Jump to content

grågås bryst


hauk74

Recommended Posts

Nydelig kjøtt!

 

Du kan jo med hell brune kjøttet i panna, og steke resten i ovnen til den er ca 65-68 grader i kjernen, da har du en fin stek. Mariner eller krydre etter eget ønske. Vanskelig at den blir ødelagt, så bruk fantasien, bare ikke overdriv.

Tildered med en god fløtesaus, poteter, gjerne fløtegratinerte, grønnsaker og tyttebærsyltetøy.

Jeg gjorde dette i høst, og skal gjentas. Da kanskje med en liten rødvinsmarinade.

Link to comment
Share on other sites

da bør du tenke før du poster, sånn jeg skjønner hintene dine er det resultatet av ulovlig jakt du snakker om.

hvis du leser forumreglene, vil du finne at slike ting ikke er ønsket på dette forumet.

og, om jeg har misforstått deg, sier jeg unnskyld på forhånd.

Link to comment
Share on other sites

Synes det er dumt og synse om hvordan trådstarter har kommet frem med bryststykkene.

Dog er det allment bekjent at ting i "gåseøyne" (artig orspill...) ikke er det et er ment og være, eller sitater, og da dumt av trådstartes og bruke det på ordet "fant".

 

Men synes tvilen skal komme han tilgode.. Så får det bli trådstarters ansvar om den er skaffet på lovlig vis.

Han sier jo hverken det ene eller det andre her...

Link to comment
Share on other sites

Hauk74, eg skal ikkje spekulere i korleis dette med gåsa hendte, men støtter ikkje ein mulig ulovlig jakt, slik at det er sagt.

Får håpe at det enten var skadedyr eller at det rett å slett var i sjølvforsvar...

 

Bryststykker av gås er nydelig mat. La dei ligge svalt i kjølekap ei lita veke, slik at dei får ein liten modning.

Så tar du dei ut av kjøleskapet 2-3 timer før tilberedning. Strø/kvern godt med pepper på dei og rett før steiking, så strør du litt salt på filetene.

Du bør ha tyttebær syltetøy, fersk rosenkål, blomkål og mandelpoteter tilgjengelig.

 

Sett på poteter.

Gjer klart grønsakene, kutt blomkål i nesten like store biter som rosenkålen.

Legg ca 50 gram margarin i ei panne. Så heller du ca 1 dl vatn. Legg rosenkålen på først i panna. Så legg du blomkålen på toppen. Strø litt salt over grønsakene.

 

Du skulle helst hatt skroget til gåsa, slik at du hadde fått kokt litt kraft. Men du kan ta litt vatn og surre i steikesjyet og helle litt kremfløte i til slutt, og salte og peppre, så får du litt ut av det alikevel.

 

Når 10 minutt gjenstår av potetene, setter du på steikepanna med ein god klatt margarin. Steik filetene godt på sterk varme og snu dei rundt litt, sånn at du får lukka mest mulig av kjøttet. Senk varmen ned litt og steik dei i 3-4 minutt på kvar side ( eller med termometer til ca 65 grader ). Trekk steikepanna vekk frå plata etterpå og la dei trekke litt på slutten. Rett før servering, så gjer du slik som eg skreiv over, slik at du får ein liten snerk med saus også.

 

Sett på panna med grønnsaker slik at du får dampa desse i ca 5 minutter, før servering.

 

Ha alt på tallerken med ein god klatt tyttebær syltetøy.

 

Der har du ein fin middag, iallefall i min smak... :)

Link to comment
Share on other sites

beklager at jeg formelerte meg dårlig med å evt referere til fellingsdato osv. gåsa var feldt LOVLIG. å filene ligger i fryseren, tengte å tilberede de før NY SESONG altså lovlig jakt starter. få en smaks prøve før jeg evt skyter mere. så slapp av guttær ingen gås er feldt ulovelig :P MEN takker de så svarte på det jeg spurte om 8)

Link to comment
Share on other sites

Hvis kjøttet har vært i fryseren, kan du bare glemme å mørne det i kjøleskapet. Frysing stopper mørningsprosessen. Hvis du har mistanke om at kjøttet ikke er mørt, kan du brune det godt over det hele og så langtidssteike i leirgryte ved meget lav varme eller pakke tett i plastpose og legge i ei gryte med 60 graders vann i maaange timer. Da blir det seigeste, magreste kjøtt både mørt og saftig. Ellers har du fått gode tips om tillaging. Sjøl liker jeg av og til å lage en rødvinssaus til gåsa, det er fin avveksling fra fløtesausen. Lårene på villgås er forresten veldig gode lettsaltet over natta og kokt skikkelig møre som saltkjøtt.

Link to comment
Share on other sites

Sako30-06 skreiv :

Lårene på villgås er forresten veldig gode

 

Hmmm, du er litt av ein fyr, dei fleste foretrekker det som er mellom lårne, litt lenger oppe... Men mulig at eg kanskje trekke paraleller her som ikkje heilt har med saken å gjere... Høner var det ja... :oops:

 

Forresten eit godt tips, eg er oppfostra til å nytta alt på fuglen, men må sei at i seinere år har blitt litt for slapp sjølv. Men lårene havner i gryta, resten av skroget bruker eg kun til sauskraft...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg har fått skadefelling og skøt ei grågås her på torsdag. Tok ut bryststykkene og lot de ligge på benken på en tallerken over natta og så i kjøleskapet.

 

Var litt rar konsistens på de da jeg la de i kjøleskapet, de ble mørke og litt "tørre" på overflaten som lå opp. Jeg la en plastik over de da jeg la de i kjøla.

 

Har jeg gjort riktig - er vel det jeg lurer på... De luktet litt etter oppholdet på benken, men jeg fikk inntrykk av at dette var riktig måte (husker ikke hvor jeg leste det...)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...