Jump to content

Nytt sært prosjekt: .30 Walker og Sako Vixen


Recommended Posts

  • 9 months later...
  • Replies 127
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...

Lufta Vixen' på klubbmesterskapet på Nidaros Benkskytterklubb idag... 6.5 grendel løpet går godt det - ingen tvil!

Men, å skyte små 10-skudds serier med ei børse som er 3.8kg inkl kikkert og bare har 46cm løp er utfordrende. (500m, liggende med tofot)

Jeg er veldig godt fornøyd med en plassering midt på resultatlista :)

Beste serien er jeg spesielt fornøyd med da det var da det blåste mest. (6 klikk måtte til mot vinden)

 

grendel500m1602_zps01932368.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

nå er jeg såvidt igang med skyteforming av .30 walker hylser...

Tenkte bruke 7.62x39 hylser til sub for å lett kunne skille sub og vanlige hylser. Og dessuten stor tennhette.

Ble en tråd om skyteforming med pistolkrutt her: viewtopic.php?f=58&t=85745&p=906689

 

Og så tegna og 3D-printa jeg nytt tårn til kikkerten min. Programmerte også en snutt som genererer label som jeg kan skrive ut og lime på det nye tårnet. Her er tårnet med en enkel mrad/klikk merking. Det blåe har litt ekstra høyde slik at jeg skulle få plass til å markere kulebane for to runder.

DSC_0120_zpsac3b9047.jpg

 

Kan sende inn klikktabell fra Strelok til programmet mitt. Kan jo selvfølgelig da tilpasse alt og lage labels akkurat som jeg vil... Her er en for lapua 200grain subsonic med V0 320m/s og 0-stilling på 40meter:

turret_zps890b5a5c.jpg

 

Når man har fått printa en verifisert klikktabell er det bare å ta med seg avstandsmåleren og så blir det stakkars kråker :twisted:

 

Blir vel å lage noen flere slike tårn. Tenker det normalt sett holder å ha markering for bare en runde, for da kan jeg aktivere zero-stop'en på tårnet også og slipper å lage så høyt at det stikker over.

Link to comment
Share on other sites

Kahles helia cl 3-9x42. Kan ikke fatte og begripe hvorfor Kahles slutta å selge disse.

155 Cm-klikk, multizero tårn, parallakse fra ~20meter, optikk som Swarovski Z3, 440gram lett, stort synsfelt.

 

Jeg digger den :) Og enda mer nå når den har fått ordentlig tårn å skru på!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Da er walker løpet på tur tilbake til meg etter en runde fiks hos børsemakern!

Var blitt noe tull med kamringen i første omgang. Noen riper som gjorde at hylsene hang litt...

Og jaggu har jeg kjøpt den andre Vixen' til UltimaRatio i 6ppc med hightech stokk også :)

 

Så nå går jeg med litt crazy tanker om å kombinere hightechen med .30walker og lade hardt nok til at jeg forhåpentligvis klarer å oppnå storviltkravet... Om .30walker løpet får seg en runde slanking burde jeg ikke ende opp på mye over 3kg med kikkert for en meget bærevennlig rigg :)

 

Leking i quickload antyder f.eks. disse to mulighetene med 55cm .30 walker pipe :

155 amax , 31 grain N530, 745m/s , 54k psi -> 2264 joule på 100m (678m/s på 100, 614m/s på 200, 554 på 300)

190 accubond, 29.9 grain N540, 666m/s :twisted: , 54k psi -> 2370 joule på 100m (g7 0.295, 620m/s på 100, 540m/s 300m)

 

~645m/s gir 2200joule med accubond 190 - noe som skal gå med "bare" 49k psi i følge QL.

hylsa er full og komprimert, og trykket kommer fort, så her er det små (0.2 og etterhvert 0.1grain) inkrementer som gjelder.

 

alternativt til å dreie ned profilen på 1:8" walker løpet kunne det vært en ide å fått kamra opp et tynnt lett løp med litt mer lengde så det blir litt greier å få farta som trengs, og kanskje med litt tregere twist.

 

Høres det ut som totalt idioti eller tror dere noe sånt kan funke? :)

Link to comment
Share on other sites

Høres det ut som totalt idioti eller tror dere noe sånt kan funke? :)

 

Ser ikke så idiotisk ut...

 

Kjørte simulering i quickload, satte opp en ladeplan, ladet og dro på banen idag for å prøve... Sånn ble resultatet:

walkerscenar155test_zps249e4730.jpg

 

Så da er det bare å teste en ny runde med jaktkule så tenker jeg storviltkravet er i boks!

Noen som har tanker om kulevalg da?

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som et artig prosjekt og ditto patron, om enn temmelig kilen :-)

 

Bare av nysgjerrighet, hva slags kruttvekt bruker du? Det ser ut som om du har et par ordentlige outliers i statistikken din, tror du det kommer av ujevne hylser eller ujevne ladninger?

Link to comment
Share on other sites

Var litt snar med ladinga og hylsene var litt "blanda drops" /hadde litt variert kulehold. Syns ikke tallene var ille.

