Jump to content

Ombygging. 358 Win eller 35 Whelen


FrodeLof

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har bestemt meg for å utvide garderoben med noe nytt. Og da med noe som ikke er ”mainstream”. Jeg har en 6,5x55 og en .30-30 som sånn sett dekker mine behov for jakten. Så det er stort sett bare at jeg har lyst på noe litt ”utenom det vanlige”. Men hvis den først har kommet i hus, vil den nok bli med på litt hjortejakt f eks.

 

Jeg har tilgang på en Parker Hale i .308 eller en Mauser M98 i .30-06 for en ganske rimelig penge. Det jeg har i tankene er å ta en av disse og kammre om til ett annet, og ”uvanlig”, kaliber (og for øvrig bytte en del andre komponenter). De 2 jeg har i tankene er enten .358 Win eller .35 Whelen. Og da kommer behovet for litt innspill:

 

1. Hva vil dere anbefale av disse 2 kalibrene? Som sagt så er det ikke bruksområde så viktig. Det er bare at jeg har lyst på noe nytt.

2. Er de 2 nevnte riflene noe å bygge på? Og er det en som vil være mer egnet enn den andre?

3. Eller er det andre kaliber som kan være noe å tenke på? Jeg har blitt sparket nok av hester opp gjennom årene, så ett kaliber som ligner på ett hestespark vil jeg ikke ha. Mao så er det ikke aktuelt med magnum kaliber a la .338 Win Mag og lignende. Og vil ha ett kaliber hvor det er greit å finne ladekomponenter som hylser og kuler. Lader mao selv, så tilgang på fabrikk ammo er ikke så viktig.

 

Og ja, jeg vet at dette ikke er ett økonomisk lønnsomt prosjekt…. Og at jeg kan finne noe brukt til en rimeligere penge….

 

På forhånd takk for innspill.

Link to comment
Share on other sites

Jeg venter på et 358win løp nå. Mitt valg var enkelt iom at jeg bare hadde en kort kasse å bygge på. Du har jo kasser i begge lengder,så du kan jo velge hva du vil..

Begge deler er jo mauserkasser, så deler er jo lett å skaffe uansett hva du velger.

 

Du får vel brukt litt tyngere kuler om du satser på 35 whelen, om det er no du ønsker.

Jeg for min del hadde valgt å bygge på den kassen som var i best stand iom at det sparer deg for kr.

Om donorbørsen er i god stand så koster jo ikke prosjektet mer enn prisen av en ny pipe.

Link to comment
Share on other sites

OK

 

Har du erfaring med 358 Win? Det er vel den som "leder" pr i dag, Men har som du sier tilgang på en lang kasse også. Og da kom tanken på 35 Whelen. Sånn sett tror jeg nok jeg klarer meg med de litt lettere kulene i 358. Men vil hylsen bli noe kort for kulene som er tilgjengelig? Vil de måtte settes såpass dypt at det blir lite volum igjen i hylsen?

Link to comment
Share on other sites

Jeg gikk for .35whelen. pipa er i hus og venter avreise til børsisen. valgte det kaliberet fordi at ikke "alle" har det. selv om det nå er noen stykker her på Kammeret som har.. og en annen ting er at jeg skal kunne bruke 30-06sprg hylser direkte i 35whelen diesettet. har ikke prøvd dette selv, men lest om det her på forumet og fått en jeg kjenner til å prøve det. og med en godt smurt hylsehals var ikke det noe problem.

Link to comment
Share on other sites

ParkerHales M98-kasser kom i standard lengde (men de bygde på mye annet rart, bla P14, US Springfield 1903 så om det finnes noen korte kasser blir jeg ikke vedlig overrasket).

 

I en M98 er 35Whelen (eller en Improved-versjon om har lyst på slikt) det rette valget (synes jeg da).

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en 35 wheelen og det var et utrolig deilig kaliber, har i dag " broren" til 358, 356 win , fin den og. Går med tanker om å få meg et 35 kaliber i boltrifla igjen, har veldig lyst på 358win da, synes denne litt lille patronen med tunge kula ser bra ut. Greit nok at enn ikke får Max fart ut av den, men er Max fart tema så er vel 358win eller 35wheelen første valgene. Kan ellers bekrefte at til begge kalibrene kan enn bruke 380 og 30-06 hylser og bare kjøre de rett i ekspandere dien uten å gjøre annet enn det en gjør ved normal helpressing.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gikk for .35whelen. pipa er i hus og venter avreise til børsisen. valgte det kaliberet fordi at ikke "alle" har det. selv om det nå er noen stykker her på Kammeret som har.. og en annen ting er at jeg skal kunne bruke 30-06sprg hylser direkte i 35whelen diesettet.....

