Jump to content

Skal bytte hagla. Noen gode forslag?


Tyrihjelm

Recommended Posts

Har hatt en Baikal sporting en del år. Brukt denne på jakt og på lerduebanen. Har vel aldri prestert helt topp med den selv om det har blitt både tiur, orrfugl og ender med den. Sønnen min tar jegerprøven nå, og jeg gikk derfor til innkjøp av en Weatherby pa-08, (pumpe), i tillegg. Da jeg prøvde denne på lerduebanen i dag og plutselig fikk ny pers på 19 treff, skjønner jeg at kanskje en annen hagle snart må ta plassen for trauste, solide Baikal sporting.

Har sett på litt forskjellig, men synes jo kanskje 17- 20000 blir litt i meste laget for en jakthagle. Har sett på andre også, men kjenner ikke kvaliteten på de forskjellige merkene. Vet jo at Beretta er solid, men ellers ikke så mye. Skal bruke hagla hovedsaklig på jakt, men selvfølgelig en del på lerduebanen også.

Er takknemlig for innspill på dette :D

Link to comment
Share on other sites

Over 17000 er for mye mener du?Hvor langt ned vil du da?Man får det man betaler for som regel,men kun til jaktbruk går det an å velge no annet en det dyreste ja..Lanber er stort sett bra,Lincoln,evt brukt Browning,Beretta,Miroku,Skb.Nå snakker vi mellom 7-13000.Vet Antonio Zoli selges rimelig om dagen,men om dem har no rein jakthagle vet jeg ikke..Andre billige Spanske,Italienske og Tyrkiske vil jeg ikke skryte av,har sett mye rart der!

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en Nexus til madamen i fjor denne virket penere og mer håndtverksmessig solid en det meste annet i den klassen. Det finnes flere forskelige stokker og velge mellom så her er det gode muligheter for og finne noe som passer bra.

Kjøpte børsa på Jaktdepoet og her var de flinke til og finne rette stokken og prisen var heller ikke gal 10 000 kroner.

Frua har aldri skutt noe særlig før men med ei børse som passer kniper hun lett ned en 18-20 duer og det er bra til førsteårsjeger og være.

Link to comment
Share on other sites

Har også hørt om Lincoln ja, men det sies at det firmaet måtte legge in årene i finanskrisa. De var utsolgt på Villmarksbutikken. Har også en formening om at italienske "Fair" som kommer på markedet nå skal være i samme segmentet som Lincoln. Nexus kan vel kanskje også være en mulighet selv om jeg ikke kjenner dette merket.

Silma Finnskogen 12/89 er også en hagle i samme prisklasse. Har hørt både og om dette merket. Jeg forestiller meg at jeg må ha en hagle med rettere kolbe enn Baikalen som har veldig lav kolbe. Jeg har slitt mye med at jeg ligger under med denne hagla.

Link to comment
Share on other sites

Fair,Silma,Diamond,Bettinsoli betegner jeg som møkk!Er mye samme fabrikker de er laget på..Sett mye problemer med dem!Jaktdepotet har Fabarm som er gode,de andre merkene dem importerer vet jeg ikke no om enda..Men som sagt,ny hagle Lanber og Lincoln,eller gå for brukt kvalitet!

Link to comment
Share on other sites

Har også hørt at Bettinsoli ikke er spesielt driftsikker. Er vel også ulike erfaringer med dem vil jeg tro. Snakket med noen som mener at Fair har tatt over Lincoln etter konkursen. Så forresten at Lincoln fikk bra skussmål i klikktest.

Fabarm har jo et spesielt utseende og sortimentet er hovedsaklig automathagler. Tenker vel at jeg går mest for en o/u hagle selv om jeg ble imponert over Weatherby- pumpa på lerduebanen :).

Jeg er ganske mye ute med hagla om høsten så det blir nødvendigvis endel slitasje på den pga skaubruk. Antall skudd vil ikke være allverden.

Jeg tenker meg at rundt 10000,- klassen bør holde til bruken jeg har.

Link to comment
Share on other sites

Fair,Silma,Diamond,Bettinsoli betegner jeg som møkk!Er mye samme fabrikker de er laget på..Sett mye problemer med dem!Jaktdepotet har Fabarm som er gode,de andre merkene dem importerer vet jeg ikke no om enda..Men som sagt,ny hagle Lanber og Lincoln,eller gå for brukt kvalitet!

