Jump to content

Langholds kaliber???


janek kv59

Recommended Posts

Fredrik, dette er diskutert ad nauseam i mange tråder

 

Men siden jeg er blitt hetset for å ikke å bidra positivt, og for å generelt å være en kuk :oops: , så her goes:

I valget mellom 6.5x55 må du spørre noen få spørsmål, for meg handler dette om å skyte, ikke om ha "heftigst" kaliber. Jeg er og rimelig overbevist om at det er masse skyting og ei presis rifle som gir gode resultater, ikke de siste % av BC og utgangsfart.

 

- skal jeg drepe storvilt bortenfor jegerprøvebok-hold, ja = 300WM - denne er glassklar IMO,

- på alt annet enn storviltjakt, hva forventer jeg at 300WM skal gjøre som ikke 6.5x55 gjør?

- hva tror jeg at JEG (du) kan skyte best med? (rimelig retorisk spørsmål...)

- vil evt. bedre ballistikk for 300WM veie opp for eventuelt dårligere skyting

- hvor langt skal jeg skyte? er dette under 900m kan du starte med å se hvilke kalibere de bruker der det konkurreres

- Det ER en prisforskjell, regn den ut og se om den betyr noe for deg

- ønsker du muligheten til å kjøpe 1000 skudd matchammo uten å ruinere deg fordi du ikke gidder å lade på en stund?

 

Om 416 Barrett

det kaller jeg langholds kaliber ja

bare å bekrefte det, men skal du bære rifla, hvor får du tennhetter?, får du tak i krutt som passer - gidder du 20kr per kule - OM de kan skaffes? Men om det ikke var så mye pes, oh yeah!

 

Og, Torf

Slik jeg har forstått det klarer en ikke å lage små sabots med de toleranser som kreves for god eller iallefall ekstrem, presisjon - det er enklere i 120mm? har jeg lest? Finner er også litt trøblete i den skalaen? Muligens er det greit i haglekaliber? Men ikke i .224 og slikt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Personlig har jeg den meningen om at 6.5x55 er et yppeligt kaliber opp til 1000 meters hold selv om jeg ikke har ei rifle i dette kalibret. (har .308 som også er godt til dette formålet) etter det jeg har lest så har 6.5en overlegen ballistiske egenskaper utover det meste annet. men som du sa ei rifle i .416/.408 med god tilgang på ammo uten å ruinere banken og ei rifle som er mulig å flytte på hadde jeg lett tatt fremfor ei 6.5 rifle da det er litt mere stas med de store greiene ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har valgt Ole Brum løsningen:

 

To rifler til langhold; ei 6,5x55 og ei .338 Edge.

Her får jeg ei billig ei å trene med, og ei som er noe dyrere i drift men fortsatt helt levelig!) som e tiltenkt jakt på litt lenger hold.

 

Støtter de som sier at 300winmag er minimum om du tenker å jakte på lange hold. Man MÅ ha effekt på det holdet dyret skytes på.

 

Dersom du ikke har råd til to rifler, gjør som M67 sier, regn på forskjellen i kostnad og avgjør om du kan leve med den.

Link to comment
Share on other sites

Og, Torf

Slik jeg har forstått det klarer en ikke å lage små sabots med de toleranser som kreves for god eller iallefall ekstrem, presisjon - det er enklere i 120mm? har jeg lest? Finner er også litt trøblete i den skalaen? Muligens er det greit i haglekaliber? Men ikke i .224 og slikt.

 

K

 

Svenskene bruker 7,62NATO APDS i AI AW-riflene sine idag. Selv om presisjonen i disse patronene ikke holder følge med vanlige 7,62 NATO eller 300winmag(som var den direkte konkurrenten i beslutningen) har de alikevel større streffprosent på lange hold med APDS. Årsaken er kortere flygetid, mindre vindavdrift og flatere kulebaner.

 

s_psg90_underk.jpg

 

Hadde "taktiske" langholdskonkurranser blitt skutt på oppdukkende mål hadde utstyrsparken sett helt annerledes ut. Hvem rekker å skru på en kikkert når det dukker opp ei skive på 800m som kun vises i 5sek?

 

Jeg lurer virkelig på hvor mange mål det ikke blir skutt på på langhold i konfliktområder pga tregheten i langholdsbørsene. Hadde man brukt sikter ala Burris Eliminator med scan-funksjon og for enkelthets skyld en 300mag med 155gr scenar@3600fps ville nok "tidsluka" blitt mindre.

Link to comment
Share on other sites

:? Sitter med en følelse av at vi har diskutert dette før..

Selv om presisjonen i disse patronene ikke holder følge med vanlige 7,62 NATO eller 300winmag(som var den direkte konkurrenten i beslutningen) har de alikevel større streffprosent på lange hold med APDS. Årsaken er kortere flygetid, mindre vindavdrift og flatere kulebaner.

