Jump to content

Søke om våpentilatelse på armbrøst


BowFreak84

Recommended Posts

Kan du vise til aktivitet i ett bueskyttermiljø vil jeg tro at du sikkert kan komme bra ut av en søknad. "Jeg" (bestemor er juridisk eier) har ett armbrøst ett eller annet sted, husker jeg fikk mast frem ett behov i riktig gamle dager. Mener og huske at jeg benyttet meg av buen endel timer mer enn armbrøstet. fikk mer godfølelsen av en treff med bue. Er du aktiv med bue, og har lyst på armbrøst, smell på bordet medlemsbeviset fra norsk buejeger forbund så skal det jo kunne vises skjønn ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det kommer litt an på politikammeret der du bor. For noen kammer regner jeg med det skulle gå greit med søknad om armbrøst til uformell hyggeskyting om vandelen er fin og du er kjent som en pålitelig kar, mens andre kammer ikke vil gi deg tillatelse om du så står på hodet og skiter i vinkel. Det enkleste for å finne ut av din spesifikke situasjon er nok å ringe ditt lokale kammer og forhøre deg om hva de tenker, eventuelt levere en søknad og håpe det beste.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det er ett lite dilemma når det kommer til armbrøst. Det er lov samtidig som deg ikke er lov.

Jeg er aktiv bueskytter i lillestrøm og pistol skytter, så dette har vært tema ved flere anledninger(for er jo morro med armbrøst)

En arbrøst er definert som ett våpen siden det kan lagre energi noe en bue ikke kan, så skal man få lov å kjøpe armbrøst i norge så må det opprettes ett forbund med lover og regler som er medlem i norges idrets forbund.

Så fram til det skjer så får man ikke godkjent noe kjøp av armbrøst.

 

Så da er det bare å sette igang med å organisere det så er det jo muligheter.

  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

Jeg har fått innvilget armbrøst i en tidsbegrenset periode. Etter reglene som er i Norge får man bare innvilget det i en tidsbegrenset periode til bruk på jakt i utlandet. Man må legge med dokumentasjon for det stede man skal jakte samt fly billett så gikk det rett igjennom. 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, unnamed skrev:

Norge får man bare innvilget det i en tidsbegrenset periode til bruk på jakt i utlandet

Så hva gjør du når perioden er over? Skroter du den, og taper hele investeringen? Eller prøver du å få solgt den i utlandet etter endt jakt?

Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, 32-40 Win. skrev:

Så hva gjør du når perioden er over? Skroter du den, og taper hele investeringen? Eller prøver du å få solgt den i utlandet etter endt jakt?

Da ere og selge den eller eventuelt sende inn ny søknad om og få utvidet tia til neste tur vis det hele er noe jeg har lyst til og fortsette med. 

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, unnamed skrev:

Da ere og selge den eller eventuelt sende inn ny søknad om og få utvidet tia

Du innser vel, at å få solgt den her hjemme, blir tilnærmet umulig? Hvor lang er den tidsbegrensede perioden? Må du betale søknadsgebyr for hver gang du søker? Hvor mye koster alt utstyret (armbrøst og piler) som trengs til jakten?

 

Håper du skjønner at det dukker opp en del spørsmål rundt denne (noe merkelige) ordningen?

Edited by 32-40 Win.
Link to comment
Share on other sites

De gjør bare tillatelsen tidsbegrenset. Om du blir tatt med armbrøsten etter dette er det ditt problem.

 

Dette med midlertidige tillatelser for utenlandsjakt er egentlig en hårreisende praksis. Om en skal på én safaritur for livet så gir det kanskje mening, men hva med de som gjentar dette med noen års mellomrom? POD har tydeligvis lært av HK: Fordi du suger og vi hater deg.

Link to comment
Share on other sites

18 minutter siden, Erlend Meyer skrev:

De gjør bare tillatelsen tidsbegrenset. Om du blir tatt med armbrøsten etter dette er det ditt problem.

Dette kan ikke stemme. Det er mange som eier armbrøster fra før forbudet mot erverv ble innført. Disse kan eie armbrøstene men ikke videre-selge dem. Hvis ikke politiet registerer og følger opp «tids-begrensningen» - Da er den totalt meningsløs!

 

Hva med han som kjøper armbrøsten etter at @unnamed er ferdig med den?...... Han får jo ingen «tidsbegrenset periode»?

