Jump to content

Stengt tråd om ulv


Linduvarri

Recommended Posts

  • Replies 210
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg tviler ikke på det, men en øks er like fullt et potensielt våpen og man burde nok legge slikt pent til side når man går inn i en konfliktsituasjon.

 

Skulle han kasta øksa fra seg i laussnøen for ikke å virke truende mener du? Og satse på at han hadde funnet den igjen til våren? Hiver du børsa så langt du kan når du møter en turgåer når du er på jakt? Bare for ikke å virke truende?

 

Jeg synes SNO har håndtert denne saken på en feig måte. De ble vel snurt over å ha måtte stå skolerett( med rette) for en grunneier i dette tilfellet, og har diktet opp denne trusselhistorien i forbannelsen. Som du selv skriver Fulmen, har de klart å vri saken fra at de landet uten grunneiers tillatelse, til en trusselsak. At saken løste seg "i minnelighet" veldig raskt beviser vel at politiet gjennomskuet SNO. Håper dette blir fulgt opp. Falsk trusselanmeldelse bør ikke tas lett på!

Link to comment
Share on other sites

Ingen regler uten unntak,må vite. De saueflokkene som ble besøkt her omkring, var ihvertfall ikke i stand til å si bæ etterpå.

 

Jeg skjønner ikke denne argumentasjonen... Uansett hvor sau slippes er det tap til rovdyr. Er det ikke ulv, så er det bjørn, jerv, gaupe eller ørn... er det mere legitimt å akseptere tap til disse andre rovdyra, men ikke til ulv..?

 

Jeg aner egentlig en annen agenda her....

Link to comment
Share on other sites

De saueflokkene som ble besøkt her omkring, var ihvertfall ikke i stand til å si bæ etterpå.

Her sliter jeg mellom dette med nødvendighet for bonden og dette med å utsette dyr for unødvendig risiko. Dyr har det nok bedre i det fri enn i en liten bås, og foring koster penger. Men å sette ut dyr i områder hvor rovdyrangrep er vanlig er heller ikke bra (duh!). Litt av problematikken er at vi etter å ha utryddet ulven kunne begynne med slik næring i nye områder, og der opplever man nå problemer. Så lenge Staten velsignet utryddelsen burde de også ta regningen når de ombestemmer seg.

I 1999-2000 ble ca 20 sauer revet av ulv. Disse var satt på utmarksbeite. Dette beitet var omringet av byggefelt på to sider, Spydeberg sentrum i den ene enden og Spydeberg barneskole som avgrenset mot skog. Her gikk barneskoleelever langs dette beitet på morgenen og heldigvis hadde ulvene gjort seg ferdige med masakeren. De elevene som kom inn til første time var ikke akuratt motivert til matematikk. Rimlig fortvilet og lett rystet er en bedre beskrivelse av deres sinnstillstand.

Link to comment
Share on other sites

Denne forfatteren hevder at det ikke BARE er rovdyr som kan være problemer på bygdene! Er det noen som har sagt noe annet, kanskje? Men etter mange år med mye "distrikts-tiltak" var en kommet nesten i balanse - og så kommer rovdyrvern-politikken, og spenner beina under mange av de tiltakene. Dette bør forfatteren få med i sitt videre arbeid.

 

Rovdyra har en meget liten skyld for at bygdene avfolkes. Det er helt andre grunner for at dette skjer.. Men for rovdyrmotstandere er dette gjerne hovedargument nr. 1....

Link to comment
Share on other sites

Rovdyra har en meget liten skyld for at bygdene avfolkes. Det er helt andre grunner for at dette skjer.. Men for rovdyrmotstandere er dette gjerne hovedargument nr. 1....
Er vel ikke rart, når noe som er så unødvendig og galt kommer på toppen av alt det andre. Hadde vært gilt om forskere og andre spesielt interesserte fikk stipend og opphold i ulven kjerne område(er vel Sibir), så de kunne ha seg alt de orket. Hadde sikkert spart enormt med penger og lokal uhygge.
Link to comment
Share on other sites

Det eneste øksa gjorde der var at den ble bært,den ble ikke viftet med en gang.

Jeg tviler ikke på det, men en øks er like fullt et potensielt våpen og man burde nok legge slikt pent til side når man går inn i en konfliktsituasjon. Som vi ser her kan ting lett feiltolkes i slike situasjoner, og noen kan også finne på å feiltolke ting med vilje for å diskreditere motparten. Uansett motiver til partene her endte saken opp som en stygg historie om "trusler" mot SNO fremfor deres egen adferd.

