Jump to content

Nytt sært prosjekt: .30 Walker og Sako Vixen


Recommended Posts

  • Replies 127
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kjapp første-skytetest utført!

Ble litt travelt her. Starta å preppe hylser og lade kl1830, i håp om å rekke opp å skyte før banen stenger kl21.

Det gikk akkurat, siste skuddet smalt ivei 2055...

 

Gikk rett på et wheeler bore lapping kit, sånn hvor du coater kuler med slipepasta.

Coata 5 155 scenar med 220grit, 5stk med 320 og 4 med 600 grit. Lada dem med 9.5grain N330 og 60col.

 

serie 1, 220 grit kulene, fart: 345, 395,420, 396, 393

 

serie 2, 320 grit, fart : 370, 391, 394, 396, 395

 

serie 3, 600 grit, fart: 376, 396, 396, 392

 

Deretter 5sk Nosler 165 BT, 60 col og 28.5grain N530.

fart: 662, 677, 689, 681, 679

 

Boresigta sånn høvelig før jeg starta, ble ikke så værst. Skrudde litt mellom serie 1 og 2 og mellom 2 og 3.

Pussa grundig mellom hver serie.

 

Slik så pappen ut. Syns det ser meget lovende ut!

ULwalkerTest1_zpsf77d9874.jpg

 

5 nosler BT kulene satt veldig tett og fint. Den ene slengeren tror jeg faktisk var jeg som ikke hadde god nok skulderkontakt... Børsa sparker faktisk ganske fra seg/skvetter litt til!

Ikke sånn "tung" rekyl, men en veldig spesiell snert vil jeg si. Omtrent som en 308 med normal vekt og uten demper vil jeg si, dog litt kjappere i rekylen.

Må legges til at det var "juksehold" på bare ~50-60meter dette, så seriene hadde nok åpna opp en del ut til 100metern...

 

Litt trangere kammer på dette løpet enn det andre. Og kortere maks-settedybde. Får plass til litt mindre krutt da. Får prøve det sånn først, og evt kamre throaten litt dypere senere om det ser ut til å være hensiktsmessig...

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Vixen' har lagt på seg noen gram i form av nytt sikte i år.

Leupold 6x'en havna på hylla til fordel for en Kahles Helia CT 2-7x36. Nå er jo det også en trivelig og lett kikkert, ikke for å snakke om kompakt.

Kort øyeavstand, stort synsfelt og retikkel 4. Nå kan jeg jo om så bruke Vixen på en trang elgpost :lol:

Helt sikkert mange elglag som hadde vært skeptisk, men faktum er vel at mange kappa 308'er og 6.5x55er på fabrikkammo har like lite eller mindre anslagsenergi, så regner med det hadde funka.

 

Har forøvrig noen Barnes 110 grain kuler på vei som jeg er spent på å prøve i den. Ville helst ha i den lange 110grain blackout kula med svart tupp som vistnok åpner helt ned i subhastighet, men de er helt umulige å få fatt i, så er en "vanlig" tac-tx.

 

Nå skal jeg ned i bua og lade opp litt ammo til jaktprøven 8)

Link to comment
Share on other sites

Da har børse og eier bestått storviltprøven...

Veldig god å skyte med og børsa går bedre enn jeg skyter på frihånd. Skal likevel prøve litt mer før jakta og se om jeg kan tyne litt ekstra fart og presisjon utav den.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

kort update med litt tall. test med kronografen på banen for noen dager siden.

 

110 grain Barnes Tac-X, 33 grain n530 , 5 skudd: 846m/s (kald/pusseskudd), 839, 837, 837, 839.

mye å gå på. Kan sikkert få nær 900m/s.

spennende kule med 0.289 i BC. Krever kjapp twist. Oppgitt at den skal ekspandere ned til 1100fps.

614359_m.jpg

 

165 grain BT, 28.5 n530: 664, 671, 670, 670, 671, 668, 663

 

150 grain Nosler BT , 31.8 grain n530: 765

32.1 grain: 765

32.4 grain: 771

32.7 grain: 777

33.0 grain: 789 ! :twisted:

 

Hissig liten patron :roll:

rekylen når man skyter med tofot er veldig kjapp, og på grunn av den lave vekta får man ikke lagt på stort press.

Om jeg trekker børsa til skuldra eller skyter uten tofoten kjennes rekylen mye snillere ut.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Ble jo også utviklet en "308 arrow" for noen år siden... den sammenlignet dem med 7.62x39: http://www.arrowarms.net/aarms/index.php/the-308-arrow/

7.62x39 er jo ganske lik, men pga at veggene skrår såpass mye mer henger den mye dårligere i kammeret og tåler mindre trykk.

Jeg har enda til gode å se skumle trykktegn på noen av mine ladninger. Tror lapua har testet 6.5 grendel til avsindig høye trykk, klippet fra et forum: In talking with the Lapua guys at a booth in Europe this year, they took a Sako bolt gun chambered in Grendel and ran it 15% over max of what .300 Win Mag chamber pressure allows. Brass was ruined, but they pushed the 123gr Scenar to over 3200fps from a 24" barrel.

 

 

kan jo med det samme legge til at det blir en kortere pipe på børsa straks, samt en demper for å få litt mer vekt frampå. Er litt for "framlett" og tricky å skyte bra med.

Mister veldig lite fart med å kappe på en patron med så lite volum.

Regner med at å gå fra 60cm til 42cm vil gjøre at 150 BT går i 745m/s isteden for 785m/.

Dette er jo virkelig et kortløpskaliber egentlig! !

Mister 5-6% fart , men får over 20% kortere løpstid slik at børsa flytter seg mindre under rekylen.

 

Ulempen med kort pipe er at det blir litt marginalt på storviltkravet med 165 kule da, men klarer forsatt storviltkravet med Nosler 190 grain accubond LR. Ca 660m/s med 42cm pipe.

Den skal jo også ekspandere fint helt ned til 400m/s og gir dermed lang rekkevidde, lite vindavdrift, men litt krum bane.

 

Ble også skutt en reinssimle med børsa på ~150m hold i år! :)

Fungerte perfekt - løp 30meter før det ble helt stopp.

Link to comment
Share on other sites

.30walker er vel egentlig kreasjon for benkeskyting med kort throat og treig twist for 110/118 BIB kuler...

 

30 ARx er utvikla for AR15 automatene, og har sikkert en halvkort throat for bruk primært med kuler på 110-150 til magasinlengde.

 

.30walker slik vi har den her er jo en langthroata sak med kjapp twist for å mate enkeltskudd og ikke ta opp (precious) hylsevolum med kula.

Jeg setter 150 BT med under 5mm kulehold.

Nå er vel 1:8 twist kanskje litt i overkant mye for å skyte 110-150 kuler, men så er det jo gøy å stabilisere 220 i sub :roll:

 

Skulle vel egentli funnet på et eget navn på den ? :)

 

.30 Lynx (etter gaupefamilien) hadde vært også vært litt passende vs Vixen (hunn-rev) ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 8 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...