Jump to content

Nytt sært prosjekt: .30 Walker og Sako Vixen


Recommended Posts

He he he nytt sært prosjekt på gang etter å ha vurdert 300/221 har tankene dreid over på kaliber .30 Walker, som benytter 6,5 Grendel hylsa som utgangspunkt :mrgreen: Passer meg bedre da jeg har to Vixen rifler med PPC støtbunn!!!

 

Tråden oppdateres med bilder etterhvert! Brosj med utskiftbar pilot i kaliber 264 LBC-AR er bestilt så får vi sem om børsisen klarer å gjøre noe vettugt med dette :wink: eller om jeg må bestille brosj i dette kaliberet vel sånt får fagmenn ta seg av!!!

 

Ha meg frabedt kvinnespørsmål som "hvorfor.... ", "Hva skal du med det... " osv :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 127
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Å herreguuuud.... :mrgreen:

 

OK her er forklaringen:

 

.30 Walker er da en uendelig mer sexy patron med skikkelige skuldre he he he og jeg skyter så lite at det er faktisk like mye pes for meg å ha 7,62x39 som noe annet...

 

Og mest av alt - fordi jeg har lyst og det er gøy med noe nytt :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

For de som lurer på hva dette er!

 

"The 30 Walker is an intermediate cartridge developed by Mark Walker of Houston, Texas. This cartridge is an improved version of the PPC cartridge family designed by Dr. Lou Palmisano and Ferris Pindell in 1974.[1] The 30 Walker was designed 100-300 yard bench rest and f-class shooting using 112-118 grain flat based bullets in slow twist rate barrels.

The 30 Walker is made by using Lapua 6.5 Grendel brass and increasing the caliber 308 and turning the neck diameter to 330"."

Link to comment
Share on other sites

Snakket med børsemakeren og dette lar seg realisere, men er i tenkeboksen igjen - det dukket opp ett annet kaliber som muligens vil være enda mer ideelt til demping = .30 PPC, eller altså en 6mm PPC utvidet til å ta kaliber .30 kuler. Denne gir mindre hylsevolum og mer ideelt pga demping. Når det gjelder tilgangen på hylser er vel dette hipp som happ - jeg bruker uansett ikke mye hylser og 50 stk rekker lenge for meg.

 

Fordelen med .30 Walker er litt større hylsevolum med tanke på litt kvassere ladninger.

 

Uansett er jeg ikke avhengig av å sette kulene dypt i hylsa i og med at dette er ei låskasse uten magasin.

 

Tilgangen på ladeutstyr er vel kanskje noe enklere med .30 PPC, men dette er også lite viktig - alt i alt bunner det vel ut i hvilken patron har det kuleste navnet :mrgreen:

 

Kom gjerne med innspill!!!

Link to comment
Share on other sites

Her er bilde av ombyggingsprosjektene jeg skal lage 6,5 Grendel også men har ikke helt bestemt meg for hvilken rifle skal ha .30 Walker til å begynne med - er det vellykket blir det et løp til! Den korte rifla har ca 17" løp

 

p1010243m.jpg

 

p1010239v.jpg

 

Ellers så har jeg fått en meget hyggelig respons fra annen forumbruker og skal snart hente et .30 kaliber løpsemne med 1-8 snurr :wink: takk skal du ha :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Våpensøknad levert inn - brosjen hentes på posten senere idag - løpsemne hentes forhåpentligvis til helga :wink:

 

Dette ser ut til å gå raskere en jeg hadde tenkt :mrgreen:

 

Men det jeg skulle si var at jeg fikk en ny ide til hylser da jeg pratet med Svein på våpenkontoret - bruke 7.62x39 hylser som utgangspunkt for skyteforming :mrgreen: Hylselengden er lik 6,5 Grendel/.264LBC-AR!!! Det eneste som ser ut til å bli litt kortere er halsen på hylsa til 7.62x39 - så hylsene bør vel presses først og dreies av innvendig i halsen før skyteforming. Disse hylsene er en god del rimeligere i innkjøp!!! En utilsiktet, men positiv ting :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hei jeg har avtalt å kjøpe Lothar Walther Chrom Moly pipe med 1-8 snurr - ville helst hatt rustfritt, men nå prøver jeg dette først og ser om jeg får det til før jeg satser fullt på dette.

 

Ja riktig det er nok store hetter på denne 7.62x39 hylsa, men det er vel kanskje bare en fordel med sub-ladning? Ikke vet jeg og slakter nok noen Grendel hylser jeg har liggende før jeg setter i gang for alvor :D

Link to comment
Share on other sites

Takk for den opplysningen det er altså "Ja takk begge deler" :wink: Vel først du bruker 7.62x39 til subsonisk ble jeg litt nysgjerrig på hvilke krutttype og kruttmengde du bruker bak hvilken kule (og hette har du jo allerede nevnt). Tenkte å sammenligne dette med 300 Whisper og gjette meg frem til en passe startladning! Og jeg er ikke helt grønn på hjemmelading og er ganske forsiktig!

Link to comment
Share on other sites

Hentet brosjen idag .264LBC-AR :wink:

 

p1010249p.jpg

 

Men, det spørs om det går å bare brosje opp halsen blir litt usikker på det eller om jeg bør bestille en egen Walker brosj, uansett skal jeg jo ha begge kalibrene.

 

Har bestemt meg for løp på 42cm med munning på 20mm gjenget for samme demper og jeg bruker på TRG-22'en altså en kort feit sak he he så får vi se hvordan det går.