 

 

Hva gjør du om en jaktmotstander kommer mot deg på jakt for å kjefte deg huden full? Gjemmer du børsa for å ikke virke truende?

Link to comment
Share on other sites

Det hjelper jo ikke så lenge børsa enda er med. Da kan motparten si hva dem vil. Akkurat som om du skulle hatt ei øks i handa.

 

Jeg tror ikke han har håndtert situasjonen noe dårlig. Om jeg jobber med øks, slegge, motorsag eller lignende hjemme på eiendommen og det kom noen kjørende over marka mi ville jeg ikke tenkt på at arbeidsredskapet kunne bli sett på som et livsfarlig våpen. Jeg hadde sagt fra hva jeg mente om saken der og da så får dem si hva dem vil. Fornuften vil jo forhåpentligvis seire.

Link to comment
Share on other sites

Sno bør ikke bare ta seg til rette, de bør følge lover og regler som alle andre.

 

Fulmen, Hvordan skal man håndtere ulovlig helikopterferdsel i utmark da?

 

Det har kommet meg for øre at SNO har hatt sitt på det tørre, og kan i praksis gjøre som de vil, hvor de vil, når de vil. Takket være Naturoppsynsloven og Naturmangfoldloven kan de bruke hvilket som helst transportmiddel de finner fornuftig, på både innmark og utmark. Uten å måtte ha noen tillatelse fra grunneier. :evil:

 

Dette har nok vært sneket inn i lovverket i veldig liten skrift slik at folk ikke skulle få det med seg og protestere før det var for sent. :evil:

 

Hei –

 

Det vises til kontakt og spørsmål om adgangen til å ferdes med motorisert kjøretøy på privat eiendom for Direktoratet for naturforvaltning (DN) – Statens naturoppsyn (SNO).

 

I naturoppsynsloven § 2 siste ledd heter det som følger:

 

”Oppsynet har rett til å ferdes med bruk av motorkjøretøy, båt eller luftfartøy når dette er nødvendig for utføring av oppsynets oppgaver. Motorferdsel skal skje så skånsomt og begrenset som forholdene tillater.”

Bestemmelsen må anses å gi det statlige naturoppsynet en klar hjemmel for nødvendig motorferdsel for utføring av oppsynsoppgavene, også i forhold til grunneiere som måtte motsette seg dette, jf. formuleringen ”rett til motorferdsel”. Adgangen til å ta seg frem med motorkjøretøy i forbindelse med oppsynstjeneste og uavhengig av grunneierforhold, følger også at den generelle hjemmelen i lov om motorferdsel § 4 første ledd bokstav a.

For så vidt gjelder oppgaver i tilknytning til rovviltarbeidet i DN/SNO, følger det blant annet av oppgaveporteføljen beskrevet i naturoppsynsloven § 2 tredje ledd (registrering og dokumentasjon), men inngår også i de andre oppgaver som er pålagt av departementet i medhold av naturoppsynsloven § 2 fjerde ledd.

Det er ellers knyttet et nødvendighetskriterium til bestemmelsen, og det sies samtidig at ferdselen skal skje skånsomt og begrenset. Dette må tolkes i lys av motorferdsellovens § 8 om at motorisert ferdsel i utmark og vassdrag skal foregå aktsomt og hensynsfullt for å unngå skade og ulempe for naturmiljø og mennesker.

Når det gjelder adgangen til å ferdes på private veier, legger SNO til grunn at også denne retten følger av ovennevnte hjemmel i naturoppsynsloven. Det ut fra en betraktning om at når man kan ferdes med motorkjøretøy ute i terrenget – må man også kunne gjøre det som medfører mindre terrengslitasje og inngrep, her ved å ta veien i bruk. Aktuelle kjøretøy kan for eksempel være snøskuter eller ATV.

 

Det følger i alle tilfelle av naturmangfoldloven § 64 en særskilt granskingsbestemmelse som i lovens forarbeider konkret omtaler forholdet til innmark og private veier. Når det er saklig grunn til det og vilkårene etter bestemmelsen er oppfylt, kan tilsynsmyndigheten (SNO etter delegert myndighet) etter eget skjønn nytte bestemmelsen for å sikre adgang til privat eiendom. Bestemmelsen kan benyttes i sammenheng med tilsyn i form av overvåkning og kontroll.

 

Med vennlig hilsen

 

John Ole Grøtte, seniorrådg.

Direktoratet for naturforvaltning – Statens naturoppsyn

Postboks 5672 Sluppen

7485 TRONDHEIM

 

Link to comment
Share on other sites

en utrolig bra fremstilling av problematikken vingemutter... +++++ i boka

Interesant tema denne Ulven, hvorfor er den verre enn annet rodyrpakk (og der avslørte jeg vel mitt grunnsyn :wink: ). Og hvorfor er det så vanskelig å diskutere dette pattedyret i oppegående vendinger?

