Jump to content

fulldempet 3006


finnbear6.5x55

Recommended Posts

Sånn jeg forstod det så er det smellet da kula forlater demperen vi hører, ikke klasket når den treffer kjøtt.

 

Jeg antar (etter måling med tommestokk på skjermen og Hausken standard med 50 mm diameter som referanse) at pipa er rett under 50 cm lang. Da er vell storviltkravet innen rekkevidde?

Link to comment
Share on other sites

Jeg antar (etter måling med tommestokk på skjermen og Hausken standard med 50 mm diameter som referanse) at pipa er rett under 50 cm lang. Da er vell storviltkravet innen rekkevidde?

 

Lekte litt i PCB her nå, la inn en 240 grains matchking bare for å få bc'en veldig høy. La farten til 330 m/s, kan vel ikke gå særlig høyere?

Resultatet var ganske nedslående; 847J ved munning og 784 på 100 meter :roll:

Link to comment
Share on other sites

Sånn som jeg leser artikkelen så er det kulesmellet man hører, ikke klasket når den treffer, noe som indikerer at den ikke er subsonisk.

Ut fra bildene så ser det ut til at pipa ikke har gassporter, men at røret er et ganske vanlig reflekskammer, om enn noe langt, og ikke fungere slik som bakre kammer på f.ex Alms heldempede salongrifler.

 

Ser ut som pent utført jobb, og vil tro at børsa nok er hyggelig med både skytters ører og ellers omgivelsene rundt (med unntak av viltet som står i veien for kula da ;) )

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Pipen er på 42 cm

 

Total lengden på røret er 50 cm

 

Nei du trenger ikke skyte med subsonik, den tåler vanlig ammo.

 

Presisjonen blir betraktlig bedre når du stiver av løpet med dette røret siden den blir gjenget fast fremme og bak.

Denne riflen gikk fra 3cm til 1cm samling (grunnet mye snø ble dette gjort på 50 meter)

 

Pris på dette er ikke satt enda. Det er fordi jeg jobber med å få så mage ferdig komponenter som mulig slik at dette blir billig.

Målet med å lage slike ting er jo at erfaringer blir gjort og utbedret.

Link to comment
Share on other sites

Hva legger du i begrepet "fulldempet"?

 

Det er noe jeg er litt nyskjerrig på ser du, siden vi ikke har noen opplest og vedtatt norm for dette (SVJV) hverken i dagligtalen eller i lovverket.

 

Er det demper i pipas fulle lengde, eller er det "all lyd" dempet bort (fomp-klask), eller er det noe annet?

Link to comment
Share on other sites

hei

 

Slik jeg ser det så er fulldemping en måte å få vekk maksimalt med lyd uten å få en enårm stor kloms fremme eller få en pipe som er veldig lang.

jeg beholder 40-45-eller 50 cm avhengig av kaliberet.

lengre pipe større efekt.

Den jeg laget nå hadde større rør en den trengte men det var det jeg hadde da, så da ble det sånn.

 

Nei med standar ammo får du ikke vekk lyden grunet kulen men du får vekk smelle som ikke er laget av kulen.

 

Når du putter demper over hele løpet kan du gå ned i diameter og opnå gode resultater. + du får stivere pipe men det er bare bomus.

Link to comment
Share on other sites

Veldig mye unødvendig jobb. Du får samme resultatet med en A-tec TMM-4 om du har full lengde på løpet eller kapper det til 40 cm. !0 cm løp gjør også samme nytten om du vil, da det er ladningen ned til 330 ms som avgjør.

 

Totalt bortkastet prosjekt :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hva blir total løpsdiameter på den ekvipasjen du rigger til der og hva anbefaler du som diameter på løpet ?

Hvordan blir vekta med heldemper kontra vanlig løp med demper frontmontert

Kunne virkelig tenkt meg no slikt på min gamle Tikka :D

 

hei

tykkelsen på pipen kan kompanseres med større diameter på røret så det er ikke noe problem. Men jeg satser på å ha en diameter 40mm for at den skal være griere å få plass til i stokken.

Vekten er ca det samme som en hausken standar demper med 36cm bakkammer. Så det er ikke den stor vekten.

jeg ser en amrikansk produsent bruker karbon rør, men den fulldempingen koster ca 2500$ å det er litt mye for meg.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan blir det med rustproblem i pipemunningen, og hvor lang tid tar det å demontere demperen.

Må vel strengt tatt gjøres etter hver dags bruk, på lik linje med vanlige dempere, for at munningen ikke skal ruste.....

 

Rusten er den samme hær ja. du demonterer den på samme måte som en hausken standar demper.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...