Edited by 32-40 Win.
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Jeg har fått innvilget armbrøst i en tidsbegrenset periode. 

Kan du si noe om hva du har tenkt å kjøpe, hvorfor, hvorfor arbrøst, osv? Dette er spennende, både forti armbrøst er kult, og fordi noen "får hull på" forbudet.

 

Jeg syns det er mye negativitet lenger opp i tråden, og tidsbegrensede tillatelser er ikke noe nytt, på grove safaririfler f.eks. Eller på våpen utover våpengarderoben.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

15 minutter siden, M67 skrev:

Jeg syns det er mye negativitet lenger opp i tråden, og tidsbegrensede tillatelser er ikke noe nytt, på grove safaririfler f.eks.

Negativitet? Er det ikke legitimt at det dukker opp en rekke spørsmål vedr. ny praksis?....... og grove safaririfler innvilges vel medfølgende  VÅPENKORT, gjør de ikke?

 

Det må da være andre enn meg, som ser potensielle utfordringer med tidsbegrensninger på uregistrerte våpen kontra registrerte våpen? 

Edited by 32-40 Win.
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, M67 skrev:

Det er noe med hva man ser etter...

Javel...... Du får stå fritt til å mene, at de som oppdager meningsløshet, er de som kun ser etter det  meningsløse..... Uansett er jeg rimelig sikker på at også du ville ønsket å ha full avklaring på disse spørsmålene, før du eventuelt ville lagt inn en egen søknad...... Så vel bekomme; for at jeg tar «støyten» med alle de negative spørsmålene, mens du kan kommentere hvor kult det er med armbrøst.😉

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, 32-40 Win. skrev:

Det må da være andre enn meg, som ser potensielle utfordringer med tidsbegrensninger på uregistrerte våpen -

 

Ja, og en del av disse bør være i den gruppen av "de blå" som steller med våpentillatelser etc. Disse ordningene virker å være hull i hodet,  eh, temmelig uforståelige for oss utenforstående.

 

På 27.12.2018 den 8.35, unnamed skrev:

Jeg har fått innvilget armbrøst i en tidsbegrenset periode.

 

 - og, etter min temmelig begrensede forståelse, må vel da denne (forhåpentligvis) skriftlige innvilgningen ha status som "våpenkort" for deg?  For politiet kan da den tilsvarende "registreringen" ikke finnes i våpenregisteret, men i et-eller-annet register over utgående korrespondanse?

 

Hvis innehaveren av en slik armbrøst, som altså ikke er registrert, som kanskje ikke har "våpennummer", og som sannsynligvis er en slags replika, av en våpentype som er omtrent uforandret siden 1500-tallet, selger/gir denne videre til meg eller hvemsomhelst andre - hvordan skal da politiet kunne bevise at jeg ikke hadde fått hånd om denne før forbudet (eller arvet den fra ørtenogtredvetippen)? Ligger det noe påbud i den "tidsbegrensede innvilgningen" om bevitnelse på at en har overdratt den til andre når tidstillatelsen utløper?

 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

våpentype som er omtrent uforandret siden 1500-tallet

Nuvel...

 

Sitat

som altså ikke er registrert, som kanskje ikke har "våpennummer"

Hvorfor skulle ikke armbrøsten være registrert? Alle buer jeg har sett fra de fabrikantene som lager armbrøster har serienr. og de fleste har søkbare databaser over dem.

 

Uansett er innehav av armbrøst klinkende klart beskrevet i våpenforskriftens §9, og tidsbegrensede våpenkort er ikke noe nytt - en uting, ja, men bedre enn ingenting. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Denne "armbrøsten" er jo et eklatant eksempel på "Reductio ad absurdum", at man, med utgangspunkt i en eldgammel teknologi, kombinerer den med hi-tec løsninger, og ender ute på vidotta. 

 

Enkelte områder i USA er, hvertfall i deler av jaktsesongen, avsatt til "munnladingsvåpen". Den gode tanken bak var jo at folk, med etterligninger av 16-1700-talls våpen, skulle få muligheten til å jakte "på forfedrenes måte", og oppleve hvor utfordrende dette kunne være. Men det har utviklet seg slik at man nå kan kjøpe "munnlader"-versjoner av f.eks. Rem 700, med syntet-skjefte, rustfri pipe (sikkert praktisk med svartkrutt), kikkertsikte med avstandsjustering etc.. Man kan selvfølgelig si det samme om dagens buer kontra Einar Tambarskjelve og Robin Hoods arsenal, men compound-buer ligner hvertfall ikke på et gevær, ved føste øyekast.

