Jump to content

Stengt tråd om ulv


Linduvarri

Recommended Posts

Gundersen må gjerne vere mot ulv ,men om han er så lite opplyst at at trur den såkalla finsk russiske stammen kun har utbredelse i Finland og Russsland så tar han feil. Det finns DNA prøvar tatt frå ulv skoten i skandinavia på 1800 tallet som viser at slik ulv har hatt tilhold her alt den gong.

Så skandinavia høyrer også til denne ulvestammens utbredelsesområder, sjølv om det er ein utkant av området.

 

Angåande påstand om skadeskyting på ulvejakta så kan de sjølv lese kva Lars Gangås seier til TA, litt ned på sida under avsnittet "Ble skadeskutt"

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 210
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Her blander du Vest!

Den skandinaviske stammen var såpass avgrenset fra den finsk/ russiske at man kunne påvise genetiske forskjeller. Hvor viktig disse forskjellene er kan sikkert diskuteres. Poenget er at dette ble VELDIG vektlagt av miljøbevegelsen/ forskere, frem til det ble bevist at den særegne skandinaviske stammen faktisk allerede var utdødd. Vanligvis fører ny viten til at man legger om forvaltningen, ikke argumentasjonen...

Link to comment
Share on other sites

Vanligvis fører ny viten til at man legger om forvaltningen, ikke argumentasjonen...

 

Ikke når det gjelder miljøbevegelsen, eller forvaltningen som har blitt infiltrert av miljøbevegelsene, hvor følelser er viktigere en fornuft...

Link to comment
Share on other sites

Nei eg blandar ikkje korta, det eg nemnte står ikkje i motsetning til at den såkalla skandinaviske ulvestamma har eksistert. Derimot er det feil når folk trur at den såkalla finsk russiske stamma ikkje har eksistert lenger vest enn Finland. jfr DNA eg nemnte. GPS registreringar av ulv i våre dagar bekrefter at ulv kan gå så langt.

Link to comment
Share on other sites

Men det blir feil å bruke argumentet at vi må ta vare på en utryddingstruet art, da det fins 10 000 talls av denne i endeløs ødemark i Russland!

Måten vi prøver å ta vare på og verne om ulven her er ikke bra, ulven venner seg fort til at den ikke har fiender og derav endrer den atferd og blir mer nærgående og det sier seg selv at det blir konflikter ut av dette.

Link to comment
Share on other sites

Nei eg blandar ikkje korta, det eg nemnte står ikkje i motsetning til at den såkalla skandinaviske ulvestamma har eksistert. Derimot er det feil når folk trur at den såkalla finsk russiske stamma ikkje har eksistert lenger vest enn Finland. jfr DNA eg nemnte. GPS registreringar av ulv i våre dagar bekrefter at ulv kan gå så langt.

Den "skandinaviske" ulvestammen har alltid fått påfyll østfra. Rovdyr har stort fødselsoverskudd, og dette overskuddet må sulte i hjel eller utvandre (til et annet sted, der de mest sannsynlig også sulter i hjel!). Langs kysten av Skandinavia var det, pga. de store matressursene i havet, større tetthet av mennesker enn i ulven sitt "primærområde". Og menneskene jaget og drepte rovdyra - derfor ble det stadig "ledig plass" i våre områder.

 

Først på 1800-tallet var det stadig "ulvetider" - store mengder utmagret ulv kom østfra - les Jakob B. Bull! Denne store ulvebestanden var delvis bygd opp på lik fra Napoleons felttog mot Moskva! Innvandringen av ulv i denne perioden gjorde at eventuelle genetiske særtrekk ved den vestlige delen av ulvestammen ble så "utvannet" at man deretter kan snakke om en noenlunde homogen bestand.

Link to comment
Share on other sites

Da hevder jeg nok en gang, at det er skjødeløst å bruke argumentet om at vi må ta vare på en utryddingstruet art!
Det er helt bortkastet siden det overhode ikke er en truet art engang. Heller et ledd i sentraliseringen og avvæpningen av folk. Fjern folks trygghet i bygdene og viltet vi jakter på. Dårlige politikere er jo livredd folk med våpen.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...