Jump to content

Skyteprøven


mahagen

Recommended Posts

Nei, tofot er ikke lov. Du har ikke lov til å bruke anlegg, altså at rifla ligger nedpå fast underlag. Du kan bruke skytereim, det er det hele. Liggende med reim er det strengt tatt vanskelig å ikke klare prøven syns jeg.

 

Hva gjelder bekledning er det ingen begrensninger så vidt jeg vet.

Link to comment
Share on other sites

Regner med at du mener oppskyting for storvilt? Nei det er ikke lov.

 

Hva skulle det være godt for forresten? Klarer du ikke å treffe innenfor en sirkel på 30cm på 100m hold?

Isåfall ser jeg bare to muligheter:

Alternativ 1: Lær deg å skyte.

Alternativ 2: Finn en annen hobby.

 

Jeg er ikke grinete :wink: Men, sånn er det bare

Link to comment
Share on other sites

Skyteprøven kan gjennomføres på to måter:

 

1. Skyting på rein - 100m - 5 skudd med jakt ammunisjon i fri stilling. Fysisk støtte til våpen er ikke tillatt - ex. tofot. Reim er tillatt.

 

2. Skyting på elg - 100m - 5 skudd liggende/sittende - her må alle treffe - 5 skudd stående - her må 3 av 5 treffe og til slutt 5 skudd på løpende elg - her må 3 av 5 treffe. Her kan man benytte skarp ammunisjon. Dette er det samme programmet som skyting til sølvmerke. Fysisk støtte til våpen ikke tillatt - ex.tofot. Reim er tillatt, og stående stilling på fast elgskive og løpende elg med lang arm.

 

Her er det bare å trene ;)

Link to comment
Share on other sites

jeg lurer på hva man kan bruke for å ta skyteprøven, er det for eksempel lov å bruke tofot på rifla? :)

 

 

Med vennlig helsing

Mathias

For friske folk har du allerede fått svar, i tillegg er det for de som har fått godkjent sin legeærklering (sykdom) hos DN (Direltoratet for Naturforvaltning). Mulig å skyte prøve i fri posisjon, med anlegg (også tofot, i eller utenfor skytebenk med/ uten både for og bakstøtte).

 

Dette gjelder personer med fysike handikap, t.d muskelsykdommer, manglende armer og ben etc.

 

For de 30 pliktskuddene, kan man bruke den skytestilling man måtte ønske. Og etthvert kaliber som er godkjent på storvilt (d.v.s for Rådyr og opp, typsik fra 222r).

Der er det heller ingen krav til amunisjon (slik som det er for selve oppskytingen).

Link to comment
Share on other sites

Her kan man benytte skarp ammunisjon.
?

 

Hva mente du her?

 

Om man tar storviltprøven på elgbanen med sittende, stående og skyting på løpende elg, så trenger man ikke bruke jaktammo, men alle skudd er vel "skarpe"?

 

Pr. definisjon så er ikke blyspiss "skarp" - siden spissen er "soft".. ;) Skarp ammo er f.eks. FMJ eller HP ammo. Eller man kan kalle det treningsammo.

Link to comment
Share on other sites

Her kan man benytte skarp ammunisjon.
?

 

Hva mente du her?

 

Om man tar storviltprøven på elgbanen med sittende, stående og skyting på løpende elg, så trenger man ikke bruke jaktammo, men alle skudd er vel "skarpe"?

 

Pr. definisjon så er ikke blyspiss "skarp" - siden spissen er "soft".. ;) Skarp ammo er f.eks. FMJ eller HP ammo. Eller man kan kalle det treningsammo.

Din definisjon av skarp ammo er vell noe vag?

Skarp ammo er all ammo som kan skyte en kule ut av løpet :smile:

Link to comment
Share on other sites

Aha.. Det er en slags "skytterlags-sjargong"?

 

Min definisjon av skarp ammunisjon er at den er ladd med et prosjektil. Altså ikke startskudd eller fispatroner.

Det er jo derfor vi ler hver gang en journalist klarer å skrive "mann skutt med skarpladd våpen" :lol: ...eller var det øks? :?

Link to comment
Share on other sites

@kjella

Hvis du ikke skjønner utrykket "skarp ammo", så er det greit for meg.

 

@vømmøl - Hva er fispatroner? - fiser de?

Hvis du har vært i militæret ville du ha visst hva skarp ammo er, og du ville også visst hva fispatroner er.

Link to comment
Share on other sites

Skarp ammunisjon er ammunisjon som skyter et prosjektil ut av løpet, både helmantel og blyspiss/hullspiss. Ammunisjon som ikke er skarp er for eksempel øvelsesammunisjon for Forsvaret, kjent som rødplast eller rødfis.

 

Mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

"Sølvmerket kan gjennomføres med helmantlet prosjektil" jfr dokument linket i forrige innlegg, side 19.

 

Altså ikke noe skarp/uskarp tvetydighet her.

Om skytterlag velger å skille mellom butt og spiss ammunisjon så dem om det, men ordvalget "skarp" syntes dette hørtes ut som en fryktelig uting for de av oss som er opplært til at skarp ammunisjon er all ammunisjon som sender prosjektiler nedstrøms.

 

All respekt til den eldre garde, men det er vel ikke noe sted som har skremt vordende skyttere fandenivold i større grad enn skytebaner "eid" av surmagede gretne gamle gubber med meget bestemte meninger om hva som i deres private bok er godkjent og ikke for både jakt og banebruk.

Enkelte "tradisjoner" bør vi etter min mening legge bak oss asap, med og uten tvetydig sjargong...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...