Jump to content

"Kongsberg Mauser" hva er den verdt?


1983

Recommended Posts

Økonomisk og praktisk sett, så lønner det seg ikke å bygge om en M67/M59 til ei brukbar jaktrifle. Sikkert mange som ikke er enig i den saken. Må gjøre litt børsemaker arb og skifte div deler, og da blir det kostende mer enn feks ei pent brukt og fin jaktrifle. Ikke noe problem å feks bare smi om hevarmen å sette på kikkert å bruke den til postrifle, som ikke skal bæres for mye i terrenget. Men skal en ha ei lett og kompakt jaktrifle med tynnere og kortere løp, og feks en lettere jaktstokk blir det ofte dyrt :( . Ga opp mitt M59 prosjekt da jeg så hva regnestykket på deler kostet. Kjøpte heller ei fin brukt Weatherby rifle.

Link to comment
Share on other sites

Eg bygde om min gamle banemauser M67 i fjor. Det vart ein ganske kostbar affære. Bytta løp, nytt kaliber, nytt skjefte, ny hevearm og ny sikring. I tillegg Leupold QR basar. Heile gildet kom på vel 18000,-. Så det er heil klar billegare å kjøpe nytt/brukt jaktvåpen. Eg kunne spart meg litt kostnader med å beholdt originalkaliberet og originalpipa og kun dreid ned/kappa denne men det frista meir med nytt kaliber. Største fordelen med å bygge om er at eg fekk brukt gamle banemauseren. Blir omtrent ikkje kvitt desse og eg såg ikkje noko anna bruk av den. Eg har prøvd å selje den for kr 1200-1500 men responsen har uteblitt. Finns nok eindel av desse rundtom som berre samlar støv.

Link to comment
Share on other sites

Eg bygde om min gamle banemauser M67 i fjor. Bytta løp, nytt kaliber, nytt skjefte, ny hevearm og ny sikring. I tillegg Leupold QR basar. Heile gildet kom på vel 18000,-. Så det er heil klar billegare å kjøpe nytt/brukt jaktvåpen.

Nei, det der er i samsvar med mine tanker om ombygging av gammel M98 mauser til 'moderne' jaktrifle i en annen tråd. Det har egentlig lite for seg. M98 konstruksjonen er over 110 år gammel, det finnes nyer og bedre kasser.

Eg har prøvd å selje den for kr 1200-1500 men responsen har uteblitt. Finns nok eindel av desse rundtom som berre samlar støv.

Det er vel så at folk flest har forstått at M98 (M67 er jo det, uten vesentlige andre endringer enn kaliber og sikter, evt. også avatrekk) ikke er vegen å gå for å bygge seg en bedre jaktrifle. Det er ofte billigere og bedre, og penere å få tak i noe nyere.

Gamle Krager (også banekrager) samler også støv, de kan jo vanskelig bygges om til noe fornuftig jaktvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Lett ombygging til ei stødig trenings/bø rifle kostar ikkje all verden. Trur eg betalte 2000-2500 for fjerning av diopter, ny Leupold montasje som vart montert, omsmiing av hevarm og ombygd til kvartsikring. Angrar litt på at det ikkje vart skyvesikring då kvartsikring gjer at det blir litt trang opp mot kikkertsiktet,men det er jo ikkje noko stort problem. ellers skal eg fjerne frontsiktet,men har ikkje fått somla meg til å få gjort det. Påsatt eit kikkertsikte så skyt eg vel så godt som mange andre med myyyyykje dyrare rifler. Har foreløpig berre brukt den til trening,men med eit lyssterkt sikte så har eg ei billig og presisjonsmessig svært bra bø rifle. Den burde jo og vera fin til å læra folk til å skyte med storviltrifle for første gang sidan den pga vekta har liten rekyl.

 

For dei som vil ha ei billig, stødig og presis rifle til posteringsjakt/bøjakt så er dette eit greitt alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Eg bygde om min gamle banemauser M67 i fjor. Det vart ein ganske kostbar affære. Bytta løp, nytt kaliber, nytt skjefte, ny hevearm og ny sikring. I tillegg Leupold QR basar. Heile gildet kom på vel 18000,-.

Den ombygningen du beskriver, fikk meg til å tenke på ei oppskrift i et norsk folkeeventyr - og når jeg søkte på det på Google, fikk jeg faktisk opp et innlegg jeg hadde skrevet i en annen tråd her inne!

Link to comment
Share on other sites

He he, stemmer det med eventyret ja. Men så vart suppa ikkje så verst då.

Utgangspunktet mitt var å beholde originalkaliber og løp for å gjøre det rimelegare men ønske om eit anna kaliber var sterkare. Rifla var i .308 og eg valgte nytt løp i 7x64.

Hovedgrunnen for ombygginga var å få brukt rifla sidan salg ikkje var så enkelt og banebruk uaktuelt. Kunne valgt å skrota rifla, hadde blitt rimelegare, men eg valgte å bruke den. Fungerer fint og vart lettare enn med berre lett ombygging. Bruker den på jakt og ville ha ei lett rifle å bære, dette oppfyller den.

