Jump to content

Ski til vinterjakt


Tomas

Recommended Posts

I 1978 jobbet jeg i Sport Guide i Oslo, der solgte vi noe vi kalte skogsski, disse var betydelig kortere enn ordinære ski, og breie som hoppski. Var innom en sportsforretning og spurte i dag, dette kjente de ikke til. Nærmeste jeg kom ved å se i hyllene var Carvingski, disse har imidlertid en innsving på midten, d.v.s. eldre carvingski var visstnok like brede hele veien. At moderne carvingski har stålkant er vel ikke noe aber, men hva med at sålen ikke har noen " fure " under sålen. Dessuten har disse skiene en oppsving i bakenden, og de er godt avrundet i begge ender. Dette siste bør vel være en fordel da de minsker faren for å sette seg fast i kvist og annet.

 

Det behovet man har i skogen i løssnø, eller når man må gå opp løypen selv er vel ski som: - har god bæreevne. - ikke setter seg fast så lett i kvist. - at de ikke urimelig bakglatte ( hvordan vil carvingskiens bakende hvirke på dette med bakglatthet.)

 

Hvilken støvel/ sko skal man bruke, og til hvilken binding. Langrenn og ditto bindinger kan vel kansje duge sammen med gamarsjer. Et alternativ kan kanskje være langskaftet gummistøvel med rottefellabinding, bør vel kompleteres med et overtrekk slik at man ikke får støvelen full med snø.

 

Vedr. staver så vet jeg ikke om det er noe spesielt som kreves, men at kringlen bør ha stor diamter er vel så, finnes det å få kjøpt?

 

Noen med tips som kan hjelpe både meg og andre så er det fint!

Link to comment
Share on other sites

Bruker "Åsnes Combat" uten stålkant (breie fjellski/hundeski) og syns de bærer greit, og bruker langfeller for at jeg skal kunne ha børsa i hendene hele dagen og ikke trenge staver. Skal love deg at du kan gå meget bratt rett opp og ha all verden med feste med langfeller, bak glatte ski er historie. Veldig kontrollert å rolig fart i nedoverbakker også :) Bruker "Varg Morgedal" skisko, halv høye og gamasjer så slipper du å få snø i skoen ett must med gamasjer :) og "Rottefella 75mm" bindinger. Helt greit allround utstyr for å gå i skogen eller på fjellet. Skal du på høyfjellet så hadde jeg anbefalt stålkanter, for uten stål kant på is og skare er ikke å anbefale, har testa det sjøl og ikke gøy når det blir bratt nok.

 

Sikkert mange modell og merker som kan gjøre en helt grei jobb.

 

Bruker truger hvis det blir for tett med skog og ski blir for klumsete eller de blir for lange, Kanskje ett alternativ? Går geit å bruke skisko i "Tubbs truger" hvis du trenger ski som transport til å fra jakt terrenget.

 

Har sett etter et par breie fjell ski med stålkanter selv og kommer alltid tilbake til Åsnes modellene, de koster litt men, det er ikke så mange alternativ hvis du skal ha breie ski som jeg vet om. Har lyst til å teste Åsnes sitt "kort felle" system, sikkert noen på forumet som kan fortelle hvordan de funker i jakt sammenheng?

 

Lykke til med valget :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg var en tur i romjula (uten hagle :D ) og så etter ryper. Det var ikke det helt store, 1 fugl på tre timers tur. Men nok om det, utstyret jeg brukte var som følger:

- Mine 20 år gamle Åsnes Telemarkski, ca 6 cm bred og 205cm lang, med rottefella manuell NNN BC binding.

- Sko Alfa Skarvet

- Forsvarets skistaver i aluminium. Kraftig spiss og stor trinse er et must.

- Gamasjer.

 

Erfaring: Hvis man går etter fjellryper går man ofte i et forblåst terreng. Der jeg gikk var det en blanding av løs snø, fokk-skavler og steinhard skare. I skråterreng med skareføre er det kjekt med stålkanter. BC-binding mener jeg er en fordel i hardt skråterreng siden man kan kante skia uten at bindingen tar i snøen. Skiene er ikke så brede, men lengden gjør at jeg likevel bærer godt selv i relativt løs snø. Det er selvfølgelig litt lettere med kortere ski i tett kratt og skog. Her må man bare se an behovet. Dette oppsettet kan også brukes på tur i skiløyper siden hverken binding eller ski er spesielt brede. Har en kompis som har den type bredere ski som som du omtaler. Han beskriver de som ubrukelig i løyper og en ren løssnø/fjellski.

