Jump to content

Langholdsrigg i 338 LM


Mountain-man

Recommended Posts

Har lyst på en rifle i 338 LM, men det er dyre rifler, sett litt på denne fra Savage Arms, kunne kansje fått til en mer overkomlig pris?

http://www.savagearms.com/firearms/model/110BA

 

Noen som tar den inn.

Og er den noe tess?

Koster 2321$, med så lav dollar som den er i dag burde det være mulig og få den inn for cirka 20 000,- eller? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du er bekymret for kostnader, så glem 338 LM. :wink:

 

Hvorfor det, masse kuler og hylser og få tak i! Begrenser seg uansett hvor mange skudd en skyter uansett med en grovkalibera rifle, som som jeg ser det med lade komponenter fra Midway når man først har hylsene kommer man fint under 15kr per smell. Dyrere og kjøpe jaktskudd til min Tikka T3 i 30/06!

Og kan man få tak i en ny rifle til rundt 20 000-25 000,- er ikke det uoverkomlig i dag, man må legge litt i det ellers blir man bare lei av midelmådige ting og selger, og det er dyrt og drive slik!

Kjøp en bil til 25 000,- og se hva du får? :wink:

Link to comment
Share on other sites

 

Hvorfor det, masse kuler og hylser og få tak i! Begrenser seg uansett hvor mange skudd en skyter uansett med en grovkalibera rifle, som som jeg ser det med lade komponenter fra Midway når man først har hylsene kommer man fint under 15kr per smell. Dyrere og kjøpe jaktskudd til min Tikka T3 i 30/06!

Og kan man få tak i en ny rifle til rundt 20 000-25 000,- er ikke det uoverkomlig i dag, man må legge litt i det ellers blir man bare lei av midelmådige ting og selger, og det er dyrt og drive slik!

Kjøp en bil til 25 000,- og se hva du får? :wink:

 

Hvorfor åpner du i første innlegg med å poengtere at det er dyre rifler, da? :wink: Kuler og hylser er ikke noe problem å få tak i, det er bare at det koster.

 

Du kommer vel på rundt 15 kr pr skudd, dvs det går fort 750-1500 kr bare i ammo på en gjennomsnittlig skytedag. Det er det som gjør 338-kalibrene betydelig dyrere enn det meste annet, høy pris på komponenter, samt at det er så moro å skyte at mengden går i taket. Sammenligningen din med jaktammo blir ikke relevant i det hele tatt, når skjøt du siste mer enn en pakke i året av dette?

Link to comment
Share on other sites

Nei savage 110 BA er ikke godkjennt som jaktbørse, jeg hørte med den lokale våpen forhandleren og han sa at så lenge det er pistolgrep så er den ikke låvlig på jakt.

 

Nok en gang, jungelmam, det er ikke hva du har hørt av forskjellige som dikterer hva som er jaktbøsje, dette reguleres i lover og forskrifter. Kan du venligst vise til hvor det står at boltrifle med pistolgrep ikke er godkjent til jaktvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Hmmmm...såvidt meg bekjent gjelder regelen om forbud mot frittstående pistolgrep (dvs som ikke er del av tommelhullsskjefte) KUN for hagler av pumpe eller halvauto utførelse...

Dette kan dere selv sjekke opp mot våpenlov og forskrift, men jeg mener bestemt at det er riktig.

For rifle er det lov om løpslengde, totallengde og forbud mot halvautomatiske rifler av militær karakter som gjelder, for boltrifle er ikke siste aktuell.

Videre er det spesifikt forud mot 12,7x99 (.50 BMG), ellers skal alle boltrifler kunne erveres så lenge krav til anslagsenergi er oppfylt for aktuelt bruksområde.

 

Det er en jungel av paragrafer der ute, en ting er at man skal følge lovens bokstav og være en ansvarlig våpeneier, som jeg er helt enig i, en annen ting er å unngå og finne opp egne.

Det lønner seg å sjekke opp aktuelle lover og regler ved kjøp av våpen, da det (etter egen erfaring) ikke er selvsagt at selv autoriserte forhandlere er 100% ajour med de til enhver tid gjeldende regler.

