Jump to content

Hva bruker en som voller rundt en praktisk pistol bane?


John H

Recommended Posts

Vi har nå muligheten til og få disponere plass på et nytt skyteanlegg og vurderer da og lage "sluser" til utendørs praktisk skyting.(Pistol)

For og vurdere omfanget og kostnadene for klubben sitter eg no og leser i GP-6174 "Foreskrift om anlegg av, kontroll med og godkjennelse av sivile skytebaner av 1 juli 1988"

Så langt er det ikke tatt standpungt til om hvordan "slusen" skal se ut men det er ønskeligt at en har flere/kan ha mulighet til og ha flere side om side.

Og om det blir/når det blir flere baner/sluser så må det vere muligt og ha aktivitet i flere/alle samtidigt.

Dette vil jo da si at en har fullgode voller både på sidene og fremme, om en ønsker og begrense støy og tilgang med en 90% voll i bakkant er jo også dette noe og tenke mere over.

Men første spørsmål er da:

Hva benevnes disse vollene?

Er de og regne som nedslagsfelt?

Er de og regne som kulefang?

Er de og regne som blenderinger for beskyttelse av personell?

Eller er de og rekne som noe annet?

Dette spørsmålet dukker da opp siden de ovennevnte har/kan ha forskjellige "utforming".

Kulefang:

-Det skal dekkes av et 50 cm lag masse med kornstørrelse mindre enn 10 mm, f.eks. steinfri jord, torv, sand eller bark.

Kan hele vollen være laget av steinfri jord og isåfall hvor stor må denne da være for og være/bli godkjent?

 

Konseptet er enkelt og greit:

Hva kan vollene lages av billigst mulig og bli godkjent?

Link to comment
Share on other sites

Bruk av bildekk kan nok by på litt problemer med SFT . Ville nok tatt kontakt med noen i forsvarsbygg , de har desidert mest ærfaring i slike saker. Hvis du følger deres oppskrift tviler jeg på at Lokal godkjenigmyndighet legger kjepper i hjula for dere. En ting til etter at dere har fått oppskrifta på vollene lag en tegnig og foreleg vedkomende poletitjenestemann og be om en forhåndgodkjenig av prosjektet . Det vill lette dere nå det skal ferdigstilles. For da krever di at dere kan dokumentere hele byggeprosesen , ta masse bilder ol. Lykke til med jobben

Link to comment
Share on other sites

Bildekk er fy fy fy som bakstopp grunnet brannfare, Ihvertfall i vårt innendørs skyteannleggg som du kjenner til John. Den gang jeg var meget bevandret i disse regler, var det ett minimum med 1" plank som side stopp ved pistol og 2" ved rifle. Du kan jo også være med til haugesund når de arrangerer sitt årlige vårsprett stevne og se hvordan de har utformet banen sin. Jeg tenker det er noe som gjerne hadde gitt dere gode ideer.. Politiet er det meningsløst å spørre, de henviser til regler som kan tolkes omtrent som en bibel historie. Og grunnen er at de er usikker på hvordan ordlyden skal tolkes....

Link to comment
Share on other sites

1"plank mellom skytter og hardt norskt grunnfjell ja..... Det var kravet. Kulen plystrer fint igjennom plankebordet og inn i fjellet, rikosjerer tilbake igjen i samme plankebitt og har da mistet sin kraft. Helt ufarligt.... Har fungert i mange mange år dette....

Link to comment
Share on other sites

En av klubbene jeg er med i bruker bildekk som "kulestopper" i feltløypa. (bildekk like bak skivene)

Har ikke vart noen rikosjettproblemer de få månedene jeg har deltatt og såvitt meg bekjendt er dette brukt over lang tid.

Det blir skutt allt fra 22lr til grovpistol på disse. Blykuler blir brukt.

 

Brannfare blir nevnt tidligere, menes det att skyting på dekkene kan få dem til og ta fyr? :?

Har selv prøvd få fyr på bildekk ved andre anledninger men det er ikke helt enkelt uten masse lettanntennlig vetske til hjelp. Muligens sporlys kan få fyr på en dekkhaug, men jeg tviler på det da dem som regel brenne rut ganske raskt. Og sporlys er vel ikke brukt i IPSC eller for den sakens skyld NSF skyting?

Link to comment
Share on other sites

Til pistolbane(utendørs) hadde jeg villet brukt jord eller grus/naturgrus. Pistol=tunge kuler+lav hastighet=rikosjett fare. Bedre å få voller som kan ta imot kuler, enn bildekk og annet, som kan sende kuler vidre i div retninger. Baner ligger ofte litt for seg sjøl, og der er ofte bare å øse opp myr, jord eller grus(stedlige masser), å lage bakrunn voll.

Link to comment
Share on other sites

På det aktuelle stedet er det vel trolig ens bare jord som er disponible masser på stedet.

Litt bekymra for at vollene regner vekk uten noe innvendig form for bindemiddel i voller av rein jord, selv om disse blir sådd i med gress.

Men det er vel ikke tvil om at økonomien i dette hadde vert flott visst det var mulig og bruke jord fra stedet.

Skal en kjøpe grus eller andre masser er eg redd for at dette kan bli ganske kostbart visst en skal ha litt størrelse på slusene.

 

Ikke noe svar fra SFT enda vedrørende bruk av bildekk til armering/fyllmasse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tok opp det spørsmålet i dag med de mer erfarne skytterne i klubben under dagens runde i feltløypa. En løype der 7 av stasjonene har bildekk bak skivene. Det var ikke noe problem som var kjendt for dem. Det er visstnok ganske vanlig med bildekk ifølge dem.

