Jump to content

Hvilken kikkert bør jeg kjøpe?


Sheriffen

Recommended Posts

Jeg har nå ca. 10.000kr jeg skal bruke på kun kikkert! Denne kikkerten vill i første omgang bli brukt på en M98 6,5x55 med en lånt boyd tommelhøl stokk! denne blir brukt til rådyr, rev, div skadedyr og mye blink og gong skyting. ifra 100m. og oppover! Har planer om å kanskje delta på langholds stevner til neste år! så vill ha en enkel og solid kikkert som dekker mitt behov! minimum 50mm lysåpning! Har titta en del på vortex, men tør ikke gå til innkjøp av det merket før jeg har titta lit tigjennom den. Er kun 18 år så har ikke råd til bomkjøp! Må innkreve penger å skrote 3 biler før jeg skal på messa på Lillestrøm! Håper på et godt messetilbud av noe jeg kan falle for :D Mvh. En håpefull sjel som alltid klør i fingern etter avtrekkærn :D

Link to comment
Share on other sites

Før den frivillige reklameavdelingen til Zeiss spammer denne tråden med overbevisende innlegg om pris og fortreffelighet på amerikanskprodusert Zeiss....

Ta en titt på Meopta. :wink:

 

 

Kjøp ihvertfall ikke noe nytt og spennede bare fordi en eller annen våpenskribent eller jaktbladjournalist har hostet opp en god omtale av et nytt merke som kan vise seg å være en døgnflue produsert i Japan!

Gå for det enkle, men solide, og fra en kjent produsent som helst ligger i Europa en plass.

Link to comment
Share on other sites

For 10.000kr og litt tålmodighet kan du finne utrolig mye topp kvalitet som nytt på bruktmarkedet.

 

Det siste året har jeg fått kjøpt (som nytt, men brukt) både Zeiss victory 1,5-6x42 og 3-12x56 til noen lapper mer en det du har å bruke.

Link to comment
Share on other sites

Er bare det att det egentlig klør no helt sykt i høyre pekefinger! har netopp utvida ''banen'' her hjemme! har trinnløs bane fra 0 til ca. 600m. og den kikkerten jeg har er en gammal billigkikkert som såvidt duger til 100m. og trådkorset er knekt i tilleg.. Så er ganske ivrig på å få tak i en ordentlig rørstump til å glane i:)

Link to comment
Share on other sites

Helt enig!! Vi snakker jo faktisk om et lite,tilbakestående land som egentlig burde vært plassert på et museum. De lager jo en masse håpløs drit som Nikon,Nissan,Toyota,Canon,Sony og Gud vet hvor mye annet søppel !!!! Nei,en aluminiumstube med to glass og to justerbare tårn,da må man til Europa,alt annet ville jo være vanvidd! De eneste troverdige skribententene,det er de som godsnakker om Europeisk optikk,og fordømmer alt annet,slikt vil gamle Norge ha!

Jeg blir nesten litt trist av så fantasiløse,kjedelige og forutinntatte holdninger.....

Før den frivillige reklameavdelingen til Zeiss spammer denne tråden med overbevisende innlegg om pris og fortreffelighet på amerikanskprodusert Zeiss....

Ta en titt på Meopta. :wink:

 

 

Kjøp ihvertfall ikke noe nytt og spennede bare fordi en eller annen våpenskribent eller jaktbladjournalist har hostet opp en god omtale av et nytt merke som kan vise seg å være en døgnflue produsert i Japan!

Gå for det enkle, men solide, og fra en kjent produsent som helst ligger i Europa en plass.

Før den frivillige reklameavdelingen til Zeiss spammer denne tråden med overbevisende innlegg om pris og fortreffelighet på amerikanskprodusert Zeiss....

Ta en titt på Meopta. :wink:

 

 

Kjøp ihvertfall ikke noe nytt og spennede bare fordi en eller annen våpenskribent eller jaktbladjournalist har hostet opp en god omtale av et nytt merke som kan vise seg å være en døgnflue produsert i Japan!

Gå for det enkle, men solide, og fra en kjent produsent som helst ligger i Europa en plass.