 

Nå tror jeg du må väre litt forsiktig med hva du kaller mökk :wink:

 

Det er sant som du sier, at mange av disse merkene produseres på FAIR sine fabrikker for så å få et annet merkenavn senere. Men så du vet det, så er Lincoln også en av dem :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tenkte å ikke nevne noen navn,men så meg nødt til det likevel..Mener når man betaler rundt 10-12000 for en Bettinsoli f.eks,så skal man forvente å kunne skyte mer enn 200 skudd før problemene begynner!Har sett de som faktisk har sviktet totalt etter så få skudd..Silma har jeg hatt selv,riktignok mange år siden men tviler på at dem er særlig forandret i mekanismen..den takket for seg etter 1800skudd!Etter 24år som aktiv skytter og arbeid i bransjen,kan jeg trygt si hva som er møkk,og hva som er bra!Men skyter man 10skudd i året holder jo mange noen år i det minste :roll: Og at en hagle ser pen ut,eller man treffer godt med den,sier ingen ting om driftsikkerheten!Den teller mest for meg,er iriterrende når den svikter i en serie på bana,eller på jakt langt innpå fjellet!Da hjelper det ikke med livstidsgaranti på deler heller,slik Sabatti opererer med!

Link to comment
Share on other sites

Etter 24år som aktiv skytter og arbeid i bransjen,kan jeg trygt si hva som er møkk,og hva som er bra!

 

Ja det er sikkert mye lugubre fabrikater der ute, det eneste jeg reagerte på var at du kalte de haglene som ble produsert av FAIR mökk, mens du anbefalte Lincoln, som også blir laget av FAIR :D

Link to comment
Share on other sites

Fair,Silma,Diamond,Bettinsoli betegner jeg som møkk!Er mye samme fabrikker de er laget på..Sett mye problemer med dem!Jaktdepotet har Fabarm som er gode,de andre merkene dem importerer vet jeg ikke no om enda..Men som sagt,ny hagle Lanber og Lincoln,eller gå for brukt kvalitet!

 

Helt enig. Funkssjonsvikt er gjenganger. Så senest flere tilfeller i et figurstevne vi arrangerte denne helga.

Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg vet har det ikke vært no særlig kluss med de første Lincoln..hvordan de blir i fremtiden vet jeg ikke..men selv om en fabrikk produserer flere merker,kan det godt være forskjeller i hvordan mekanismen er bygd opp!Det er hjertet i hagla,og som regel der det oppstår feil.Skulle jeg absolutt hatt ny hagle til jakt i dag og ikke brukt den på bane,og brukt max 10000kr,ville jeg nok gått for en Lanber Greystone..

Link to comment
Share on other sites

Fair,Silma,Diamond,Bettinsoli betegner jeg som møkk!Er mye samme fabrikker de er laget på..Sett mye problemer med dem!Jaktdepotet har Fabarm som er gode,de andre merkene dem importerer vet jeg ikke no om enda..Men som sagt,ny hagle Lanber og Lincoln,eller gå for brukt kvalitet!

 

Helt enig. Funkssjonsvikt er gjenganger. Så senest flere tilfeller i et figurstevne vi arrangerte denne helga.

 

Jeg hater funksjonssvikt :cry: Det er vel noe jeg heller ikke kan beskylde Baikalen for tross alt :) Det er jo mye interssant jeg får vite her mht. valg av ny hagle. Slik det høres ut nå, må jeg vel fleske til med noen ekstra tusenlapper, sukk.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du går opp i det litt heftigere segmentet (som man har en lei tendens til og gjøre)

 

Så kan jeg anbefale Beretta 682 Gold E

eller Rizzini S 2000

 

Jeg har begge og det er nydelige våpen :wink:

 

Hvis du bor ved Oslo kan vi møtes på banen så du får prøvd dem selv :D

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Jeg hører jo også biler nevnt her som nok ikke er dumt å sammenligne med. Vi blir jo ikke særlig glad hvis noen snakker nedsettende om bilen vår, i hvert fall ikke jeg :)

Jeg tror det blir det samme med hagler selv om det helt sikkert kan være store kvalitetsforskjeller. Selv er jeg totalt bitt av basillen når det gjelder jakt både på småvilt og storvilt, men er vel ikke helt kommet dit hen at jeg tråler Østlandet rundt etter åpne lerduebaner ennå :sarcasm:

Jeg har sjekket mange av de forslagene som er kommet i denne tråden og det er mye spennende forslag.

