss94

Recommended Posts

Hei! Er snart 17 år, og ivrig jeger, har gått lenge og lest meg opp/ sett på forskjellige løsninger på en 223 "rigg". Liker primært småviltjakt og har derfor bestemt meg for dette kalibret! Vil helst ikke bruke mer enn 7-8000 kr på ei rifle og evt kikkert til sammen :?

 

Jeg har også lurt på om jeg trenger ny kikkert, jeg har en Bushnell Sportview 3-9*42.. den funker helt fint, bortsett fra at det er litt rusk inni den som vises som små prikker. synes ikke den er heeelt skarp når jeg skrur opp forstørrelsen, har sett bedre for å si det sånn!

 

Vil helst ha ei rifle med over snittet god presisjon og som har et så vidt register som mulig når det gjelder stabilisering av kuler i forskjellig vekt. (knotete forklar, men men :smile: )

 

Og så har jeg sett på den billige vanguarden på xxl, og håpte på litt respons angående presisjon og inntrykk av denne, hvis det virker OK så går jeg nok for denne og litt dyrere optikk..

 

Kom med forslag! og takk på forhånd!

Link to comment
Share on other sites

.223 er jo ett konkurransekaliber, så da må det naturlige valget falle ned på en AR-15 variant, prismessig ville nok jeg ha sett på Bushmaster sin.

 

Og den kan brukes på småviltjakt :shock: lovlig, NOT.

 

Ville satset på en Remington SPS i 223, Savage eller Tikka T3.

det skal være gode børser med god presisjon.

 

Har selv Remington 700 SPS tactical, og Seven SS i 223, som eg e godt fornøyd med.

 

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Er i samme situasjon som du, og har sett på flere våpen. Pris messig ville jeg satset på remington. Vil tru det er greie våpen til den prisen. Men av de jeg har vært og sett på så må jeg si at det er sauer jeg liker best. Så jeg er i tenke boksen nå. Får den er litt utenfor mitt budsjett. Men får se hva det blir.

 

Jakt og friluft tar 6500kr får remington 700 sps varmit, og rundt 8500kr får 700 vtr.

Link to comment
Share on other sites

Remington 700 SPS, tactical eller VTR er gode alternativer til forholdsvis lav pris. HOWA 1500 og CZ 527 to andre gode alternativer i den pris kategorien. Tikka T3 blir etter min personlige mening "feil" i 223 da denne leveres bare med lang låsekasse og det blir da unødig lang patronvandring. T3 er et helt ok våpen i andre kalibre da :wink:

Ville selv valgt en Remington av disse valgene i denne prisklassen :)

 

PS Vanguarden er helt ok, men ikke noe mer heller :winke1:

 

Sørg for å få en pipe med 1:9 stigning eller krappere dersom du vil stabilisere også tyngre kuler som 75grs.

Link to comment
Share on other sites

Hei! var i dag i den lokale villmarksbutikken, han hadde 3 børser i .223 som jeg fikk se på. det var en Browning A-Bolt som har en låsekasse som er tilpasset kalibret ferdig gjenget for lyddemper. dette er vel standard. Den koster rundt 9-10 tusen

 

Den andre var en Tikka T3 light? det var i allefall en T3 med plaststokk, ferdig gjenget, likte ikke all plasten på den, heller ikke at den hadde lang låsekasse. mellom 9-11 tusen...

 

Den tredje var et våpen jeg har sett mye på, en CZ 527 Synt. den billigste varianten av 527 sa han..

Den har et litt "luggete" avtrekk syntes jeg, men den har også snellert, veit ikke helt hva det er, men avtrekkeren kunne dyttes et hakk fram og hadde da liten vandring og gikk av lett. jeg likte det godt.. børsa koster 7200 og jeg er veldig interessert i den. er det noen her som har den og kanskje kan dele erfaringer om denne.. syntes dette er et hendig våpen som jeg fort kan komme til å bestemme meg for! :D

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Vanguarden fra XXL vil jeg betrakte som et godt kjøp uansett.

Med ditt budsjett passer det veldig bra.

 

Vanguarden har samme låskasse som howa 1500, og er nærmest identisk.

