Jump to content

bacon


santo 1

Recommended Posts

Tilberedning :?:

Krydring :?:

 

 

legg skivene på bakepaipr på en stekeplate, krydre med peper og paprikapulver, stek i stekovn på 225grader til de er crisp.

 

Av ferdigoppskjærte bacongreier er mine favoritter FirstPrice og Gilde skogsbacon. Ingen av de er skikkelig bacon men de er nærme.-)

Link to comment
Share on other sites

Tok en økt før jul med tynnribbe, 12-13 timer i grovt salt, lot de henge i et døgn før turen til røykehuset med 4.5 time i røyk, lot de på ny henge i et døgn før nedfrysing.

 

Har ennå mye godt bacon igjen og gjentar garantert operasjonen neste jul..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Et litt OT spørsmål angående steking av bacon :lol:

 

Hvordan foretrekker du ditt bacon stekt? Mange vil jo ha det sprøstekt, mens andre vil ha det mykt.

Ser Chiefen.v-2 har nevnt hvordan han vil ha sitt.

 

Selv foretrekker jeg å steke på høy varme til det begynner å få litt brunfarge, for så å legge det til side for å hvile noen minutter. Da har det utseende av å være godt stekt, men holder seg mykt nok for min smak. Nå skal jeg kanskje nevne at jeg foretrekker usaltet flesk :oops:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 5 months later...

Eg veit ikkje heilt, eg tykkjer baconmugga fylt med smelta ost var litt over toppen.

 

imLjx.jpg

 

Idsøe i Stavanger lagar Norges beste tørrsalta bacon. Handlar alltid ein kilo når eg er på heimtraktene. Prøvde sjølv å laga italiensk pancetta for eit par år sidan, og salta det litt for mykje, men det blei allikevel knallgodt. Nytt eksperiment i år!

Link to comment
Share on other sites

Hadde faktisk bacon i lasagnaen til ungane i kveld, skotsk lettrøykt (med litt fantasi) bacon type cheap charlie frå Tesco i Lerwick, håndflydd over Nordsjøen. Vart godt motteke (Mamma, han lagar dritgo lasagna altså!). Akkurat dette flesket var ikkje av det aller beste eg har smakt, men godt nok til å verifisera bruksområdet.

Link to comment
Share on other sites

Hadde faktisk bacon i lasagnaen til ungane i kveld, skotsk lettrøykt (med litt fantasi) bacon type cheap charlie frå Tesco i Lerwick, håndflydd over Nordsjøen. Vart godt motteke (Mamma, han lagar dritgo lasagna altså!). Akkurat dette flesket var ikkje av det aller beste eg har smakt, men godt nok til å verifisera bruksområdet.

 

Dette overraskar mange, men særskild det romerske og latinske kjøkkenet (frå Lazio-området rundt Roma, i oldtida kjent som Latium..) brukar veldig mykje svinefett til matlaging i staden for olivenolje som i sør og smør som lenger nord. Ta gjerne vare på baconfett - det er knallgodt til å tilbereda allslags mat med (vel, ikkje kvit saus då) og gjer ein heilt annan "munnkjensle" enn mat laga med smør og olje. Og det er slettes ikkje så usunt som mange skal ha det til om ein et normalt, variert og det ein treng.

 

Stress og kjapt sukker kverkar mange, mange fleire, trur eg.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Inndelig godt at de holder seg til Jack Daniels og ikke sløser bort whiskey.

 

Flanged har ett veldig godt råd om tynnribbe. Jeg skjærer det i terninger og bruker det til pasta/gryter.

 

Baconpizza en schlager her i gården, tynn bunn penslet med hvitløkssmør, løk, krydder, god ost og (skogs)bacon oppå. Gjerne lagt over småtomater. Trenger ikke steke bacon før man legger på.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 years later...

Halv pakke ekte First Price Bacon - 3 egg blandet/pisket med litt vann i håp om at det hele ikke detonerer i microen - 1 liten boks sopp - Blandes godt - Toppes med en halv boks hermetiske tomater eller Tomatbønner.

Husk å legge ett lokk eller noe over i tilfelle innholdet i bollen letter og treffer taket i microen.

Modnes i microen i over en halv time slik at baconet blir mørt og lett tyggelig.

Krydder etter behov.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Fjern beina på en tynnribbe (helst en med urutet svor-men det går greit om det er puslespillskinn-bare ikke like elegant). Beina blir spareribs.

Vei flesk siden, mål ut 50 gram salt pr kg svin, ha i 1 teskje grovmalt pepper og 4-5-6 knuste einebær.

Gni ribba skikkelig inn med salt/krydder, legg i dobbel plastpose og knytt for. Legg i kjøleskapet, snu morgen og kveld, den skal ligge 1 døgn pr tomme tykkelse (2-3 døgn er passe for tynnribbe).

Ta ut, skyll av saltet, tørk med papir, heng kjølig over natta, kaldrøykes 2-3 dager.

Heng til speking 4-6 uker (mørkt og 2-5 grader, jeg bruker mørkeloftet-alldeles ypperlig til formålet!).

 

Bedre bacon får du ikke; kan forsåvidt skjæres tynt og serveres som en ville gjort med spekeskinke.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...