Link to comment
Share on other sites

Høres egentlig veldig fornuftig ut! Mulig jeg får et godt tilbud på brukt Nightforce 5,5-22x56 med lys:) kan dette vere noe å satse på om jeg synes prisen blir akseptabel?

 

 

NEI :!:

Såfremt ikke akseptabel pris er under 2000,- kroner da.

 

Nightforce er i beste fall (toppmodellene) produsert på Light Optical Works Ltd. i Japan, eller (resten av dem) på forskjellige mindre fabrikker (bl.a. Hakko) i Japan som ofte henter deler fra Kina.

 

Hvis du føler at du MÅ ha lys så kjøper du en Meopta Meostar, hvis du klarer deg uten lys så gå for en Swarowski fra bruktmarkedet.

Eller en hvilken som helst annen KVALITETSKIKKERT produsert i EUROPA!

Link to comment
Share on other sites

Helt enig!! Vi snakker jo faktisk om et lite,tilbakestående land som egentlig burde vært plassert på et museum. De lager jo en masse håpløs drit som Nikon,Nissan,Toyota,Canon,Sony og Gud vet hvor mye annet søppel !!!! Nei,en aluminiumstube med to glass og to justerbare tårn,da må man til Europa,alt annet ville jo være vanvidd! De eneste troverdige skribententene,det er de som godsnakker om Europeisk optikk,og fordømmer alt annet,slikt vil gamle Norge ha!

Jeg blir nesten litt trist av så fantasiløse,kjedelige og forutinntatte holdninger.....

Før den frivillige reklameavdelingen til Zeiss spammer denne tråden med overbevisende innlegg om pris og fortreffelighet på amerikanskprodusert Zeiss....

Ta en titt på Meopta. :wink:

 

 

Kjøp ihvertfall ikke noe nytt og spennede bare fordi en eller annen våpenskribent eller jaktbladjournalist har hostet opp en god omtale av et nytt merke som kan vise seg å være en døgnflue produsert i Japan!

Gå for det enkle, men solide, og fra en kjent produsent som helst ligger i Europa en plass.

Før den frivillige reklameavdelingen til Zeiss spammer denne tråden med overbevisende innlegg om pris og fortreffelighet på amerikanskprodusert Zeiss....

Ta en titt på Meopta. :wink:

 

 

Kjøp ihvertfall ikke noe nytt og spennede bare fordi en eller annen våpenskribent eller jaktbladjournalist har hostet opp en god omtale av et nytt merke som kan vise seg å være en døgnflue produsert i Japan!

Gå for det enkle, men solide, og fra en kjent produsent som helst ligger i Europa en plass.

 

 

Skal jeg tolke dette slik at jeg gjentar meg selv for ofte tro? :roll:

 

Jeg har ikke sagt at Nightforce er dårlig, ihvertfall ikke toppmodellene, men det er ingenting med Nightforce som berettiger Zeiss-pris!

Den største innvendingen jeg har mot japansk optikk er at de i motsetning til Nissan, Toyota og Sony ikke kan vise til hverken kontinuitet eller tradisjon innen sitt spesifikke og ganske snevre fagområde.

 

Jeg har en 4x32 Miroku stående på et luftgevær her, et japansk kikkertmerke som det ble solgt MYE av på sent -70 tall og utover -80 tallet.

Hvordan står det til med produksjonen av kikkertsikter der i dag tro?

 

Til sammenligning står det en gammel Zeiss hånkikkert fra rundt 1912 i vinduskarmen her, av en eller annen snodig grunn driver akkurat den produsenten fortsatt med optikk... :roll:

 

Derfor hevder jeg at man ikke skal gå bort og blåse 6-10000,- på et hittil ukjent kikkertmerke av obskur opprinnelse, ihvertfall ikke når man får fullgode alternativer til samme pris, som kanskje har over 50 års erfaring med nettopp dette.

Link to comment
Share on other sites

Vortex som han nevner i tråden,benevner du henslengt som en døgnflue,etter litt googling fant jeg ut at de har laget optikk siden 1986,og gjett hva? Nå kommer de med sikter som virkelig har noe for seg på det europeiske markedet.

Slikt sett så er seriøsiteten din på linje med en hormonell ungdom,du er ikke i nærheten i å opplyse om en riktig og objektiv markedsvurdering,men en forutinntatthet som mangler sidestykke...

