Jump to content

Hviilket kaliber til stortviltjakt?


gdf

Recommended Posts

Jeg tror det er noen mangler i fysikkunskapene som kommer frem i denne tråden. La oss ta fakta.

En sjokkbølge beveger seg med minimum lydhastighet. Lydhastighet i vev er ca 1600 m/s.

En kule som treffer med lavere hastighet enn lydhastigheten genererer ingen sjokkbølge, den dytter vevet til side. Når hastigheten er relativ høy får vevet som dyttes til side så stor hastighet at det overskrider elastisitetsgrensen i vevet, og det oppstår permenente skader ved at vevet rives opp. Da finnes knust og blodslått kjøtt rundt kulehullet. Dersom hastigeten som vevet får ikke overskrider elastisitetsgrensen vil det ikke oppstå permanente skader, og kulehullet blir rent.

 

Konklusjon:

Sjokkeffekten finnes ikke.

Men dersom vevet som dyttes til side påvirker nervebaner kan dyret bli slått bevisstløs av treffet (på samme måte som om det får et kraftig slag), og det dør av blodtap før det våkner. Det er den beste forklaringen jeg har på det som kalles sjokkeffekten.

 

den syns jeg var tvilsom :)

 

 

 

lydhastighet 1600ms?

 

dyrene blir slått i svime?

Link to comment
Share on other sites

.

Jeg har forøvrig bestemt meg. Jeg går for å kjøpe meg ei brukt 375h&h av en onkel. Type Brno ZKK 602 med mcmillan stokk. Jeg tror faktisk den har dette "peephole" siktet bakerst også :) Jeg kommer nok til å skifte over til den orginale Montecarlo stokken (jeg tror det er montecarlo), om denne ikke er for ubehagelig. Er det slik jeg har forstått at ZKK 602 kom i to utgaver på stokkutførelse. En som montecarlo og en med svinerygg? Denne stokken har ebony/rosentre eller noe i den dur fremst på stokken. Som jeg har forstått så, er det bare montecarlo stokken som har dette?

" :D

 

ZKK 602 kom med tre forskjellige stokker.

Bayersk (hogback), Monte Carlo, og Standard (rett)

 

Jeg har selv hatt 602-rifler med Monte Carlo og Standard, og MC var den som ga mest rekyl og munningsvipp etter min erfaring.

Med Bayersk stokk har jeg kun skutt 602 i 458 Winmag, men jeg syntes stokken ble for diger og grov på alle måter.

Standard-stokken var slik jeg opplevde det den beste av originalstokkene.

 

Varianten med diopter er mere sjelden og ifølge de som har testet systemet fungerer det vesentlig bedre enn vanlige åpne sikter.

Uansett får du deg ei skikkelig jaktrifle som tåler det meste, og som vanligvis også gir svært god presisjon med det meste av kuler og kulevekter.

Link to comment
Share on other sites

Konklusjon:

Sjokkeffekten finnes ikke.

Men dersom vevet som dyttes til side påvirker nervebaner kan dyret bli slått bevisstløs av treffet (på samme måte som om det får et kraftig slag), og det dør av blodtap før det våkner. Det er den beste forklaringen jeg har på det som kalles sjokkeffekten.

 

Per-S

Din konklusjon sammenfaller bra med den erfaring jeg selv har når det gjelder storvilt.

Basert på egen erfaring gir kaliber fra 338 og oppover (kulevekter på 250 grn +++) raskere død, tydeligere skuddtegn, mindre blodslag og kortere fluktstrekning enn feks 270 og 30 kaliber.

Derfor er 375 H&H / Ruger etter min mening og erfaring svært godt egnet til elg og større vilt

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Noe som ikke er nevnt er hvor fort kula mister energien ! Ei kule som går rett gjennom elgen har ikke lagt igjen noe energi . Men et kule med samme hastighet og vekt som stopper etter 20 cm har en mye større effekt. Mener dette er en variabel som må tas med når en diskuterer beste kaliber, men husk det betyr ingen ting hva patronen heter. Velg kulediameter, vekt og hastighet , så kan etterpå finne en patron som passer

Link to comment
Share on other sites

Når først folk har blitt så opptatt av høy hastighet for å få dyret raskt i bakken, hva da med den svenske favoritten 9,3x57? Tregere kule skal du lete lenge etter i nordisk elgjakt! Det er en grunn til at denne er populær. De tunge kulene har god dypdevirkning, dyret dør raskt, og de ødelegger lite kjøtt. At den er den originale potatiskastaren ser ikke ut til å plage svenskene nevneverdig. Hadde ikke jeg vært så godt fornøyd med min 375H&H hadde ei rifle i 9,3x57 stått på ønskelista!

Link to comment
Share on other sites

Stopper kula etter 20 cm i elgen har den sannsynligvis kun penetrert den ene lungen.

Hjertet vil også sannsynligvis være uskadd, og en kan vel forberede seg på et rimelig langt ettersøk.

 

Jeg fortrekker gjennomskyting, og både kaliber og kule er valgt med det som utgangspunkt.

