Jump to content

Hvilken demper burde jeg velge til en sako Finnlight 6,5x55?


Hawkhill

Recommended Posts

Jeg skal kjøpe meg en sako Finnlight 6,5x55 rigg til reinsjakt. (hovedsakelig) og lurer på hvilken demper jeg burde velge.

Jeg tenker selvsagt en del på vekt, men det er ikke det eneste som betyr noe. Jeg vil heller ikke at den skal bygge for mye lengde og den bør være solid, da hele riggen blir et bruksverktøy. Jeg har ingen dempere enda, men har hørt mye bra (og mindre bra) om både ulike Hausken og A-Tech.

 

Har noen noe generelle tips om kjøp an demper ift vekt, soliditet til mitt bruk så er det flott! :)

Link to comment
Share on other sites

Schultz & Larsen Hardcore er en ok demper (synes jeg). Den er lett, koster halve prisen av de norske demperne og består av 10 moduler slik at du kan plukke av noen om du ønsker å redusere lengden litt, og den demper bra. Funker for meg men det er like mange meninger som det finnes dempere. Hvis pris ikke hadde vært tema ville jeg kanskje flesket til med en Hausken titandemper, men da ryker skjorta..

Link to comment
Share on other sites

viewtopic.php?f=35&t=15038

 

 

 

http://www.abcfritid.no/upload/2010/08/ ... persak.pdf" target="_blank

 

 

Har Hausken på .223/.308/6,5-06 og 30-06. Har en Brreflex12 på 338RUM.

 

Har testet S&L demperen på 30-06 og .308. Mulig det er en målbar forskjell i db. men ørene mine merker ingenting.

 

Neste demper blir en S&L garanter...nei, tar TO stk til under prisen av en av konkurentene :lol:

Link to comment
Share on other sites

S&L Hardcore demperne har gått opp en hel del i pris siden forandringer i ledelsen i Schultz & Larsen har medført at hun som jobbet med papirer ikke lenger er ansatt og for å rekke alt har daglig leder bestemt at det kommer inn ett grossistledd for hvert land. Ingen jobber gratis så prisene gikk opp 30-35% fra nyttår.

 

Konstruktøren bak Hardcore har laget en ny demper som holder samme/litt lavere prispunkt som er tilgjengelig i disse dager.

 

Forandringene består av lengre teleskopstykke med større volum. Ny type flammedemper, som blåser direkte inn i teleskopstykket. Kortere frontstykke med 6 moduler som kun bygger snaut 11 cm på totallengden av våpenet. Alle modullene er stålforsterket for maksimal levetid. Totallengde er 26cm. Vekt snaut 450g - selvfølgelig litt avhengig av kaliber

 

Dempereffekten i initielle tester er på samme nivå som TMD 45 Twister & A-tec Maxim - 27-28db.

Link to comment
Share on other sites

Siden du ikke besvarer PM,så tar jeg det her.

Nårtid kommer den nye demperen på markede fra S&L? Er dette en arvtager for Hardcore 45 Twister?

 

Ang trådtarters s.mål.så ville jeg valgt en demper utifra hva han synest er best på sitt våpen både med tanke på vekt og str.

Enda ser jeg Hardcore Twister 45 annonsert til ca 1500.-. Så er pris et av kriterene,så hadde jeg gådd for en Hardcore 45. Har selv en slik,å er meget godt fornøyd. Men så har jeg heller aldri prøvd noen av dem andre dempere på markede.

Jeg har en A-tec i bestilling,å håper på at jeg kan få tadd en sammenligning av disse to på mitt våpen når den er motatt.

En annen demper som jeg liker..å som jeg gjærne kunne tengt meg er en Br-Refleks..dette er en teleskopdemper såm bygger 16 cm bak på løpet å 11 cm forran løpet(di fleste andre på markede bygger bare 6-7 cm bak). Dette burde apsolutt tale til fordel på at våpenet blir lite og nett..men så koster den like åver 3K..å demper sikkert like bra som en Hardcore til halve prisen.

Nei det skal ikke være lett :roll:

Link to comment
Share on other sites

En annen demper som jeg liker..å som jeg gjærne kunne tengt meg er en Br-Refleks..dette er en teleskopdemper såm bygger 16 cm bak på løpet å 11 cm forran løpet(di fleste andre på markede bygger bare 6-7 cm bak). Dette burde apsolutt tale til fordel på at våpenet blir lite og nett..men så koster den like åver 3K..å demper sikkert like bra som en Hardcore til halve prisen.

Nei det skal ikke være lett :roll:

 

Jeg har en sånn en og at den gjør våpenet lite og nett vil jeg kalle fantasifullt :mrgreen: Men det er en bra demper til sitt bruk: Grove, raske kalibre.