 

Ulempene med vanguarden slik jeg ser det:

Avtrekket er ikke allverden, kan lønne seg å få en børsemaker til å se på det.

Plaststokken er ikke allverden (du får det du betaler for)

Riflestigning 1:12 - Dette bli et problem dersom du vil bruke tunge kuler til f.eks rådyr. Men ikke stort problem (bruk lettere kuler)

Låskassa er ikke tilpasset 223, i mine øyne spiller dette mindre eller ingen rolle, så lenge låskassa er halvlang og ikke lang.

 

Fordeler:

- pris

- både vanguard og howa er normalt presise våpen rett ut av esken

- greit utgangspunkt for oppgradering (du kan på sikt se for deg: nytt avtrekk, ny stokk, nytt løp, lyddemper...)

 

Uansett om du bruker sikte du har eller ei, så spander noen kroner på en skikkelig stål montasje.

 

-acity

Link to comment
Share on other sites

Eg har Remington 700 SPS Tactical. Er bra fornøgd med den. God å skyte med, fin balanse, 1:9 snurr.

Remingtonmekanismen er enkel, solid og velprøvd. Den har eg god erfaring med frå før og. Det einaste minuset eg har oppdaga på Tacticalen er at stokken er litt vel mjuk. (Stokkane er vel generelt ikkje allverden i denne prisklassa). Men ein stokk går an å fikse litt på og eventuelt bytte etterkvart. Eg gjekk laus på min med kniv :wink:

 

Ellers so ser ikkje den der CZ'en so aller verst ut altso! Det er og ei solid og velprøvd mekanisme.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var innom Winge Våpen forrige lørdag og spurte om det samme. De sa at v-max ikke var levert fra Norma ennå, og hadde etter hva jeg oppfattet ikke fått noen klare signaler for når det er tilgjengelig i butikk. Jeg ser forøvrig at flere nettbutikker har ført opp Norma v-max i .223.

Link to comment
Share on other sites

Ganske nytt på markedet ja, men for en pris da mann! 23,45 pr patron. Ser det er 469,- pr pakke. Vil anta det er 20 stk i hver?

 

Her er prisen om man lader selv (har da ikke tatt med ladeutstyrkostnadene, men "hardware" blir jo billigere for hver patron likevel):

 

Kule: 2,19 (Winge)

Krutt: Vihtavouri N-120, kr 695,- pr kg. I følge Lapua - 19 grs (1.23118 gram), pris pr patron: 86 øre

Tennhette: Federal SR pr patron: 30 øre

Hylse - har man gjerne noen av: 0,-

Total pris pr patron: 2,19 + 0,86 + 0,30 = 3,35. Mulig Norma bruker sine egne hylser til V-max, og de koster 7,79 pr stk hos Winge. I så fall er prisen 11,14 om man ikke har noen hylser liggende og absolutt vil ha det dyreste.

 

Uansett. Hylser bruker man mer enn en gang, så der blir kostnadene bare mindre og mindre. Norma sine kan brukes kanskje opptil ti ganger.

 

Komplett ladeutstyr koster 1 500,- (Lee), pluss annet "rask" man trenger. 2 500,- og man er i gang. Sparer man tjue kroner patronen, ja da er det ikke lenge før man faktisk gliser rått når man har ladet et par hundre skudd! :wink:

 

Litt OT det her, beklager, men du verden for et argument å lade selv! Også har man det artig og kan skreddersy til eget bruk. Samtidig har man alltid ammunisjon. Er man tom er det bare å lade litt i stedet for å stresse i vei til butikken, som kanskje ikke har det man vil ha attpåtil...

 

Fælt at noe så lite og søtt skal koste så mye...

Link to comment
Share on other sites

Tenkte akkurat på det samme når jeg skue kjøpe min først rifle.. Ble en weatherby vanguard 223.rem ingen ting å klage på for den prisen synes jeg, samler i tieren på 100 meter med tofot.

