Jump to content

Beagle på 9mnd som lukter stramt


jegerak

Recommended Posts

Jeg har en beagle valp på 9 mnd som lukter ekstremt stramt. På kontoret der han sover om natten er det så gale lukt at vi må holde døren stengt heile døgnet for å ikke forpeste heile huset.

 

Vasker hunden 1 gong i uken med hundeshampo. Har prøvd 2 forskjellige uten den store virkningen.

Ørene blir rensa 1 gong i uken også..

 

Noen som har noen tips for å forbedre "lukten" av hunden?

 

Har en kompis som har en beagle på 8 år og den lukter ikke i det hele tatt i forhold til Leon.

 

Folk som klapper Leon kommenterer også at han lukter stramt...

Link to comment
Share on other sites

Hm....jeg har en tispe, hu er også 9 mnd gammel. Hun lukter ikke noe. Klart... hvis jeg snuser inn i pelsen om morran, så lukter det jo hund, men nesten bare koselukt. Hun er mye ute, og da lukter det friskt og fint. Har vel dusja henne en gang, men grer henne nesten hver dag med en 'Furminator' børste/kam. Veldig effektiv til å dra ut løse hår.

Har hørt andre også si at Beagle'er lukter, men det er ikke min erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Det kan komme av fortypen du bruker! Hundane til sviger's lukter mye mer enn hunden vår. Var en periode som hunden vår lukta forferdelig, det var etter at den hadde spist av ein ny fortype (billig dritt for). Kasta resten av foret og gav han bedre for, da forsvant lukta på under ei veke!

Link to comment
Share on other sites

Går tur i skogen hver dag, alt fra 20 min til 3-4 timers tur. Lukten startet når han passerte 3 mnd og det var då jeg startet å dusje han. Har 3 pledd som jeg bytter og vasker på skift. Var en periode jeg byttet hver dag, men lukten ble ikke bedre ... Av for så spiser han Labb. Spiste valpefor til han var 4-5 mnd gammel. Takk for alle svar:)

Link to comment
Share on other sites

Hm....jeg har en tispe, hu er også 9 mnd gammel. Hun lukter ikke noe. Klart... hvis jeg snuser inn i pelsen om morran, så lukter det jo hund, men nesten bare koselukt. Hun er mye ute, og da lukter det friskt og fint. Har vel dusja henne en gang, men grer henne nesten hver dag med en 'Furminator' børste/kam. Veldig effektiv til å dra ut løse hår.

Har hørt andre også si at Beagle'er lukter, men det er ikke min erfaring.

Her er det sånn at jeg vasker hendene etter hver gang jeg rører hunden. Er ekstremt stram lukt på hunden! Har aldri gredd han, så skal prøve det. Skal prøve alt fram til jeg får det til:)

Link to comment
Share on other sites

Bytt for til anerkjente merker som; Eukanuba, Royal Canin eller ProPlan. Etter hva jeg har sett hos andre hunder som blir servert Labb er; blass pels, unormal røyting og en sinnsyk mengde med bikkjemøkk.

Du kan også prøve vetrinærfor, men dette er veldig dyrt i lengden.

 

Du kan også vurdere tilleggsfor med fiskeolje ets.

 

Bading 1 gang i uka for en hund er totalt unødvendig og vil i mange tilfeller øke produksjon av talg som igjen lukter stramt.

Link to comment
Share on other sites

Er galskap å bade en hund så ofte,gjør bare vondt verre!Ikke godt å si hva som er problemet,men bad to ganger i året!Og prøv gjerne ett nytt for!Når du likevel kjøper på Felleskjøpet,ta med en sekk Appetitt i stedet!Beste tørrfor jeg har prøvd!(og jeg har prøvd det meste)

Link to comment
Share on other sites

Har selv en dreagle og en dachs, de har ikke tålt labbforet særlig, de har luktet litt og fått blassere pels.

Nå spiser de royal canin og lukter ikke i det hele tatt. Dusjing gjør jeg kun om de har rullet seg i noe de ikke skal.

Skifter tepper som de sover i en gang i måneden.