Må nok ha denne sidan eit evt. salg knapt vil innbringe det ein M67 kosta ny då eg kjøpte den.

Link to comment
Share on other sites

Ser hvertfall at det er delte meninger om hva som bør gjøres:)

For meg ser det hvertfall ut som at man kan få et bra førstevåpen ut av en gammel mauser, uten å bruke for mye penger. Og får man tak i en lettere jaktstokk, så blir det vel bare enda bedre?

 

Men er løpet tykkere siden det er et banevåpen? vil det da passe i en jaktstokk?

Link to comment
Share on other sites

Men er løpet tykkere siden det er et banevåpen? vil det da passe i en jaktstokk?

KV M/59 og M/67 hadde koniske piper som het "21 mm", dvs. de var ca 21 mm ved munningen, og tykkere mot kammeret. Fra ca. 1975 (og i noen år framover?) kom de med parallelle, ca. 19 mm piper, disse var nok bortimot et halvkilo lettere enn de tidligere (og seinere?), og vil være mer egnet til jaktvåpen, pga, vekta. Det er denne pipeprofilen som er benyttet på M/67 kal. .22LR. ("Mentor" vet mer om dette).

 

Dersom løpskanalen i f.eks. et Boyds treskjefte er for trang, er det en enkel sak å åpne den litt. Det er kanskje litt mer arbeid på et kunststoffskjefte (vet ikke - har aldri prøvd).

Link to comment
Share on other sites

Anbefalte lenger opp i tråden, å heller velge noe annet brukt enn å bygge om en gammel Mauser til jakt. Klart når det er sånn som du beskriver at du har lyst og synes det er noe eget ved Mauser. Da skal du ikke nøle med å gjøre det :D . Er helt enig i at det er noe eget med Mauser. Har sjøl ei M59 i skapet mitt bak meg(forløperen til M67).

 

Det spørs hvor en legger lista, prisen på gildet ender. Jakt stokk behøver ikke bli så dyrt. Det er faktisk mye brukte og meget pene jaktstokker til Mauser, ja sikkert her blant oss på kammeret. Jeg kjøpte en fra riflestocks.com, og kostet vel 1000 lappen. Ofte har M67 gode avtrekk orginalt, å da trenger en ikke å kjøpe det. Løpet er jo det beste på disse Kongsberg børsene, dumt å skifte det og da.

 

Men det finnes mye pene ombygde ferdige M98 ute på brukt markedet og, ofte til en brøkdel av hva det kostet å bygge den opp/om og. Men det er jo mest artig å finne noe, å gjøre prosessen sjøl og. Du må lage en "sånn bygde jeg min Mauser tråd". Det er ei stund siden noen har kommet med en sånn tråd nå. De trådene er jo de mest leste/sette her inne.

 

Måtte trykke litt på endre knappen her!. Men Mauser må ha trestokk :D , når du velger stokk!!!!.

Link to comment
Share on other sites

Ang ny stokk, så ligger det en tommelhullstokk på finn til 1500,- en slik mørk stokk tror jeg hadde blitt fint! Og våpenet hadde nok blitt en del lettere også. Pipa er 19mm så da er jo ikke den heller så tung. Også er jo hevearmen bøyd på M67, så det eneste jeg trenger børsemaker til er jo å få borret hull til optikk. Må kanskje gjøre noe med sikringen også? jeg er ganske fersk, så det blir litt spm..

 

men alt i alt tror jeg ikke det blir så voldsomt dyrt å bygge om denne mauseren. Går jo ann å oppgradere ting senere også

Link to comment
Share on other sites

Hei 1983.

Det er en god løsning å få endret på M67 for å få et rimelig og godt jaktvåpen. Du kan kanskje slipe og lime på stokken selv? Da kan du heve kolberyggen nok til å få god kinnkontakt med kikkertsikte montert. Korter du ned forskjeftet litegrann og sliper/pusser enden rund så ser det ikke så verst ut. Kolbekappe kan du montere selv, greit med litt tykkere kappe?(eller ikke) En eller annen form for behandlig av stokken kan de fleste fikse selv. Det er lurt å be om tips for å finne ut hva som bør brukes av stokkfinish.

Samtidig som du får klargjort rifla for kikkertmontering kan du be børsemakeren om å kappe pipa ned til 55-60 cm og krone munningen på ny. Du sparer litt vekt(100-200gram?) men rifla blir litt mindre stauraktig med kortere løp. Prisen for dette arbeidet bør ligge betydelig under det ei ny rifle koster.

Du kan og be børsemakeren gjenge løpet for lydemper om du vil ha det. Prisen for dette kommer i tillegg uansett hvaslags rifle du vil ha(ny eller ombygd M67).

Å sette i gang et slikt prosjekt er gøy og lærerikt. Husk at om du herper stokken så kan en ny M67 stokk sannsynligvis skaffes for en rimelig penge f.eks.ved å avertere på kammeret.

 

Lykke til med rifla.

MVH ATK

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...