For taktiske "førsteskudd" tviler jeg ikke på dette. Sivil skyting handler imidlertid som regel om å lande mange skudd nær hverandre eller i en sirkel av noe slag - og det etter rapport fra forrige skudd, ogmed tid til å vente av vindbyger og slikt.

Kunnskapssettet til sivilisten er også MYE enklere en til den taktiske skarpskytteren, og han kan klø seg i hue og ræva over vind og avstand i en evighet. Sivilisten (jeg) trenger å kunne skyte, og å vurdere når han skal og ikke skal skyte. Skarpskytteren mp kunne sloss, holde seg i live, bære tungt, unngå å bli skutt osv. og han må skyte når målet skal eller KAN skytes, så her er det fordel til det som forenkler vurderinger og justeringer.

 

Derfor tror jeg at ren presisjon betyr mye mer for sivil langholdskyting slik vi ser det idag, enn for taktiske oppdrag der en har ett skudd, og ikke kan vente til vinden er akkurat slik som på forrige skudd. Sivilt er det ren presisjon som teller, dette ser en jo avspeilt i de våpen det konkurreres med, og de kalibere og kuler som brukes.

Min erfaring tilsier iallefall at selve presisjonen er viktigere enn ballistikken i form av liten vindavdrift og flat kulebane.

 

En annen ting er jo at mulige forbedringer i produksjonsmetoder kan få treskoen opp på samme nivå som vanlig kuler. Hvordan er slikt noe på jakt?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Fredrik, dette er diskutert ad nauseam i mange tråder

 

Men siden jeg er blitt hetset for å ikke å bidra positivt, og for å generelt å være en kuk :oops: , så her goes:

I valget mellom 6.5x55 må du spørre noen få spørsmål, for meg handler dette om å skyte, ikke om ha "heftigst" kaliber. Jeg er og rimelig overbevist om at det er masse skyting og ei presis rifle som gir gode resultater, ikke de siste % av BC og utgangsfart.

 

- skal jeg drepe storvilt bortenfor jegerprøvebok-hold, ja = 300WM - denne er glassklar IMO,

- på alt annet enn storviltjakt, hva forventer jeg at 300WM skal gjøre som ikke 6.5x55 gjør?

- hva tror jeg at JEG (du) kan skyte best med? (rimelig retorisk spørsmål...)

- vil evt. bedre ballistikk for 300WM veie opp for eventuelt dårligere skyting

- hvor langt skal jeg skyte? er dette under 900m kan du starte med å se hvilke kalibere de bruker der det konkurreres

- Det ER en prisforskjell, regn den ut og se om den betyr noe for deg

- ønsker du muligheten til å kjøpe 1000 skudd matchammo uten å ruinere deg fordi du ikke gidder å lade på en stund?

 

Takk for at du tok deg bryet alikavel da :) Er klar over at kaliber - langholdsskyting/jakt har mildt sagt blitt diskutert et par ganger før her inne.

 

Hadde jeg vært utelukkende ute etter det heftigste av det heftigste, så hadde jeg selvfølgelig ikke kjøpt 300WM. Jeg bare føler at dette kaliberet gir meg litt fra alle sider. Ikke for dyrt, ikke for kraftig, ikke for svakt osv. :)

 

Punkt 1 som du nevner her, er godt mulig at det blir aktuelt for meg en gang. Og da er det kjedelig å bli begrenset av kaliberet.

 

Pkt. 2: ut ifra det jeg har lest, så skal 300WM klare å strekke seg enda litt lengre. Og ikke minst, klare å dytte et hull i noe annet enn bare pappen. Litt vanskelig å forklare helt eksakt hva jeg mener/tenker, men det er noe med det, å vite at kula som traff gongen på 600 meter og er "dødelig". Og at det treffet, med denne rifla, ville f.eks felt drømmebukken.

 

Pkt. 3: Jeg forstår at det er mindre rekyl i 6,5'n og dermed enklere å skyte mer presist. Dette er noe som for min del trekker 6,5 fram. Uansett hva jeg kjøper, så vil det bli kjøpt rekyldemper. Har aldri skutt med en 6,5 med rekyl-demper, men kan tenke meg at det er ikke kjempesmellen akkurat?

 

Prisforskjellen har jeg sett litt på, og her er det enda en gang noe som taler for 6,5. Kulene er såklart dyrere til 300WM, og børsa i seg selv er og dyrere.

 

Tror du jeg blir lei av å lade? :sarcasm:

 

Kan jo og nevne at for ren trening, så har jeg 223'n og QRW-ringer på begge kikkertsiktene mine. Så kan enkelt bytte over kikkertsiktet til 223'n om jeg skal smelle avgårde noen hundre skudd i treningsøyenmed.

