Jump to content

Kaliber i winchestern til våren?


Hvilke småvilt kaliber?  

129 members have voted

  1. 1. Hvilke småvilt kaliber?

    • 5,6x57
      5
    • 6mm Remington
      18
    • 25-06 Rem
      38
    • 6,5xkjedelig
      40
    • 270win
      28


Recommended Posts

Hei folkens.

 

Jeg har da en gammel Winchester model 670(billig utgaven av model70) Som jeg skal ha nytt løp i til våren. 6,5mm løpet skal gå over til den andre siden da tenker jeg :wink:

 

Så hvilke kaliber ville dere valgt i en lang kasse av patroner som skal brukes til småvilt og blink? Kunne jo gjordt det enkelt og beholdt 6,5x55 men det er jo så KJEDELIG kaliber :mrgreen:

 

Stem og gjerne skriv hvorfor. Hvis noen velger andre skriv hvilke og hvorfor :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Stemte på 6mm Rem. Virker fin till litt mindre vilt, uten å brenne alt for mye krutt.-- En annen fin harmonisk patron er .257 Roberts.-- Hadde for meg at mod.670 var en karabinutgave av mod.70, men husker kansje feil. Mvh

 

Hehe neida 670 er winchesters svar på remingtons ADL :mrgreen:

 

Kaliberutvalget tyder på hjemmelading - hva med .243 ?

 

Jepp jeg lader selv...243win joda men den blir kanskje litt kort og fiklete i lang kasse? Har hatt 308win i mauser kasse og det funket jo det men....Det er det lille menet det da så derfor har jeg valgt å satse på lange patroner.

Link to comment
Share on other sites

jeg stemte 270win da dette er en patron som med lette kuler, fesk v-max gir en ekstrem ekspansjon og efektiv på kråker og slikt, samtidig så er dette en et kaliber som duger bra med tyngre kuler til matvilt.

 

men skal du først ha noe med futt til småvilt og utnytte lang kasse ville jeg sett på 240wby mag. da får du 6mm kuler ut i svært god fart. dersom du går for 240wby mag så skal du få 70 norma hylser av meg.

Link to comment
Share on other sites

Ser her ja 25-06 leder ann...Det er jo bra den ser jo spennede ut...270 får også mye stemmer...Med god grunn.

 

220 swift kom på banen den har jeg ikke tenkt på men med hylselengde og slik er jo den en kandidat....240 wdy mag ble nevnt her....Hmm den virket jo kurant men den har jo slik forbanna magnum belte på :evil:

Link to comment
Share on other sites

Ifölge en gammel Shooter's Bible så gavs W670 ut i 3 utgaver: Carbine med 19" löp, Standard Rifle 22" löp og Magnum utgave 24" löp. -- Winchester kom jo siden med en "ekonomiutgave" som hette Win 70 A. -- Istemmer med at kråkene sikker ikke "tåler" budskapet fra en .240 Wby Mag, men er da å ta i da :) Gammelt ordtak som sier "å fyre for kråka'n", passer kansje her.

Link to comment
Share on other sites

240 wdy mag ble nevnt her....Hmm den virket jo kurant men den har jo slik forbanna magnum belte på :evil:
Med et skikkelig kammer spiller det ingen rolle, har ihvertfall ikke vært noe hinder de 17åra jeg har brukt den, i to forskjellige børser. Og kråker er ikke mye å snakke om etter en 70grs balistic tip som går ut i 1100m/s.
Link to comment
Share on other sites

Ojoj 6,5xultrakjedelig leder ann her jo :shock: Det lover ikke godt. Selv har jeg brukt dagen til å lese meg opp på 25-06Rem og 6mm Rem....Og må si de virker begge til å være de største alternativene. Pluss til 6mmern er FMJ kuler og stort utvalg i kuler og vekter. Pluss til 25en er litt større kuler(bc og vind motstand) En sikkelig utgangshastighet. FMJ kuler er det kun barnes å velge i men det er da noen solide sp kuler der så det skal nok gå bra. Åhh valgets kvaler :cry: Men det skal ikke bestemmes før til våren så lenge å gruble og tenke enda :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Du har jo et valg i 6,5*06 å da.- Kansje ikke så kjedelig som 6,5*55 :) --

.270W og .280Rem er fine patroner, som også er basert på 06 hylser. Men du har jo en EKTE 30-06 og minuset (om noe) med den er at den gjör så mye annet overflödig :D Gå for 6mm eren du.

Link to comment
Share on other sites

Hehe joda 30.06en gjør det meste men jeg må innrøme jeg liker de som sparker litt mindre enn den :oops:

 

6,5x06 ja den hadde jeg jammen ikek tenkt på :oops: Hvordan er det med diesett og slik til den er det bestillingsvarer eller noe midway og Trond har på lager?

