Jump to content

Hvor fokuserer folket - på siktet eller skiva?


National Match

Recommended Posts

Selv fokuserer jeg på skive, selv om dette vel ikke er det såkalt korrekte. Jeg mener at hjernene våre helt klart er mer feige enn modige, og jeg tror man eliminerer vekk mer potensielle feil under sikting ved IKKE å fokuserer på siktet. Fort gjort å bli stående og file fordi man ser tydeligere at siktet beveger seg vekk fra det korrekte, noe jeg mener fører lettere til anspenthet: At man der befinner seg på defensiven i psyken. Jeg hørte Ole Einar Bjørndalen ble "glad" for en bom som satt under, fordi han sikter rullerende og begynner å presse på avtrekkeren før han kommer ordentlig opp i skiva. Viktig tror jeg å være på offensiven mellom ørene - for det er mye som stiller seg inn av seg selv så lenge man er offensiv. Litt sterk påstand, men for meg mener jeg klart at om man fokuserer på siktet, blir delen som frykter bommen større - mens om man fokuserer på blinken, beholder man initiativet og kontrollen selv. Altså at der er det lettere å aktivere den delen av hjernen som ønsker å utføre det riktige. Hva mener das Volk?

Link to comment
Share on other sites

Det er vel en (minst) fundamental feil ved å fokusere på blinken... For å treffe der du sikter er det ikke nok at siktene peker noenlunde i riktig retning, de skal og ligge i riktig plan i forhold til hverandre. Toppen av kornet skal ligge jevnt med toppen av skuret, og du skal ha lik lysåpning på begge sider av kornet i skuret... Hvordan du regner med å gjøre dette med en viss grad av nøyaktighet uten å fokusere på siktene (kornet) klarer jeg ikke å se for meg...

Link to comment
Share on other sites

Eg tilrår deg å lese boka Sikt mot toppen. Det er det svært mykje bra, mellom anna mykje god informasjon og teori bak sikting. Faktisk er det ideelle å sikte sentrert, ikkje rullande, men dette krev relativt breie korn. Nest best vert då sikte rullande. Men det som går igjen gjennom heile boka er ei kort setning : FOKUS PÅ KORNET. Alt anna du gjer som stilling, posisjon, grep, løft, hold , avtrekk, etterhold mm skal vere automatisk. Det einaste ein skal vere medviten om er FOKUS PÅ KORNET. Trening skal gjere at det andre går av seg sjølv. Faktisk nemner han at ein kan flytte kornet nærare skuret for å få mindre skjelving, men uansett er maksimal presisjon det du får med maks avstand mellom korn og skur, og FOKUS PÅ KORNET. SÅ er det berre å trene fysisk styrke, mental styrke og klikk/tørrtrening. Ja , så for streke under det eg har lest siste par vekene : FOKUS PÅ KORNET.

 

(er forøvring veldig fersk, men dette har faktisk gjeve gode resultat. Det eg sjølv jobbar med for tida er å sikte godt nok med begge auger åpne, men det gjekk det og etter ca 50 skot. Då var eg like god eller dårleg som med eit lukka ).

Link to comment
Share on other sites

Jeg skriver ganske tydelig i begynnelsen at jeg er klar over feilen med å fokusere på kornet, så forstår ikke hvorfor dette markeres i svarene. Men hvorfor er det noen få som blir toppskyttere, mens resten er listefyll? Synes tenkningen her allerede nå avslører mangel på å gå utenfor rammene. Er man ny, vil læringskurven være bratt - nesten uansett ny bevissthet på et og et sjekkpunkt. Håper andre svar vil forstå hvor jeg vil med innlegget - at dette er et bra utgangspunkt for diskusjon og ikke halvsure svar som Skjefs. Tror dere Kristian Kjelling har fulgt reglene? Petter Nordthug? Zlatan? Ikke at disse er sympatiske, men en integritet har de i hvert fall. Selv ble jeg raskt god i bueskyting, har en andreplass i NM etter kun 2 år med sporten, og blandingen med å lytte på erfarne skyttere og å "bryte" flere grunnleggende tekniske regler gav meg raskere suksess. Husk at om man gjentar en feil hver eneste gang, er det ikke lenger en feil. Skjef: Er vel ikke nødvendig å undervurdere leserne med å minne om at skur og korn skal balansere? Jeg mener som i første innlegg at gevinsten for å aktivere den modige delen av hjernen er stor. Hjernen liker sirkler og ting som passer i hverandre - poenget mitt er at når et skudd kommer overraskende på en, spiller det mindre rolle om man ligger ute i nieren i avtrekkerøyeblikket, fordi skuddet ofte går inn til tier alene fordi avtrekket er så rent.

