Jump to content

Det beste kaliber til rådyr og hjort?


Sveibuen

Hvilket kaliber egner seg best for rådyr og hjort?  

199 members have voted

  1. 1. Hvilket kaliber egner seg best for rådyr og hjort?

    • 308win
      60
    • 270win
      23
    • 6,5x55
      116


Recommended Posts

Dette spørsmålet kommer sikkert om igjen og om igjen.. Hvilket kaliber egener seg best til både hjort og rådyr? Har nå planer om å kjøpe min første rifle og har sett litt på blant annet kalibrene 270win, 308win og 6,5x55. Med denne rifla kommer jeg kun til å jakte på hjort og rådyr, ikke elg. Har sett litt på rifla Tikka t3 lite som er til å få i alle disse kalibrene. noen som har noe kjennskap til denne rifla?

 

Takker for svar på forhånd :D

Link to comment
Share on other sites

Browning x-bolt i 308 :D

bare for at jeg syns det er mye rifle for pengene. 308 er et kaliber som funger til alt norsk vilt.

 

Men denne tråden blir snart på 60 sider med 6000 helt forskjellige svar meninger og synsinger.

 

Men lykke til med kjøp av rifle :)

Link to comment
Share on other sites

Ville uten tvil velge X-bolten fremfor T3 lite. Holder en klar knapp på 6,5x55 til dette bruket. Stort patron utvalg, flattskytende og behagelig rekyl :winke1:

Syntstokken til Tikka er skikkelig "plastic fantastic feeling" og lager mye lyd om du kommer borti noe. Syntstokken til x-bolten er kompakt og har "gummi" duracoat belegg som føles mye mer solid, og gir godt grep selv i klissvåte vestlandslier :lol:

X-bolten blir litt dyrere, men MYE bedre etter min mening. Den er også konkuranse beddet fra fabrikk og garanterer 5 skudd innenfor 2,5 cm på 100m.

Hold selv på å kjøpe en x-bolt nettopp, men ende et steg opp til Sako 85 pga. stigningen i løpet.

Som nummer 1 i tråden sa, denne får du mye kommentarer til :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Når det gjelder rådyrkalibre så er det vel 2 av de "kommersielle" som utmerker seg;

243 Winchester og 6,5x55

 

Skal du jakte hjort ville jeg helt klart valgt 6,5 fremfor 308 og 30-06.

 

I 6,5 vil en god kule mellom 125 og 140 grs fungere greit på rådyr. Selv bruker jeg 130 grs Swift Scirocco i 6,5.

Skal du kombinere hjort og rådyr vil en Swift eller Woodleigh 140 grs kule vært ideelt til begge arter.

 

På våpenfronten er det mye å velge i, men jeg holder en knapp på relativt smekre rifler i 6,5.

Mine valg ville vært som følger;

 

1) Blaser R93 (hvis du kan ta deg råd til det..) Her kan du også kjøpe et løp i 30-06 senere hvis du f.eks skulle jakte elg

 

2) Tikka T3 lite

 

3) A Zoli/Husquarna 1900 mod. Mange å velge i på bruktfronten.

 

4) Sauer 202 Highland. Ei flott rifle i prisklasse med Blaser.

 

NB: Generelt er 6,5-rifler mer presise enn 308/30-06, men du kan snuble over veldig presise 30 kal. varianter også.

 

 

M

Link to comment
Share on other sites

270 Win er et flott kaliber til nevnte viltarter!

Du har begrensninger i kuleutvalg, og litt mer kresne rifler, ellers et topp valg til jakt på rådyr og hjort.

 

NB; husk bare på at 270 gir høy fart, og stygt resultat med dårlige kuler. Ei premiumkule i 150 grs er løsningen. Husk også på at 6,5 er utrolig mye billigere å trene med enn 270... Kjøper du deg 270 bør du lade selv.

 

M

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil på det sterkeste fraråde 6,5x55 til hjort.

Den har rett og slett marginalt med punch.

Sats heller på tyngre kuler i lavere hastighet.

Dette gir større sårkanal, og dermed bedre "drep".

Det viktigste må være å få byttet i bakken i smellen, så kan man heller diskutere kjøttødleggelese i etterkant.

Det vil uansett som regel være en tåpelig diskusjon, da kjøttødleggelesen egentlig ikke er voldsom i de nevnte kalibre.

