Jump to content

Machete fra Cold Steel Midwaynorge


sandbergsem

Recommended Posts

Heisann!

Holder på å rydde skog hjemme hos meg nå, og det blir litt vel tungt å fly rundt med øksa for å hugge kvister o.l. Så snublet jeg over denne her; http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=393978

Det jeg lurer på, er om det er noen som har erfaringer med denne eller liknende type machete? Kvalitet og brukervennlighet. Akkurat den macheten på linken er litt vel lang, men det er flere på midwaunorge som er kortere.

 

Ingen erfaringer er for rare, kom med inspill.

 

Tror noen den er OK til å slakte elg med, eventuelt rådyr?

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd, og brukt opp (knekt) flere lignende, men har ikke prøvd cold steel. mulig den har bedre stålkvalitet.

Har bedre erfaring med en P1907 bajonett til Lee Enfield, den holder ihvertfall. Men de er langt dårligere til å rydde kvas med enn øks. Aller best er laujern. Lettere enn øks, lenger egg, tyngre blad enn machetene, og meget god holdbarhet.

Også langt bedre anvedelighet enn en halv meter machete.

 

Til slakt ville jeg ikke vurdert den engang, du vil nok ha noe du kan kontrollere knivtuppen langt bedre med, og da trenger du en mye kortere kniv enn dette.

Link to comment
Share on other sites

De må slipes før du tar den i bruk, og de er også tynne i godset, 2 mm.

Det er en versjon på 18" som antagelig er mer brukervennlig.

 

Dette er en av de "klassiske" machetene, med 3,2 mm godstykkelse:

http://www.knifecenter.com/kc_new/store ... tml?s=ON18

Denne har noe mer tyngde i bladet, med 6,5 mm godstykkelse:

http://www.knifecenter.com/kc_new/store ... =CN41217HC

Link to comment
Share on other sites

Jobbet endel med skogrydding i min ungdom. En ryddekniv (lauvkniv/snidel) er helt suveren til å rydde småkratt og kvist med. Ei ryddeøks takler grovere kratt og småtrær, men den er tyngre å bruke og man blir veldig fort sliten om man ikke er en jævel til å hogge ved. Skal man rydde såpass grovt virke er det uansett mye bedre om man får lånt seg ei skikkelig ryddesag.

 

Om en klassisk norsk ryddekniv blir for kjedelig, har man jo indonesernes golok eller nepalesernes kukri. Alle er mer praktiske og lettere å bruke enn en typisk lang machete. Et tykt, kort blad gir mer kraft og mye bedre kontroll enn et langt og tynt. Og styr for all del unna turistutgaver som er laget for å henge til pynt.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke selv erfaring med disse, men har hørt at machetene fra CS ikke er i klasse med mesteparten av de andre produktene deres. Et ørlite hint om at noe er galt finnes muligens i prisene på machetene...

 

Hvis du på død og liv må ha en CS til å rydde skog, så gjør en Gurkha Kukri i SK-5 jobben, men da snakker du $180 snarere enn $18. Alternativene andre her har listet opp er i grunnen billigere og bedre.

Ja, den grovparterer sikkert elg, men er i grunnen for tung og stor for mindre arbeider.

Link to comment
Share on other sites

Nå er vel kanskje ikke macheter det mest etterspurte her hjemme - og jeg har ikke èn slik.

Men jeg har kniver fra CS - og de er jeg meget fornøyde med.

 

Men dette er selvsagt ikke noe svar ang. macheter.

 

Det er jo to forskjellige bruksområder.

 

Mine to macheter - er noe billig skvas fra Sør Afrika - men de har gjort nytten.

Uten å bli ødelagt - og meget lett å "sette" opp igjen.

Link to comment
Share on other sites

Må si jeg falt pladask for den ryddeøksa. Flott utforming og vekt og egentlig alt. Så holder jeg på å restaurere noen av de gamle øksehodene hjemme. Lurer på om jeg skal skaffe meg en smie, så jeg kan smi og lage det jeg vil? Bestemme åssen økser og kniver skal være?

 

Takk for hjelpen, kammerater

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bestilt en Cold Steel Kukri Machete gjennom ebay for rett over 200 kr (slapp AKKURAT ikke unna moms og alt det tullet der).

Den har ikke kommet fram enda, men den har fått gode anmeldelser på mange nettsider og av flere brukere på youtube. Angående

Stålet i alle Cold steel macheter er 1055 somer slitesterkt og ganske lett å sette opp.

Jeg kjøpte kukri fordi formen på bladet gir større kraft i hugging en det en vanlig latinsk machete gjør.