 

Forsvarets skistaver (betalte 150,- for de på forsvarssalg.no) har en solid stålspiss og stor skinntrinse som gjør at de fungerer i det meste av terreng. Skinntrinsa er bare festet med en splint og kan vinkles ca 45 grader alle veier, noe som igjen er en fordel i skrått terreng. I tillegg er de i aluminium. Hvis man faller på staven så knekker de ikke og det er bare å bøye de tilbake igjen. Skinnreima på toppen av staven er også så stor at man får gjennom store votter og hansker. Noe tilsvarende sivilt blir vel Swix mountain stav.

 

Alfaskoene, med gamasjer selvfølgelig, er helt suverene. Vanligvis fryser jeg lett på føttene, men jeg var varm og god når jeg kom ned igjen. Bare pass på å kjøpe de stor nok. Selv bruker jeg str 42 og kjøpte skiskoene i str 44. Da har jeg plass til ullsåler og to par ullsokker i tillegg til at det er litt luft igjen rundt foten.

 

Det eneste jeg erfarte at jeg manglet var skifeller. Det er viktig med godt feste under skia hvis man nærmer seg fugl og må bruke begge hendene til å holde hagla med. Bruker man rifle er ikke dette like kritisk, men uansett er det lettere og gå med spikerfeste opp på fjellet og man blir ikke så sliten som om man må kjempe med bakglatte ski.

Link to comment
Share on other sites

Dette kan svenske jegere mye om. De bruker brede treski som produseres i Sverige og Finland. Mye bra info og erfaringsutveksling om jaktski på forum.robsoft.nu

Selv bruker jeg Fisher fjellski, med feller når det er behov for det - og skifter til 36 tommes truger hvis jeg skal jakte i kupert skogsterreng m mye løssnø.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Fisher E99 fjell/telemark ski med kandahar bindinger på mine turer ut i marka. Billige og robuste ski. Har hatt mine i 15 år nå. De er skienes svar på Mauser, enkle, robuste og svikter aldri. Eneste disse Crispi telemark(lærstøvel ikke for kort, og ikke for lang), som den limte sålen falt av på ene skoen. Limte den med en lim som jeg fikk tak i hos en telt/pressening fabrikk. Nå sitter sålen igjen som støpt.

Link to comment
Share on other sites

De skiene jeg bruker heter Fischer jakt, de er brede med god innsving og smørefrie.

Har BC binding og alfa skisko.

Bruker de til all jakt, de er kjempebra i løssnø da de er ca 9cm brede fremme og ca 8 cm bak.

Bruker de på gaupejakt i veldig ulendt terreng uten problemer.

Jakter du mye er disse veldig bra, men det er ikke ski for å gå i løype med.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte meg nettop fjellski med stålkant, bc-bindinger og staver med gammeldagse trinser.

 

Startet først med å se på fjellski-pakkene som alle kjedene selger, men fant fort ut at jeg startet i feil ende, der prisen ble sammenligningsgrunnlaget. Skoene er den viktigste komponenten for meg, så jeg måte førs finne et par skisko jeg ville trives med.

Det sto til slutt mellom Alfa Skarvet og Crispi, og valget falt på Crispi, da disse var mye stødigere enn Alfaskoene, og dessuten passet de foten min mye bedre.

 

Skiene fikk jeg styggbillig pga. at de var fjorårets modell. Samme ski med "gammelt" design. 1.200,- for ski og bc-bindinger. :D

Madshus Glittertind med bredde som går akkurat i preparerte spor av den brede typen.

 

Snakket underveis med en som har Fisher Jakt. Han foretrakk truger eller normale fjellski istedet for disse. De var greie nok i løssnø, men "håpløse" i preparerte områder pga. ingen retningsstabilitet (i følge ham). Han tar dem uansett med på toppjakt til sverige, når vi drar om 10 dager så jeg får prøve dem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...