Link to comment
Share on other sites

Synes tonen var unødvendig fra Skjef, hvorfor ikke svare kultivert/hyggelig? Glad for alle meninger jeg, Hipshot - også for din :mrgreen: Kanskje bare jeg som synes temaet er interessant - var ikke meningen å tråkke noe ned i myra, i hvert fall ikke det som ikke allerede befant seg der. Hvordan skal jeg få fram det jeg mener - når det for meg gir langt bedre resultater å fokusere på blink og ikke siktet, mon tro? Er det ikke et poeng at vi fleste er listefyll, mens noen få klarer toppen? Dersom man er listefyll, er det etter min mening en illusjon å tro man én dag vil nå denne toppen. Dette er statestikk - jeg oppfordrer de virkelige toppskytterne i landet til å svare på tråden. Har dere alltid fulgt det "riktige"? Hvorfor ble dere gode, og hvordan så veien deres ut frem til i dag?

Link to comment
Share on other sites

Interessante betraktninger du gjør deg, men du blander jo rifleskyting og pistolskyting.Det er ikke den samme teknikken.Vanskeligheten i pistolskyting er stort sett å holde fokus på kornet.Det beste du kan gjøre, er å glemme de teoriene dine snarest, og begynne å trene på å se på kornet.Finn en erfaren pistolskytter(ikke rifleskytter) og spør han, og be om en forklaring.Kunne tatt det her, men det kan ta litt for mye tid.Men uansett ønsker jeg deg lykke til med skytingen, og husk FOKUSER PÅ KORNET.

Link to comment
Share on other sites

Har du en 2 plass fra NM vet du allerede hva god skyting innebærer, og hvilke mentale barrierer du må bryte for å komme dit. Derfor er jeg mildt forundret over tankegangen om fokus på skiva for å forhindre frykt istedet for å ta den lille mentale kampen det er å fokusere på kornet. Har vært borte fra skyting vel et år pga utenlandsopphold, og nå må jeg tilbake "på grunnskolen" for å trene opp i gjenn fokus korn og timing siktebilde-avtrekk. Til å begynne med dro blikket seg mot skiva og jeg hadde ingen anelse hvor skuddet satt, nå etter noen mnd med luftpistolskyting begynner ting å bedre seg, og jeg kan igjenn "se" hvor skuddet gikk pga av fokus på korn.

Husker en gang på NM feltskyting, vi hadde lav morgensol mot oss på standplass og når skytingen startet ble det raskt en grå dis av røyk foran oss og skivene ble diffuse. Mye banning om utydelige blinker osv, men jeg syntes det var topp, siktene ble knivskarpe mot røyken og skuddene satt i ei klyse midt i blinken.

Blir kanskje tolket som nedlatende dette innlegget, men tror egentlig ikke du får så mye støtte for teorien om fokus på blink. Men fungerer det for deg så stå på.

Link to comment
Share on other sites

Aldeles ikke nedlatende, OlavM - bra tanker, synes jeg. JEG VET DET ER FEIL Å FOKUSERE PÅ BLINK :D Det er ikke fordi jeg synes det er vanskeligere å fokusere på siktet at jeg ser på skiva - ikke for å skryte, men det er like uanstrengt uansett hvilke av de to alternativene jeg fokuserer på; jeg kan bare bestemme meg for hvilket jeg velger før serien. Men jeg har altså bevissthet på hvorfor jeg fokuserer på skiva - årsaken er ikke fordi dette er det enkleste alternativet, men altså fordi jeg får forbigått og skulka unna feil som dukker opp desto lenger siktetiden er. Men spennende å lese om feltopplevelsen til OlavM i motlys - dette er langt på vei nok til å vurdere temaet med nye øyne.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor noen blir toppskyttere mens de fleste av oss blir listefyll kan nok ha flere årsaker. Men ut fra snart 23 års observasjoner vet jeg iallfall at de som blir toppskyttere har tatt en viktig avgjørelse: Å satse på sporten! Og det handler ikke bare om å kjøpe ny Pardini, men aller mest om å trene. Sette seg inn i prinsippene som gjelder, lytte til toppskyttere (og i et lite land som Norge er faktisk toppskytterne tilgjengelige for hvermannsen) og trene. Og gjerne trene litt til. Og om vinteren skyter man luftpistol. Med en ordentlig matchpistol, ikke noe plastræl.