 

Men problemet er da at du må kjøpe ny rifle når du skal jakte elg hjort (hvis du skal). dummet meg ut der jeg :oops:

 

Ville satset på 6.5x55. Mange rifler ute å går for 6-7 tusen kr. Tenk litt på det før du kjøper :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kan være lurt å heller kjøpe rifle i "allrounder" kaliberet 6,5x55, for da kan du også jakte storvilt som rein, hjort og elg. Får "plutselig" en dag kan du få tilbud om å få være med i et jaktalg som trenger noen jegere for å ta ut kvoten. Da e de litt surt å si at ikke kan være med da du bare har en rifle i 223.

 

Kjøp heller din første rifle i 6,5x55

Det er et allsidig og godt kaliber med mild rekyl, stort sett svært god presisjon, billig DFS ammo etc.

Se etter en gammal Tikka 695 eller pent bruket T3.

Andre alternativer er TC og Howa.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Elgjakt ER noe jeg har tatt i betraktning, og jeg har kommet til at jeg ikke skal skyte elg ennå.. og hvis jeg skal prøve en gang får jeg låne børse... Hvis jeg skulle hatt ei rifle for storvilt hadde jeg gått for 308W eller 30-06. Har bestemt meg for at jeg skal ha 223. for det er jeg best nøyd med... skal bare jakte småvilt enda noen år. Og syntes da at 223 er mere passende.. MIN mening er at 6,5*55 blir litt knapt på jakta her, og vi har bare elg, ikke hjort eller rein. Så mitt endelige valg er .223

 

Kalibret blir 223 BASTA :mrgreen: det kommer nok ei elgbørse og etterhvert, skal dere se. men i en alder av 17 er det ikke SÅ fristende med elg riktig ennå. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Som sagt over, få deg ei med minst 1:9 twist.

Slappere stigning vil irritere deg etterhvert da den ordinære 1:12 låser deg (normalt) til 40-62 grains kuler som ikke er tilstrekkelig om du vil ut på litt avstand med presisjon.

Remington sine løp kan være veldig OK eller ikke fullt så ok, det er litt etter formen har jeg inntrykk av, men låskassene er omtrent bombesikre og avtrekk er lett å tune opp til plenty godt nok.

.223-kassa er bittelittegranne lang slik at bolten glir littegranne langt bak og patronen kan da tverke seg litt under lading men det er ikke noe problem om du lærer deg å holde børsa med ei hånd med tommelen på bolten litt fremme og lade med den andre, og fører ikke til forkilinger under skyting eller noe sånt, kun bittelitt irriterende når du legger i patroner.

Stokken på VSSF og de andre "dyrere" utgavene er HS-Precision som er mer enn godkjent, de rimeligere modellene kommer med gummistokk som ikke funker særlig bra med til dømes tofot og bør om du kjøper ei sånn ei vurderes byttet etterhvert (om du vil oppnå mer presisjon).

 

Kikkertmontasje; ville valgt ei hel Picatinnyskinne, gjerne med "forhøyer" i hver ende eller lita utfresning på langs for bedre tilgang til mating, og QRW-ringer i passe høyde som klistrer kikkerten nedpå løpet i forkant.

Har selv MkIV på min, men denne blir byttet mot en NXS 3,5-15 etterhvert.

Du bør uansett legge en god del kronasjer i optikken (minst 50% av prisen på pangen er mitt råd), da dette er like viktig som selve våpenet og du vil få mye mer igjen for pengene om du piner sparegrisen litt og klemmer til med noe anerkjent som har kvalitet og beholder eventuell annenhåndsverdi om du vil bytte/selge senere.

Link to comment
Share on other sites

Vil helst ha ei rifle med over snittet god presisjon og som har et så vidt register som mulig når det gjelder stabilisering av kuler i forskjellig vekt. (knotete forklar, men men :smile: )

Og så har jeg sett på den billige vanguarden på xxl, og håpte på litt respons angående presisjon og inntrykk av denne, hvis det virker OK så går jeg nok for denne og litt dyrere optikk..

 

Kom med forslag! og takk på forhånd!