Link to comment
Share on other sites

Uansett hva jeg kjøper, så vil det bli kjøpt rekyldemper. Har aldri skutt med en 6,5 med rekyl-demper, men kan tenke meg at det er ikke kjempesmellen akkurat?

Det er jo mange grunner til at presisjonen ofte forverres når en øker kaliberet. En nokså stor andel er riflas bevegelse før kula forlater løpet - denne har ingen ting med rekylskrekk, pysethet, eller noe annet enn ren fysikk og at du ikke klarer ligge 100% likt bak rifla hver gang.

Rekylbrems/ demper gjør ikke annet enn å maskere denne effekten, du ser ikke dine egne feil like godt i siktet (til å begynne med iallefall), den er der like fullt, for bremsen rører ikke rekylen i det drøye millisekundet kula og rifla akselererer hver sin vei. Kun etter at en kun kan vente på at kula treffer eller bommer. Men selvsagt hjelper bremsen noe, for stillinga di endrer seg mindre foran neste skudd.

 

Jeg bruker av og til en Vektorbrems på 6.5x55en min, og følt/sett riflebevegelse i skuddavgangen er så liten at jeg må le det første skuddene hver gang - det er nesten så en lurer på hva som smalt så jævlig der framme... Og smellet, det er imponerende at en kan få en 6.5x55 til å smelle så innihelvete høyt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Dersom du er hjemmeLADER og har noe rimelig å trene med til vanlig, hvorfor slå deg til ro med det kompromisset en 300mag er? Kompromisser er jo som kjent så bra, not..

 

Om du sjekker forskjellen opp til en .338 ladd med scenar kule og skytterlagskrutt så er det en ganske rimelig løsning til 338 å være. 223 bruker du opp til500-600m eller deromkring, utover det .338en. Det er sjelden du kommer deg på hold over 600m uansett, så du blir ikke ruinert!

Når det gjelder jakt utenfor jegerprøvens standard så er .338 en Nr 1!

 

Dersom det er tvilsomt om du kommer til å skyte dyrpå lange hold, og må snu på krona, skaff deg en 6,5x55. Du vil egentlig aldri ønske deg noe mer enn den kan tilby.

Enkelt og greit!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Prisforskjellen mellom 6,5 og .300 er ikke veldig stor i forhold til driftsutgifter. Scenar-kuler får du fra 1,91 til 6,5, og 2,47 til .300. Så koster det med litt mer krutt, samt dyrere hylser, men pr skudd blir ikke det stort. Til 338 så er hoppet stort, billigste Scenar ligger på ca 7 kr, så er det bare blinkskyting så er valget mellom 6,5 og 300 ett fett. Men som det nevnes, lettere å skyte med 6,5-en.

 

Men 338 er jo mye kulere, da. 8) 95 grain med krutt gjennom vektor-bremsen som blåser rein standplass 8)

Link to comment
Share on other sites

:? Sitter med en følelse av at vi har diskutert dette før..
Selv om presisjonen i disse patronene ikke holder følge med vanlige 7,62 NATO eller 300winmag(som var den direkte konkurrenten i beslutningen) har de alikevel større streffprosent på lange hold med APDS. Årsaken er kortere flygetid, mindre vindavdrift og flatere kulebaner.

For taktiske "førsteskudd" tviler jeg ikke på dette. Sivil skyting handler imidlertid som regel om å lande mange skudd nær hverandre eller i en sirkel av noe slag - og det etter rapport fra forrige skudd, ogmed tid til å vente av vindbyger og slikt.

Kunnskapssettet til sivilisten er også MYE enklere en til den taktiske skarpskytteren, og han kan klø seg i hue og ræva over vind og avstand i en evighet. Sivilisten (jeg) trenger å kunne skyte, og å vurdere når han skal og ikke skal skyte. Skarpskytteren mp kunne sloss, holde seg i live, bære tungt, unngå å bli skutt osv. og han må skyte når målet skal eller KAN skytes, så her er det fordel til det som forenkler vurderinger og justeringer.

 

Derfor tror jeg at ren presisjon betyr mye mer for sivil langholdskyting slik vi ser det idag, enn for taktiske oppdrag der en har ett skudd, og ikke kan vente til vinden er akkurat slik som på forrige skudd. Sivilt er det ren presisjon som teller, dette ser en jo avspeilt i de våpen det konkurreres med, og de kalibere og kuler som brukes.

Min erfaring tilsier iallefall at selve presisjonen er viktigere enn ballistikken i form av liten vindavdrift og flat kulebane.

 

En annen ting er jo at mulige forbedringer i produksjonsmetoder kan få treskoen opp på samme nivå som vanlig kuler. Hvordan er slikt noe på jakt?