 

Det er ikke alle som har .358win heller - sikkert færre (jeg venter på en gammel Winchester :D ).

 

Så kan man vel utvide 308 til å ta 358 - stemmer ikke det? På lik linje med 30-06 til .35. Håper det...

Link to comment
Share on other sites

Så du mener at det er ett greit prosjekt å bygge på M98 kassen?

 

Må bl a ha en ny stokk på den i så fall. Men det er vel ikke ett stort problem å finne til denne.

 

Absolutt; litt avhengig av M98-kassen du har. Å bygge opp fra en gammel HV-mauser blir dyrt. Jeg fikk min bygd på en VZ-24-kasse; i dag hadde jeg kjøpt en Husqvarna/FN med hel vesntreside (eller kanskje kjøpt en Zastava M70); begge deler blir billigere enn å bygge om en HV-mauser.

Link to comment
Share on other sites

Ferdig borret for kikkertmontasje, hevarm tilpasset kikkertmontasje (der har du spart 2-2500kr allerede), avtrekk med sidesikring (rundt 1000kr spart; selv om jeg ikke er så glad i slike sikringer), låskassa er fri for masse stempel , mangler humpen/sporet for ladekips og den slipte flaten på venstre side hvor de norske serienr ble innslått (750-1000kr spart), låskassa har hel venstreside (og er dermed stivere enn en militær kasse).

 

Nå er det gode sjanser for at den ParkerHalen din kommer fra akkurat samme maskiner som en Husqvarna M98; både Husqvarna og PH handlet "sivile M98" kasser fra belgiske FN så hvorfor ikke bygge om den du har?

Link to comment
Share on other sites

Det er nok en gammel HV sak ja.... Var litt redd dette med kostnader....

 

Men takk for tipset med evt å kjøpe noe annet. Det er kanskje bedre økonomi å kjøpe noe a la dette f eks: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=26758117" target="_blank

 

Og bygge videre på det. På denne er det vel kort kasse, så her vil det være 358 som gjelder. Jeg har ikke PH pr i dag, men kan få kjøpt den for en ganske så rimelig penge.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mente det var kort kasse på denne rifla. Så derfor måtte jeg dobbeltsjekke. Da går ikke 35 Whelen på denne nei.

 

En annen ting; Hvordan er det med rekyl på 358 vs 35 Whelen? Stor forskjell? Mener jeg takler rekyl ganske bra, men synes jo det er bedre med litt mindre rekyl da.

 

Har ingen erfaring med disse kalibrene fra før, men har lyst på "en ny venn"....

 

Enig i at Kragen er god! Men den får luftet seg alt for lite dessverre....

Link to comment
Share on other sites

det er ikke spesielt dyrt å bygge om en HV mauser.

 

selv så har jeg kjøpt en HV MAUSER, til rundt 1000,- slang på en ny stokk fra boyds ca 700,- (uten us frakt), forbedret avtrekk ca 300,- picatinny skinne 750,-

 

ble en meget ålrigt børse tilslutt:)

 

senere skal jeg å bytte ut kaliberet i kassa, med noe "sjeldnere":p som du gjør

Link to comment
Share on other sites

35 Whelen har overraskende lite rekyl når man ser på energinivå. Jeg merker ikke særlig forskjell fra andre standardkalibre. Jeg antar at 358 Win taper lite til 35 Whelen på praktisk jakt og det med mindre smell og rekyl. Siden du lader selv vil jeg påstå at begge er like gode som noen fra rådyr og oppover.

 

338 Winmag var nevnt og 35 Whelen er svært tett på i hastighet med samme kulevekt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg så den mauseren på finn for et år siden, men den ble aldri solgt. Satser på at det er pga det udda kaliberet.

