Jump to content

Presisjon på blåplast?


Recommended Posts

Noen som har testa presisjon på 7,62N blåplast seriøst?

 

Hvilke samlinger kan man oppnå med blåplast, og på hvilken avstand?

Jeg har bare testa blåplast i AG3 og det var varierende på 30m.

Hadde to typer/loter (en Lot fra 97 og en fra 69. Den fra 69 gikk 1100 msek og samla relativt dårlig. Den fra 97 gikk ca 8-900 msek og samla en del bedre. Det var forskjell på plasten på de to lotene og kula var også lengre på den fra 69) Ingen av de to typene holdt svarten på redusert skiva på 30m.

 

Jeg har jo 7,62 løp i sauern min så kansje jeg skulle teste de få skudda jeg har igjen til sommern :)

 

Noen andre som har prøvd dette?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Blåplast er vel i stor grad ferskvare, det er min erfaring i alle fall. Vet ikke om det bare er plasten som eldes eller om det skjer noe med kruttet også, men loter eldre enn et par år har det med å gi stor variasjon i utgangshastighet. Uansett er ikke presisjonen noe å skryte av.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Gammel post, men.. Smutta avgårde noen skudd med blåplast på 40 meter her forleden. Ingen seriøs presisjonstest, sittende skytestilling med anlegg på begge knær. Fikk samlinger på omlag 3-4 cm på 3 skudd i Remington 700. Bedre enn jeg forventet, egentlig.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg testa noen serier i saueren på 15 meter her om dagen.

 

97-lot blåplast samlet på en 5-kroning mens 69-lot samla på nærmere en halvmeter...

 

97-lot har merkbart kortere kule enn 69 loten. Jeg mener huske at blåplasten ble endret relativt tidlig pga presisjonsproblemer. det kan jo virke som nyere blåplast hadde kortere kule enn den eldste jeg hadde liggende.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 years later...
høggern skrev (På 9.11.2013 den 21.39):

De legger igjen plast i løpet og det må pusses vekk før man skyter vanlig ammunisjon.

Jeg vet at jeg er 10 år for sent... men

Er det betydelige mengder plast? eller holder det å ta børste/Boresnake igjennom løpet?

 

Link to comment
Share on other sites

"Pusse vekk" er vel ikke akkurat noe som skjer av å "ta boresnake gjennom løpet" ;)

 

Olje og børste til det så rent ut var prosedyren back in the day, plasten sitter ikke veldig fast. At det fins kjemikalier som fikser det lettvint tipper jeg, men vet ikke hvilke.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ahhh, nostalgi-tråd!

 

Blåplasten husker jeg fra de første dagene på rekruttskolen, Garand og blåfrosne fingre reduserte mulighetene for  presisjon på 30-meteren.

 

Midt på 80-tallet intstruerte jeg en del rekruttskytterre. De skjøt såpass bra at de kvalifiserte seg for lagets senior-serie-lag. Da måtte de lære seg å skyte omgang på 75 sek., og i stedet for tørrtrening, fant jeg fram noe blåplast, som hadde funnet veien fra HV til lagets ammo-skap minst 10 år tidligere.

 

Vi skjøt mot 60-cm-skive på 100 meter, og rekruttene holdt seg stort sett i svarten! Det var altså ingenting å si på presisjonen (skutt i min M/67 med Sako-pipe). Farten, derimot - ? Det var ca. 40 m fra skivene til kulefanget, og mellom der lå blåplast-kulene. De hadde hatt fart nok til å komme seg gjennom pappskiva, men så var det slutt.

 

Eskene var utstyrt med advarselen "Dette er SKARP ammunisjon", og på kloss hold var det sant nok. Skutt i treverk var det bare så vidt bakparten av kula var synlig.

 

Jeg har forresten noe av denne ammoen liggende (tidlig 70-tall?), hvis noen vil ha noen skudd til eksprimentering (jeg har ikke våpen for automat-dvergen for tida), så send PM.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Blåplast er ferskvare, plasten endrer egenskaper over tid og det skjer ett eller annet i samspill mellom løsemiddelrester, krutt og plast. Blåplast som er noe særlig over 10 år gammel er ikke til å stole på, ikke farlig men gir som regel veldig ujevn hastighet og ofte mye uforbrent krutt.

 

Blåplast har vel godt over 900m/s utgangshastighet, men er laget slik at den mister farta veldig raskt og skal være ufarlig forbi ca 200 meter. 

 

Noen loter gir overraskende god presisjon, men i andre loter har kjernedelen av støpeforma (bruker sikkert feil begrep her) kommet litt ut av senter. Da slipper kuledelen skeivt fra hylsedelen, de er støpt i ett stykke. Kula vil da ofte ha en liten "hale" av revet plast på en side bak, med asymmetrisk luftmotstand og spiralform et bane som resultat.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...