Link to comment
Share on other sites

Jeg spekulerer litt nå, men jeg kan ikke se at armbrøst faller inn under reglene om registreringspliktige våpen. Ergo vil man ikke kunne føre de inn i våpenregisteret, dette kjenner vi jo fra lyddempere som ikke lar seg registrere så de kan føres inn i våpenpasset.

Det man står igjen med er Våpenlovens § 9: "Det er forbudt å erverve, eie eller inneha armbrøst uten tillatelse fra politimesteren". Denne gir også disp for armbrøst ervervet før 1993, man er ikke pliktig til å innhente noen tillatelse eller registrere våpenet.

 

At mangelen på registrering reduserer politiets kontrollmulighet er ikke noe nytt, det indikerer vel bare at det ikke er sett på som noe stort problem.

Link to comment
Share on other sites

En søker på samme skjema som for vanlige våpen, søknaden behandles på samme måte og en får våpenkort om søknaden innvilges og armbrøst innvilges.

Enkelt og greit.

POD har relativt nylig innskjerpe behovsprøvingen for armbrøst, hos de saksbehandlere som har gangsyn fikk en innvilget om en var kjekk og snill og hadde en grei forklaring av behov. I dag får en nok avslag overalt om en ikke skal på jaktreise.

Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

En søker på samme skjema som for vanlige våpen, søknaden behandles på samme måte og en får våpenkort om søknaden innvilges og armbrøst innvilges.

Enkelt og greit.

Får man våpenkort, eller får man det ikke?

 

Det er dette som avgjør om @unnamed får solgt denne, eller ikke etter at jaktturen er over. Håper han snart kommer på banen og gir oss en avklaring på dette.

 

Er det ett våpenkort, så kan han regne med at hele investeringen går tapt når «tids-fristen» er ute.

 

Hvis det ikke er våpenkort, så er hele ordningen vissvass fra ende til annen.

Edited by 32-40 Win.
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Den gode tanken bak var jo at folk, med etterligninger av 16-1700-talls våpen, skulle få muligheten til å jakte "på forfedrenes måte", og oppleve hvor utfordrende dette kunne være

Greia med enne ordningen er snarere at de ikke trenger kvoter, siden uttaket begrenser seg selv, og at det er langt mindre farlig for omgivelser og andre jegere når de bruker pil og bue eller svartkruttvåpen.

 

Sitat

Hvis det ikke er våpenkort, så er hele ordningen vissvass fra ende til annen.

Det er ihvertfall sant

 

K

Link to comment
Share on other sites

32-40: Jeg ser ikke helt hvorfor du lager så mye utav dette. Jeg vet ikke om en får noe våpenkort eller ikke, men det ville egentlig forbause meg. Men hva så? Regler er regler, selv om politiet ikke har stålkontroll på ting. Om du blir tatt med en ulovlig armbrøst så får du svi, akkurat som om du feks blir tatt med 1000skudd 9mm hvis du ikker har våpenkort på kaliberet.

Link to comment
Share on other sites

45 minutter siden, Erlend Meyer skrev:

Men hva så?

Dette har jeg jo forklart med «teskje»:

 

Hvis våpenkort: Det finnes INGEN potensielle kjøpere. Dermed MÅ utstyret leveres inn, uten økonomisk kompensasjon, etter utløpt tid!

 

Uten våpenkort: Tidsbegrensningen er totalt meningsløs, da denne ikke overføres til neste eier av utstyret.

 

51 minutter siden, Erlend Meyer skrev:

Om du blir tatt med en ulovlig armbrøst så får du svi

Nei! Denne kan du fint påstå å ha eid siden før forbudet inntraff!

 

52 minutter siden, Erlend Meyer skrev:

så får du svi, akkurat som om du feks blir tatt med 1000skudd 9mm hvis du ikker har våpenkort på kaliberet.

Nei! Har du eid, eller lånt ett våpen i dette kaliberet tidligere - så er det helt normalt at du sitter tilbake med ubrukt ammo. 

 

Så alle dine eksempler er bekymringsløse utfordringer. Jeg bryr meg ikke om slike utfordringer. Det er når «mening uteblir» jeg engasjerer meg.