 

Titan til 6,5x55? Neida, trenger ikke, men er lett og iallefall sterk. Denne "vektkrigen" nærmer seg vel smertegrensen for hva materialene tåler mener jeg å huske det ble konkludert med i flere andre demper-tråder.

Link to comment
Share on other sites

Dette svaret vil du ikke ha, men likevel sier jeg det:

Dropp demper på ei reinsdyrrifle. Du skyter begrenset antall skudd på jakt. Ofte oversiktlig og du kan forberede deg med å ta på event. øreplugger event. hørselvern. Denne rifla fortjener løpslengden og vekta slik den er. Mener jeg.

 

På bane bruker hørselvern.

Link to comment
Share on other sites

Lidt tal på hvor meget du beskytter hørelsen ved forskellige løsninger.

 

Et riffelskud har sit højeste energiniveau i frekvensområdet mellem 10 og 1000Hz

Ved frekvenser over ca 2000Hz er der ingen målbar forskel med og uden demper.

En god demper kan reducere lyden med mellem 25 - 35dB peak i området mellem 10 og 1000Hz

Et sæt almindelige høreværn dæmper mellem 14 0g 18dB i området mellem 10 og 1000Hz

Høreværn dæmper primært og bedst ved frekvenser over 2000Hz

Måling af udempet skud fra STR kal 6,5x55 ved venstre øre 152dB Peak . Ved Højre øre 148dB Peak (forskel 4dB) Statistisk er der en meget klar tendens til at skytter har markant større høreskader på det øre som vender frem mod mundingen under skuddet. (4 dB forskel kan åbenbart have tydelig effekt på omfanget af høreskader)

 

Umiddelbart vurderet er man bedre beskyttet ved skydning med demper uden høreværn, end med høreværn og uden demper.

Indiskutabelt er den bedste løsning en kombination, hvor demperen primært håndtere den lavfrekvendte krudtsmell, og hørselsværnet håndtere den højfrekvente kuglestøj.

 

Ved ophold på banen er det vel ikke en helt ukendt situation, at man som tilskuerer løfter på høreværnet for at komunikere med andre. Hvorefter det smeller, og man erkender tåbeligheden :oops: .

 

Forøvrigt kræver EU's arbejdsmiliødirektiv at al støj over 140dB, så vidt muligt skal dæmpes ved kilden, og at sekundære værnemidler ikke er tilstrækkelige.

 

Egentligt burde dempere sælges dritbilligt, og have statsstøtte på linje med andre helsefremmende tiltag. men nu må man leve med at det kun er enkelte fabrikater der sælges til en fornuftig pris.

Link to comment
Share on other sites

Dette svaret vil du ikke ha, men likevel sier jeg det:

Dropp demper på ei reinsdyrrifle. Du skyter begrenset antall skudd på jakt. Ofte oversiktlig og du kan forberede deg med å ta på event. øreplugger event. hørselvern. Denne rifla fortjener løpslengden og vekta slik den er. Mener jeg.

 

På bane bruker hørselvern.

+1

 

Jeg ser rett og slett ikke behovet på ei reinsrifle?

 

Eneste forklaring som jeg ser må være sterk bekymring for egen hørsel, selv om bruk av hørselvern er fullt mulig på reinsjakt hvor man har oversikt og tid, så da er min anbefaling til trådstarter Hausken Whisper!

Link to comment
Share on other sites

Nå skal ikke jeg undervurdere viktigheten av å ta vare på hørselen, men jeg synes kanskje problemet hørselskader og skyting av og til blir vel mye fokusert på.

Det er for meg overraskende mange her inne som lider av tinnitus på grunn av etter sigende skyting, og siden jeg ikke er lege og har undersøkt disse kan jeg selvfølgelig ikke si noe fra eller til om det.

Men det kan være mange kilder til hørselsskader, bl annet konserter og høy musikk rett i øret, walk man eller hva det nå heter.

 

Jeg reagerer litt når jeg ser produsenter av lyddempere presenterer risikoen ved skyting uten lyddemper. Nå er plutselig ikke hørselvern bra nok, men både lyddemper og hørselvern blir anbefalt.

Det minner meg om en viss produsent av homogene kulers plutselige bekymring for miljøet og der dette blir fokusert på i reklame for produktet.

 

Det er mangt og mye vi blir eksponert for som kan redusere hørselen. Selv har jeg en historie med en kraftig mellomøresqueeze, bruk av pressluftbor og høytrykks vannjet under vann for å nevne noe pluss over tredve år med skyting uten å ha pådratt meg mer enn et moderat hørselstap som ikke plager meg nevneverdig i hverdagen.

 

Som sagt, jeg skal ikke undervurdere viktigheten av å ta vare på hørsel eller helsa som sådan, men jeg blir av og til litt mistenksom når forretningsdrivende blir alt for omsorgsfulle for min helse enten det gjelder overvekt, rynker eller hørsel.