Ta det ødelagte kjøttet og gi det til reven, en hund eller andre som vet å sette pris på slikt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil på det sterkeste fraråde 6,5x55 til hjort.

Den har rett og slett marginalt med punch.

Sats heller på tyngre kuler i lavere hastighet.

Dette gir større sårkanal, og dermed bedre "drep".

Det viktigste må være å få byttet i bakken i smellen, så kan man heller diskutere kjøttødleggelese i etterkant.

Det vil uansett som regel være en tåpelig diskusjon, da kjøttødleggelesen egentlig ikke er voldsom i de nevnte kalibre.

Ta det ødelagte kjøttet og gi det til reven, en hund eller andre som vet å sette pris på slikt.

 

Gir 7mm god punch?

Link to comment
Share on other sites

Ok;

 

Basert på erfaringer fra 25 år på standplass; 6,5 har innebygget mer presisjon(virker det som) enn 30-06. 308 går ofte godt, men der har vel Nato-ammunisjonen ødelagt ryktet. Min egen sporter i 308 gikk veldig godt med sierra matchkule, matchhetter og N140. Bare synd de færreste bruker slik ammo..

 

Det Frivillige Skyttervesenet har valgt 6,5 på bakgrunn av presisjon, funksjon og behagelig rekyl. Det siste er viktig for mange.. 6,5-kulens høye BC gjør også sitt til at patronen blir en vinner på lange hold.

 

Amerikanske våpen i 308/30-06 vrimler det av i Norge. Det som er dumt er at disse ofte har en forkjærlighet for lettere kuler(150 grs) Når noen putter inn en 180 Oryx åpner gruppene seg... :(

 

Dette er noe av det jeg baserer mine meninger på, jeg kunnet sikkert skrevet litt til, men andre vil sikkert si noe :wink:

 

 

M

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil på det sterkeste fraråde 6,5x55 til hjort.

Den har rett og slett marginalt med punch.

Sats heller på tyngre kuler i lavere hastighet.

Dette gir større sårkanal, og dermed bedre "drep".

Det viktigste må være å få byttet i bakken i smellen, så kan man heller diskutere kjøttødleggelese i etterkant.

Det vil uansett som regel være en tåpelig diskusjon, da kjøttødleggelesen egentlig ikke er voldsom i de nevnte kalibre.

Ta det ødelagte kjøttet og gi det til reven, en hund eller andre som vet å sette pris på slikt.

 

 

Mener du dette?

Jeg min idiot trodde skuddplassering var viktigst...

Skal en kjøpe en magnum som først-og-foreløpig-eneste rifle? Og denne skal man lære seg å skyte med vha mengdetrening?

Hva gjør en 308 som 6,5 ikke gjør? Mer anslagsenergi? Mer punch? Bedre utvalg i kuler?

Link to comment
Share on other sites

NB: Generelt er 6,5-rifler mer presise enn 308/30-06, men du kan snuble over veldig presise 30 kal. varianter også.

 

Javel?

 

Dette tror jeg er en myte.

Det er veldig mangen amerikanske rifler rundt om i Norge som finnes kun i cal 308/3006.

En del av disse har ikke like god presisjon ( mangen har topp presisjon), som europeiske merker som sauer, sako, carl gustav, kongsberg. blaser osv som også tradisjonelt har kommet i cal 6.5.

En eks sauer tror jeg går like godt i 3006/308 som i 6.5.

På grunn av dette tror jeg det er litt dårligere rykte på 308/3006 når det gjelder presisjon en 6.5.

Link to comment
Share on other sites

Ok;

 

Det Frivillige Skyttervesenet har valgt 6,5 på bakgrunn av presisjon, funksjon og behagelig rekyl. Det siste er viktig for mange.. 6,5-kulens høye BC gjør også sitt til at patronen blir en vinner på lange hold.

 

Amerikanske våpen i 308/30-06 vrimler det av i Norge. Det som er dumt er at disse ofte har en forkjærlighet for lettere kuler(150 grs) Når noen putter inn en 180 Oryx åpner gruppene seg... :(

 

M

 

Dette er bare tull! DFS har sin patron fra kragen som militær patron, mobilisering osv osv,.

Det at 6,5 en er mer presis enn .308 er vel grunnen til at den sist har registrert en del flere rekorder mht presisjon enn den første.

 

Mauser69 beviser sin egen uvitenhet i påstand om 150grs kuler kontra 180grs kuler.