 

* Klippet litt i siteringen din. Mvh Hansen deluxe

Link to comment
Share on other sites

Wow, det er en skikkelig rugg. Tydeligvis mye mat i sauen :moresarcasm:

 

48 kg. på en hannulv er ikke spesielt stort... Lite sau eter disse ulva også i dette området.... Faktisk i dette området det er minst problemer med ulv/sau... Så da er det jo logisk å skyte de ut...

 

 

Kan du "Østerdøl " i samme slengen fortelle leserne her inne hvorfor det er "minst" problemer med ulv her ?

Selvfølgelig pga det ikke er noen sau,men hvorfor er det ikke det ?

Link to comment
Share on other sites

 

Kan du "Østerdøl " i samme slengen fortelle leserne her inne hvorfor det er "minst" problemer med ulv her ?

Selvfølgelig pga det ikke er noen sau,men hvorfor er det ikke det ?

 

Har vært ulv i dette området i litt over 10 år nå.... Er ikke spesielt mindre med sauebruk nå enn for 10 år siden... Nå snakker jeg innenfor reviret. Har vist seg at disse ulvene er de mest problemfrie ulvene vi har hatt... De har meget god tilgang på elg, og det er vel det som er problemet ditt Videlgen..??

Link to comment
Share on other sites

Dæven, så lei jeg er av ulv og alt gnålet om den. Kan ikke en eller annen forklare en uopplyst stakkar hvorfor akkurat ulv er så innigamperumpa viktig for enkelte og så like langt inni den samme enden hatet av andre?

 

Kan vi ikke bare forvalte den som andre arter? Hvorfor er det så sabla viktig å verne den, men ikke en mårhund? Begge arter tilfører norsk fauna trøbbel, både av snylteorganismer og store endringer. Hvorfor er akkurat ulven så mye viktigere enn bjørn? Eller jerv?

 

Jeg tror at lufta hadde gått ut av rovdyrkonflikten som en fjert fra en bryggerigamp, hvis ulven ikke hadde hatt prinsessestatus.

Link to comment
Share on other sites

 

Kan du "Østerdøl " i samme slengen fortelle leserne her inne hvorfor det er "minst" problemer med ulv her ?

Selvfølgelig pga det ikke er noen sau,men hvorfor er det ikke det ?

 

Har vært ulv i dette området i litt over 10 år nå.... Er ikke spesielt mindre med sauebruk nå enn for 10 år siden... Nå snakker jeg innenfor reviret. Har vist seg at disse ulvene er de mest problemfrie ulvene vi har hatt... De har meget god tilgang på elg, og det er vel det som er problemet ditt Videlgen..??

 

 

 

"Østerdøl" kan du vennligst svare på mitt spørsmål ?

Link to comment
Share on other sites

Dæven, så lei jeg er av ulv og alt gnålet om den. Kan ikke en eller annen forklare en uopplyst stakkar hvorfor akkurat ulv er så innigamperumpa viktig for enkelte og så like langt inni den samme enden hatet av andre?

 

Kan vi ikke bare forvalte den som andre arter? Hvorfor er det så sabla viktig å verne den, men ikke en mårhund? Begge arter tilfører norsk fauna trøbbel, både av snylteorganismer og store endringer. Hvorfor er akkurat ulven så mye viktigere enn bjørn? Eller jerv?

 

Jeg tror at lufta hadde gått ut av rovdyrkonflikten som en fjert fra en bryggerigamp, hvis ulven ikke hadde hatt prinsessestatus.

 

Ulven er elsket eller hatet...., nettopp fordi den er ulv... Ulven har stått som et symbol på dyret som topper næringskjeden. Og ulven har, med et mindre unntak, alltid vært en del av vår fauna. For mennesker som lever, og levde, tett med naturen, så har alltid ulven stått som et symbol på et av de mest respekterte rovdyrene. Og merk: Det vil ikke si at de ikke jaktet på det. Ulven var og en ressurs.

 

Å bruke snylteorganismer og "store endringer" som argument er vås.. Det er sikkert flere rever som vandrer over grensene våre enn ulv.. Endringer blir det også, men er de til det verre?? Utenom for elgjegerene da...

 

Og hvorfor kan vi ikke forvalte den som andre arter..? Jo, selvfølgelig kunne vi det, og burde gjøre det.. Men hvilke andre arter i dette landet som teller 35 individer forvaltes..?

