Jump to content

8x57 JRS vs 8x57 IS


janaage

Recommended Posts

Har en bekjent som har bestilt en k95 i kaliber 8x57 JRS. Tibød meg å lade for han, så jeg sjekka prisen på die sett til JRS'n! Det var saftig pris! 1783,- !!! Jammen sa æ RAN!

Har 8x57 is i R93'n min, så da hadde jeg spart han for die settet :)

Ble i tvil om det går om hverandre, mener kanskje at skuldrene ikke er like.. Men her inne får jeg svar på mine spørsmål så da ordner det seg alltid :)

Link to comment
Share on other sites

Har en kjenning som lader nettopp 8x57IRS med 8x57IS diesett uten noen problemer, men det er jo tydeligvis en viss forskjell ute å går. Toleranser og slikt spiller nok inn. Da blir vel tipset å rett og slett prøve å presse en hylse?

 

På den annen side; har han kjøpt K95 så koster det så mye kroner at han merker ikke de kronene til diesett :lol:

Link to comment
Share on other sites

litt telefonering avslører følgende; kjenningens kombi i 16/8x57IRS er ikke i 8x57IRS :shock::lol:

Den begynte livet som 8x57IS, senere har det blitt fixet og ordnet slik at den nå er en 8x57IS med krage. For å gjøre forvirringen total bruker da eieren hylser i 8x57IRS, fabrikkammo i det samme kaliberet og ladeverktøy i 8x57IS.

Link to comment
Share on other sites

Tja noen små forskjeller er det på de to men det er ikke større forskjell enn at diesettene kan brukes om hverandre med forskjellige hylseholdere. Ofte er kammerforskjeller innen samme kaliber like ulike som de 2 kaliberne minus kragen. Har ladet 5-600 skudd til en bekjent av meg med 8x57 IS diesett til kombien hans i 8x57IRS og hylsene holder lenge og vi har ikke hatt noe tull med kamring eller noe annet.

 

Så det er bare lade i vei.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Det finnes merkelig nok alltid usikkerhet rund S / '323 kulene. :? Generelt sett er alle 8mmS kuler 1/10mm større i diameteren enn foregjengeren M88/ 8x57I / '318. Pga. dette er det så eminent viktig og å skrive korrekt f. eks. 8x64S og ikke 8x64! Denne forskjellen kan være livstruende dersom en fyrer av en 8mmS/'323 projektil utav en 8mm/'318. Patroner i et 8mmS kaliber er derfor ofte kjennetegnet med tennhetter i svart eller rød.

Videre spiller det overhodet ingen rolle om det dreier seg om rille - eller kragepatroner. 8x57IRS og f.eks. 8x75RS har begge en 8mmS/'323 kule :!:

Link to comment
Share on other sites

Vi behøver ikke overdrive, det blir overtrykk med en kule som er en tiendel for stor, men det blir ikke dramatisk overtrykk, en fin drilling har nok ikke godt av det, men skytteren blir ikke skadd.

Uansett er det best å bruke riktig kulediameter.

Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn@ Hva slags merke er det du har kjøpt?

Jeg handlet en Merkel ss 240 jagd i kaliber 20 og 8x57jrs i fjor og er meget godt fornøyd med min. Spesielt med ss kombi.... :D

 

Gleder meg som en unge! Det er en Bühag fra 60 tallet i 8x57IRS /16-70 med ekstra hagleløpssett i 16-70. Skal bli artig å få den hjem og se hva jeg har kjøpt... :D

 

Sorry for OT :oops:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...