Link to comment
Share on other sites

Noe som ikke er nevnt er hvor fort kula mister energien ! Ei kule som går rett gjennom elgen har ikke lagt igjen noe energi . Men et kule med samme hastighet og vekt som stopper etter 20 cm har en mye større effekt. Mener dette er en variabel som må tas med når en diskuterer beste kaliber, men husk det betyr ingen ting hva patronen heter. Velg kulediameter, vekt og hastighet , så kan etterpå finne en patron som passer
En kule som overekspandere og stopper så raskt er jo en sikkerhets risiko, f,eks 1. skudd stopper i bogen, 2. skudd i skinka. Ikke en gang en helmantel penetrerer et dyr uten å mister energi. Målinger som er gjort med Barnes kobber kuler og hastighet etter passering av ballistisk sjellatin viser at kulene kun har noen en sifrede prosent igjen av original hastighet. Så å påstå at det er den mini farten som velter dyret raskere er tull.
Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel strengt tatt skaden som gjøres som dreper dyret. Ikke energien som overføres. Gjennomskyting er det beste, så lenge kula faktisk ekspanderer. Flere organer ødelegges og mer blod forsvinner fortere nå kula går helt igjennom.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel strengt tatt skaden som gjøres som dreper dyret. Ikke energien som overføres. Gjennomskyting er det beste, så lenge kula faktisk ekspanderer. Flere organer ødelegges og mer blod forsvinner fortere nå kula går helt igjennom.
Skaden oppstår vel som et resultat av prosjektilets energi og ekspansjon i passe blanding.
Link to comment
Share on other sites

Ja, jo. Vi kan vel si det. Men tenk litt på en jaktpil. Den har minimalt med anslagsenergi i forhold til en jaktkule. Likevel dreper den like godt, og kanskje bedre enn en kule i mange tilfeller. Anslagsenergi i seg selv sier ikke noe om hvor godt et prosjektil dreper. En liten kule i ekstrem hastighet har masse energi, men den dreper ikke nødvendigvis like godt som en treg tung kule. Det kommer an på hvor mye og hvor mange organer den ødelegger.

Link to comment
Share on other sites

Denne diskusjonen har jo vært fremme xx antall ganger nå. Mine erfaringer er at dyret dør som følge av at et prosjektil/jaktkule penetrerer dyrekroppen. Dette er det mest vesentligste for min del. Om kula har stor fart eller liten fart har egentlig lite for seg etter min mening. Dyret kan som nevnt xx ganger før ikke bli ekstremt dødt:-)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

For å bare oppdatere folket på valgets kval. Så er det vel ikke noe tvil om at det ble .375H&H

 

Børsa måtte jeg vente lenge på, og omsider for 2 uker siden, så fikk jeg den i hus.

Jeg gikk bort i fra en gammel Brno, og klasket til med varer på øverste hylle, nemlig en Sako Kodiak i som sagt .375 Holland & Holland, med en Zeiss Victory 3-12x56 og rødpunkt.

 

Skyteprøven er bestått. Og med 235gr Barnes TSX FB, så sparker hun ikke så voldsomt som mange vil ha det til.

 

Jeg ser virkelig frem til Jakta, og mange fine år med denne børsa!

 

28utfa.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hva med en bøylerifle i 45-70 eller 444Marlin?

 

Winchester, Browning og Marlin lager\laget noen fine varianter. Velter alt vilt overende.

Er ikke akkurat noe langholds våpen, men morsom å skyte er de iallefall.

 

Usiviliserte amerikanere sverget jo til disse i en årrekke. Er du en villmann så er dette noe å tenke på :)

Link to comment
Share on other sites

den syns jeg var tvilsom :)

 

 

lydhastighet 1600ms?

lydhastigheten er høyst forskjellig mtp hva den forplanter seg i..: http://no.wikipedia.org/wiki/Lydens_hastighet" target="_blank

 

ellers heller jeg mot den skolen som sier at det er skaden som blir gjort som får ned dyret sikrest - ikke energien som blir avsatt. Gjennomskyting vil jo f.eks gi 2 hull hvor dyret vil miste blod..

Link to comment
Share on other sites

den syns jeg var tvilsom :)

 

 

lydhastighet 1600ms?

lydhastigheten er høyst forskjellig mtp hva den forplanter seg i..: http://no.wikipedia.org/wiki/Lydens_hastighet" target="_blank" target="_blank

 

ellers heller jeg mot den skolen som sier at det er skaden som blir gjort som får ned dyret sikrest - ikke energien som blir avsatt. Gjennomskyting vil jo f.eks gi 2 hull hvor dyret vil miste blod..

 

 

 

 

Det siste du sier der er jeg enig i :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Dette vil jeg støtte!

Har skutt en del klauvvilt, opp til elg og kudu, og har svært gode erfaringer med 8mm patroner!

Akkurat nå bruker jeg 8mm-06 og 8x68S. Den siste er suveren ift kulebane, men i effekt på f.eks elg er det ikke synlig effekt. Patronen basert på 06-hylsa har en mye snillere rekyl, og ulike kuler oppfører seg langt bedre i den :smile:

 

Har vurdert å selge begge og kjøpe meg noe fint i 8x57 IS.

 

M

Link to comment
Share on other sites

Ang. gjennomskyting. Utblødning gjennom inn/ utgangshull må vel kunne sies å være neglisjerbar i forhold til innblødning med tanke på tid fra skudd til dyret faller pga blodtap.

 

Det stemmer nok bra det når det gjelder storvilt.

Imidlertid gir gjennomskyting ofte bedre blodspor hvis dyret rusler noen meter.

 

Forøvrig, grattis med flott rifle og supert storviltkaliber! (Som en sa; 375 H&H, one planet, one rifle!)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg leste ikke førsteinnlegget til trådstarter lenger enn hit.

Det kaliberet jeg har mest lyst på, er .375 h&h. Jeg kan vel si at dette er basert på følelser og ikke råd og anbefalinger.

 

Nærsagt hva er problemet?

 

Har man lyst på et kaliber, en ny børse, en kikkert etc så betyr det vel ikke noe hva noen andre mener?

 

Kjøp av rifle og valg av kaliber består for oss ikke profisjonelle av følelser. En følelse som - "jeg har lyst på" er alt som trengs, og alt som er lovlig til jakt er godt egnet til det de er lovlig til.

 

Så hva er problemet?

 

Løp og kjøp en hvasomhelst, den funker, så enkelt er det

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...