Link to comment
Share on other sites

men jeg kan garantere att jeg skal på Lillestrøm messa og se og klå på det jeg kommer over av kikkerter til fornuftig pris! så sant jeg ikke kommer over ett sinnsykt tilbud på noe kjent europeisk! hvilke merker er det som går for å vere de beste? vis en med litt greie på optikk setter sammen en topp 5 eller 10 liste, hvilke ville dere satt på en sånn liste?

Link to comment
Share on other sites

men jeg kan garantere att jeg skal på Lillestrøm messa og se og klå på det jeg kommer over av kikkerter til fornuftig pris! så sant jeg ikke kommer over ett sinnsykt tilbud på noe kjent europeisk! hvilke merker er det som går for å vere de beste? vis en med litt greie på optikk setter sammen en topp 5 eller 10 liste, hvilke ville dere satt på en sånn liste?

 

Zeiss

Swarovski

scmidt bender

Meopta

Leupold

Kahls?

 

Men leupold har "kina kikkerter" også, men dem har også noen riktig gode pluss at dem tåler "juling"..! :)

Dette ble satt opp i en tilfeldig rekkefølge.. Men synes nå selv Zeiss og Swarovski er på toppen.

Link to comment
Share on other sites

Vortex som han nevner i tråden,benevner du henslengt som en døgnflue,etter litt googling fant jeg ut at de har laget optikk siden 1986,og gjett hva? Nå kommer de med sikter som virkelig har noe for seg på det europeiske markedet.

Slikt sett så er seriøsiteten din på linje med en hormonell ungdom,du er ikke i nærheten i å opplyse om en riktig og objektiv markedsvurdering,men en forutinntatthet som mangler sidestykke...

 

 

Så Vortex har laget optikk siden 1986?

Fullt mulig, men neppe i Middelton, Wisconsin. USA.

 

Miroku, som jeg nevnte her tidligere, ble grunnlagt i 1893.

De har så vidt jeg vet aldri produsert optikk, men de produserer store mengder hagler, disse selges i Europa både som Miroku og Browning.

 

Nikon er en gammel traver innen optikk, de ble grunnlagt i 1917.

Heller ikke Nikon har hatt noen produksjon av kikkertsikter, selv om du fortsatt kan kjøpe Nikon kikkertsikter i dag...

 

Optikkfirmaet Vortex har altså fått et gunstig anbud på en serie med høykvalitets optikk fra en bestemt produsent i Japan som kan levere dette til rett pris, for å hevde seg på det europeiske markedet har det spesifisert høy kvalitet og det betyr rigid kvalitetskontroll fra produsenten.

Det betyr ikke at ALT fra Vortex er topp kvalitet.

Vortex Viper skal etter sigende ha linser fra L.O.W. Ltd. i Japan men er satt sammen på Filipinene..

 

For all del, det i seg selv er ikke nødvendigvis negativt, jeg har jo en Johnson påhengsmotor som er produsert i Malaysia.

Nå har den riktignok stoppet og nekter å starte, men den var helt grei så lenge den fungerte.

 

Hvis vi ser på amerikanske kikkertsikter så er det ikke mange produsenter som monterer produktene sine selv.

Burris og Leupold er nevnt, samt at det finnes endel mindre firmaer som monterer kikkerter for diverse merkenavn basert på importerte linser.

Så kan man spørre seg hvem som monterer Zeiss i USA.

 

Når det gjelder optikk så er det to ting som teller i dagens marked, det ene er et merkenavn som borger for høy kvalitet, det andre er kvalitet på linje med de beste.

Men å selge kvalitet i konkurranse med de som har solide merkenavn er ingen garanti for inntekter, altså må man satse på et volumsalg av produkter med lavere kvalitet i tillegg.

Link to comment
Share on other sites

Miroku, som jeg nevnte her tidligere, ble grunnlagt i 1893.

De har så vidt jeg vet aldri produsert optikk, men de produserer store mengder hagler, disse selges i Europa både som Miroku og Browning.

 

Joda Miroku har laget/lager kikkerter også. Har en BC Miroku 4x32 selv.

 

 

EDIT:

Jeg har en 4x32 Miroku stående på et luftgevær her, et japansk kikkertmerke som det ble solgt MYE av på sent -70 tall og utover -80 tallet.