 

Har inntrykk av at rene utehunder lukter mer enn de som sover inne, så rart at din lukter etter det du beskriver.

 

Ville prøvd å kutte ut dusjingen og bytte for. Om ikke det hjelper hadde jeg tatt den til dyrlegen og hørt om de hadde noen løsning....

Link to comment
Share on other sites

Dette er ikke noen bevist "labb-boikot", men vi begynnte med Labb til vår beagle, men hunden virka ikke helt frisk. Blass pels, matlei, dårlig avføring osv.

Skifta vel til eukanuba tror jeg og alle problemer var borte. Det har i alle fall etter dette vært en fryd å stikke nesen ned i pelsen på hunden. Vi bader bare hvis hunden har vært en plass han ikke burde.

Link to comment
Share on other sites

Min samboer driver en dyreutstyrs butikk og har hver dag kunder som skal handle hundefor, oppfattningen av hva som er bra hundefor er mildt sagt forskjellig og ikke minst hvilke type hundefor som funker på din hund.

 

På mine egne hunder bruker jeg Proplan og Royal Canin, den eldste Dachsen får seniorfor fordi han er 13 år.

Ved å bryte opp gapet på han (han mistenker deg for å skulle ta maten hans...) så avslører han en perlerad med feilfrie tenner som forsatt setter seg i respekt... dette er utelukkende på grunn av et bra for og at jeg gir tyggebein etc.

 

Alle formerkene som jeg har nevt har minst 10 forskjellige forvarianter, spesialtilpasset for individuelle behov.

Det er da spenstig å si at Royal fungert ikke...hvis du har prøvd en variant.

 

Labb har vel to varianter og da reduseres prøver og forsøk ned til et minimum..Jeg foret selv med Labb når jeg hadde Jämthund, og jag har aldri sett maken til "kabelfabrikk" ! men denne fikk dårligere tenner (mye tannstein) osv.

 

Hvis du handler for i en dyrebutikk, skal betjening ha kompetanse på hvilke for din hund er best tjent med og jeg er sikker på at du får med deg en 3 kg sekk på prøve hvis du handler i rett butikk.

 

På felleskjøpet handler jeg sagkjedeolje, sjakkler og ullsokker...men ikke hundemat, det har de ikke peiling på !

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal heller ikke være med på noen anti-Labb-kampanje, men jeg skriver øyeblikkelig under på attesten til flyfisher. En ting som jeg imidlertid ikke er helt ening i, er at veterinærforet er dyrere. Hills og Eukanuba ligger på samme nivå i pris. Det som imidlertid er interessant når det gjelder pris, er kostnad pr dag, dvs se på foringsmengde. Det er riktig som flyfisher sier, at kvaliteten på foret sees med en gang gjennom kabelstrekning og pelskvalitet. Ellers er vel prisen på foret underordnet for min del, kvalitet kommer alltid først. Dessuten er det verdt å nevne at mange dyrebutikker og -klinikker, har rabattordninger på for, f.eks. hvis du er medlem i JFF.

 

Bading en gang i uka er altfor ofte. Dette vil holde borte de naturlige oljer som holder pelsen fin, og det gir også grobunn for utøy og våteksem. Personlig synes jeg to ganger i året er for lite, men dette avhenger selvsagt av pelstype og hva pelsen utsettes for. Beagle er jo ikke disponert for å dra med seg så mye dritt i pelsen, så det burde ikke være grunn til å bade den spesielt ofte.

 

Prøv et forskifte, og ta en prat med veterinær hvis ikke stinkadoren blir bedre.

 

Lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

Barber hele hunden ( naken hund ). Så bruker du stålull og gnir den ren og etter på dynker du henne/han i parfyme!:)

 

Jean paul deodorant og parfyme funker bra :|:mrgreen:

 

Men fra spøk til revolver:

 

Nevøen min hadde en tysk terrier som luktet helt jævlig.

Han byttet for og det virket så det ut til, men fikk ikke prøvd over lengre tid pga av den ble drept i trafikken kort tid etter..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

sitter pris på alle svar då dette har blitt et problem jeg ikke tenkte meg en gang at jeg skulle få etter jeg skaffet Leon.