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, M67 skrev:

Vanskelig å påstå at en armbrøst hvis serienummer kan Googles til en bestemt dato i 2017 er fra før 1993 vil jeg tro.

Ja. I tilfeller der akkurat noe slikt kan dokumenteres/finnes ut, så er jo den påstanden tynn. Men DET er vel lite å  forsvare ordningen med, er det ikke?

Link to comment
Share on other sites

Om en ikke får noe våpenkort kan en fint selge den videre, men da har ny eier et potensielt problem om han blir tatt. Sannsynligvis også selger, siden de ikke er lov å eie uten tillatelse vil salg til personer uten slikt også kunne medføre problemer. Om jeg selger en pakke 9mm til noen uten våpenkort har både jeg og kjøper brutt loven. Det er ingen måte å kontrollere slikt på, er reglene derfor meningsløse?

Link to comment
Share on other sites

9 minutter siden, Erlend Meyer skrev:

Om en ikke får noe våpenkort kan en fint selge den videre, men da har ny eier et potensielt problem om han blir tatt.

Ja.... og hvis denne selges på nettet, så er det jo stor sjanse for at kjøperen ikke engang vet at han kjøper noe ulovlig. (Ikke prøv å fortelle meg at du ikke ser de mange problemene her😉)

 

9 minutter siden, Erlend Meyer skrev:

 Det er ingen måte å kontrollere slikt på

Klart det er det! Ett VÅPENKORT (midlertidlig eller ikke) vil forhindre videresalg!

 

Konklusjon : «Er reglene meningsløse?» - Hvis @unnamed ikke får ett våpenkort på armbrøsten...... JA!!!

 

Edited by 32-40 Win.
Link to comment
Share on other sites

Jeg refererte til videresalg av ammo, noe som per i dag er strengt forbudt og likevel helt umulig å kontrollere.

 

Om jeg ser problemer? Egentlig ikke, og lovmaker har tydeligvis heller ikke brydd seg så voldsomt med dette. De kunne fint gjort armbrøst regpliktig på lik linje med kruttvåpen, satt krav om etterregistrering eller tilogmed forbudt de helt. Det som gjør ting litt absurd er PODs rigide praksis og overstyring av politimesters skjønn.

 

Edit: Selv om reglene har sine smutthull er de på ingen måte meningsløse. Ingen seriøse forhandlere vil selge deg slikt uten en tillatelse, og tollen vil stoppe privatimport. Politiet har også hjemmel til å ta det de kommer over (alder vil i de fleste tilfeller være greit å avgjøre, er vel ikke så mange modeller som har vært produsert uendret siden 1993?

Alt i alt struper det tilgangen ganske så effektivt, noe en ser om en tar et søk på Finn.

Edited by Erlend Meyer
Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, Erlend Meyer skrev:

Jeg refererte til videresalg av ammo, 

Bare for å ha det avklart - Jeg har sagt det før, og mener det fremdeles; All lovregulering på salg/kjøp av amunisjon til sivile våpen, ser jeg på som helt unødvendig. En 18-års grense på kjøp av ammo (enten det er privat eller i butikk) hadde holdt i massevis.

 

Dette er jo min personlige mening, men det svarer jo på spørsmålet ditt: «er regler for videresalg av ammo meningsløse?» - JA!

 

NB: Jeg følger selvfølgelig alle regler. Også de som JEG mener er meningsløse.

Link to comment
Share on other sites

41 minutter siden, Erlend Meyer skrev:

Alt i alt struper det tilgangen ganske så effektivt, noe en ser om en tar et søk på Finn.

Javel.... så du tror ikke at «strupingen av tilgang» kan ha noe med at @unnamed er den første (her på kammeret) som har klart å få igjennom en søknad siden 2011 (noe som viser at det i praksis har vært ett «totalforbud» siden lenge før dette)?

 

Du tror heller det skyldes ordningen om tidsbegrenset-periode?

 

Jeg har aldri sagt at ett forbud mot armbrøst er meningsløst (det ville vært en helt annen diskusjon). Det er den «tidsbegrensede-perioden» jeg kritiserer!

Edited by 32-40 Win.
Link to comment
Share on other sites

Problemet er PODs overivrige håndtering, det er ingenting i hverken lov eller forskrift som tilsier et bortimot totalforbud. Tidsbegrensede tillatelser er en rasshøl-teknikk, våpen kan være svært dyre i anskaffelse og tidkrevende å avhende i et lite marked. Ergo er det få som har råd til å ta en slik. Dette er det helt motsatte av meningsløst. Teknisk sett lovlig, men Du Suger Og Vi Hater Deg!