 

Hadde en artig passiar i går med en småviltjeger som jakter nettopp i disse områdene hvor jakten nå pågår. Han har aldri opplevd en tettere bestand av småvilt som det har vært de siste årene som det har vært ulv der. Det er forsåvidt de samme observasjoner jeg gjorde i reviret til Koppangflokken rundt årtusenskiftet...

 

Til Videlgen: Jeg har svart deg... Lite sau...

Link to comment
Share on other sites

Men hvilke andre arter i dette landet som teller 35 individer forvaltes..?

Det er det som er hele feilen. Den forvaltes med utgangspunkt i antallet på vår side av et strek som vi har satt på kartet. En juridisk linje. Et imaginært skille som ikke eksisterer i naturen.

Nå begynner du også å snakke om en bestand på 35 individer. I en skog som er 1000 mil lang. Verdens største sammenhengende skogområde. 11 tidssoner.

 

Så fort det kommer en russisk ulv til norge, så har vi fått et tilskudd til den "norske ulvestammen". Men når den tar sau, så er den plutselig svensk i følge Wabakken. Hærrejesus! :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hvordan kan det blir 66% skadeskyting,om en 1 av de 3 ulvene er skadeskutt :|

 

 

var vel 2 som ble skadeskutt?

 

En felt og en skadeskutt som nå er funnet og avlivet, så dette var årets Lisensjakt.

 

Jeg tar av meg hatten for meget dyktige jegere i Rendalen, effektiv jakt, uten ståk og støy, Kjempebra. Det er slik jakt skal utføres, må bare håpe at jegerne får være i fred for ektremistene der ute

Link to comment
Share on other sites

Hvordan kan det blir 66% skadeskyting,om en 1 av de 3 ulvene er skadeskutt :|

 

Hannen som ble skutt i går var først skadeskutt i ene forlabben. Så ble en til skadeskutt i dag.. Men, nå er det over. Mener alliklevel at det bør være et tankekors for jegerene med så høy skadeskyting, og det gjelder også de svenske.. Der var vel prosenten på 30.. En ser også mye av samme tendensen på gaupejakta.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan kan det blir 66% skadeskyting,om en 1 av de 3 ulvene er skadeskutt :|

 

Hannen som ble skutt i går var først skadeskutt i ene forlabben. Så ble en til skadeskutt i dag.. Men, nå er det over. Mener alliklevel at det bør være et tankekors for jegerene med så høy skadeskyting, og det gjelder også de svenske.. Der var vel prosenten på 30.. En ser også mye av samme tendensen på gaupejakta.

 

En skadeskyting er en for mye, det er det ingen tvil om, men skadeskyting skjer på all jakt, også på jakt etter rovvilt. Jegerne gjør alt som står i deres makt for å unngå skadeskyting, i det tilfellet her ble de raskt gjenfunnet og avlivet, det skal jegerne ha all honnør for.

Kanskje man da skulle drive litt trening iforhold til rovviltjakta, eller legge strengere krav, who knows.

Synes også at vi skal annerkjenne at det er åpnet for lisensjakt også på ulven, ikke for å utrydde den, det er det ingen som har tenkt å gjøre, men som med all annen jakt ta ut dyr av ett overskudd som denne arten produserer, dette gjelder all jakt i Norge, elgstammen forvaltes etter prinsippet å høste av det overskuddet stammen gir, og målsettingen til forvaltningen av de forskjellige artene. Målsettingen med ulven er 3 revir med ulv i norge, det har vi fått, da er det naturlig å ta ut dyr som ikke oppholder seg i reviret lenger, 1 for å begrense ett potensielt skadeomfang, 2 for å unngå spredning av en art til områder man ikke ønsker. Da er jakt ett riktig og nødvendig virkemiddel for å nå disse målene, Ser man F.eks på elgforvaltnngen i Løten, hvor man ikke ser en jævla elg i fra jaktstart til jakttidsslutt, men må utvide jakttiden for å ta elgen som kommer trekkende, er dette riktig? rart ingen protesterer på et man jakter på en stamme som egentlig skulle vært fredet, Hva om man ikke beskatter den viltstammen man har og lar den bare vokse uhemmet, både hjortevilt og rovvilt, hvilke samfunnsøkonomiske konsekvender vil ikke dette medføre.

Da må det være bedre med et uttak, av de dyrene man ser tåler ett uttak, enten det er ulv eller elg, eller rådyr, leste akkurat at ca 80% av hjortekalvene sulter ihjel på vestlandet i disse dager, er det allright, eller hadde det vært bedre å tatt ut flere av disse under jakta, som et eksempel, hvorfor hyler ingen da.