 

Hvis du etterstreber presisjon så legg kapital i optikk, ikke rifle :!:

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Er et utall av tråder om 223, så i stedet for å starte en ny tråd låner jeg denne litt…

 

Jeg vurderer å skaffe en 223. Tanken er en lett og hendig småviltrifle. Mye å få tak i både brukt og nytt. Vekt og pris er to av faktorene jeg har i bakhodet. Presisjonen på de “aktuelle” kandidatene er så vidt jeg forstår akseptabel (ligger vel sikkert mer på skytteren). I første omgang er tanken å beholde den original, men på sikt kan det nok komme på tale å bytte stokk, etc :)

 

Jeg har sett litt på følgende:

 

Brno Fox

Sako Vixen

CZ 527

Weatherby Vanguard / Howa 1500

Remington 7

 

 

Hvordan er vekten på disse? Tenker da uten stokk og optikk. Er det noen stor forskjell? Brno, CZ og Sako har vel integrerte spor for kikkertmontasje, mens de to siste trenger baser/skinne. Er dette verdt å henge seg opp i?

 

Vet at Brno, Sako og CZ har låskasser tilpasset 223, mens de to siste har samme låskasse som til 308W etc. Stemmer ikke dette? Har det strengt tatt noen betydning?

 

Brno og Vanguard kan man få rimelig. CZ og Remington 7 er noe dyrere (nye), mens Sako’en ligger litt over dette igjen.

 

Innspill, tanker eller erfaringer?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er et utall av tråder på 223, så i stedet for å starte en ny tråd låner jeg denne litt…

 

Først og fremst - tusen takk for dette, her er det lærdom for noen og enhver... :D

 

Innspill, tanker eller erfaringer?

 

Ta en titt på denne: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=47351&start=0&hilit=hawkeye+predator, det har skjedd noen kvantesprang hos Ruger i de siste årene og jeg vil tro at de har en høvelig modell for i tråd med ditt skisserte ønske også.

 

Predatoren er en semi tungpipet hybrid, sånn midt i mellom en regulær jaktrifle* og en varminter. Min går uforskammet godt med UMC fabrikkammo.

 

*Finnes dette lenger ?

Link to comment
Share on other sites

Er du fast bestemt på. 223, utelukker du Brno Fox og (nesten) Sako Vixen. Førstnevnte finnes bare i. 222, mens Vixen i. 223 er veldig sjelden. Stort sett .222 i disse og. Har du god tid og flaks, kan det hende du kommer over en i. 223. CZ 527 er etterkommer etter Fox, men finnes i. 223. Vil du ha en rifle som står godt til kaliberet, bør du se nærmere på denne. Hadde jeg kommet over en Vixen i. 233 derimot... :-) Snakker godt håndverk her!

Link to comment
Share on other sites

 

Sikkert ikke så dum denne heller. Dette er vel en Ruger short action, stemmer ikke det? I såfall er låskassa her litt i samme kategori (hva gjelder størrelse) som Vanguard/Howa 1500 og Remington 7. Fin riflestigning 1-9", men kanskje litt tykk pipe. Dette lar seg forøvrig fikse forholdsvis greit ;)

 

Er du fast bestemt på. 223, utelukker du Brno Fox og (nesten) Sako Vixen. Førstnevnte finnes bare i. 222, mens Vixen i. 223 er veldig sjelden. Stort sett .222 i disse og.

 

Det har jeg sett... Hvordan er det å skifte pipe på disse til .223? Vil man få noe problemer med magasiner eller mating? .222 kan sikkert funke det også, men tilgangen på rimelig ferdigrullet ammunisjon er noe av det som frister med .223. (Jada - jeg vet jeg kan lade selv ;) )

 

 

CZ 527 er etterkommer etter Fox, men finnes i. 223. Vil du ha en rifle som står godt til kaliberet, bør du se nærmere på denne. Hadde jeg kommet over en Vixen i. 233 derimot... :-) Snakker godt håndverk her!

 

Noteres. Har lest mye bra om CZ'en, men den har vel som så mange andre en litt slapp riflestigning med mindre man går for Varmint-versjonen. Men den lille låskassa frister.

 

Er det noen som har noe informasjon om vekt på de aktuelle kandidatene? Tenker som sagt uten stokk og optikk. greit å ha for å sammenligne litt :)

Link to comment
Share on other sites

Tja, for min del ser jeg rett og slett ingen grunn til å skulle ha en rifle med helt marginal snurr, når det finnes noe som stabiliserer både lettere og tyngre kuler og ikke bare de inntill 55 grains, når det er sagt er kanskje min erfaring med .223 noe sær... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Til alle som ikke lader 223 selv er det ikke kjapp snurr i løpet en skal ha.