 

Hva med de som har planer om å drive med dette i lengre tid? Skal en gå på stram line for en jævla rifle eller armbrøst? Kanskje vi kan starte Norges Byråkratjegere med avdeling for armbrøst?

Link to comment
Share on other sites

Klipt fra våpenforskriften §9

"Det er forbudt å erverve, eie eller inneha armbrøst uten tillatelse fra politimesteren. Det kan gis tillatelse til å erverve, eie og inneha armbrøst når vedkommende oppfyller kravene nevnt i § 10"

 

Altså kan Politmesteren gi tillatelse, det står dessverre ikke noe om i hvilken form denne tillatelsen skal være. Men jeg synes det lukter av en tillatelse til å eie "armbrøst", ikke en spesifikk, registrert armbrøst.

 

Så peker §10 til Våpenlovens §7, og sier:

"Fysisk person kan gis tillatelse til å erverve og inneha skytevåpen eller våpendeler når han eller hun oppfyller de krav til edruelighet, pålitelighet, skikkethet, alder og behov eller annen rimelig grunn for å ha skytevåpen, som er fastsatt i eller i medhold av våpenloven § 7"

 

og der ligger Catch 22:

"Tillatelse kan bare gis edruelige og pålitelige personer som har behov eller annen rimelig grunn for å ha skytevåpen, og som ikke av særlige grunner kan ansees som uskikket til det."

 

 

Eller som Erlend Meyer uttrykker det: "Du Suger!"

 

K

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, M67 skrev:

Kan du si noe om hva du har tenkt å kjøpe, hvorfor, hvorfor arbrøst, osv? Dette er spennende, både forti armbrøst er kult, og fordi noen "får hull på" forbudet.

For å gå litt tilbake i tråden! Jeg lurer også på dette? 

 

Nå er jeg en av de som har vært borti armbrøst fra før det ble et forbudt. Jeg hadde en kompis som kjøpte en Barnett ett eller annet med trinser og greier? Den var vel morsom i ca. 2 uker, eller egentlig tiden det tok å finne ut av hva man kunne skyte igjennom med ei pil. Vi prøvde «å fiske» med den uten særlig hell. Egentlig var den forferdelig upraktisk på alle måter, og enden på visa var at den ble solgt siden den og pilene som hele tiden gikk til helvete var svindyre. Så var det tilbake til «rifle, hagle og fiskestang» som både hadde et bruksområde og var mye mere praktisk på alle måter. 

 

Da forbudet kom hadde jeg ingen kvaler med det siden jeg som sagt ikke så nytta i en armbrøst. Jeg ser jo poenget med en for de som får til å skaffe seg jakt med en, men ellers er jeg bare helt blank.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, M67 skrev:

Klipt fra våpenforskriften §9

"Det er forbudt å erverve, eie eller inneha armbrøst uten tillatelse fra politimesteren. Det kan gis tillatelse til å erverve, eie og inneha armbrøst når vedkommende oppfyller kravene nevnt i § 10"

 

Altså kan Politmesteren gi tillatelse, det står dessverre ikke noe om i hvilken form denne tillatelsen skal være. Men jeg synes det lukter av en tillatelse til å eie "armbrøst", ikke en spesifikk, registrert armbrøst

 

Vi får ta med litt fra paragraf 10, så får m67 påvise hvorfor han tolker 9 og armbrøst annerledes enn skytevåpen..

 

Sitat

Fysisk person kan gis tillatelse til å erverve og inneha skytevåpen eller våpendeler når han eller hun oppfyller de krav til edruelighet, pålitelighet, skikkethet, alder og behov eller annen rimelig grunn for å ha skytevåpen

 

 

 

1 time siden, DoctoRoy skrev:

Det finnes sikkert en del armbrøster blant befolkningen fra før dette kom i forskriften uten at eierne visste om det - så da må vel eierne skynde seg og få de registrert for å unngå tilbakekalling av eventuelle våpenkort :o

Og før de som ikke orker prøve sette seg inn i saken før de blir morsomme tar vi paragraf 9 med litt utheving..