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig er den godkjent til jakt!

Om du får "tillatelse til å erhverve og inneha" med formål jakt er en helt annen sak, og mere tvilsomt - men det er fremdeles opp til det enkelte våpenkontor. Hverken rundskriv eller telefonisk "orientering" fra POD er å regne som lov eller forskrift.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Angående spørsmålet med pistolgrep osv er ikke det ett dumt spørsmål - flere i forvaltning også som har hatt samme oppfatning.

 

Vi brukte nesten 2 mnd på å få klarlagt om 110 BA faktisk lot seg bestille og få papirer på både ut av USA grunnet utseende/kaliber og faktisk det samme inn til Norge.

 

Når en har fått det svart på hvit at alt er ok - ble det bestilt 10 stk

Link to comment
Share on other sites

Angående spørsmålet med pistolgrep osv er ikke det ett dumt spørsmål - flere i forvaltning også som har hatt samme oppfatning.

 

Vi brukte nesten 2 mnd på å få klarlagt om 110 BA faktisk lot seg bestille og få papirer på både ut av USA grunnet utseende/kaliber og faktisk det samme inn til Norge.

 

Når en har fått det svart på hvit at alt er ok - ble det bestilt 10 stk

 

Og hvor mye cirka vil det koste?????? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Utrag fra POD sitt rundskriv:

 

Etter forskrift om utøvelse av jakt og fangst av 22. mars 2002 § 15 fremgår at det ikke er

tillatt å bruke pistol/revolver, halvautomatiske våpen av militær karakter, eller

helautomatiske skytevåpen. Med våpen av militær karakter menes hel- og halvautomatiske

våpen som i utgangspunktet er konstruert, designet og produsert til militært bruk, herunder

modifiserte utgaver av disse beregnet på det sivile marked. Ved tvilstilfelle bør Direktoratet

for naturforvaltning kontaktes for å avklare hvorvidt våpenet er godkjent for bruk på jakt,

såfremt våpenet etter våpenforskriften § 7 er godkjent av Politidirektoratet.

 

Begrepet «våpen av militær karakter» benyttes i forskrift om utøvelse av jakt, felling og

fangst § 15 første ledd hvor det fremgår at det ikke er tillatt å benytte halvautomatiske

våpen av militær karakter til jakt. Direktoratet for naturforvaltning avgjør hvorvidt et

halvautomatisk våpen skal regnes som et «våpen av militær karakter» eller ikke

 

Så lenge 110BA ikke er halv auto, kan den fint brukes til jakt, om ikke annet har gått meg hus forbi. Om du rekker å skyte, er en helt annen sak :wink:

 

Kilde:

https://www.politi.no/vedlegg/lokale_ve ... gg_998.pdf" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Og jeg er en av de 10 som har bestilt, må si jeg gleder meg! :)

 

Hmm blir litt misunlig :D men når jeg tenker efter og ser på hvor ofte jeg har tilgang til steder hvor jeg kan få skutt på hold som forsvarer en LM 338 så greier jeg fint og leve med noen presise bøsjer i 6,5 og 30 kaliber.

Men du får sikket mye morro med den :D

Link to comment
Share on other sites

Hmm blir litt misunlig men når jeg tenker efter og ser på hvor ofte jeg har tilgang til steder hvor jeg kan få skutt på hold som forsvarer en LM 338 så greier jeg fint og leve med noen presise bøsjer i 6,5 og 30 kaliber.

Men du får sikket mye morro med den

 

F*** stuttfeiten, du tenker mer rasjonelt enn meg, misunner deg det :) Jeg vet at brukbare baner på de distansene ikke vokser på trær, men tror absolutt jeg får noen artige og lærerrike stunder med den :D Til og med på distanser over 1500m.

Kjenner mange grunneiere, så skal vel alltids finne meg et fint område å trene i, om ikke annet, så vokser "langhold" miljøet om dagen, og flere langholdsplasser kommer stadig til.