 

Jeg ser jo dessuten at brukte kvalitetsvåpen holder prisen veldig bra. Det burde vel også egentlig telle med i vurderinga av ny hagle.

Link to comment
Share on other sites

Har sett på Beretta ultralight. Flott børse og fin på jakt tror jeg. Våpensøknad er sendt og jeg tipper at jeg kommer tilbake med ny hagle fra Villmarksmessa på Lillestrøm :roll: . Skal selvølgelig se på andre børser der også. Merkel er nok veldig bra, men litt utenfor mitt haglebudsjett tror jeg :)

Link to comment
Share on other sites

kjøp en gebruder merkel 16/70 kal. :)

Utrolig bra våpen....

 

Off Topic: Jaddah! Endelig en til som har skjønt det! :mrgreen: Jeg vil ha en gammel en, fra 50-, 60-tallet, men en god en koster jo nok da...

 

Står forresten en brukt Beretta S585 hos Børselars til 4 900,-. Den ser veldig fin ut. Klådde litt på den i forrige uke, men kjøpte meg en brukt Fabarm i 20/76 til halve prisen i stedet (ble altfor sjarmert av kaliberet, så Yildiz 12/70'en min ble igjen der gitt - stakkaren ble byttet inn...). Om det var noe lurt, kan jo diskuteres! :lol:

 

Berettaen: http://www.borselars.no/bruktvapen/hagle/beretta-s585-12.html

 

Som førstegangshagle må det i hvert fall være genialt. Berettakvalitet til tyrkerpris! Jeg fant ingen feil på den de sekundene jeg tafset på den. Verdt å se på. Ulempen med den (for noen) er faste choker, noe som gjør at man kanskje bør være forsiktig med å fyre av altfor mange stålskudd på leirduene.

Link to comment
Share on other sites

uten at jeg skal si så mye om våpen å det.

 

jeg har:

har en winchester SX3 composite 12/89 plastikk. lett rekyl og sitter godt. kan anbefale den, halv choke og federal black cloud så er det meste dødt.

 

Hawk 20/76:

god hagle som dreper det ho treffer og hvis skytteren gjør det han skal. fungerer for hvert smell og helt grei rekyl. litt lett syns jeg men det kommer an på hva andre syns om a.

 

har prøvd:

franchi fast black pro.

helt grei hagle. 12/76 kammer. lett rekyl eller ikkenoe rekyl i det hele tatt veksler alt og tygger alt av ammo. prisgunstig.

 

franchi predator 12/76.

kjempehagle å kan anbefale den helt ut av det jeg har fått prøvd den :D

hør med revjakt her inne. han har franchi predator å han er kjempefornøyd med den.

Link to comment
Share on other sites

Drøyt å si at Tyrkerhagler har Berettakvalitet da!!!Du skulle ha skutt 150000 skudd med den,så kunne vi sett hvor mye som var igjen av den Yildes hagla,eller hva pokker den heter :twisted::lol:

 

Er det innlegget mitt du mener? I så fall, les denne delen av innlegget en gang til! :wink: :

 

Berettaen: http://www.borselars.no/bruktvapen/hagle/beretta-s585-12.html

 

Som førstegangshagle må det i hvert fall være genialt. Berettakvalitet til tyrkerpris!

 

Mente jo at den brukte Berettaen har, selvsagt, Berettakvalitet, men koster ikke mer enn en tyrkerhagle, som har et noe mer rufsete rykte.

Link to comment
Share on other sites

Tok også en titt på den nye Beretta A400 Xplorer. Må jo si at denne tiltalte meg. Jeg heller nok mest til o/u, men må nok innrømme at det rykket litt i lommeboka når jeg holdt den.

En kan jo forsyne meg dundre 12/89 skyts i den : :roll: Ultralighten hadde bare 12/70! Ikke veier A400 Xplorer mye heller. Spørs vel om en sånn tåler mindre skau- og fjellbruk enn en O/u?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt Lanber Gyttorp og brukte den 3 år. Hver sommer skøt jeg rundt 1500-2000skudd og den 3. sommeren så var børsa så løs i mekanismen at jeg solgte den og kjøpte ei Beretta Ultralight og det angrer jeg ikke på!

Berettaen er en drøm og skyte med. Greit den er i 12/70 men tror ikke en med 12/76 dreper noe mer enn 12/70.