Link to comment
Share on other sites

Men, det spørs om det går å bare brosje opp halsen blir litt usikker på det eller om jeg bør bestille en egen Walker brosj, uansett skal jeg jo ha begge kalibrene.
Det finnes brotsjer som heter neck&throte. Skulle ikke forundre meg om en slik løser problemet ditt. :wink:
Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Det nærmer seg sannelig jul he he he

 

og enda bedre :wink: så nærmer det seg endelig tid for testing :mrgreen:

 

2 løp nettopp bakt i ovnen - 6,5 Grendel (.264 lbc-ar) og kreasjonen .30 Walker :D

 

Kan nesten ikke vente på å få testet dette!!!!!!

 

imag0078v.jpg

imag0079ge.jpg

 

Men verden står ikke stille av den grunn og ved en feiltagelse ved valg av neck-expander ble jeg satt på sporet av neste kreasjon he he en .338 variant :lol:

 

imag0080dv.jpg

Link to comment
Share on other sites

Rifla er kommet hjem ferdig klar til testing :mrgreen:

 

Forslag til ladninger mottas med takk - jeg har igrunn sett meg ut å skyteforme hylsene med N120 krutt og lapua Scenar 155gr eller noe i den duren. Tenkte en passelig dose rundt 20-22gr med N120. Tilsvarer vel ladning i ladeboken på 7,62x39 og det bør vel være ett greit utgangspunkt.

Link to comment
Share on other sites

Kan nok sikkert bruke .30 Herrett ladninger også som utgangspunkt. De er også nesten lik som 7,62x39.

Spennende å se hva du får ut av den. Kanskje den hadde vært fin i en xp-100 med tiden. :)

 

 

Takk for interessen - dette er vel min første ordentlige villkatt og det skal bli morro å prøve.

 

30 Herrett er vel ikke langt unna tipper jeg. Hvilke type kuler og krutt kombinerer du. Er det små hettelommer i Herrett'en?

 

Gleder meg igrunn mest til å forsøke sub-ladninger med 220gr. kuler. Ser ut til at jeg har ganske bra med friflukt heldigvis så tunge kuler kan settes langt frem om nødvendig.

 

Poster litt resultater til helga :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hei, bruker mye N120 krutt i herretten og alt fra 110-180gr kuler. Standard ladningen min nå er 25gr N120 og 150grn kule. Gir ca 2050f/sek i ei 10" pipe. Skøyt Blesbook i RSA med denne kombinasjonen. Gjennomskudd på 150m.

Som sagt, var det lagd en 300 Herrett basert på nedkortet 308? tror jeg. Lite info å finne.

Har hatt planer om en 6,5 Herrett som ikke er realisert ennå. Ellers så er det lagd en serie på herretthylsa fra 6mm og oppover som kalles Classic.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ja kommer mer nå snart. Jeg har såvidt begynt å skyteforme noen hylser i 220Russian. Hadde noen Grendel hylser, men i all min iver brosjet jeg halsen for mye og dien jeg bruker klarte ikke å lage nok hold på kula som følge av dette.

 

Det er en artig liten patron og potensialet for god presisjon er der absolutt. Russian hylsene trenger en omgang til før de har formet seg tilstrekkelig. Skal lade opp med 220gr kuler denne gangen og bruke noe N120 krutt jeg har liggende. Tenkte å ta utgangspunkt i 300 Whisper ladninger med dette kruttet og da burde jeg være på den sikre sida.

Link to comment
Share on other sites

Det er få detaljer rundt selve "hylsepirket" i denne tråden. :wink:

Du skriver at i din iver brosjet du halsen for mye. Hva bruker du av verktøy? Merk det at om hylsa går varm vil messingen utvide seg såpass mye at det er fort gjort å fjerne noen hundredeler for mye i kuttet.

 

Til 30 Walker ville jeg brukt 7,62x39 hylser. Med kula satt i bommene kan du skyteforme disse direkte.

Link to comment
Share on other sites

Ja he he helt klart, men man tar det man har og jeg hadde tilfeldigvis noen Russian hylser liggende så jeg tenkte hvorfor ikke.... :wink: Jeg kommer ikke til å gidde å brotsje halsen på disse hylsene før ett par omladninger. Vet jeg burde gjøre det tidlig i prosessen, men når ikke jeg har tolket kammeret blir det liksom litt gjetning. Har en brosj til å ta innvendig og, og vurderer om jeg skal gjøre det i første omgang.

 

Mye ressurser går for tiden i å finansiere en ny .308w i tillegg til å fore 338LM'en og alt annet blir satt litt på vent, men jeg er igang med denne lille 30-kaliberen, og håper å få lagt ut litt skikkelige resultater om ett par ukers tid.

 

imag0099na.jpg

 

Skyteforming med 6,5 Grendel hylser 6 skudd på hundre meter. 155gr Scenar og en passe dose N120.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

TIL SALGS

 

Prosjektrifla skal desverre selges :roll: Pågrunn av hysterisk sinnsyk dyr frakt av langpang fra Frankrike vurderer jeg med tungt hjerte å selge prosjektrifla til fordel for nytt prosjekt :forvirra:

 

Kan selges med diverse løp og utstyr. Rifla er originalt kaliber 222rem, men ombygd til 22PPC. Har ett meget fint light varmint løp i kaliber 22PPC og 30 Walker løpet og ladedier tilpasset 30 Walker.

 

Ta kontakt på PM

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...