 

Blir kanskje litt tungt å bære på ei 8kg rifle inkl optikk/tofot etc på storviltjakt, men får gi det et tappert forsøk :oops::)

 

Vi gutter er nå engang gutter, og valget ender ikke alltid på det mest rasjonelle, mest praktiske... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Kluet er å finne et sted ikke så langt fra bilen der du kan rekke ut på lange avstander, så slipper du å bære riggen. Selv bærer jeg på 10.2 kg børse på hjortejakt, uten problemer. Har selv en 338LM i bestilling, og denne kommer til å bli nokså tung når den er ferdig slik jeg vil ha den. Men på noe reinsjakt skal den ikke ;)

Link to comment
Share on other sites

jeg hadde med meg langholdsriggen på elgjakt i fjor høst, jeg var forberedt på hjortejakt med fullmåne jakt og lite vandring i fjell og daler.

men viste seg når jeg kom fram til jaktområdet at elg laget ikke hadde fylt kvoten så jeg "måtte" jo hive meg med der når jeg hadde sjansen.

 

og siden jeg er den yngste og sprekeste med GOD margin så ble jeg sendt lengst vekk fra allfarvei. over ett fjell, ned en dal og opp igjen. med 7,5 kg rifle, ryggsekk og det som ellers hører med.

jeg rant av svette i første bakken og skuldra verka siden slingen spiste seg gjennom skulderen :(

hadde jeg visst at jeg skulle på den posten hadde jeg valgt Tikka T3 Lite'n, men den lå på andre siden av landet :oops:

Link to comment
Share on other sites

Om du skal ha en langholdsrigg i et 338 kaliber må du være forberedt på at det koster en del å skyte med den, ingen tvil om det. Hylsene til LM er en del dyrere enn hylsene til både RUM og EDGE, men om du lader dem opp noen ganger blir ikke forskjellen særlig merkbar. Det som drar på er kula og kruttet. Når folk spør hva du skal med den må du være forberedt på å svare, fordi jeg har lyst på en. Og det er ingen som skal fortelle deg at det ikke er en gyldig grunn! Hvor ofte du faktisk har anledning til å benytte den på skikkelig lange hold vil helt sikkert variere i forhold til hvor i livet du befinner deg. Før og etter barn er et stikkord, hva gjelder tid til fritidsinteresser.... :mrgreen: Jeg planlegger å benytte min i hovedsak på lengre hold, nettopp fordi jeg ikke ser noen grunn til å ligge å banke å skyte med en 338EDGE på 300m, da treffer jeg like godt med jaktfeltrifla i 6,5x55. Bare løpsslitasjen er også en faktor du skal huske på når du vurderer en 338. Den vil normalt ikke tåle i nærheten av like mange skudd som f.eks 6,5x55. Løpene er normalt en god del dyrere også. Uansett, 338 er moro, så løp og kjøp om du føler for det!! :D

Link to comment
Share on other sites

Ser den snake!! :) Er også godt trent, men 8kg rifle inkl optikk sier nok ifra uansett :lol:

 

Kammerherren, det er et stort poeng, fordi jeg har lyst på en, ferdig :)

Er fortsatt en smule usikker, da jeg vet denne morroa koster!... jeg kan tenke meg at hvert skudd kommer på ca 15kr selvladet? Tatt i betraktning at du har hylser selvfølgelig.

Hadde i utgangspunktet tenkt meg en .308, da dette bør holde lenge for den vanlige bruken :) Hvor mange skudd ca vil et .338 løp ca klare? Er jo selvfølgelig forskjell fra modell til modell... men et ca tall?

 

Pumpehagle, jeg betaler ca 22.000kr for en Savage Arms 110BA i .338 cal.