 

Industristandard er 1-12" noe som ikke kommer til å endres med det aller første og er også til disse løpene alt av fabrikkammo er tilpasset.

 

Men vil det være problemer knyttet til fabrikkammo i piper med kjapp snurr (eks. 1-9")?

Link to comment
Share on other sites

Stabiliserer du kun 55 grs kuler i 1-12" snurren din har du ikke bare litt for lite, men ALT for lite krutt i patronene.

 

1-12" stabiliserer i de aller fleste tilfeller kuler opp til 63/64grs med normale hastigheter.

 

Når utvalget av ammo med kuler tyngre enn 55 grs er så og si ikke eksisterende er det rimelig lite poeng å velge noe annet enn det som er industristandard.

 

Ikke alle som har ubegrenset tilgang av "frigjort" miljøammo fra forsvaret :wink:

 

Normalkvalitet piper med kjapp snurr har en lei tendens til å gi lurvete presisjon med ammoen det er best priser og utvalg av tilgjengelig og da er det litt dumt å kjøpe en om en ikke lader selv

Link to comment
Share on other sites

Vi får bare være enige om å være uenige, litt avhenging av lengder og hastigheter har jeg ikke all verdens gode erfaringer med fabrikkladde 62 grainere og 1:12. Miljøammo skyter jeg kun i våpen tilhørende Forsvaret og ikke er jeg interessert i å frigjøre noen av de heller... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Teoretisk så stabliserer ei .223 pipe veiledende noe slikt:

1:14" - opp til 55gr

1:12"- opp til 65gr

1:9" - opp til 73gr

1:8" - opp til 80 gr

1:7" eller 1:6.5"- opp til 90gr.

 

Vil tro at kvaliteter på pipene og kuletyper og former kan vere faktorer som er variable iht denne oversikten.

Link to comment
Share on other sites

Er det sånn at mister Flashman er lykkelig eier av en Ruger Predator? I så tilfelle, fortell fortell.. :)

 

Fint lite å fortelle pga prioriteringer og lite bruk, les Malles artikkel i lenken på første innlegget mitt. :D

 

Jeg har ikke fått skutt så mye med den som ønsket/planlagt, men jeg ble positivt overrasket over presisjonen med UMC 55 grains fabrikk og planlegger å få brukt den endel ila vår/sommer/høst. Toppet med det vanlige sikte, IOR 2,5-10X.

Link to comment
Share on other sites

Først av alt bra jobba med å avgjøre hva du vil ha.

 

Jeg har en xbolt i 223 som jeg er kjempefornøyd med. men den er jo ikke i budsjettet ditt, så hvorfor ikke CZ som du har sett på?

 

dette med snurr er ikke noe stort problem, min har 1:12 og samler meget bra fabrikklada 64 grain winchester rådyr patroner. Jeg har testet ut hauger av kuler da jeg lader selv, og har ikke hatt noen problemer fra og med 35grain til og med 64grain. hastighet i kulene er jeg usikker på, da 22 Hornet som var kjent som ufattelig presist kaliber har 1:16 og rundt 700m/s den stabiliserte jo elegant 45 og 50grainere. Samt 222 med sin 1:14 stabiliserer opptil norma sin fabrikklada 4grams rådyrpatron, den går seinere enn 223 samt har dårligere snurr. Om du sjekker ut nosler sin 60grain partition så vil du se den har stemplt 1:12 twist rate på pakken og høyeste presisjon på den ihht deres ladetabell er rundt 870m/s og slett ikke mot maks ladninger. Derved synes jeg at dette med å lade hardt ikke har noe for seg, lad presist det er bedre:-)

Link to comment
Share on other sites

Teoretisk så stabliserer ei .223 pipe veiledende noe slikt:

1:14" - opp til 55gr

1:12"- opp til 65gr

1:9" - opp til 73gr

1:8" - opp til 80 gr

1:7" eller 1:6.5"- opp til 90gr.