Legger ut litt info når jeg endelig får den :)

 

Hva med en slik?

http://www.jula.no/machete-gator-jr-273-mm-959007" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Sikkert ikke no dårligere stål i denne gerberen. Vurderer å kjøpe meg en selv og teste om den funker som lettvekts-erstatning for øks og sag.

Jeg vil absolutt IKKE anbefale den, en kamerat kjøpte den for en liten stund siden. Den er ikke skarp i det heletatt (eggen var faktisk nesten flat) og tok lang tid å legge opp en god egg på en bryne som også ble kjøpt på jula. Det finnes bedre måter å bruke en bryne, men mange raskere måter kan gjøre metallet varmt og dermed ødelegge herdingen.

Når vi fikk satt opp en god egg virker den ganske bra, men den er tynn og stålet er ganske mykt. Skaftet på kniven er ekstremt behagelig, og slira er i veldig god kvalitet. Men sagtennene på baksiden er bare trekanter som er kuttet ut av metallet uten å gjøres skarpe (det går an å sage, men det går ikke fort).

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kjøpte to stk Cold Steel Panga enhånds macheter for 8-10 år siden og kvaliteten er helt grei. De kommer bare grovslipt og nesten uten egg så du må sette dem opp selv.

Det er nok ikke knivfabrikken som lager dem, men heller i kina tenker jeg. De er fine å rydde med og tåler en tur i grusen uten at det sprekker større biter av eggen.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok ikke knivfabrikken som lager dem, men heller i kina.

 

Cold Steel Kuri osv er laget i Sørafrika, og de er arbeidsredskap og ikke pynt. Jeg har hatt en i mange år som jeg har hatt med meg på tur i kajakk istedenfor turøks, noe som jeg syntes har vært yppelig. Jeg har brukt den med den originale grovslipte eggen, og det har fungert ypperlig. Som ”bunads kniv” har jeg noe helt annet.

 

Støtter absolut at det er mye bedre å jobbe med en Kukri, en en vanlig machete.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte to stk Cold Steel Panga enhånds macheter for 8-10 år siden og kvaliteten er helt grei. De kommer bare grovslipt og nesten uten egg så du må sette dem opp selv.

Det er nok ikke knivfabrikken som lager dem, men heller i kina tenker jeg. De er fine å rydde med og tåler en tur i grusen uten at det sprekker større biter av eggen.

 

Jeg har hørt flere fortelle at desgnet på alle machetene til CS har blitt forbedret de siste årene. Bedre stål i bladet og bedre plast i håndtaket.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Når det gjelder bruks machete så vil jeg på det sterkeste anbefale denne.

 

http://www.knifecenter.com/kc_new/store_detail.html?s=CS97HM

 

Har en kukri machete fra CS også men har liksom aldrig tatt meg tidt til og bli fortrolig med den da jeg alltid tyr til "klubba" da jeg synes kukrien blir for lita/nett til skikkelig arbeid til at jeg gidder og prøve.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil på det sterkeste anbefale en http://www2.fiskars.com/Products/Yard-a ... /Brush-Axe" target="_blank. Jeg kjøpte en av disse i Finland for over 6 år siden, og den har vært en fryd og en glede. Denne macheten er et fantastisk verktøy, når det kommer til kvisting av trær, rydde områder med krattskog osv.

Gjennom årene har jeg prøvd mange macheter, og denne er fremdeles den klart beste, til sitt bruk vel og merke.

Men jeg har måttet gjøre noen tilpassninger til grepet og utformingen. Jeg har kontaktet med Fiskars og Gerber om saken, og de ser nå på mine forslag.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Nå er vel kanskje ikke macheter det mest etterspurte her hjemme - og jeg har ikke èn slik.

Men jeg har kniver fra CS - og de er jeg meget fornøyde med.

 

Men dette er selvsagt ikke noe svar ang. macheter.

 

Det er jo to forskjellige bruksområder.

 

Mine to macheter - er noe billig skvas fra Sør Afrika - men de har gjort nytten.

Uten å bli ødelagt - og meget lett å "sette" opp igjen.

 

Då skal du ikkje sjå vekk frå at det er "Cold Steel" macheter du har. Desse er produsert i Sør-Afrika. Sist eg var i Durban var eg innom ein friluftsbutikk i Greenacres og der solgte dei fleire av cold steel-machetene, men utan CS-klistermerket. Meinar prisen var rundt 100 rand.

 

Eg har 2 CS macheter, ein Bolo og ein Katana. Bolomacheten er eit fint verktøy til å rydde busker og kratt med. Tar heller den enn øksa når eg skal høgge ned litt lauv og ris til å fore dyra med. Det einaste som trekker litt ned er at boloen har litt for tjukt handtak. Eg personlig kunne tenkt meg eit litt slankare grep.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...