 

Det stemmer ganske bra det at han har lange kabler av Labb. Brukte kvalpeforet til Royal Kanin når han var yngre, men gikk over til Labb pga min far som har 3 strihårete dach'er anbefalte den! Men betaler lett noen kroner mer for å ungå stanken ja!

 

Men den lokale dyrebutikken(Knarvik) går jeg ikke til! Kjører lett forbi den. Makan til dårligere kundebehandlere skal man leite lenge etter. Litt OT men anbefaler ivertfall ikke den butikken til noen!

Link to comment
Share on other sites

Hvis du betaler 80 kr/kg for Eukanuba blir du kraftig lurt, magnus88.

 

Uansett, som nesten alle foreslår - prøv å bytt fôr, og ikke bad så jævlig ofte.

 

Selv om det virker som mange har fasiten på hva som er "det beste fôret", er det helt individuelt hvordan hunden vil reagere på ulike fôr. Du må nesten prøve deg fram, men husk at det kan ta en måned eller to med nytt fôr før du merker forskjell.

Selv vil jeg anbefale de store, kjente "premiumfôra", ala Hills, Eukanuba, Royal Canin osv.

 

Husk at hunden helst skal ha en "overgangsperiode" hvor du blander inn mer og mer av det nye fôret sammen med det gamle. (For å unngå at bakteriekulturen i tarmer og mage ikke skal forandre seg "på dagen", om jeg ikke husker feil. Arrester meg gjerne.)

Link to comment
Share on other sites

Hm....jeg har en tispe, hu er også 9 mnd gammel. Hun lukter ikke noe. Klart... hvis jeg snuser inn i pelsen om morran, så lukter det jo hund, men nesten bare koselukt. Hun er mye ute, og da lukter det friskt og fint. Har vel dusja henne en gang, men grer henne nesten hver dag med en 'Furminator' børste/kam. Veldig effektiv til å dra ut løse hår.

Har hørt andre også si at Beagle'er lukter, men det er ikke min erfaring.

Her er det sånn at jeg vasker hendene etter hver gang jeg rører hunden. Er ekstremt stram lukt på hunden! Har aldri gredd han, så skal prøve det. Skal prøve alt fram til jeg får det til:)

 

Jeg forer henne med Royal Canin 'junior medium' etter råd fra noen Beagleeiere, som syns det er bra. Er ingen ekspert, men pelsen hennes er veldig fin og blank.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg ikke finlest alle svar her,men har tengt litt på denne tråden i dag. Jeg synest det lukter litt øreinnfeksjon jeg...eller i rareste fall noe med tennene/halsen. Hva med å ta en liten tur til dyredoktoren å høre hva dem har å si? Å ang dusjing..ikke gjør dette så ofte som 1 gang pr uke..det er ikke bra.

Link to comment
Share on other sites

har hund sjøl, og når noen nevner den problemstillingen hund som stinker noe J#¤%&¤¤¤!!!!!!, så er det ofte noe med disse anal kjertlene i bak enden på dyret. Om du bruker Labb, Hills eller anna for har ikke så mye å si. Jeg bader faktisk bikkja mi endel i perioder, og det har ikke noe å si på lukten, heller tvert imot. Bruker en god hundesjampo med kokos olje og div anna i.

Link to comment
Share on other sites

1. Det lukter av hendene bare han rører hunden. Synes det er rart hvis det skal være analkjertlene da. Det lukter som regel bare ille når de sleiker seg i toeren. Som jeg forstår det, lukter det av pelsen ?

 

2. Siden han sier at han renser ørene 1 gang i uka, tviler jeg på at det er ørebetennelse.

 

3. Som flere sier; det finnes mange bra tørrfortyper. Imidlertid synes ihvertfall jeg at det er alt for kort tid å bruke valpefor til hunden er 4-5 mnd gammel. Jeg bruker ihvertfall valpefor til de fyller året. (Men det har ingenting med lukt å gjøre da.)

Link to comment
Share on other sites

1. Det lukter av hendene bare han rører hunden. Synes det er rart hvis det skal være analkjertlene da. Det lukter som regel bare ille når de sleiker seg i toeren. Som jeg forstår det, lukter det av pelsen ?