 

Vil tro at kvaliteter på pipene og kuletyper og former kan vere faktorer som er variable iht denne oversikten.

 

I praksis stabiliserer 1-14" 60gr Nosler partition og 70gr Speer semispitzer. Har skutt endel med begge kulene i 222rem.

 

I 5,6x57 er standard riflestigning 1-10" og std kulevekt i RWS-ammo er 74gr KS.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en xbolt i 223 som jeg er kjempefornøyd med.

Kan du gi litt info om dimensjoner på den kassa? Har sendt 2-3 e-post til importøren, men svarknappen i e-postprogrammet der funker visst ikke 8)

Er det bare lengden som er endret i forhold til ei kasse i .308-lengde eller er den slankere også? Hva med magasinet? Kan det ta forskjellig ammo eller er det låst til denne patrondiameteren og plassering av skulder etc.? Var innom ei sjappe og kikka på noen CZ 527 og der fikk man ikke .223 ammo ned i et .222 magasin f.eks. .223 magasinet gikk heller ikke inn i et .222 underbeslag. Da kan det bli litt sært å kamre om.

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg kan gi info.

 

Da jeg har xbolt i 223 og 338winmag kunne jeg sjekke låsbolten mot hverandre og den ytre tykkelsen på disse boltene er nøyaktig den samme, det er kun lengden og hylse holderen som er anderledes. Magasin brønnen er formet for å ta alle de korte kaliberene, magasinet har leppene bygd i så det er kun å bytte det løse magasinet og voila, og høyst sannsynlig passer flere kaliber ett magasin. Disse løse magasinene er billige så det er ikke noe problem uansett.

 

For ombygning bør alle kaliber som passer i lengden og har samme hylseholder passe i riflen, f.eks 17 rem, 204 ruger, 221 fireball, 222 rem, 222 rem mag, 223 rem, 6x47 og 7mm TCU. Muligens andre kaliber også men disse har jo samme hylseholder lengden bør passe ved løpsbytte.

Link to comment
Share on other sites

Takker. Om diameter på bolt og utvendig bredde på kasse er lik, så burde også 6,5 BR funke. Jeg funderer evt på 6,5 Grendel eller noe i den duren.

Med litt tur så er det en eller annen utstiller som har en slik å vise fram på Villmarksmessa.

Link to comment
Share on other sites

å kjøpe 223 med 1-12 snurr, hadde jeg virkelig ikke gjort. jg har 1-9, og den samler allt fra 45gr varmintpatroner til 69gr sierra. dumt å kjøpe 223 som har sånn begrenset bruksområde som 1-12 har. winchester sin powermax er på 64 gr, og det er sikkert en god rådyrpatron. den skal jeg prøve hvertfall. nå bruker jeg 62gr fusjon, selv om jeg lader selv. jeg har ladet meg frem til samme treffpunkt på den, 45gr varmint kuler(hj ladde), og 55 gr blitzking

Link to comment
Share on other sites

min rifle er forøvrig en savage 110, kjøpt på jaktdepotet. jeg har kun positive erfaringer med rifla. etter noen år, kjøpte jeg lamintat stokk direkte fra boyds, og denne har jeg beddet. en sånn pakke som jeg kjøpte kostet ca 7000 inkl demper. ta kontakt med de. kan virkelig annbefales. jeg har toppet min med zeiss classisk 2,5-10x50 med lys. jaktdepotet har jo nå masse gode messetilbud. sjekk katalogen deres.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er 1:12 så dumt når den samler under 15mm med 64grain Winchester Powerpoint?

 

Hva begrenser 1:12? maks vekt på 65grain, hva er så problemet med det om en ikke skal skyte 90grain på langhold... Da er ikke xbolten rette våpenet, til det er løpet for kort. For all jakt bruk ser ikke jeg, og har heller aldri opplevd noen begrensning på den. Jeg skyter jeg mye med den og lader mye til den og opplever nada problemer med dette. Skulle jeg valgt om igjen hadde jeg valgt samme, eller en hvilken som helst annen 223 med eller uten 1:12 eller hva søren det skulle være. Det viktigste er at det funker, og du skyter bra med hva du har.

