Jump to content

Mauser M98 - budsjettrifle


kesol

Recommended Posts

Heihopp

 

Har satt i gang et lite prosjekt med en M98. Låsekasse og et nytt .308-løp ligger foreløbig hos selger, som også skal utføre følgende arbeid:

- kapping og neddreiing av løp (må vel gjerne blåneres også)

- gjening for lyddemper (S&L Hardcore Twister)

- bore hull for kikkertsikte

- smi om hevearm

- montere kvartsikring

 

Så da er det jo ikke så mye igjen til meg, bortsett fra stokken. Hadde egentlig tenkt å bestille nytt skjefte fra Boyd eller noe annet gunstig økonomisk, men etter å ha studert et gammelt (og ubrukt) HV-skjefte, bestemte jeg meg for å arbeide litt på dette og se om det er brukende. Det passer meg forholdsvis bra i formen, men er ganske tungt - får den neppe lettere enn en Boyd-stokk uansett, men tusen kroner spart er nå en gang tusen kroner spart. Skal gjøre følgende arbeid på stokk selv:

 

- Kappe lengde fremme (i tillegg til vekt, må nok dette gjøres pga. lyddemper)

- Pusse ned tykkelse på pistolgrep (i tillegg til tyngden, er dette litt stort for "småfingran" mine)

- Frese ut (dvs. spikke bort, for de som ikke har skikkelig verktøy) i kanalen for løpet (denne er veldig tykk)

- Tynne kolben litt

- Lage større grop mellom kolbe og pistolgrep (kosmetisk)

- Luftehull langs løpskanal

- Oljing og forhåpentligvis beis - her skal jeg prøve meg frem på en avkappa bit for å se hva som fungerer

 

I tillegg skal jeg prøve å legge inn litt hvitt under pistolgrep og i kolbe (dere som skjønner hva jeg mener - send meg gjerne en link om hvordan dette gjøres), samt male/lakkere flaten under pistol sort. Sitter også og pønsker på gode løsninger for justerbar kolbekappe og kinnstøtte (selv om kinnstøtten virker bra på denne stokken) - kan Sauer 200 STR justerbar kolbekappe monteres på, evt?

 

Bilde av én original stokk:

Gev%C3%A6rkolbe.jpg

 

Slik ser min ut til nå (tegnet på luftehull for å se om det ble tøft nok...):

163110_10150118254580170_514475169_8352726_1391105_n.jpg

165497_10150118254665170_514475169_8352731_2774805_n.jpg

168750_10150118255425170_514475169_8352754_6186595_n.jpg

167138_10150118257110170_514475169_8352801_6914394_n.jpg

 

Ellers skal det Harris tofot (noe som fungerer til liggende og sittende skyting for en hobbit på knappe 1.70 :lol: ), og DFS-reim (Sto heldigvis på stokken).

 

Tilbakemeldinger? Synspunkter? Innspill? Hånlatter? Tips på stokken, ikke minst.

Link to comment
Share on other sites

Kjør på; har brukt samme skjefte på god-mauseren min; med litt innsats blir det bra. Jeg valgte å beholde en del treverk all-over; liker litt solide greier. Gjorde to feil; brukte grå beddemasse :oops: og kunne nok ha tatt av mer i bredden på forskjeftet.

 

Hvorfor vil du ha de "luftehullene"; tror det vil se rart ut på en såpass slank stokk?

 

Hva slags løp skal du bruke?

Link to comment
Share on other sites

Godt med litt bredde på forskjeftet, men så var det dette med vekt igjen. Skal det tas mye igjen på tyngden må det for min del gjøres på forskjeftet, siden det kommer litt ekstra tyngde med lyddemperen.

 

Luftehull er tøft... :mrgreen: Forskjeftet er ikke akkurat slankt, ei heller resten av stokken. Vil si den er litt småfeit faktisk. Dessuten innbiller jeg meg at maksimal bortføring av varme kanskje er greit for lyddemperen, som har en lei tendens til å avgi varme og gi mirage. Mest for at jeg tror det blir tøft mao.

 

Løpet er original .308 fra M59.

 

EDIT: Har du bilder av din stokk?

Link to comment
Share on other sites

Økonomisk så svarer vel ikke dette prosjektet seg ;) En får ganske mange bra riflepakker rundt omkring og mye bra brukt på finn.no. Men har riflen noe historisk eller betyr noe for deg på en eller annen måte er det bare til å gi beng i penga selv om utgangspunktet var "budsjettrifle" ;)

 

Grunnen at jeg skriver dette er at jeg har fått bygget ett par M98/ M67 og de har ikke blitt budsjettrifler...

