Jump to content

Hvordan sende Revolver i posten....


Tjukken

Recommended Posts

Men hvor står det egentlig at det ikke er lov til å sende et komplett våpen med posten?

Det er spesifisert ved utenlands sendinger, men hvilken lov eller forskrift er det egentlig som forbyr oss å sende komplette våpen som pakkepost eller stykkgods på bil/båt for den saks skyld?

Link to comment
Share on other sites

Våpenforskriften paragraf 84.

 

Transporteres våpenet som reisegods, skal en vital del fjernes eller våpenet sikres på annen måte slik at det ikke kan brukes.

 

Spørsmålet er vel hva de legger i "våpenet sikres på annen måte" og hva som kreves for å oppfylle det.

Link to comment
Share on other sites

Henvisningen over blir jo feil, da reisegods er noe helt annet enn en postpakke.

Reisegods er bagasje man har med seg på reise. Jeg ser for meg at denne er tenkt slik at vi ikke skal ha et funksjonellt våpen lett tilgjengelig.

 

Hat alltid sendt våpen komplette, uten å ha fått noe problem for det. Ikke engang når jeg sendte et våpen til Sverige, som ble borte på veien.

Det eneste posten sa, var at de ikke kunne sende våpen til utlandet, pga transportørens begrensninger i utenlandsttansporten.

Det var ikke noe problem med at våpenet var komplett, eller at det var 3 uker på avveie. Kun ut av landet som var tingen her.

Fikk til og med tilbake pengene, da våpen til utlandet ikke skulle vært akseptert av posten når jeg leverte det inn for sending.

 

Så da kommer jeg til å fortsette å sende ting komplett. :)

Link to comment
Share on other sites

Det står også i forskriften at du skal ha våpenet under tilsyn ved transport. Om våpenet ditt ligger i en postpakke, hvordan skal du kunne ha tilsyn med det da under postens transport?

Ved å sende en pakke så har du ikke med deg noen våpen under transport, og trenger således ikke å ha tilsyn med våpenet.

Så dette er nok å vri det langt utenfor det som er meningen med forskriften.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Snakket med posten for å sjekke hvordan ting fungerer dersom noe blir borte. Tenkte på forsikring etc..

 

Hun spurte hva jeg skulle sende hvorpå jeg svarer våpen.

 

Det har ikke posten lov til å sende, var svaret jeg fikk.

 

Betyr det at dersom noe blir borte, så sliter man litt dersom det er et våpen som er sendt ulovlig med posten?

 

Er dette også grunnen til at Hunters House skrev "Sportsutstyr" på pakken jeg mottok fra dem?

Link to comment
Share on other sites

Tønne er definert som vital del i våpenforskriften §79. Hvilke forhandlere kjenner du til som vil selge deg en tønne uten godkjent søknad?

 

 

Som Hand skriver så er ikke nødvendigvis "vital del" og "registreringspliktig del" det samme....

 

Sluttstykke til feks ei Rem700 er en vital del men ikke reg.pliktig.

Link to comment
Share on other sites

Snakket med posten for å sjekke hvordan ting fungerer dersom noe blir borte. Tenkte på forsikring etc..

 

Hun spurte hva jeg skulle sende hvorpå jeg svarer våpen.

 

Det har ikke posten lov til å sende, var svaret jeg fikk.

Jeg tviler på at dette svaret er rett. Sannsynligvis har han bare gitt deg det svaret som medfører minst arbeid for han selv. De eneste plassene på posten sine nettsider (som jeg kunne finne) det står at våpen ikke kan sendes, er produktene CarryOn Cash og QuickPack Kontant. Og begge disse er utenlandspakker.

Link to comment
Share on other sites

Du har helt rett - første gangen svarte de nok for å slippe arbeid :trist:

Fikk nytt svar i dag.

Det er lov å sende våpen, men må sendes i 2 pakker. Mitt problem vil heller være at våpenet har en verdi på over kr. 10.000,-. Du får ikke dekket mer dersom noe skulle bli skadet eller borte.

 

Saken er grei for min del - jeg tar bilen og henter selv :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...