Jump to content

Nytt laderom (våpenrom)


Ole_Netland

Recommended Posts

Som kanskje ett par av dere har fått med dere har vi kjøpt nytt hus og skal flytte. Og i den forbindelse skal der så klart ett nytt laderom.

 

det blir ikke stort, så gjelder å utnytte plassen, hva ville dere hatt med der?

 

jeg ser for meg smal arbeidsbenk på to vegger hvor den ene er til pussestativet, den andre til lading, trenger jo ikke 60 cm dype benker til det, blir bare rot der da, 30-40 cm burde jo holde i masse.

Og så ellers ser jeg for meg masse hyller på alle vegger til å sette kuleboker og sånt på.

 

Rommet skal så klart være med skikkelig lås og FG alarm.

 

men, har tenkt litt på å fått det godkjent til våpenrrom, er det vanskelig?

 

Har hørt noe om at kravet til vegger er stryke som 20 cm leca, leca tåler jo lite da, og slik jeg tenker så må to lag sponplater med netting i mellom være minst like seikt både for saging og slag.... er vel så at det opp til den lokale sherrifen og godkjenne eller?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Høres ut som om at du har rommet klart for deg, så da er det bare å tegne litt og få tak i matrialer og utstyr så er det bare å sette i gang med snekkeringen :wink:

 

 

Men det angående det med sponplate veggen din, tror det blir for dårlig, det er nok ikke bare tyveri leca står i mot. Lecaen står i mot brann også, så da blir sponplater for dårlig kansje det går med gipspalter? To lag med gips er det man bruker mellom leilighet i leilighetskompleksene. Men det med netting mellom lagene hørtes bra ut, så det går kansje vis du først har et lag med gips så har du netting så har det et lag med gips, så kommer stenderverket med isolasjon, så en ny vegg med to lag gips og netting mellom gipsen!

 

Men det aller lureste du gjør er å spøre hos den lokale sheriffen om hvordan du kan lage våpenbua di!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei,

Jeg har akkurat kjøpt meg hus og holder på å restaurere hele huset, i den ene delen av huset var det en gammel garage hvor stua står oppå.

Denne garagen er i 25 cm leaca og tak konstruksjonen er på 10 cm betong.Rommet er ferdig isolert uten vinduer.

Tenkte jeg ville lage meg et laderom/troferom i denne garagen( 25 kvm).

er veldig intr. i bilder fra andre rom av denne typen som jeg kan ta med under planleggingen av mitt rom :D

Link to comment
Share on other sites

Bildet er fra en gammel tråd fra et eller annet amerikansk forum. Et bilde sier visstnok mer enn 1000 ord, men akkurat i dette tilfellet må jeg nesten klippe og lime inn litt utfyllende tekst. 8)

 

"Keep six Dillon 550 presses setup with at least one each for small rifle primer, large rifle, small pistol, and large pistol. Also keep three Dillon 650 presses setup for large pistol, large rifle, and small rifle. Keep one 1050 setup for large pistol. Keep three RCBS Ammomasters setup for 50 BMG, 500 Nitro Express, and other African-size quasi-progressive loading. Keep Lee turret, Redding turret, Bonanza CO-AX, and RCBS Rockchucker presses setup too.

 

Can shoot from indoor bench through sound-deadening room, across seven chronographs simultaneously, out to targets as far as a thousand yards. Targets include paper and resetting steel.

 

Can fire, reload same cartridge case, and fire new load without leaving shooting stool."

 

:mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

My ohh my!!

 

Ja det der kan vel nesten bli i meste laget, også for en som er litt over middels interessert i våpen og lading. Ut fra alt ladeutstyret bør han jo ha nesten et slik rom til da, bare for våpen med tilhørende optikk og utstyr.. For ikke å snakke om jaktbekledning mv.

 

(Skinner det gjennom litt misunnelse her tro?? :) )

Link to comment
Share on other sites

Hei

Noen som vet ca pris på en slik dør?

Dør NS 3170 klasse 3

Har også en garasje på 20m2 som er integrert i huset der er nå 3 vegger i 25cm leca.

Så det er bare å mure igjen den siste og sette inn en dør.

Link to comment
Share on other sites

Lurer også på pris på denne døren...

 

Tok derfor et kjapt søk i Google og fant kontaktinformasjon til forhandlere.