 

Sitat

§ 9.Forbud mot våpen eller lignende som ikke faller innenfor våpenloven § 1

Det er forbudt å erverve, eie eller inneha elektrosjokkvåpen, pepperspray og andre selvforsvarsmidler med tilsvarende virkning, springkniver, batangakniver, stiletter, slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler eller andre gjenstander, spretterter eller andre tilsvarende særlig farlige gjenstander uten aktverdig formål og som fremstår som voldsprodukter.

Denne bestemmelsen gjelder ikke for våpen som er bestemt for eller tilhører politiet eller Forsvaret.

Det er forbudt å erverve, eie eller inneha armbrøst uten tillatelse fra politimesteren. Det kan gis tillatelse til å erverve, eie og inneha armbrøst når vedkommende oppfyller kravene nevnt i § 10. Dette ledd gjelder ikke armbrøst ervervet før 1. januar 1993.

 

Ettersom ingen i løpet av 25år har giddet sette i gang en klubb eller et forbund er tydeligvis interessen for dette skrammelet heller lav...

Jeg vet av 2 som har søkt, fått ja, kjøpt og skrotet. Kjempeartig en liten stund.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Vi får ta med litt fra paragraf 10, så får m67 påvise hvorfor han tolker 9 og armbrøst annerledes enn skytevåpen..

Etter å ha tenkt og lest om igjen, så tror jeg det menes en behandling akkurat som andre skytevåpen.

 

Sitat

Kjempeartig en liten stund

Enig, men det syns jeg om finpistol type rørtang også - vi kan ikke bruke våre egne interesser til å bedømme sånt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

På 28.12.2018 den 21.18, M67 skrev:

Klipt fra våpenforskriften §9

"Det er forbudt å erverve, eie eller inneha armbrøst uten tillatelse fra politimesteren. Det kan gis tillatelse til å erverve, eie og inneha armbrøst når vedkommende oppfyller kravene nevnt i § 10"

 

Altså kan Politmesteren gi tillatelse, det står dessverre ikke noe om i hvilken form denne tillatelsen skal være. Men jeg synes det lukter av en tillatelse til å eie "armbrøst", ikke en spesifikk, registrert armbrøst.

 

Så peker §10 til Våpenlovens §7, og sier:

"Fysisk person kan gis tillatelse til å erverve og inneha skytevåpen eller våpendeler når han eller hun oppfyller de krav til edruelighet, pålitelighet, skikkethet, alder og behov eller annen rimelig grunn for å ha skytevåpen, som er fastsatt i eller i medhold av våpenloven § 7"

 

og der ligger Catch 22:

"Tillatelse kan bare gis edruelige og pålitelige personer som har behov eller annen rimelig grunn for å ha skytevåpen, og som ikke av særlige grunner kan ansees som uskikket til det."

 

 

Eller som Erlend Meyer uttrykker det: "Du Suger!"

 

K

Står mere om reglene for armbrøst i rundskrivet fra pod. 

Link to comment
Share on other sites

På 28.12.2018 den 3.56, 32-40 Win. skrev:

Du innser vel, at å få solgt den her hjemme, blir tilnærmet umulig? Hvor lang er den tidsbegrensede perioden? Må du betale søknadsgebyr for hver gang du søker? Hvor mye koster alt utstyret (armbrøst og piler) som trengs til jakten?

 

Håper du skjønner at det dukker opp en del spørsmål rundt denne (noe merkelige) ordningen?

Alt utstyret vil ende på mellom 10-15 lapper. Selve armbrøsten jeg skal ha koster 9500kr. Vet ikke om åssen våpenkortet jeg får på den ser ut. Men skal jo reise utenlands med den. Videresalg osv med på lik linje som vilken som helst annen rifle/hagle/revolver/pistol man skal selge. Regner med at perioden er en rimelig periode. Noe mere detaljert vet jeg ikke før jeg får alt i posten her.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner at alle mine spørsmål peker mot en negativ retning. Men målet er ikke å være negativ i seg selv. Jeg har bare vanskelig for å forstå hvordan noen kan ta ett slikt valg uten å ha avklart noen av disse spørsmålene på forhånd.

 

Jeg ønsker selvfølgelig lykke til med både handel og jakt-tur. Og jeg håper virkelig du oppdaterer oss når du vet noe mer om de premissene politiet gir deg.😀

 

N.B: spørsmålet mitt om søknadsgebyr vet du jo svaret på. Var det full pris på tidsbegrenset tillatelse?

Edited by 32-40 Win.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...