 

Hver gang er jeg i våpenskapet så må jeg kike og ta litt på Berettaen!:D

Link to comment
Share on other sites

får mye fine halger til den prisen, men jeg kan anbefale deg Franchi predator/i12. har hatt min nå i år ca. og er veldig fornøyd, har ikke hatt noe tull med den :winke1: og er rekyldrevet samme som sitter i benelli m2 og flere av benelli halgene. tar alt av ammo. fra 27 g ladinger til 42 g ladinger, som jeg har prøvd i den. er en tråd om forskjellige Franchi halvautomat her : http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=3&t=46546

 

 

 

og et bilde av franchi predator.

 

i12_black_12ga_lg.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fair,Silma,Diamond,Bettinsoli betegner jeg som møkk!Er mye samme fabrikker de er laget på..Sett mye problemer med dem!Jaktdepotet har Fabarm som er gode,de andre merkene dem importerer vet jeg ikke no om enda..Men som sagt,ny hagle Lanber og Lincoln,eller gå for brukt kvalitet!

 

Siden Bettinsoli og Silma er dritt må jo Franchi være det samme. Franchi som heter noe med S er samtlige produsert av Silma. Pr idag er alle Franchi O&U hagler produsert av Bettinsoli. Nexus på Franchisk = Falconet Pro. Fra de aller fleste kjent som ei skikkelig møkkahagle :lol:

Om du har 24 år i bransjen er det ganske merkelig at mye av det som er almenn kunnskap i bransjen helt har unnsluppet deg.....

 

At det er forskjell på en Perazzi til 50' og en F.A.I.R/Bettinsoli til 10 skulle jaggu også bare mangle. Men tror du med hånden på hjertet noen hadde giddet å selge varer som slik du formulerer det kun er problemer og helvete. Siden forskjellen i avanse er latterlig liten de ulike merkene imellom ville det jo ikke vært en kjeft igjen som hadde solgt annet en Lincoln og Lanber om det du sier hadde vært tilfelle. Ekstra artig er det jo å vite at Norma som sammen med Normark eier Lincoln navnet sliter dritten av seg vært år med å kjøpe mange nok til at F.A.I.R gidder å produserer for dem.

 

Siden du jobber i bransjen skulle det jammen vært interessant å høre hva du/dere markedsfører - det skulle vel ikke tilfeldigvis være Lanber og Lincoln :winke1:

 

Har min andre FAIR-kombi nå, og er som med den förste meget godt fornöyd.

 

Bettinsoli, Linoln, Bresia, Gyttorp og Diamond blir produsert på F.A.I.R.-fabrikken tror jeg, sikkert flere også. Er usikker på Silma...

Her er en test av billighagler fra JEGER: http://www.media.allerinternett.no/km_fil/3/2154353.pdf" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Dette er litt feil. F.A.I.R produserer foruten sine egne også Lincoln og produserte Brescia/Gyttorp når de fortsatt ble markedsført i Norge. Kombienen deres har nesten alltid vært hyggelige og jeg tror de kjøper løpene sine fra Sabatti som de fleste andre.

 

Her var det jammen mange spenstige formuleringer og rimelig lite nøyaktig info i en og samme tråden, må være kjempehyggelig for en begynner å spørre om råd når det som kommer tilbake fra enkelt deltaker i denne tråden er å regne som reneste visvas!

Link to comment
Share on other sites

 

Har min andre FAIR-kombi nå, og er som med den förste meget godt fornöyd.

 

Bettinsoli, Linoln, Bresia, Gyttorp og Diamond blir produsert på F.A.I.R.-fabrikken tror jeg, sikkert flere også. Er usikker på Silma...

Her er en test av billighagler fra JEGER: http://www.media.allerinternett.no/km_fil/3/2154353.pdf" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Dette er litt feil. F.A.I.R produserer foruten sine egne også Lincoln og produserte Brescia/gyttorp når de fortsatt ble markedsført i Norge.

 

Var det det som var feil, at ikke Brescia og Gyttorp som merkenavn markedsföres i Norge lengre?

 

Var relativt sikker på at Diamond også kommer fra FAIR, og at det var importörene i Norge som satte Diamond-navnet på den. Kommer dog ikke på hvem som var importören i farta... Var det Nordskog?