 

Skulle en tenke slik blir en aldri fornøyd, fader nå finnes 223 med 90grain som krever 1:7 eller helst 1:6,5 herregud så begrenset 1:9en er... så hva må en nå skyte med 90 grain kuler på som ikke dør av 64grain kuler eller for den sak skyld 50grain bonded?

 

Er en konkurranse skytter er vel ikke xbolten tingen og heller ikke andre jakt rifler, da bør en jo ha en banerifle i eventuellt 223.

Til jakt bruk finnes det ingen grunn til snurr styret som pågår hos enkelte. Du finner ikke bonded kuler (som jeg kjenner til) tyngre enn 55grain i 223. Du finner 60grain Nosler, 62grain Norma og 64grain Power Point til rådyr som samler glimrende i rette ladningene om du ikke vil punge ut for bonded. Til varmint er det en fordel med 35 til maks 50grain for å holde høyest mulig hastighet for den eksplosive stoppende null gjennomhull effekten, til helmantel bruk spiller det forsvinnende liten vits i mere enn 55grain FMJBT til jakt bruk om en ikke jakter i en storm samt ikke klarer å skru klikk sideveis på kikkerten, det er heller en fordel å lade ned 45grain rundneset kule(hornet kule) til omtrent 700 m/s for minimal kjøtt ødeleggelse og best mulig knall og fall etter min erfaring for helmantel jakten.

 

Til slutt min kompis har en flott svindyr konkurranse rifle med tungt løp i 223 og 1:7 og den samler ikke bedre 55grain Hornady FMJBT enn min tydeligvis begrensede 1:12 xbolt, det synes jeg er utrolig imponerende av en jaktrifle med relativt kort løp og sier ikke lite om xbolten. Men selvsagt for all del må du ha 69grain og mere så må du, og da bør en gå for kjappere stigning, men er det ett poeng med kjappere stigning tror jeg flesteparten går for 1:7 som stabiliserer 90grainere med utrolig BC og ikke 1:9 som ikke gir dette.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Har lest noen tråder om .223 og småviltjakt og jeg tror nok jeg er litt i samme situasjon som deg plagfinn.

Har blitt helt hekta på Remington 700 serien og har veldig lyst på den selvfølgelig :D

Jeg har lest mange andre tråder og andre steder at Remington 700 SPS skal ha veldig god presisjon. Men lurer på om den er lett å bruke hvis man skal gå litt? Har ikke no rifle enda så SPS'en blir den første, hvis jeg skal gå til innkjøp da.

 

En ting jeg ikke skjønner så mye av er dette med riflestigning osv. Noen som kan forklare for en nybegynner?

 

Til slutt lurer jeg på om det går an å jakte rype med rifle på høsten, med tanke på å få øye på den(har hørt at det skal være j***** vanskelig). Er det lureste/eneste muligheten da å jakte på vinteren?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Driver også å ser myyye på div .223 for tiden, tenker på varmint da den skal for det meste brukes til predatorjakt. Vekt er ikke noe problem da den ikke skal drasses med rundt i skogen, men er ute etter en stabil og god børse som leverer gode samlinger ut til 200 meter+.

 

Heller mest mot Remington 700 da jeg har en sånn fra før, men i kaliber 308. Har brukt den i snart 10 år på elgjakt, ikke hatt problemer av noe slag med den. Så da står det mellom 700 SPS varmint eller VTR..

Hva kan egentlig vtr`n gjøre som ikke sps`n kan? Er den verdt de ekstra kronene?

 

Ellers noen som har erfaringer med andre merker og kan komme med forslag?

Link to comment
Share on other sites

En ting jeg ikke skjønner så mye av er dette med riflestigning osv. Noen som kan forklare for en nybegynner?

Riflestingning angis normalt som antall tommer løpslengde for hver hele rotasjon. Noen ganger ser en vinkelen riflene danner med løpsaksen angitt i grader, eller antall kalibere per rotasjon, men det er ikke vanlig for annet enn artilleri.

1:7" er altså en rotasjon på 7", og 1:225 er en rotasjon for hver 225mm.