 

 

Atlas Industri AS på Lillehammer er forhandler av godkjente dører.

For en dør på størrelsen 90*210, holder kravene for NS 3170 kl. 3 har en pris på 13.327,-

DEt var med låsekasse, vrider og skilt.

Denne hadde såvidt jeg forstod, kam-låser.

Forsterket med 4mm stålplater i hengslene.

 

 

Hadde nå vært helt sjef med et slikt rom når jeg får meg hus... Forhåpenligvis snart! :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg flyttet inn i nytt hus i vinter og har delt av en bit av kjellerstua til laderom. Dette har blitt et langtidsprosjekt da jeg ikke er snekker og det er mye annet som har blitt prioritert foran i forbindelse med nytt hus. Selve rommet er ihvertfall ferdig og benkeplata kom inn i går. Valgte 60cm benkplate da det var vanskelig å finne annet som så solid nok ut og den innerste delen kan brukes til å lagre ting på, litt rot reagerer jeg ikke så fælt på, og de som reagerer på dette har ikke bestemmelsesrett der inne... :twisted:

Gjenstår å kjøpe inn litt skap og hyller for å lagre bøker, ammo og ladeutstyr på. Har tatt litt bilder underveis og tenkte å legge de ut når jeg var ferdig, men det blir nok en stund til siden jakta starter snart.

Har ikke planer om å få dette godkjent som våpenrom, men skiftet lås på døra til en type der en bruker samme type nøkkel som til utgangsdører for å hindre adgang for nysgjerrige barn og annet. Er alarm i huset samt våpenskap og anser det som sikkert nok til mitt bruk.

 

Ser gjerne at folk kommer med tips og bilder så jeg kan snylte litt på denne tråden.... 8)

Link to comment
Share on other sites

Men...

 

 

Nå er ikke jeg noen ekspert, men siden ejg er på huskikking, har jeg sjekket opp dette med kjellervinduer.

Jeg mener det er en ny standard som er kommet de siste årene om at kjellerrom som er brukt til opphold, skal ha vinduer. Da også med brønn utenfor slik at denne fungerer som rømningsvei.

 

Vil dette by på problemer for oss som har lyst å innrede et eget kjellerrom?

 

Noen som har mere peiling på denne standarden enn meg?

Link to comment
Share on other sites

Men...

 

 

Nå er ikke jeg noen ekspert, men siden ejg er på huskikking, har jeg sjekket opp dette med kjellervinduer.

Jeg mener det er en ny standard som er kommet de siste årene om at kjellerrom som er brukt til opphold, skal ha vinduer. Da også med brønn utenfor slik at denne fungerer som rømningsvei.

 

Vil dette by på problemer for oss som har lyst å innrede et eget kjellerrom?

 

Noen som har mere peiling på denne standarden enn meg?

 

Det skal være en godkjent rømningsvei i alle etasjer som har oppholdsrom/soverom. Dette kan være ei dør ut fra kjelleren og ut på gården, eller ett eller flere av disse 40-cm vinduene. Trenger ikke være rømningsvei i alle oppholdsrom. Uproblematisk ift. lade/våpenrom med mindre du sover der inne (hmmm... ingen dum tanke, egentlig...).

Link to comment
Share on other sites

Ok, da vil det ikke by på store problemet.... Med mindre man innreder hele kjelleren, eller som du sier... Bor der... HAdde jo kanskje vært fristende.... Har jo sett laderom som nærmest ser ut som hybler...

 

Først kommer det kanskje inn en bedre stol, så kanskje en radio. En TV hadde vært supert. Kafetrakter MÅ en jo ha... Og kjøleskapetkan jeg ikke skjønne hvordan jeg har klart meg uten... også baller det vel bare på seg derifra?

Link to comment
Share on other sites

Ok, da vil det ikke by på store problemet.... Med mindre man innreder hele kjelleren, eller som du sier... Bor der... HAdde jo kanskje vært fristende.... Har jo sett laderom som nærmest ser ut som hybler...

 

Først kommer det kanskje inn en bedre stol, så kanskje en radio. En TV hadde vært supert. Kafetrakter MÅ en jo ha... Og kjøleskapetkan jeg ikke skjønne hvordan jeg har klart meg uten... også baller det vel bare på seg derifra?

 

Du veit du er hjemmelader, når du har egen dass inne på laderommet :mrgreen:.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...