Ser nå at du har skrevet dette tidligere. Min feil... var litt for rask der.

Hva synes du foresten om Miroku kikkerten?

Link to comment
Share on other sites

Miroku, som jeg nevnte her tidligere, ble grunnlagt i 1893.

De har så vidt jeg vet aldri produsert optikk, men de produserer store mengder hagler, disse selges i Europa både som Miroku og Browning.

 

Joda Miroku har laget/lager kikkerter også. Har en BC Miroku 4x32 selv.

 

 

EDIT:

Jeg har en 4x32 Miroku stående på et luftgevær her, et japansk kikkertmerke som det ble solgt MYE av på sent -70 tall og utover -80 tallet.

Ser nå at du har skrevet dette tidligere. Min feil... var litt for rask der.

Hva synes du foresten om Miroku kikkerten?

 

 

Som Amatør allerede har påpekt så er ikke firmanavn og logo på kikkerten noen garanti for at de har produsert den selv. :wink:

 

Når jeg tenker over det så har jeg faktisk to Miroku kikkertsikter, et 4x32 og et 2,5x32, men sistnevnte har en defekt i justeringen.

Optisk har 4x32'n vist seg å være middels i beste fall, men mekanisk har den holdt mål i overraskende grad.

Den har blitt brukt som reservekikkert og vandret rundt mellom over 15 ulike våpen gjennom tiden, alt fra .22 LR til .45-70.

Hadde den vært skrot i utgansgspunktet så hadde den aldri tålt juling fra 9,3x62 og .45-70 samt diverse knall og fall i bratte lier.

 

Konklusjon: den er vel verdt de 300 kronene jeg ga for den.

Link to comment
Share on other sites

Det viste jeg faktisk ikke, kjekt og vite til en annen gang!

 

Det var da gode nyheter! Må si det overrasket meg at Miroku'en tålte 45-70, det er jo imponerende. Har ikke prøvd ut mitt noe mer en å se i gjennom det i stua, men liker det bedre en 2,5-10x40 Tasco'en som jeg har på salongen. Må kanskje prøve å sette på Miroku'en.

Link to comment
Share on other sites

Det viste jeg faktisk ikke, kjekt og vite til en annen gang!

 

Det var da gode nyheter! Må si det overrasket meg at Miroku'en tålte 45-70, det er jo imponerende. Har ikke prøvd ut mitt noe mer en å se i gjennom det i stua, men liker det bedre en 2,5-10x40 Tasco'en som jeg har på salongen. Må kanskje prøve å sette på Miroku'en.

 

 

Må kanskje presisere at MIN 4x32 Miroku har tålt både 9,3x62 og .45-70.

Den andre Miroku'n (2,5x32) ristet sannsynligvis i stykker på en .30-06 jaktmauser før jeg fikk den.

 

Altså er det mandagsutgaver ute å går der og, så man vet ikke før man har testet.

Link to comment
Share on other sites

denne blir brukt til rådyr, rev, div skadedyr og mye blink og gong skyting. ifra 100m. og oppover! Har planer om å kanskje delta på langholds stevner til neste år! så vill ha en enkel og solid kikkert som dekker mitt behov! minimum 50mm lysåpning! :D

Hvilket retikkel vil du ha?

minimum 50mm lysåpning! :D

Hvorfor det?

 

Ikke tenk så veldig på merke. Tenk på hvilke sikter som passer til behovet først. Og så til børsa, fester, øyeavstand....

Link to comment
Share on other sites

retikkel er jeg veldig usikker på, må nesten se forskjellige typer i en kikkert før jeg kan uttale meg noe mer.. og grunnen til att jeg vill ha 50 i lysåpning, det er att jeg synes det virker bedre under dårlige lysforhold.. og for att det ser litt kleint ut med mindre enn 50 med den store og grove stokken! får dårlig helhetsinntrykk med den kikkerten som sitter på der nå! en lang stor kikkert vill absolutt passe best til bøsja mi! sånn med tanke på utseende. så jeg har finni ut att 50 vill passe meg greit! da kommer ikke kikkerten så sinnsykt høyt på den stakkars mauser'n heller :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...