Link to comment
Share on other sites

Ferdig ladet ammunisjon ender opp et sted mellom 12 og 15 kroner med ei god 300 grs kule, litt avhengig av hvilke priser du klarer å prute deg til. Kruttvalget påvirker også prisen en god del da du kan velge H1000 som vil koste ca 5,- pr patron, eller gå for skytterlagskrutt til ca 2,5 pr patron. Kula er den største kostnaden. Litt avhengig av hvor mange ganger du klarer å lade om hylsa så vil denne ende opp på noe slikt som 3-4 kroner pr skudd avfyrt. Igjen avhengig av hvilken kvalitet på hylsa du går for. Remington er jo billigere enn Norma, men du kan normalt forvente flere omladninger på Norma.

Hvor lenge løpet lever aner jeg ikke, men jeg vil anta at en LM løp lever lengre enn både Edge og RUM.

 

Om du har vurdert 308 ville jeg heller sett på 6,5 dimunsjonen, gjerne gode gamle 6,5x55.

Link to comment
Share on other sites

Om man kjøper Lapua hylser til 22,- pr stk og lader disse 15 ganger, er man nede i 1.5 kr pr smell. Og 300 grs Scenar ligger vel på ca 7.7kr pr stk. Sier vi 3 kr i krutt da, er vi oppe i litt over 12 kr smellen. Det synes jeg er billig, for så mye morro.

Jeg har min gode 6.5x65RWS for skyting opp til 800 meter, bruker så 300 win mag til å dekke skudd opp til 11-1200 meter, iallefall på stål, og 338lm for alt som går ann å treffe på resten av den gylne skalaen. Håper å kunne treffe noe på 2km, det er målet.

 

Børsa mi er ankommet landet har jeg hørt rykter om, så da er det bare å vente på at selger tar kontakt.

Nytt løp er i annmarsj, og stokken er booka. Dyrt ja. :)

Link to comment
Share on other sites

Om du klarer å lade om hylsene 15 ganger så blir hylsekostnaden dertil liten ja. Jeg har ingen egen erfaring med LM, så jeg skal ikke si noe om hvor lett det er i praksis å få til 15 omladninger, hvor du fremdeles har gode hylser og jobbe med og at ingen sprekker. Men, min erfaring fra andre kalibere er at 15 omladninger ikke er helt vanlig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg måtte frese lengden på hylsene i 338 RUM etter to omladninger, da hadde de vokst fra 69,9 mm til 70,1-70,2. Nå er nok Lapua-hylsene bedre, så ikke sikkert de strekker seg så mye, men hylselevetid blir uansett noe begrenset med ladninger opp mot maks. Og de som lader en 338 LM eller RUM ned for å spare løp og hylser, kan kjøpe seg win mag istedet. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bare lest om folk som har ladet Lapua hylser opp til 15 ganger i 338.

Mine RWS hylser i 6.5x65, har jeg på det meste klart 24 omladinger med. Det sier jeg med svært fornøyd med, og siden jeg har vært i en test periode med dette kaliberet, har ikke ladningene ligget på den snille siden. De første hundre hylsene jeg kjøpte for 2 år sidenhar jeg noen få igjen av, har nye i bestilling nå. De koster kr 14 pr stk.

 

Ang dette med sprengfyring i 338 eller andre kaliber. Til vanlig trening ser jeg ikke behovet for å ligge opp mot maks, man har da noen knepp på kikkerten, men til jakt er jeg helt for å ligge på maks for å få mest mulig effekt og rekkevidde.

Om man lader 860 m/sek, eller 810 m/sek til trening, tror jeg utgjør lite, og som sagt, da får man heller kneppe noen ekstra knepp og allikevel treffe blinken. Så har man spart litt hylser og løp.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Nei savage 110 BA er ikke godkjennt som jaktbørse, jeg hørte med den lokale våpen forhandleren og han sa at så lenge det er pistolgrep så er den ikke låvlig på jakt.

 

Nok en gang, jungelmam, det er ikke hva du har hørt av forskjellige som dikterer hva som er jaktbøsje, dette reguleres i lover og forskrifter. Kan du venligst vise til hvor det står at boltrifle med pistolgrep ikke er godkjent til jaktvåpen.

 

Beklager at jeg har gitt ut feil info da jeg trodde en som selger våpen hadde peiling på det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...