Link to comment
Share on other sites

Ok;

 

Basert på erfaringer fra 25 år på standplass; 6,5 har innebygget mer presisjon(virker det som) enn 30-06. 308 går ofte godt, men der har vel Nato-ammunisjonen ødelagt ryktet. Min egen sporter i 308 gikk veldig godt med sierra matchkule, matchhetter og N140. Bare synd de færreste bruker slik ammo..

 

Det Frivillige Skyttervesenet har valgt 6,5 på bakgrunn av presisjon, funksjon og behagelig rekyl. Det siste er viktig for mange.. 6,5-kulens høye BC gjør også sitt til at patronen blir en vinner på lange hold.

 

Amerikanske våpen i 308/30-06 vrimler det av i Norge. Det som er dumt er at disse ofte har en forkjærlighet for lettere kuler(150 grs) Når noen putter inn en 180 Oryx åpner gruppene seg... :(

 

Dette er noe av det jeg baserer mine meninger på, jeg kunnet sikkert skrevet litt til, men andre vil sikkert si noe :wink:

 

 

M

 

 

Her sammenligner du epler og pærer :roll:

 

Skal påstanden din ha noen mening må du sammenligne like rifler med ammunisjon av "lik kvalitet".

Link to comment
Share on other sites

Fyr på karer.

I kveld blir det popcorn, pils og denne tråden :wink:

 

Drit i hele kaliberdiskusjonen.

Tell opp pengene dine, kjenn på ulike rifler (både nytt og brukt), finn ut hvor stor kikkert du vil trenge (trives med) og kjøp den rifla som passer deg best med best optikk for de pengene du har, Om det da står 308, 270 eller 30-06 i bunnen på hylsene du mater ut etter skudd spiller ingen rolle. Hjorten kommer i allefall ikke til å spørre. Den blir ikke mer dau enn dau og skuddet skal sitte uansett kaliber.

 

Jeg blir litt matt av enkelte konklusjoner over.

 

Jeg og min gode venn Øyvind jakter hjort sammen hver høst. Jeg med 260 og han med 270. Det hender vi feller samtidig, og det hender ofte at vi feller samme dag men ikke på samme tidspunkt. Jeg blir ofte imponert over 270`en hans og han blir ofte imponert over 260`en min. Disse børsene med gode piper, skikkelige syntstokker og kvalitetsopptikk gjør alltid jobben. De kunne godt vært 7-08, 308, 6,5*55 osv. Det hadde ikke spilt noen rolle. Med en grei smell gjør ALLE godkjente storviltkalibre jobben på hjort.

Kast alle blader om kalibervalg forfattet av Lien, Moen (sorry Etterbrenner), Nygård osv. Kom deg ut i butikk og kjenn på børser.

 

Mitt råd til deg blir 6,5*55 pga god presisjon, liten rekyl, rimelig ammo og godkjent til storvilt.

Jeg ville også lagt dobbelt så mye penger i kikkert og montasjer som i selve børsa.

Link to comment
Share on other sites

 

NB: Generelt er 6,5-rifler mer presise enn 308/30-06, men du kan snuble over veldig presise 30 kal. varianter også.

 

 

M

 

 

da må du kjøpe en sabla skarp aug av ett våpen før du merker forskjeld på de kaliberene i nye våpen

 

ett nytt våpen vil levere så og si akutar like god presisjon i de to kaliberene. og det kan like godt vere at på får bedre presisjon i 308 en i 6,5 eller det kan vere motsatt. :)

Link to comment
Share on other sites

 

Her sammenligner du epler og pærer :roll:

 

Skal påstanden din ha noen mening må du sammenligne like rifler med ammunisjon av "lik kvalitet".

 

OK;

 

I min Blaser R93 går 6,5-løpet bedre med all ammunisjon enn 30-06 løpet. Norma Rekrutt 6,5 går bedre enn Jaktmatch 30-06.

 

Kanskje flere som opplever slikt i rifler med "bytteløp"?

 

M

Link to comment
Share on other sites

det blir igjen som og sammenligne elpler og pærer.

 

når man avfyrer ett skudd begynner løpet og vibrere, jo megre løpet vibrerer jo større spredning får du jo mindre løpet vibrerer jo tettere samlinger får du. så det handler om og finne den ladningen som før løpet til og vibrere minst så vist du finner den ladningen med begge løpene så tror jeg ikke det er mange milimeters forskjeld:)

Link to comment
Share on other sites

skal du ha lyd demper?