Link to comment
Share on other sites

En finner jo en å anna kule midt på banene som definitivt ikke har vært i fjell = det kommer noen kuler i retur med dekk som backstopp. men de blir jo ikke slengt noe mer enn max 10 meter = lite kraft igjen = bruk briller så er det ikke noe problem.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Sende SFT en henvendelse 16.03.2011 vedrørende bruk av bildekk på skytebaner.

 

Denne fikk eg ikke svar på og den 10.04.2011 etterlyste eg svar på min henvendelse.

 

Den 11.04.2011 fikk eg følgende svar:

 

"Klima- og forurensningsdirektoratet bekrefter å ha mottatt og registrert dokumentene.

Referansenummer: 2011/82 - 18

 

 

Vennlig hilsen

 

 

 

Arkivet

 

Klima- og forurensningsdirektoratet"

 

 

Med andre ord er ikke saken kommet noe lengre så langt.

Link to comment
Share on other sites

Overasker meg ikke om eg aldri får et bra svar fra SFT.

Ser for meg at dei ikke kan sei nei til bruk av bildekk men har liksom ikke lyst og skrive at det er lov heller.

Dette ser eg for men som en situasjon som dei helst kommer til og strekke ut lengst muligt.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Fant denne tråden da jeg googlet litt ang skytebaner. Ser det har vært stille en stund. Har du fått noe mere info John? Tenker da på bruk av dekk, eller eventuelt andre krav. Vi jobber med innendørs bane for øyeblikket, men lukter også på en utendørs bane, så all info er nyttig info :D

 

Lars

Link to comment
Share on other sites

Der finnes et eget lite hefte som du kan få kjøpt/bestilt via bokhandel, eventuelt så kan den fås hos politiet eller muligens lastes ned fra nett. Mener den het noe slikt som lov om skytebane. Leste gjennom denne for en god del år siden da laget jeg var med i skulle lage nye skytebane. Her finnes der nyttig informasjon som man bør sette seg inn i forut for at man begynner en eventuell byggeprosess.

 

#1 Les gjennom forskriftene

#2 Kontakt det lokale politikammer/lensmannskontor vedrørende planene.

#3 Få politiet til å foreta en inspeksjon i det gjeldene området/lokalet.

#4 Få en skriftlig redegjørelse fra politiet på hvilke krav etc de stiller.

 

Der i fra så er jo spørsmålet kostnadsrelatert, samt å finne ut om der finnes reelle motsetninger i området som skytebanen skal anlegges på. Nabovarsel er normalt sett nødvendig hvis dette er utendørs bane.

 

Skytegren og kaliber er avgjørende for hvilke krav som settes. på min tid så var kravet at ved praktisk skyting så måtte hele skytebanen (innendørs) kles med treverk på vegger, gulv og tak for å hindre rikosjetter. Ved standplass skyting innendørs måtte en lage rikosjetthinder i treverk fra standplass og noen meter framover.

 

Krav til skytebaner er noe som kan endres fra dag til dag. Få ting på papiret fra første dag av hva gjelder det offentliges krav. Normalt sett så faller man inn under de krav som gjelder på søknadstidspunktet, så eventuelle endringer i retningslinjene til klubbens disfavør (økonomisk etc) kan unngås. For vår del den gang, så var det forholdsvis ganske åpent hvordan skytebanen skulle rikosjettsikres siden denne form for skytebane ikke var dagligdags for politiet. Men alt ordnet seg for snille gutter og jenter :)

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Var det ikke brannvesenet som var inne med krav om fjærning av bildekk i denne tunellen i Bergen?

Det stemmer at BSK ble nødt til å fjerne dekkene og sette opp annet kulefang på sine innendørsbaner. Dekkene var i utgangspunktet godkjent som kulefang, så hvorfor de snudde på flisa etter flere år står for meg som forunderlig.

Link to comment
Share on other sites

Har selv ikke lyst til å oppleve en brann i 700 bildekk inne i St. Markus tunnelen så det er forsåvidt like greit.

 

Der er jo løsningen nå blitt 1,5 meter lange firkantede trestokker som er stablet oppå hverandre. Disse stopper de aller fleste kaliber ganske momentant. Så langt ser det ut til at disse vil være ganske seiglivet også.

Link to comment
Share on other sites

Det var nok "brannfaren" som sto brannvesenet nærmest ja. Det var akkurat det samme de tok opp den gang de var på inspeksjon for å godkjenne banen første gang. Husker jeg rett, så trodde de faktisk noen av dem som var med på inspeksjonen (var vel både brann og polti etc med) den gang at prosjektiler kunne medføre brann (bildekk på film som blir beskutt eksploderer jo med litt flammer, og gnistrene står alle veier når kuler treffer enten en vegg av betong eller tre....). Men med litt forklaring, og aktiv handling fra Olav så gikk ting greit.

 

Dekk ble benyttet i mange år i St. Markus, og før den tid når vi holdt hus i Fageråsen (var vel før din tid Terje?), og der var aldri noe som helst branntilløp. Der er like stor fare for brann, eller egentlig større, med det som er dagens kulefang. Der kreves mindre "aktiv handling" for å sette fyr på treverk enn på bildekk, og selv om røyk fra bildekk er mer skadelig enn fra treverk, så er man rimelig dau uansett om man ikke kommer seg ut om det skulle begynne å brenne. Noe det ikke gjør forutsatt at en eller annen bevisst setter fyr på banematerialet.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...