 

2. Siden han sier at han renser ørene 1 gang i uka, tviler jeg på at det er ørebetennelse.

 

3. Som flere sier; det finnes mange bra tørrfortyper. Imidlertid synes ihvertfall jeg at det er alt for kort tid å bruke valpefor til hunden er 4-5 mnd gammel. Jeg bruker ihvertfall valpefor til de fyller året. (Men det har ingenting med lukt å gjøre da.)

 

Det lukter av pelsen ja.

 

Grunnen til at jeg sluttet med valpefor når han var 4-5 mnd gammel var at begynnte å blei ganske så småfeit! Ja vet at kvalper har kvalpefett, men dette var rett og slett småfeit. Og det manglet ikke på trim...

Link to comment
Share on other sites

Har ni kollat upp så att hunden inte har problem med analsäckarna? Eller någon form av hudinfektion/svamp?

 

Rejäl genomgång hos veterinär innan laboration med foder röstar iaf jag för!

 

Jeg har ikke sjekket det problemet nei, kanskje det hadde vært lurt å tatt seg en tur til veterinæren ja :)

 

Takker for alle tips! ( spesielt kjerringa) ( hu stinker ikke,, som regel :twisted::twisted::twisted:

Link to comment
Share on other sites

Hunden "aker" seg ikke rundt på baken vel? I så fall kan det være noe med analkjertlene. Hadde en hanndrever der kjertlene måtte tømmes hos vet, og jeg skal love at bikkja luktet mye bedre etterpå! :mrgreen:

 

 

Jeg har sett han har gjort dette 1 gang.. men det er flere mnd siden.. trur det hang litt mannshit att etter tømming av ryggen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en drever tidligere som led av det samme. han hadde en særdeles skarp lukt som vi aldri fikk bukt med. Var han stresset eller giret, luktet det ekstra ille. Vi byttet for, badet, var hos veterinær og forsøkte det meste. Dette varte hele livet for hans del. Det var så ille i perioder at vi ikke kunne "kose" med ham uten å måtte dusje etterpå. Det ble ikke bedre ved mye bruk om høsten. Uansett så luktet det av han.

 

Vi fikk aldri noe svar på hva dette kunne være og slo oss til ro med at dette var hans "kroppslukt" :oops:

Link to comment
Share on other sites

Trur nok uansett ein tur til veterinær kan vere smart.

 

Når det gjelder for so er det vel med hundar som med oss folk, vi både likar og tåler ulike ting på ulikt vis.

Sånn sett har det lite for seg å diskutere kva som er best av det og det merket, her må ein prøve seg fram til kva som funkar for akkurat si bikkje, og heller drite i kva som står på pakken, kva butikken heiter eller kva reklamen seier...

Link to comment
Share on other sites

Min gordon setter har luktet ille noen uker nå, var hos legen som tømte analkjertlene. Problemet kom fort igjen, ny tur til legen som tømte igjen. Dette hjalp heller ikke mer enn en dag og ny time ble bestilt, denne gangen konstaterte han infeksjon i kjertlene og vi begynte med antibiotika. Nå er problemet borte, men vi skal til legen igjen når antibiotikakuren er over. Det kan hende kjertlene må fjernes.

 

Hunden er i sitt tiende år og har aldri hatt problemer med analkjertler tidligere.

 

En tur til en god dyrlege anbefales for å finne ut hva som er galt, hvis hunden lukter så ille som det høres ut, må det være noe mer galt enn bare hvilket fór som brukes.

 

 

Jag tänkte att analsäckarna kanske småläker lite = luktar vidrigt, inte att de inte går att tömma vilket ger det typiska rumpkanandet.
Link to comment
Share on other sites

Har no startet overgang til RK foret nå, så då for vi prøve det og evnt luke vekk forspørsmålet og prøve noe nytt om ikke det funker! Har også kjøpt nytt halsband, då jeg fikk et tips på PM at det kanskje kunne være den som var med å spredde lukten ( jeg er villig til å prøve det meste)...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...