Vi skal annerkjenne og støtte opp under lovlig jakt enten det på ulv eller hjortevilt eller Gaupe for den delen. For til syvende og sist kommer dette samfunnet til gode.

Link to comment
Share on other sites

Hva i all verden mener du med dette?

 

Jeg vil anta at hjertet banker litt ekstra når det er en ulv i kikkertsiktet, kontra noe annet vilt i dette landet. Og ja - jakt er forbannet spennende uansett, men ikke kom å fortell meg at enkelte situasjoner ikke er vanskeligere enn andre, på grunn av størrelse/gevir osv.

 

Hva vet du forøvrig om gaupejakt Østerdøl? Har du skutt gaupe? Har du skutt ulv? Syns du kommer med uforskammet mye kvass kritikk og fordommer her. Jeg har ikke sett du har vrælet over alle gjessene som ble skadeskutt under årets jakt!? Hvor mange av dem ble gjenfunnet og avlivet kontra ulven?

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes ikke det er greit! Mest fordi det gir fana**kere som Østerdøl vann på mølla. De bruker slike uhell for alt det er verdt.

Ikke for å "ta" skytterene som har gjort dette, uhell kan skje alle. Jeg tror alle synes det er like ekkelt å skadeskyte en ulv som et rådyr, selv om ulven er "forhatt".

Kanskje det er på tide å vurdere straffetiltak feks utestengelse, for alle som er uheldige? Det kan vel se ut som at skadeskytingsfrekvensen er for høy, og til sist kan føret til at SNO overtar jakta? Om alle er enige på forhånd om at bom/ skadeskyting fra nå av fører til utestengelse vil kanskje folk ta litt mindre sjangser?

Link to comment
Share on other sites

Kan du påvise et eneste sted at jeg er fanatiker..?

 

Men, nettopp skadeskyting og dårlig moral/etikk blant mine jaktkamerater var årsaken til at jeg tidlig la børsa på hylla. Men er langt ifra noen motstander av jakt...

 

http://www.rovdyrdebatt.org/index.php?o ... &Itemid=49

 

Men jeg skjønner ikke at folk ikke er opptatt av å få inn rene skudd....

Link to comment
Share on other sites

Skadeskytinger skjer i all slags jakt, og en noe som skjer de fleste i løpet av et jegerliv, ikke særlig moro og behagelig for den det gjelder, det kan være uhell eller forskjellige faktorer som gjør dette.

Erfarenhet,tilstand på våpen og optikk,jegerenes tilstand og viltet er noen faktorer.

 

Jeg vil nesten tørr og påstå at det ikke er noen jegere som skadeskyter med vilje, uansett om det gjelder fugler eller store rovdyr.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke så enkelt carfun?

Vi har vel alle sett videoer fra villsvinjakter på kontinentet, der det skytes på måfå med halvautomater inn i forvirrede griseflokker? Det detter jo en gris i ny og ne, men treffprosenten synes være like høy som skadeskytingsfrekvensen på Norsk storviltjakt ( under 5 % eller noe sånt?) Paradokset er at det ser ut til å være norske storviltjegere som aldri har bommet/ skadeskutt en elg i sitt liv som skyter villmann på betalte jaktturer.

 

Det kan vel se ut som holdningene til å skyte på ulv er noe midt i mellom polsk villsvinjakt og Norsk elgjakt? Om dette er tilfellet, synes jeg ikke det er greit, selv om jeg er en stor tilhenger av å redusere antall ulv i Norge til ett minimum!

Jeg vil poengtere at man ikke kan dra en bastant konklusjon av tre ulvefellinger, men man bør tenke tanken.

 

Selv om russisk ulv ikke hører hjemme i norge, har de krav på å bli jaktet etter på en human måte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil poengtere at man ikke kan dra en bastant konklusjon av tre ulvefellinger, men man bør tenke tanken.

 

Selv om russisk ulv ikke hører hjemme i norge, har de krav på å bli jaktet etter på en human måte.

 

Historien viser at det er litt mer enn 3 ulvefellinger bak materialet. Gaupejakta har i mange år vært gjenstand for meget stor prosentandel på skadeskyting. Og det har vært felt litt mer enn 3 ulver her de siste 12-13 årene. Uttaket av Atnadalsflokken og Koppangflokken hadde også en meget høy skadeskytingsprosent. Den ene av to som ble felt i Tresdalen i fjor, ble vel også skadeskutt først...

 

Så det er ingen tvil om at når det gjelder jakt på rovdyr så er prosenten skyhøyt over ordinær jakt på hjortevilt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...