Jump to content

CZ452 med lyddemper - hvor ble det av presisjonen?


SSamiK

Recommended Posts

Har, som trådtittelen sier, en CZ452 som jeg har montert en lyddemper på.

 

Før jeg satte på lyddemperen gikk den etterhvert svært så godt med CCI standard (10 treff i en klistrelapp på 30m).

Men når jeg setter på lyddemperen får jeg overhodet ikke gode samlinger. Gjennomsnittelig etter vel 200 skudd sier: 2 av 10 sitter i klistrelappen, resten i god spredning rundt. Opp til 5cm unna siktepunktet, faktisk :!:

Skuddene drar like gjerne opp som ned, til høyre som til venstre.

 

Demperen er en "overkill" løsning dvs en Hausken Standard merket med "Kal .22" :wink:

 

Har prøvd tre forskjellige ammotyper etter at demperen er montert, og subsonicammo går smått bedre men har enda ikke alle skuddene inn på klistrelappen. Kan jeg forvente bedre presisjon med subsonic ammunisjon kontra standard ammunisjon?

 

Er dette normalt? Har lyddemper på den gode gamle mauseren i 30-06, og den fikk merkbart bedre presisjon så sitter her litt i villrede på hva som foregår. Har tittet i demperen, og det ser ikke ut som prosjektilene tar inni noe sted. Gjengene stemmer, og demperen sitter godt fast og "ser ut til" å være rett (ikke så lett å se helt nøyaktig med øyemål).

 

tips, triks og forslag til løsninger mottas med takk!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også en slik CZ 452 Varmint og en egenprodusert demper. Der er presisjon lik med og uten demper. Ser du har satt Jevnaker som bosted innimellom. Om du orker kan du ta en tur utom meg på Helgelandsmoen når det skulle passe og låne med deg både salongrifla og demperen min hvis du vil. Da kan du få prøvd både demperen din på min salongrifle og prøvd demperen min på din salongrifle. Da burde du finne ut om det er feil med demper eller salongrifle.

 

Ring i så fall på 91 17 90 90 om du plutselig vile ta en tur.

 

Mvh

 

Georg Grimeli.

Link to comment
Share on other sites

så den samler dårlig uten demper også? hvis ja så er det sikkert noe galt med kroninga...

kun dempern? hvis noe er litt skjevt eller uregelmessig så kan blåsen kanskje vippe litt på kula?

 

Enig!

Kroning eller rett og slett skjeve gjenger slik at kula "subber"

 

Sjekk at det ikke er grader etter senterspissen i munningen. Er det grader vil du se opphopning av bly på en eller flere av bommene i munningen.

Link to comment
Share on other sites

så den samler dårlig uten demper også?

Ja, hvis du mener at 10 skudd på en klisterlapp på 30 meters avstand er dårlig samling. :roll: Skrev litt om det i første posten...

Med 22 LR så er det ofte lurt å slugge løpet før du kapper for å finne en tight spot å kappe på.

Kapper man uten å tenke på dette kan man ha kappet på en "not so tight spot" og da får man ofte dårligere presisjon.

Løpet er ikke kappet nylig. Har vært gjenget for demper siden før jeg kjøpte den, og har hatt det jeg vil kalle gode samlinger før jeg skrudde på demperen.

Du får ikke lånt en annen demper for å prøve?

Mulig, men kan hende det er litt vanskelig finne noen med en salongdemper med "riktig" gjenger. Jeg har brukt 14x1,5, da det er det jeg har på de andre riflene mine. :wink:

Prøv uten demper, sitter skudda bra da. treffer kulene demperen så er det ikke rart om du får dårlig prissesjon.

Som sagt i første post, det er ingen antydninger til at prosjektilet tar inni demperen noe sted på veien. Og presisjonen er, forstatt, 10 skudd på en klistrelapp på 30 meters avstand uten demperen. Dette er hva jeg bruker som målestokk.

Er det tips å lese i denne tråden?

Har vært igjennom den tråden, uten å egentlig bli noe veldig klokere. Skal lese den enda en gang i morgen, når promillen etter nattens festligheter har gitt seg.

 

 

Takk for alle svar og tilbakemeldinger hittil folkens! :stortsmil:

Link to comment
Share on other sites

Med 22 LR så er det ofte lurt å slugge løpet før du kapper for å finne en tight spot å kappe på.

Kapper man uten å tenke på dette kan man ha kappet på en "not so tight spot" og da får man ofte dårligere presisjon.

Løpet er ikke kappet nylig. Har vært gjenget for demper siden før jeg kjøpte den, og har hatt det jeg vil kalle gode samlinger før jeg skrudde på demperen.

Å da syns du virkelig at det hele er et "mysterium"? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Gjengene er sannsynglivis riktige, men brystingen er feil.

 

BRNO/CZ salongene levert med gjenger og åpne sikter har fremsiktet montert i form av et rør som loddes på munningen. Fremkant av dette røret med forsikte er ofte skjevt. Man finner en stor andel av disse med filmerker på "brystingen". Igor har gradet fremsiktedelen han har laget uten tanke for annen funksjon enn den han ser hos sergej som står på siden og lodder dem på.

 

Sjelden vært noe stort problem siden veldig mange av disse tidligere var solgt med unique demper som har 9mm hull.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk gjenget et 22lr løp for demper som ikke samlet i det hele tatt med demper på. Det viste seg at gjengene ikke var sentrert i forhold til "løpskanalen". Luringen som gjenget dette hadde sentrert i forhold til godset i pipa og det ble feil. Kula tok ikke i demperen, men i det den forlot demperen tok den nesten i slik at det ble blåst ut mer kruttgass på den ene siden av kula. Dette medførte bortimot 20 klikk til høyre på kikkerten på 30m. Etter kapping og gjenging av kompetent børsemaker var alt atter iorden igjen. Jeg ville sjekket med en annen demper og så eventuellt fått den gjenget på nytt.

 

Mvh,

 

Morten

Link to comment
Share on other sites

Skal prøve finne noen med rett gjenger og prøve det. Har en her, men den er for 30 kaliber så den vil vel neppe gjøre nytten?

Joda. fin til å teste med den. Det er jo ikke dempeingen du skal teste, men gjenger, brystning, sentrering, og påvirkning av dempervekten på løp/våpen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...