 

Riflingen er det som gjør at kulene roterer, rotasjonen er det som gjør at kulene ikke velter/tumler men går rett fram med nesen først.

Akkurat som en snurrebass, den er enklere å balansere når den går rundt, enn når den står stille... Og jo fortere den går rundt jo mer stabil er den.

 

 

 

Det samme gjelder kulene.

Kuler er mere stabile, det virker en større stabiliserende kraft jo

- fortere de roterer

- tyngre de er

- større diameter de har

 

Kuler blir mindre stabile når

- de blir lengre, for da blir det lengre mellom den angrepspunktet til destabiliserende kraften, luftmotstanden, og tyngdepunktet

- de får mer luftmotstand foran

- gjennomsnittstykkelsen avtar, f.eks. får lenger boat-tail eller nese

 

Riflestigningen er er det som gir kula rotasjon, og jo krappere riflestigning, jo raskere rotasjon = mer stabilitet. Forskjellige kuler har forskjellig luftmotstand og generelt vil lengre kuler være mindre stabile.

Altså trenger lange kuler mer rotasjon enn korte, og lette kuler som er like lange som tunge (kobberkuler) trenger mer rotasjon.

Dette er såkalt deterministisk, det kan forutsies. Det er ikke slik at ei og anna rifle med 1:12" stigning kan stabilisere 80grs kuler f.eks... Det er heller ikke slik at lette kuler ikke stabiliseres i løp med krapp stigning!

 

Jo raskere riflestigning, altså kortere mellom hver runde, og tyngre kuler stabiliseres. Kommer en i grenseland får en dårlig presisjon, litt nærmere grensa så ser en urunde høl i skiva, og helt ustabile kuler, f.eks. 80grs i 1:14", vil neppe treffe skiva, og om så - sideveis - slik.

605b8c54.jpg

 

En tabell jeg fant, og som støttes av andre tabeller

14 55gr FB

12 65 FB

10 69gr BT

9 73 BT

8 80 BT

7 90 BT, 90 VLD, men er i grenseland med VLD, min gir dårlig presisjon ved høy lufttetthet

6.5 90 VLD

 

Et løp som stabiliserer en gitt kulevekt stabiliserer også alle kulevekter som er lettere. Med enkelte unntak for kobberkuler, eller svært lange VLD-kuler.

Tidligere var ikke kuler så bra laget som de er nå, og da var det vanlig at en så dårligere presisjon jo raskere riflestigning. Idag, og de siste 20åra minst, er dette bare et problem med helt forferdelige kuler, alle de vestlige produsentene lager kuler så og si uten kast, da er dette et ikke-problem.

Det eksisterer likevel en viss usikkerhet om det er vanskeligere å få 100% BR presisjon med de raskeste riflestigningene - det er iallefall ikke tvilom at det setter høyere krav til kulene. Jeg er på 1:7" løp nr 2 nå og det første skjøt uten problemer 5sk<15mm lenge, og med litt TLC, slik

2111a6ec.jpg

 

Det andre har jeg ikke skutt mye med ennå, men den startladningen som var minst skuffende gav 5 skudd på 10-12mm.

 

Tydeligvis mange meninger om dette med riflestigning

Det jeg har sagt over er ikke så mye meninger som det oppramsing av fakta. Meningene kommer når en skal velge... Min mening er omtrent slik:

- skal en skyte BR, skal en bare eksplodere kråker på 0-200m, eller lignende ting, så er det ingen grunn til å velge rask riflestigning, 1:12 eller 1:14 er gull

- skal en jakte rådyr bør en vurdere om en skal kunne bruke de jaktspesifikke premiumkulene rundt 60grs, og absolutt se på 1:10", eller iallefall IKKE 1:14"

- skal en skyte på noe som er mer enn 200m vekk, eller i vind, så bør en en tenke hardt på 69grs BT kuler, eller enda tyngre. 1:10, 1:9 eller 1:8"

- til konsekvent lange hold, 1:8 eller 1:7

 

Selv ville jeg ha ei rifle "som kan alt" og havna på 1:7. Nå skyter jeg ikke mye 90grs VLD lenger, men har landa på 80grs Amax til alt.

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...