 

Skulle jeg byttet ut 30.06en samtidig og gått for ei børse til alt hadde nok 280rem og 7x57 eller noe slik vært veldig aktuelt pga tunge kuler til stort vilt og lette kuler til mindre. Men da det er ei rein småvilt rifle så syns jeg kuler over 270win vil bli litt overkill som amerikanerne sier.

Link to comment
Share on other sites

Nei ikke sikkert det er mere enn 3 i 6mm men det er mere enn 1 som det er i cal .25 pluss tror de andre kulene er lettere å få presisjon med en barnes kulene som kan være litt vrange har jeg hørt :oops:
Vel, GS Custom har vel mere for hvert av de kalibrene.

http://www.gsgroup.co.za/sptech.html

Her som det reiser folk ned på jakt stadig vekk, burde det vær mulig at noen tok med noen tilbake også.

Link to comment
Share on other sites

Stemte på 6mm Rem og 25-06 jeg da, hvertfall 25-06 som er supert kaliber som jeg har brukt litt. Har ikke skutt med 6mm Rem, men den er jo litt kraftigere enn 243win som jeg har skutt med og den var hvertfall et fint kaliber. Så siden 6mm rem er litt lenger passer den nok bra i ei lang kasse og gjør en god jobb på småvilt jakta.

 

Lykketil med avstemningen så må vi håpe disse 6,5 fanatikerne ikke tar helt over på avstemningen :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Lykketil med avstemningen så må vi håpe disse 6,5 fanatikerne ikke tar helt over på avstemningen :mrgreen:
Ikke rart om den vinner en avstemning om SMÅvilt patroner, noe må den da være god til utenom papp.

 

25-06 er jo artig den(får vel ta den ut av skapet og sette på en kikkert igjen snart), men som 270 noe over det som trengs for å velte små ting, 240Wby som er den artigste 6mm som også går i lang kasse er jo ikke med i avstemningen engang.

Link to comment
Share on other sites

Ikke rart om den vinner en avstemning om SMÅvilt patroner, noe må den da være god til utenom papp.

 

:mrgreen: Joda den duger til mye den, meeeen du verden å lite fantasi det er å velge den når det finnes så mye annet å velge i :wink:

 

Ja nei det var synd med den 240Wby en men som trøst er jo 6mm Rem med da men ikke mange som stemmer på den desverre :cry:

 

Foresten så har jeg fått tilbud om ei pent brukt 25-06 rem pipe i rustfritt av en på kammeret her som jeg vurderer sterkt nå :wink: Samt ei 6mm blanks emne 8)

 

Men jeg har enda noen hundre skudd i 6,5 igjen å bruke opp så løpet blir ikke bytta før i april.

Link to comment
Share on other sites

:mrgreen: Joda den duger til mye den, meeeen du verden å lite fantasi det er å velge den når det finnes så mye annet å velge i :wink:
Hjertens enig.

Både 240 og 25-06 stortrives i 26"/66cm pipe, da får man god fart uten å bytte hylser hele tiden. Litt feter profil gjør seg også.

Link to comment
Share on other sites

Jepp er bare 61cm det 25-06 løpet jeg har fått tilbud om men 6mm emnet er 66...Og profilen er tyngere enn løpet som sitter i på begge så uansett blir børsa tyngere....Hvertfall om jeg skal ha på demper men er ikke sikker på det om jeg skal ha langt løp.Nå er det 52cm det som sitter på og jeg har en maxim demper som er lettet med 2 moduler jeg har plukket av.

Link to comment
Share on other sites

270win i 30.06 er ikke farlig men du treffer ikke noe :oops: En bekjent av meg gjorde den feilen en gang. Han bruker formpressede 30.06 hylser i 270en sin og tok med en ask der hylsemerkingen var 30.06 Norma og tenkte ikke mere over det før han hadde skutt 5 skudd og ingen hull på skiva på 100meter :mrgreen: Da så han kulene var litt for små til å være 30.06 :roll:

Link to comment
Share on other sites

Når bruksområdet er definert som småvilt og blinkskyting, ser jeg ikke behovet for en 6,5x55 som jo er et (pr definisjon) storviltkaliber.

 

Jeg mener (basert på egen erfaring) at 25-06 er et bedre valg til ditt bruk.

Mindre rekyl, masse gode kuler og ypperlig presisjon.

Det samme kan vel forøvrig sies om 6,5x55 også.

Men skulle jeg hatt en flattskytene småviltrifle basert på en standard kasse, ville jeg valgt 25-06 og aldri sett meg tilbake (forøvrig et supert rådyr og beverkaliber også :wink: ).

Men for å få full uttelling er vel dette strengt tatt et kaliber som passer best for hjemmeladere...kanskje :?:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...