Jump to content

Søke om våpentilatelse på armbrøst


BowFreak84

Recommended Posts

29 minutter siden, 32-40 Win. skrev:

Jeg skjønner at alle mine spørsmål peker mot en negativ retning. Men målet er ikke å være negativ i seg selv. Jeg har bare vanskelig for å forstå hvordan noen kan ta ett slikt valg uten å ha avklart noen av disse spørsmålene på forhånd.

 

Jeg ønsker selvfølgelig lykke til med både handel og jakt-tur. Og jeg håper virkelig du oppdaterer oss når du vet noe mer om de premissene politiet gir deg.😀

 

N.B: spørsmålet mitt om søknadsgebyr vet du jo svaret på. Var det full pris på tidsbegrenset tillatelse?

Var full pris ja. Men jeg sendte inn søknad på en reserve revolver også som jeg skal ha så da slo jeg to fluer i en smekk. Om det blir ett våpenkort eller hva jeg får vet jeg ikke ennå. Men regner med jeg får igjen papirene som om det skulle vært ett annet våpen jeg kjøper. Må jo ha det med til tollen osv når armbrøsten kommer.

Link to comment
Share on other sites

45 minutter siden, unnamed skrev:

Men regner med jeg får igjen papirene som om det skulle vært ett annet våpen jeg kjøper.

Men....... Du har fått den godkjente søknaden, ikke sant? Hva står det på den? Står det ingenting om tids-begrensningen på den godkjente søknaden?

Link to comment
Share on other sites

21 minutter siden, 32-40 Win. skrev:

Men....... Du har fått den godkjente søknaden, ikke sant? Hva står det på den? Står det ingenting om tids-begrensningen på den godkjente søknaden?

Har ikke fått den i hus ennå. Snakket med de rett før jul ett par ganger frem og tilbake her. Måtte sende de noe mere dokumenter og sånn. Men når jeg snakket med de sist gang da så sa de at alt var i orden og at jeg kunne bestille flybilletter og sånn. Det var siste uka før julaften jeg snakket med de siste gangen. 

Link to comment
Share on other sites

De av dere som ikke kan motstå tanken på å skyte med en pilbørse med historisk preg, har 2 timer på dere på å legge inn bud på denne godsaken:

 

https://www.lauritz.com/da/auktion/crossbow-schnepper-ballista-19th-century/i5126687/

 

Er det noen tilsvarende regler for armbrøst, som for skytevåpen, at man står friere, hvis skrammelverket er sammensatt før 1890? Eventuelt at man kan få lov til å oppbevare rariteten i lengre tid, uten å måtte påstå at man jakter i en forskrudd del av verden med jevne mellomrom?

Link to comment
Share on other sites

På 28.12.2018 den 17.35, M67 skrev:
Sitat

Den gode tanken bak var jo at folk, med etterligninger av 16-1700-talls våpen, skulle få muligheten til å jakte "på forfedrenes måte", og oppleve hvor utfordrende dette kunne være

Greia med enne ordningen er snarere at de ikke trenger kvoter, siden uttaket begrenser seg selv, og at det er langt mindre farlig for omgivelser og andre jegere når de bruker pil og bue eller svartkruttvåpen.

 

Tjaaaa - vil "uttaket begrense" seg så mye mer enn med alminnelige jaktvåpen? Hvis man allierer seg med en "børsebærer", og en "lader", og har med seg 4 -5 "moderne" svartkruttvåpen", bygd på Rem 700, med kevlar-skjefte, og stor premium-kikkert med ballistikk-tårn, laseravstandsmåler og automatisk justering av siktekors for avstand, vertikalvinkel, barometerstand, vind, månefase og børsmeldingene fra Wall Street, vil jeg tro man kan få ganske bra fellingsprosent!

Link to comment
Share on other sites

12 minutter siden, unnamed skrev:

Har ikke fått den i hus ennå. Snakket med de rett før jul ett par ganger frem og tilbake her. Måtte sende de noe mere dokumenter og sånn. Men når jeg snakket med de sist gang da så sa de at alt var i orden og at jeg kunne bestille flybilletter og sånn.