Link to comment
Share on other sites

Mange år siden jeg var i bransjen..Folk må kjøpe hva pokker de vil,sier bare hva jeg opplever av hva folk har fått av problemer!Når en Exxo(høres ut som et simpelt oljeselskap :lol: )Svikter etter 200 skudd,og det ikke er mulig å reparere engang,da er det bortkastete penger!Det samme gjelder flere merker!Og viktigst:som nevnt før:En billig hagle KAN være brukbar og holde i mange år,om man skyter 100 skudd i året!Skyter du derimot noen tusen skudd pr år er dem fort utslitt!Om du påstår at det er lite problemer med nevnte billigmerker,under 10000kr,så ja,da har dem nok blitt solgt til noen som skyter veldig lite!Takk for diskusjonen!

Link to comment
Share on other sites

Det snakkes vel også om litt ulike dimensjoner her?

 

De fleste jegere slik som jeg er nok en del på lerduebanen, men ikke i nærheten av de som er aktive lerdueskyttere.

Redskapen til aktive lerdueknusere får jo betraktelig mer juling enn ei jakthagle vil jeg mene?

 

Hagler som kneler etter 200 skudd har jeg vanskelig for å tro at overlever særlig lenge i et marked selv om dette sikkert kan skje enkelte "mandagshagler".

Snakket med en på XXL som sa at de får lite reklamasjoner på Silma selv om de har solgt mange av dem.

Link to comment
Share on other sites

Hakofred- der er du inne på noe. Skal du skyte tusenvis av skudd med noe hjelper det selvfølgelig ikke med ei normal jakthagle i budsjettklassen.

 

Lislearne- var ikke i hovedsak myntet på deg. Var litt uheldig med hva som ble quotet. Diamond var ganske riktig Nordskog- produsenten var Bettinsoli.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

valgets kvaler..... :?: har hatt div hagler fra baikai s/s,enkel,o/u og alle har hatt lav stokk men dei har smelt hværgang jeg har trykket p avtrekkeren,driftsikker og bra. dei nyere baikal virker noe mer slurvete laget ref tråen kvalitets endringer star baikal. har hatt beretta st390 som jeg ikke ble noe god venn med.. dårlig balanse og bare trøbbel med lærdue ammo. det største drittbørsa jeg har eiet var ei enkel husquerna av nyere model m 90cm pipe som ble markedsført som gåse kanon. var bare ett problem den klikka og fuska så ofte,og på garantijobbene klarte ikke dei å løse problemet,exstraktoren var det siste som ramla ut før den ble brukt som armerings jern i dregg.denne modellen var produsert i italia. har i dag ei winchestero/u som er gullbørsa. så hvis man reiner sammen alle penga jeg har brukt bare på hagle så kunne jeg kjøpt winchesteren med en gang. så siden du er intresert i jakt og skyting så kjøp et kjent merke som har fått godt rykte blandt skyttere. .....eller følg hjertet og kjøp ei smekker sideløper med engelsk skjefte :angel:

Link to comment
Share on other sites

Jeg takker for mange og gode betraktninger rundt emnet. Fikk etterhvert bestemt meg og valgte å beholde Baikalen. Kjøpte i tillegg en Silma Finnskogen 12/89. Dro på messa på Lillestrøm og prøvde mange hagler. Jeg fikk samtidig gode tilbud på dem. En av de jeg likte best var Silmaen. Perfekt høyde på kolben om enn noe kort til meg. Har satt på en midlertidig forlenger på ca 1,5 cm. Den passer perfekt nå :smile:

Ei hagle på 3,3 kg, (passe vekt til meg) :wink: , med et allsidig bruksområde. Prisen er heller ikke noe å krangle på.

 

Har sjekket en del rewievs utenlands og finner at Silma absolutt holder mål i selskapet. Har sett lite eller ingen nedvurdering av dette merket bortsett fra noe her på forumet. Snarere tvert i mot. Mye godord.

Den lille familiebedriften produserer dessuten våpendeler for Beretta. Skulle jo tro at det er en grunn til det :wink:

Har skutt ca 400 skudd med den allerede. Feilfri funskjon! Skyter opp mot 20 treff på lerduer nå. Er meget fornøyd. Betalte vel heller ikke skjorta for denne hagla heller :P

 

Sønnen min, (14), har tatt jegerprøven nå og vil at vi skal beholde Baikalen foreløpig. Den har jo tross alt funka feilfritt til nå.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...