Nei, kommer ikke til å investere i det.. Jeg har nedsatt hørsel på det høyre øret så jeg bruker et hørselsvern hele tiden. Spesielt på småvilt når plutselig en stokkand flyr opp :D Når jeg jakter storvilt sitter jeg som oftest på post og har god tid til å ta på meg hørselsvernet: http://www.xxl.no/jakt-vaapen/sikkerhet ... 67-1039135

Link to comment
Share on other sites

Fyr på karer.

I kveld blir det popcorn, pils og denne tråden :wink:

 

Drit i hele kaliberdiskusjonen.

Tell opp pengene dine, kjenn på ulike rifler (både nytt og brukt), finn ut hvor stor kikkert du vil trenge (trives med) og kjøp den rifla som passer deg best med best optikk for de pengene du har, Om det da står 308, 270 eller 30-06 i bunnen på hylsene du mater ut etter skudd spiller ingen rolle. Hjorten kommer i allefall ikke til å spørre. Den blir ikke mer dau enn dau og skuddet skal sitte uansett kaliber.

 

Jeg blir litt matt av enkelte konklusjoner over.

 

Jeg og min gode venn Øyvind jakter hjort sammen hver høst. Jeg med 260 og han med 270. Det hender vi feller samtidig, og det hender ofte at vi feller samme dag men ikke på samme tidspunkt. Jeg blir ofte imponert over 270`en hans og han blir ofte imponert over 260`en min. Disse børsene med gode piper, skikkelige syntstokker og kvalitetsopptikk gjør alltid jobben. De kunne godt vært 7-08, 308, 6,5*55 osv. Det hadde ikke spilt noen rolle. Med en grei smell gjør ALLE godkjente storviltkalibre jobben på hjort.

Kast alle blader om kalibervalg forfattet av Lien, Moen (sorry Etterbrenner), Nygård osv. Kom deg ut i butikk og kjenn på børser.

 

Mitt råd til deg blir 6,5*55 pga god presisjon, liten rekyl, rimelig ammo og godkjent til storvilt.

Jeg ville også lagt dobbelt så mye penger i kikkert og montasjer som i selve børsa.

Hehe, nå kom jeg faktisk rett hjem fra våpenbutikken! :lol: så nå har jeg fått sett og kjent på et par rifler :) Når det kommer til kikkertsikter så har jeg kikket litt på det også.. fant en Meopta Meopro 4-12x50 som jeg synes såg fin ut.. Høres den rimelig bra ut?? Når det kommer til montasjer har jeg ikke sitt så alt for mye på det enda... En ting om gangen! hehe :D

Link to comment
Share on other sites

aah, ja er kjipt det :| Lurer på noe annet også... er det verdt å betale 2 tusen ekstra for rustfritt stål? Noen som synes det er praktisk kanskje? :lol: Jeg er veldig flink å verne hagla mi mot rust, men er vel kanskje en frihetsfølelse å slippe det forferdelige rustet med et rustfritt løp? :)

Link to comment
Share on other sites

Hei, som vanleg i slike tråder vert det mange meiningar om mykje. Eg er samd med han som skriv "kast alle blad om kaliber" og vel det du sjølv likar best. Eg har vanskar med å tru at du får problem med å finna viltet i ein kikkert med 4x eller høgare forstørring. Sjølv jakter eg gjerne med kikkerten i intervallet 6-9x, og har endå ikkje hatt problem med å sjå "berre bust" i siktet. Men det er no smak og behag. Lukke til.

 

mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

vist du hadde fått ett dyr på 20 - 30 meter ville du hatt mye mer oversikt og lettere avgi ett rakst og forsvarlig skudd med 2 gander forstørelse kontra 6 gangers forstørelse

 

Her handler det om trening....ingen problem å finne viltet med litt større forstørrelse!

Men igjen....det går på smak og behag Fint å teste kikkerter med forskjellig forstørrelse for å se hvem man liker før man handler :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker at rifla sammen med kikkertsikte kan strekke seg opp mot en pris på 15000... Kan vel få no bra for det tenker jeg.. i alle fall bra nok for en nybegynner! :lol: Post en link eller noe hvis dere finner ei rifle/riflepakke som kan passe til meg :P

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil på det sterkeste fraråde 6,5x55 til hjort.

Den har rett og slett marginalt med punch.

