Jump to content

Kaliber i winchestern til våren?


Hvilke småvilt kaliber?  

129 members have voted

  1. 1. Hvilke småvilt kaliber?

    • 5,6x57
      5
    • 6mm Remington
      18
    • 25-06 Rem
      38
    • 6,5xkjedelig
      40
    • 270win
      28


Recommended Posts

Er nok hjemmelader så fabrikkammo spiller ingen rolle så lenge hylser og kuler finnes :wink:

Aha, 240Wby er jo da intet problem, vil vel anbefale 66cm pipe, for litt ekstra futt. 25-06 har jeg opplevd som litt mere kilen å lade.

 

Nja liker ikke helt disse magnum belte hylsene....Og den gjør vell ikke så mye mere enn 6mm remington? De er vel ganske like i størrelse/ytelse?

 

Hva du enn velger til slutt så ville jeg funnet noe mere spennende enn 6,5x55 å putte i børsa :mrgreen:

 

Hehe vet hva du mener....Ok og billig patron til å skyte med, men du verden så kjedelig patron. Så jeg håper folk stemmer på noe mere spennende men jeg velger ut fra denne avstemningen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nja liker ikke helt disse magnum belte hylsene....Og den gjør vell ikke så mye mere enn 6mm remington? De er vel ganske like i størrelse/ytelse?

Hva er det å ikke like, med belte, var jo i hine dager bare et uttrykk for magnum(selv om noen ikke var det). Har ikke hatt problemer med mating av slike patroner, som for enkelte har vært det store anke punktet, og har skutt ganske mange.

Hva ytelse angår, er det 30-90m mere i like lange 61cm løp, har selv bare brukt 66cm ca17mm v/munning og syns jeg har kommet godt ut av det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville valgt 6,5x55, men du er ikke meg. Hvis x55 er altfor lettvint, kan du jo kikke på viewtopic.php?f=38&t=46445. Denne karen er ikke bekymret for å gjøre livet vanskelig for seg (eller ladekonsulenten), og begynner nok etterhvert å få full oversikt over diekostnader, hylseforming med videre. Enten du velger det ene eller andre hylsealternativet så vil 6,5-kaliberet gi deg fordelen av at du har ei reservebørse som til nød kan brukes på små hjorter, dersom du har fått problemer med alle storviltbørsene dine. Been there...

Link to comment
Share on other sites

Nå er det ikke det at 6,5x55 er så enkelt men det er så allemanseie at det blir kjedelig. Kaliberet ellers er helt ok og duger til det meste, men det er det lille menet det må da finnes noe annet en kan bruke? :roll:

 

Hehe nja den gibsen du linker til blir nok litt for løpsbrenner for meg da dette er ei rifle jeg blir skyte 2-300skudd med i året.

 

Tja ei reservebørse til det trenger jeg nok ikke. Med 4 andre rifler i "grove" kaliber skal det mye til før jeg ikke har ei rifle til eventuel rein/hjort/elg :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Var i går innom den lokale narvesen og kikket innom bladhyllene etter noe spennende. Så forsiden av Vapentidningen at de hadde 25-06 som "patronprofilen" i dette bladet og plukket med meg ett eksemplar.

 

Har i dag lest artikkelen 2 ganger :oops: (ikke lett med svenskt) og har nå funnet ut dette kan være en jævlig sær patron :cry: Det var jo en strek i regningen meeeen vi får se....

Link to comment
Share on other sites

Vel da er valget tatt før tiden gikk ut. Valget falt på .25-06 Rem :wink: Løpet er fra en Remington så nye gjenger må lages av børsemakeren men det klarer han nok bra. Dier og hylser følger med løpet så da har jeg det jeg trenger. Synd det er rustfri men det går kanskje å lakkere?

 

Så takk til alle som stemte så får vi se om det ikke blir en .270 eller 6mm neste gang jeg skal bytte :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...