Hadde jeg ikke allerede hatt en mauser i 35 whelen i tillegg til en annen i en 9,3-variant så hadde jeg mest sansynlig kjøpt(hadde jeg bare hatt en ledig plass.... :evil:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg så den Mauseren på Finn jeg også. Og økonomisk burde jeg nok gått for den. Men nå har veldig lyst til å bygge en rifle akkurat slik JEG vil ha den.....

 

Men tror jeg har kommet frem til en beslutning. Og det er å finne en brukt børse med kort kasse og sette inn ett .358 Win løp på den. Som nevnt over her, så virker det ikke som om 358 Win taper mye mot 35 Whelen på de avstander som er aktuelle for meg. Og da tror jeg jeg velger den med minst smell og rekyl. Og som Ole sa; "stutt, tjukk og pen" blir den med en stor kule....

 

Så da får søket etter ett egnet emne begynne (etter en tur til Tante Blå med søknaden).

 

Takker for gode tilbakemeldinger.

Link to comment
Share on other sites

Der 358win kommer til kort er med tyngre kuler; det blir krampeaktig med 250grs og tyngre (på samme måte som 308Win og 180grs kuler).

Hvis du velger rifla med kort kasse, og vil ha noe spesielt - hvorfor ikke 338 Federal (338-08)? Litt mindre diameter enn 35, går derfor litt bedre med lettere kuler, siden du ikke er spesielt interessert i å få juling av ditt eget gevær!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har faktisk vært inne på tanken på denne. Men det er noe som tiltaler meg mer med .358 mot .338. I tillegg så virker det som om det er litt bedre tilgang på egnede kuler i .358. Virker som om det er mest litt tyngre kuler tilgjengelig i .338. De er vel mest tilpasset .338 Win Mag. Men her kan jeg godt ta feil, og tar gjerne i mot tips på lette kuler i så fall .

 

Ser at Norma har en 225 gr helmantel i .338 f eks. Men denne blir vel litt lang og må settes så dypt at det blir lite volum igjen i hylsen? Eller?

 

Ellers så har vel både Sako, Tikka og Kimber .338 Federal i sitt utvalg. Om jeg hadde gått for dette kaliberet, så hadde det nok blitt en ny Tikka T3 Hunter f eks. Ferdig kamret i .338 Federal.

Link to comment
Share on other sites

Hadde gått for mauserkasse til slikt prosjekt, ikke bare fordi jeg er oppvokst med mauser, og derfor er frelst, men denne kassen opprinnelig er byggd for 57mm patron, altså en mellomting mellom lang og kort kasse. Dermed ypperlig til både 358 og 338 fed. Kanskje spesiellt det siste om en tenker på tunge kuler som vil gi lange patroner, med hensyn på magasinlengde. Er kassen utvidet kan den med letthet også ta 35 Whelen, eller 338-06.

Link to comment
Share on other sites

35 Whelen med f.eks 225 Accubond har utmerket kulebane for det meste av norsk storviltjakt. Det er antagelig der man mister noe med 358 Win. Med et fornuftig kulevalg tror jeg ikke effekten på vilt virker krampaktig med hverken med 225 eller 250 grains kuler i 358 Win.

 

Ut fra hvordan kombinasjonen virker på elg må jeg si at 308 og 180 grains kuler også er fine ting.

Link to comment
Share on other sites

Der 358win kommer til kort er med tyngre kuler; det blir krampeaktig med 250grs og tyngre (på samme måte som 308Win og 180grs kuler).

Hvis du velger rifla med kort kasse, og vil ha noe spesielt - hvorfor ikke 338 Federal (338-08)? Litt mindre diameter enn 35, går derfor litt bedre med lettere kuler, siden du ikke er spesielt interessert i å få juling av ditt eget gevær!

 

 

:crazy: :crazy: :crazy: :crazy:

Nei, nei, nei, nei, nei, nei jegermeistern

358 win, 358 win, 358 win, 358 win :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

En liten oppdatering på denne.

 

Bestemte meg som sagt for å gå for .358 Win. Og i går ble "donoren" overlevert til børsemaker for løpsbytte. Utgangspunktet ble en CZ550 i .308. Denne skal nå få seg en LW pipe i .358. Så nå blir problemet å holde ut ventetiden før den kan få komme hjem..... De hadde ikke piper inne, så det vil ta litt tid før den blir ferdig. Men den som venter på nor godt og så videre....

 

Gleder meg som en liten ungen til å få den i hus og begynne å teste litt!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...