Link to comment
Share on other sites

Nå skal ikke jeg undervurdere viktigheten av å ta vare på hørselen, men jeg synes kanskje problemet hørselskader og skyting av og til blir vel mye fokusert på.

Det er for meg overraskende mange her inne som lider av tinnitus på grunn av etter sigende skyting, og siden jeg ikke er lege og har undersøkt disse kan jeg selvfølgelig ikke si noe fra eller til om det.

Men det kan være mange kilder til hørselsskader, bl annet konserter og høy musikk rett i øret, walk man eller hva det nå heter.

Det er statistisk dokumenterbart at jegere og skytter får behov for høreaparater mellem 10 og 20 år tidligere, end en referencegruppe af ikke jegere og skytter

Jeg reagerer litt når jeg ser produsenter av lyddempere presenterer risikoen ved skyting uten lyddemper. Nå er plutselig ikke hørselvern bra nok, men både lyddemper og hørselvern blir anbefalt.

Der fremlægges lidt fakta om sammensætningen af skudstøj, samt forskellige værnemidlers evne til at håndtere denne specifikke støjprofil. At en kombination indiskutabelt er en bedre løsning, er vel ikke et påfund fra demperproducenter, men blot en konklution baseret på tilgængelige fakta.

Det minner meg om en viss produsent av homogene kulers plutselige bekymring for miljøet og der dette blir fokusert på i reklame for produktet.

 

Det er mangt og mye vi blir eksponert for som kan redusere hørselen. Selv har jeg en historie med en kraftig mellomøresqueeze, bruk av pressluftbor og høytrykks vannjet under vann for å nevne noe pluss over tredve år med skyting uten å ha pådratt meg mer enn et moderat hørselstap som ikke plager meg nevneverdig i hverdagen.

 

Som sagt, jeg skal ikke undervurdere viktigheten av å ta vare på hørsel eller helsa som sådan, men jeg blir av og til litt mistenksom når forretningsdrivende blir alt for omsorgsfulle for min helse enten det gjelder overvekt, rynker eller hørsel.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt, jeg skal ikke undervurdere viktigheten av å ta vare på hørsel eller helsa som sådan, men jeg blir av og til litt mistenksom når forretningsdrivende blir alt for omsorgsfulle for min helse enten det gjelder overvekt, rynker eller hørsel.

 

Puhh..og jeg som troddejeg var aleine om å synes det og redd for at jeg var i ferd med å bli en smule småparanoid.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har dokumentert at min hørsel ble ødelagt på mindre enn 6 måneders aktiv bruk av hagle (hovedsaklig uten hørselsværn), fra 18år til 18 1/2år. :(

 

Dokumentert med hørsels test da jeg var 17 1/2 (særdeles god hørsel), og ny test på sesjon da jeg var 18 1/2 (2 i hørsel, med senere tester som har bekreftet dette resultatet).

 

Så prisen for ca 150-200 skutte måser og kråker, er piiiiip i ørene mine resten av livet, hæ i all konversasjon med bakgrunnsstøy etc.

 

Så jeg er helt på linje med ignorant, selv om det er klart at han har dobbel motivasjon som produsent av lyddempere. Men han spiller jo med åpne kort, så jeg kan ikke se at der skulle være noen grunn til å henge seg opp i at han som har forettnings interesser i fagområdet. Har skaffet seg dokumentasjon på dette.

 

Jeg skyter alle treningsskudd i grov kaliber med demper og hørselsværn, kun rene jaktskudd blir skutt kun med demper.

Dette fordi jeg reagerer med smerte og tinnitus ved skyting av grovkaliber på skytebane med demper men uten hørselsværn. Jeg blir ofte plaget av at naboskyttere skyter uten demper, og får da øresus tiltross for gode hørselsværn.

Så jeg burde egentlig bruke både ørepropper og hørselværn på skytebana, når der skytes uten demper.

 

 

Til trådstarters spørsmål, er nok svaret at han bør gå for en lett demper. Som ikke bygger så mye på lengden.

T.d En S&L Hardcore TMD45 twister (grunnet pris og moduloppbygging), der en tar bort så mange moduler en føler en kan leve med ved jakt skudd. Eventuelt en Hardcore TMD35 (om denne tåler 6.5x55 da). Alternativt en av de letteste fra Hausken.

 

Sky ståldempere som Br-Refleks som pesten til ditt bruk, da disse er tunge som ett vondt år.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Takk for mye gode råd - Når det gjelder demper eller ikke demper er jeg ikke enig at det ikke er et poeng på reinsjakt. det er ikke først og fremst lyddempingen jeg er ute etter, men like mye rekyldempingenn. Å kunne se innslaget i et dyr før det blander seg med flokken i flukt kan være meget betryggende ift å vite at skuddet satt godt. Trod det blir en AtecCTM4 eller en Hausken Standard.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...