Har en boks med nye grendelhylser som skal behandles etter beste evne her i løpet av sommeren...

 

Blir en høyst uvanlig "storviltbørse" på ~3kg med kikkert det her ja :)

Link to comment
Share on other sites

jess, da var storviltkravet i boks.

710m/s med Nosler 165 BT skulle gi 2250joule på 100metern (etter litz g7)

 

her er dagens test:

test15072013_zps5191c78a.png

 

og skiva så sånn ut:

DSC_0038_zpsa1c28ced.jpg

 

Presisjonen er god nok for storvilt :)

(Dette er med den Walker pipa som har target-style profil og 22mm på munning)

Link to comment
Share on other sites

de to subskudda er forøvrig et uten demper først, og et med etterpå... Lite lyd :D

Og begge traff skiva... Såvidt antydning til urundt hull, men tror presisjonen kan bli god, dem satt midt på og litt lavt selv om jeg skrudde 20 opp. Det med demper litt lavere enn uten...

Link to comment
Share on other sites

Hehe, ja nå kan du angre ;)

 

Absolutt morsomt med disse småttisene...

Har jeg vært fornuftig hadde jeg kjøpt meg en Weatherby Mark V Ultra Lightweight, Kimber mountain ascent eller rett å slett bare lagd ei lett pipe til Tikka T3'en min...

Men, fornuft er ikke alt... Har man lyst har man lov - right?

 

Og nå er lysten på ultralett Vixen i .30walker stor!

 

Har vurdert å dreie ned profilen på dette tjukke løpet, men siden det ser ut til å være så lett å få presisjon på så skal det får forbli akkurat så tjukkt og tungt som det er!

 

Så da tenker jeg å ta utgangspunkt i 6ppc'en med hightech stokk og tynn løpsprofil. Rafdal har gjort en meget pen jobb med stokken. Kasse og løp sitter utrolig fint.

4_zps3c708977.jpg

3_zps9fdd395b.jpg

 

Så jeg etterlyst pipeemne her på kammeret, og har også ringt litt rundt til børsemakerne, som stort sett har det travelt fram mot jaktsesongen. Har fått noen tilbud om donorpiper for å kappe og omkamre, takk for det...

Men, Snapphane tilbød meg også å lage ei pipe, og det virket så spennende at jeg bestemte meg for å ta sjansen og prøve ei. Utrolig spennende dette han driver med å kutter nye løp av utskutte 6.5 piper... Han skulle også dreie profil utvendig og da prøve å kopiere profilen på 6ppc pipa slik at det blir like tynnt og passer rett i stokken.

Vi tar utgangspunkt i 60cm for å få tyna litt ekstra hastighet. (Med ~14-15mm på munninga blir 7cm ekstra lengde uansett bare 50-60gram?) Fluting står jeg over...!

Blir spennende å se hva en tynn lang pisk av pipe fra Snapphane klarer å gi av presisjon :)

...og hvor godt jeg klarer å skyte med så lett børse.

Forventer jo ikke samlinger <10mm slik som med den tjukke pipa, men hadde jo vært stas om den blir å klarer 30mm på 3 skudd.

 

her er en liten liste over vekt på komponentene:

hightech stokk 728, låskasse 565, bolt 230

Ser for meg dette .30walker løpet kommer seg på kanskje 800gram ferdig kamret og tilpasset. Så kanskje så lavt som 2.3kg eks kikkert... :roll:

 

Og så håper jeg å få det hele klart slik at jeg faktisk kan ta den på reinsjakt i høst!

Link to comment
Share on other sites

kommet meg på hytta - så da er eksperimentering med sub perfekt... Lade 3 skudd, og så ut på veranden og prøveskyte dem over kronografen...

 

Hvilken hastighet bør jeg legge ladningene på?

300m/s burde vel være OK så lenge farta blir jevn og presisjonen god?

Link to comment
Share on other sites

Takk Tika. Får prøve litt her og så hva jeg finner ut :)

 

t-erwibe , Kahlesen som står på Vixen' står jo i ringmontasjer uten tilt, så har bare klikk ut til ~175 i sub...

om jeg skrur alt som går og i tillegg holder ~220cm over gongen på 300metern så er den kaanskje i nærheten :mrgreen::mrgreen:

 

men, rikosjettene er helt sinnsyke! *Spjoiiiiiing*

Landa mantelen fra ei kule tilbake på "standplass" (verandaen) når jeg skaut på 50meter her idag! - så jeg flytta blinken til et sted med jord istedet for fjell bak :D

Link to comment
Share on other sites

200 lapua subsonic, 8.5grain n330, col 57.0.

7 skudd, 50m, snittfart 303m/s , ES 12

ca 12-13mm... det burde klare seg...

 

Må vel teste på 100meter også for å se hvor mye kula faller og hva den samler der, men da må jeg borti haugen her og det regna så fælt idag :roll:

 

f168372c-8313-464c-9b27-0cd7c0478385_zps1a4d5598.jpg

Link to comment
Share on other sites

var en runde med børsa i natt og lokka på reven, men den så jeg ingenting til. Bare 10-20 elg og noen rådyr...