Sats heller på tyngre kuler i lavere hastighet.

Dette gir større sårkanal, og dermed bedre "drep".

Det viktigste må være å få byttet i bakken i smellen, så kan man heller diskutere kjøttødleggelese i etterkant.

Det vil uansett som regel være en tåpelig diskusjon, da kjøttødleggelesen egentlig ikke er voldsom i de nevnte kalibre.

Ta det ødelagte kjøttet og gi det til reven, en hund eller andre som vet å sette pris på slikt.

 

 

:shock::shock::shock::shock:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil på det sterkeste fraråde 6,5x55 til hjort.

Den har rett og slett marginalt med punch.

Sats heller på tyngre kuler i lavere hastighet.

Dette gir større sårkanal, og dermed bedre "drep".

Det viktigste må være å få byttet i bakken i smellen, så kan man heller diskutere kjøttødleggelese i etterkant.

Det vil uansett som regel være en tåpelig diskusjon, da kjøttødleggelesen egentlig ikke er voldsom i de nevnte kalibre.

Ta det ødelagte kjøttet og gi det til reven, en hund eller andre som vet å sette pris på slikt.

 

Dæven er det sånn det er :overrasket::overrasket::overrasket:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker at rifla sammen med kikkertsikte kan strekke seg opp mot en pris på 15000... Kan vel få no bra for det tenker jeg.. i alle fall bra nok for en nybegynner! :lol: Post en link eller noe hvis dere finner ei rifle/riflepakke som kan passe til meg :P

Xxl har en pakke på tikka t3 lite (kaliber, 6,5x55,308 osv) med zeiss classic 2,5-10x50 til 12000 kr tror jeg det var, så velger du s&l demper eller a-tec tipper det blir 2300-3500. Vips en grei pakke! Har ikke lest om du ville ha noe spes, tenkte bare en pakke jeg ville valgt innenfor din pris ;)

Link to comment
Share on other sites

jeg har hatt både 308 å 30.06 en gang i tiden som jeg har brukt på rådyr å hjort men nå har jeg ei tikka t3 hunter i 6,5x55 alle rådyr å hjorten jeg har skutt har duttet på først skuttet det handeler om plasser skuddet rett å bruke rett type kule vet om de som bruker 6,5x55 på elg også at dyr løper litt er ikke uvanlig selv om man bruker 308 å 30.06! så å frarådfolk å bruke 6,5x55 på hjort syns jeg er merklig tilmed 6,5x55 krag ladding var tillat en gang i tiden man kan unders hvor mang hjort som har bødtet med liv av krag ? men hva slag kaliber folk velger blir da litt opp til vær enkelt

Link to comment
Share on other sites

skal du ha lyd demper?

Nei, kommer ikke til å investere i det.. Jeg har nedsatt hørsel på det høyre øret så jeg bruker et hørselsvern hele tiden. Spesielt på småvilt når plutselig en stokkand flyr opp :D Når jeg jakter storvilt sitter jeg som oftest på post og har god tid til å ta på meg hørselsvernet: http://www.xxl.no/jakt-vaapen/sikkerhet ... 67-1039135" target="_blank

 

Jeg har også det hørselvernet. Fungerer bra når det ikke blåser. Ved en del vind hører du kun sus i klokkene.

 

Jeg valgte å sette demper på rifla etter å ha prøvd hørselvern en stund.

Link to comment
Share on other sites

skal du ha lyd demper?

Nei, kommer ikke til å investere i det.. Jeg har nedsatt hørsel på det høyre øret så jeg bruker et hørselsvern hele tiden. Spesielt på småvilt når plutselig en stokkand flyr opp :D Når jeg jakter storvilt sitter jeg som oftest på post og har god tid til å ta på meg hørselsvernet: http://www.xxl.no/jakt-vaapen/sikkerhet ... 67-1039135" target="_blank" target="_blank

 

Jeg har også det hørselvernet. Fungerer bra når det ikke blåser. Ved en del vind hører du kun sus i klokkene.

 

Jeg valgte å sette demper på rifla etter å ha prøvd hørselvern en stund.

ja har merket det en del selv at det suser når det blåser... Men det kommer ikke til å plage meg på storviltjakt når jeg sitte på post.. tar ikke på hørselsvernet før hjorten kommer trippende.. :D På småviltjakt må jeg bare overleve litt susing, med tanke på at lyddemper på hagle ikke er noe valg :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...