Javel. Jeg må si at «søknaden gikk rett igjennom» da kanskje er ett noe «dristig» utsagn..... men «dristig» er kanskje passende for en som bestiller utstyr til 15 lapper + fly/tur til kanskje 15 lapper til, uten noen annet en en telefonsamtale helt uten «avtale-innhold».😉

 

Det blir spennende å se hva som kommer til å stå på «blå-lappen» din til slutt.

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, 32-40 Win. skrev:

Javel. Jeg må si at «søknaden gikk rett igjennom» da kanskje er ett noe «dristig» utsagn..... men «dristig» er kanskje passende for en som bestiller utstyr til 15 lapper + fly/tur til kanskje 15 lapper til, uten noen annet en en telefonsamtale helt uten «avtale-innhold».😉

 

Det blir spennende å se hva som kommer til å stå på «blå-lappen» din til slutt.

Jeg vil si at den gikk ganske så rett igjennom ja under omstendighetene. Er ikke første gang jeg snakker med den som behandler våpensøknadene så ser ikke helt probleme da. Så får du ha godt nytt år og ere noen andre som lurer på noe send en pm. Du er sikkert koselig 32-40 men litt for negativ og kverulerende for min smak. 

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Nå har det gått en måned siden vi ønsket hverandre godt nytt år @unnamed . Jeg regner med at du nå har fått de godkjente søknadspapirer.👍 Jeg (og sikkert mange med meg) er spente på hvordan denne «tidsbegrensningen» ble formulert på din blå-lapp/våpenkort. Håper du kan dele med oss hvordan resultatet ble.😀

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
On 2/11/2011 at 8:05 PM, KOKKEN/NOP-DAL said:

Glemte å si en ting. Om man er medlem i en bueskytter klubb så hjelper ikke det fordi det står ikke armbrøst på det offisielle programmet.

 

I Sverige er jeg medlem av Dalarnas Armborstskyttar,og skal man kjøpe seg armbrøst i Sverige må man være aktiv medlem i 6 måneder,og skyte en gang hver 14 dag minimum.

Det var inget problem å få seg armbrøst etterpå,men trengs ren vandel.

Har en Excalibur 308 Short,en pistol Scorpion,og en Target, Håndlaget presisjonsvåpen med kortere piler.

Moro er det iallefall,uten tvil.

Edited by Svein Conner
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Det aner jeg ikke, @piren16.

 

Men det ser jo ut til at "hainn Stat" sin holdning, i forhold til å forby/innskrenke diverse våpen (unntatt Mini-14), er at den som har et "uglesett" våpen, får beholde det, ut levetida, men ikke selge det (innenlands). Kanskje kan etterkommere få lov til å overta det som "affeksjon", men da kan jo ikke remedien brukes. Eller det kan gjøres varig ubrukelig, ved forskriftsmessig plombering.

 

Jeg synes dette taler for at den mest nærliggende (!) løsningen er at man tar våpenet med seg i graven. Da vil framtidas arkeologer trekke den konklusjonen, når de graver opp de sørgelige restene av kadaveret vårt, at vi har vært en "mektig høvding", siden vi fikk med oss våpenutrustning til det hinsidige!

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Okei ny plan, jeg skal selge alt lovlig og kjøpe meg en haug for pengene.
Der skal jeg gravlegges i en Båtgrav, med alle usalgbare våpen jeg måte ha.

da er jeg sikret evig liv om en 5 - 600 år, når dagens småtteri og idioti er glemt, eller når våpeninteressen og våpenlovene er snudd på hodet igjen - etter krigen.

 

Edited by piren16
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 3 months later...
  • 1 year later...
Olemann skrev (På 9.10.2021 den 11.40):

Viltloven. 
 

§ 20.(bruk a

§ 20.(bruk av våpen under jakt)

Til felling av vilt under jakt kan bare brukes skytevåpen med ladning av krutt.

v våpen under jakt)

Til felling av vilt under jakt kan bare brukes skytevåpen med ladning av krutt.


Så. Man KAN jakte med armbrøst -- man må bare ha eksplosiv spiss.

🤣

Edited by Red FR
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...