 

bruker en Hausken standard på børsa nå, men syns det er litt mye kruttsmell i sub...

Var veldig mye mindre lyd med 6.5 grendel i sub med A-tec TMM4...

Tror dere en Hausken frontforlenger vil hjelpe mye?

Link to comment
Share on other sites

tok en "cold bore" subsonisk ikveld... gjettet på 80meter (har bestilt ny avstandsmåler, men venter fortsatt) og skrudde deretter på tårnet som jeg allerede har merka på, husker ikke farta jeg la inn når jeg printa det.

traff bittelitt lavt men midt i, så tror vel jeg la inn litt høyere fart når jeg beregna banen sist, evt var det 85m dit.

Klasket når 200grain treffer berget er ganske morsomt! Ser ut på bildet som blyet sitter mosa utover...

30walkerCBsub_zps24e2dd08.jpg

 

så får jeg prøve en knaus litt lengre unna i morra kveld kanskje :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

haha, subsonic er festlig! !

 

Samme greia ikveld - når ungan e lagt for natta kan far sitte på verandan å skyte litt :roll:

Satte opp en 0.33 ølboks på skjæret utafor hytta, 175m (målt på kart.finn.no). Skrudde alle 66 klikka som var igjen på kikkerten - og det ble treff det :mrgreen:

 

lapua ballistics og strelok var enig om at farta nok faktisk var ~305m/s :roll:

Link to comment
Share on other sites

sub lader jeg så dem kunne passa med magasin, 57mm med lapua 200. Men, kunne sikkert ladet dem enda kortere...

 

For å tyne storviltkravet har jeg satt 165 BT knappe 1mm fra bommene, 62 col, for å få ha mest mulig volum til overs til krutt og slakest mulig trykkoppbygging :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

sako 75 6ppc hadde nok funka mtp magasin og mating... 61 patronlengde så burde det fortsatt gå å tyne storviltkravet.

Tror vel kanskje ei 150 grain partition kule vil gjøre susen enda bedre enn 165 BT selv om den akkurat er under 10grams-kravet... Med 61 col og 33.2 er er du ifølge QL på 760m/s med 55cm løp da. Gir 2300 joule på 100m det.

I QL har jeg lagt inn .30walkern selv. Kan sende deg den på mail om du vil?

 

Har tatt utgangspunkt i trykkstandard for Grendel, 3600bar/52214psi, men det er kanskje litt konservativt?

Har tilgode å se antydninger til trykktegn, så har vel enda litt mer å gå på...

Når jeg ladet 6.5 grendeln tålelig hardt (scenar 123 i 750m/s med 46cm løp) så måtte hylsene helpresses hver gang fordi dem ble trege å kamre, men disse walker hylsene kamrer lett nok til at jeg kunne bare halspressa og brukt en gang til. Det er vel uansett et tegn på at jeg har litt å gå på :roll: Halspresser nok bare subhylsene men fullfart-hylsene helpresser jeg hver gang...

 

Å lage hylser er så enkelt som å ekspande halsen på ei ny grendelhylse og så er det bare å lade opp og skyte!

Dier er litt jukseri ja. For å sette tilbake kroppen Bruker ei grendel FL die som jeg har glødet nok til å mykne så det gikk å borre opp halsen. Så presser jeg halsen med ei oppborra redding 6ppc competition bushing neck sizer med riktig size bushing ... .329 eller .330 var det vel... Den sizer bare de øverste 4-5mm av halsen (men jeg setter jo stort sett ikke mer av kula nedi uansett :twisted: )

For å sette kula bruker jeg ei 308w die som er korta inn, så den gir jo ikke støtte som den skal til hylsa, men det ser ikke ut til å ha stort å si for presisjon.

Har også en innkorta 308w FL die som funker som necksizer, men den presser bare såvidt nok til at det går bra, og gir akkruat ikke nok hold på hylser hvor halsen er dreid av en touch på.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

løp fra Snapphane er montert...

60cm kamret i .30walker - såklart.

Vekta stoppa på helt greie 2.45kg. Regner med det øker til 2.9kg med kikkert og montasje :mrgreen:

Kunne sikkert fått av endel mer, for enkeltsskuddskassa har mye gods, underbeslaget kunne vært et fresa alu beslag - men syns den ble riktig hendig og med fin balanse sånn!

 

reinsboslashrse_zps799cfe3e.png

 

Løpet er ubehandlet på bilde. Skal i første omgang få en runde EC paint før reinsjakta, og så blir det vel duracoat på det etter jakta.

Link to comment
Share on other sites

lakkerte løpet med EC paint igår. Først svart og så tynnt med grått.

DSC_0153_zps11a1ae32.jpg

 

Syns det ble fint.

Lurer på at jeg tar kikkerten også før jeg begynner å skyte inn den :roll:

Kasse og ringer skal få forbli sorte...

 

Vekta ble forøvrig 2.85kg med ringer og kikkert på.

Skal bli en fornøyelse å bære den med seg på reinsjakta :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...