 

Følger man den oppskriften, og trener kondisjon, styrke og balanse i tillegg, så vil framgangen komme. Men man må investere timer. Mange timer.

 

Få klubben din til å hyre inn Petter Bratli eller Pål Hembre til ei samling for viderekomne skyttere. De har ikke gått "trenerstigen" men de er de to mest meritterte pistolskytterne vi har i Kongeriket, og de VET hva som skal til. Og spør hvorfor man ikke skal fokusere på blinken. Du vil få et skikkelig svar.

Link to comment
Share on other sites

All ros for ditt åpne sinn, og kritiske innstilling til Basta & Amen.

 

Vi kan ikkje heilt utelukka at det også innan pistolskyting kan komma ein Boklöv eller Forsbery og innføra revolusjonerande teknikk.

Det er mulig at tida er overmoden, men dogmer har også stadigvekk blitt testa før, og det er altid nyttig å læra av andre sine feil.

 

Tanken om offensiv holdning, og ønske om mål, har noko for seg, -men eg konkluderer omvendt.

Når målet er vanskeleg så må du ta i bruk dei beste (av mulige) middel for å nå det.

 

Kvifor så få når toppen, og mange blir listefyll, har "Domino" svart grundig på.

 

Ein av mine læresetningar er: "Sjå det du treng å sjå" (Jerry Barnhart)

Du treng berre sjå skiva i den forstand at du må vita kvar den er, og sidan den er rund, så kan den godt vera ein uskarp lodden dott.

Fast skive krever lite oppmerksomheit, siktene derimot, er urolige, må passast på, og på pistol står dei tett, så som "skjef" seier, må du vera nøye.

Ser du midt på skiva, så vil sikta dukka opp (skeivt?) på rett plass, men når kula omsider er ute, er dei forlengst på veg vekk.

Altså er du på "baksida av kurven" = defensiv, på etterskot.

Har du oppmerksomheita mot dei vinglande sikta, så kan du registrera når dei er på rett veg, og din offensive holding har sjans for å lukkast med å få skotet til å "gå inn".

 

Så, -ikkje fordi ein "oberst" har proklamert det, -men etter analytisk vurdering, -har eg komme til det samme som dei fleste før meg, at det (nest)beste er å fokusere på framsiktet. I alle fall når du "trenger" å treffa dei høgaste poengsonene på presisjonskiver, -med den størrelse/avstand som slike pleier å ha.

 

(Det beste ? -Ikkje trenge sikter i det heile. -men det er nok jækla vanskeleg, sa ikkje umulig)

 

NL

 

(Som synest tråden bør vera i skyte(handling) -kammeret, og ikkje om våpen(ting))

 

(Edit=tastefeil)

Link to comment
Share on other sites

QuickLaunch, lærerikt svar, takker. Tror jeg gikk litt høyt ut her :oops: Beklager litt høy sigarføring. På en treningsserie kun 4-5 uker etter jeg fikk meg min aller første 45 ACP, skjøt jeg 294 p. på duellblink - med fokus på siktet. (Da hadde jeg skutt MYE med 22-klubbvåpen på de obligatoriske 6 månedene) Jeg klarer ikke samme poengsum i dag, etter 15 års pause fra skytinga. Kanskje konklusjonen her får bli at om jeg hadde fokusert på siktet den gangen, så hadde jeg skutt 296 p? :P Holder dog fast på at noe av offensiviteten beholdes når man ikke ser hvor mye siktet "vingler". Fullføring er også et poeng - holdes fokus på skiva, forlenges avslutningen av skuddet kanskje noe riktigere...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...