 

K

 

Den beskrivelsen du har av sivil langholdsskyting hører vel hjemme i benkeskytertråden. Trådstarter refererer faktisk til militær skyting. Selv om jeg er motstander av "langholdsjakt" mener jeg at det i langholdsforumet kan diskuteres andre prinsipper enn gruppeskyting på papp. 250m er ekstremt langhold når vi snakker seljakt og de feilmarginene som gjelder der. Der er det ingen tvil om at flyvetid, kulebaner, etc er viktigere enn god nok presisjon kontra ekstem presisjon.

 

Når det gjelder Norsk langhold på blink har jeg mer sans for 500m metallsituett enn 500m BR. PÅ siluetten strekker men ferdigheten til skytteren mye lenger og riflene er til forveksling like vanlige praktiske langholds OG jaktrifler. Det er gøy å klinke til en gong på 600m med tofot men det er mye mer gøy å treffe den stående med lang arm.

 

Hvis man skal bli god til å skyte langhold med et budsjett på 50000.- er det best å kjøpe en rigg til under 10000.- i 6,5x55 og bruke resten av budsjettet på ammo. Ingen nybegynner greier å skyte bedre enn en optimal 10000.- rigg selv med et ammobudsjett på 40000.-.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg for min del kommer ikke til å kjøpe inn noe grovere før om enda en stund. Har som nevnt 223'n som funker fint til trening. Men føler jeg får masse bra innspill her :)

 

Står jo mellom 6,5x55, 300WM og 338. Sistnevnte tror jeg bare rett og slett blir for dyr i bruk. Er så kjedelig å ha en slik sur bi-smak når man skyter...

 

Etter jeg har lest hva folk her sier, så heller jeg igjen mer mot 6,5x55. Det som gjenstår nå er å få prøvd litt.. Skal en del på skytebanen framover, så da får jeg nok sett litt mer :)

Link to comment
Share on other sites

Om du skal skyte mye hadde jeg ikke tenkt meg om 2 ganger -6.5x55 er billig å skyte med både hjemeladet og fabrikk og holder følge med de fleste andre patroner på laaaaang avstand, lengre enn de fleste av oss får skutt på.

 

Vil du ha noe med høy morrofaktor, og noe spesielt uten å skyte så mye, velg noe annet!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hadde "taktiske" langholdskonkurranser blitt skutt på oppdukkende mål hadde utstyrsparken sett helt annerledes ut. Hvem rekker å skru på en kikkert når det dukker opp ei skive på 800m som kun vises i 5sek?

 

Jeg lurer virkelig på hvor mange mål det ikke blir skutt på på langhold i konfliktområder pga tregheten i langholdsbørsene. Hadde man brukt sikter ala Burris Eliminator med scan-funksjon og for enkelthets skyld en 300mag med 155gr scenar@3600fps ville nok "tidsluka" blitt mindre.

 

Har du en S&B PMII med P4F retikkel klikker du den opp til 500m. Da kan forlegge på streker i alt fra 100m til 1000 meter.

Det fungerer utmerket.

 

932073.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Her er ett kaliber som muligens ville fungere som "åte" på Storberget og andre..

Data følger:

Data for 20x138mmB Solothurn Long:

37327 Joule munningsenergi ,

30752.9 joule E100

13022.8 Joule E500

5380 Joule E1000

kulevekt: 1836 grains. Ballistic Coefficient: 0.389 G1

munninghastighet 792m/sek.

 

og rifla som tar den:

http://no.wikipedia.org/wiki/Lahti_L-39

 

 

7mm-08 har iallefall ett potensiale ut til 1000 meter.

Link to comment
Share on other sites

Og, Torf

Slik jeg har forstått det klarer en ikke å lage små sabots med de toleranser som kreves for god eller iallefall ekstrem, presisjon - det er enklere i 120mm? har jeg lest? Finner er også litt trøblete i den skalaen? Muligens er det greit i haglekaliber? Men ikke i .224 og slikt.

 

K

 

Svenskene bruker 7,62NATO APDS i AI AW-riflene sine idag. Selv om presisjonen i disse patronene ikke holder følge med vanlige 7,62 NATO eller 300winmag(som var den direkte konkurrenten i beslutningen) har de alikevel større streffprosent på lange hold med APDS. Årsaken er kortere flygetid, mindre vindavdrift og flatere kulebaner.

 

s_psg90_underk.jpg

 

oti1y9.jpg

 

her har du tilsvarende ladet med v-maks til hastigheter bare en 223 kan drømme om :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Fikk se bilde av en skikkelig heit patron her om dagen.. Skulle hatt denne her og ropt "fyr her"...

 

DSCF0657.JPG

 

virkelig en Übertacticool patron.. vettafaen hva den kamres i, men det er vel ikke så viktig, bare man får får ståpeis av å fabulere om den.. :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...