Link to comment
Share on other sites

Er klar over det... Men hvorfor lære av andres feil, når man kan gå på snørra selv? :D Kommer jo an på hva man liker - selv er jeg ikke overbevist av Remington o.l. med plaststokk.

 

Vet ikke nøyaktig hva selger tar for jobben han skal gjøre, men ble antydet en god pris (i alle fall billigere enn jeg fikk andre plasser).

Men i alle fall:

Låsekasse og løp - 1500,-

Lyddemper - 1500,-

Tofot - 1500,-

Bedding - 650,- (mulig jeg får bedre tilbud på dette, men er vel 650,- som er ca. normal pris)

Verktøy - 79,- (foreløpig)

Olje og beis - 400,- ? (aner virkelig ikke, skal i alle fall ha linjolje/terpentin og vannbasert beis)

 

Det ble 5629,-. Da har jeg enda 4371,- på kikkert og børsemakerarbeidet som skal betales før jeg lander på den billigste pakken jeg fant med tilsvarende utstyr (selger skulle se om han fant noe kikkertmontasje). I tillegg tilkommer kanskje litt frakt og uforutsette utgifter. Lander vel mao. på mellom 10 og 15000,-, alt etter hvor mye som dukker opp samt hvilken kikkert jeg skal ha. Vurderer fast 3x eller 4x - innbiller meg man får mest for pengene da? Har virkelig ikke bruk for annet til mitt bruk (pr. dags dato).

 

Så er spørsmålet om man får en bedre rifle... Selv innbiller jeg meg det, og det er jo tross alt det viktigste.

Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2, hvilket løp er det du har i? Ser det fyller ganske godt, hadde håpet å få litt mer luft rundt det.

 

Låskassa er VZ-24, løpet et 24" Douglas kamret i 35 Whelen, stokken som sagt en tilpasset/mbygd M-67, montasjen en Leupold og kikkerten en Zeiss 1,5-6x42.

 

Pipa er nokså slank, 15mm ved munningen, uten at jeg husker betegnelsen på profilen, det er limt inn nøttetre i kanalen for at det skal se OK ut.

 

Det jeg synes gjenstår er en M70-sikring, det blir nok til slutt.

 

Prisen var 10000kr i 1992, uten kikkert og stokk men med diesett, 100 hylser og endel kuler. Har igrunnen aldri syntes det var dyrt!

Link to comment
Share on other sites

Ja, selvsagt er det kjekt å få laget noe etter egne specs ;)

 

Selv har jeg bestilt denne, gått over av børsemaker før lagt ut for salg:

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=24998749" target="_blank" target="_blank

 

Skal tross alt bare velte hjorten og kanskje en rev eller to :)

Den børsa der må jo være tidenes røverkjøp, såfremt børsemakeren ikke fant noe å sette fingeren på?!

Link to comment
Share on other sites

Har strengt tatt en BRNO... Avtrekket er tungt som et ondt år, stokken har blitt limt sammen etter å ha blitt kjørt over to ganger (med Cherokee), kikkerten kosta 300,- og er ikke verdt ei tomflaske engang. Har like fordømt falt tre elg for den på tre år. :lol:

 

Men nå vil jeg faktisk ha noe litt bedre.

Link to comment
Share on other sites

Chiefen, hvilke trekk har 1600'en fra svenskemauseren? Anyway, alltid spennende med mauserprosjekt. Man kan bygge etter smak og konto, og det koster ikke stort mer enn en god bruktbørse. Merkostnaden kommer på sånn ca midt mellom ei real fyllekule og en halv bruktbil.

Link to comment
Share on other sites

Godt spørsmål; jeg vet ikke helt detaljert; "small ring" forre låskassering; samme gjengedimensjoner for pipeinnfestning; samme senteravstand på skruehullene til underbeslag/stokkbolter.

Hva mer aner jeg ikke; mener det finnes en svensk artikkel på nett med masse detaljer om HVAs våpen; svensk nettbasert "jaktblad"?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en M98 type BRNO Vz24 som reservevåpen til reinsdyrjakta og er blitt meget godt fornøyd med den..

Den er bygd om litt etter litt med "økonomideler", siste invistering var en Houghe overmold stokk på salg. Timney avtrekk ble kjøpt billig på en USA tur, Leopold QR baser og ringer likeså..... Speed lock sett kjøpt brukt på internettauksjon. Nytt jakt løp fant jeg billig på ett opphørssalg hos en lokal børsemaker, det samme med hengsla underbeslag. Og "gammle - kikkerten", en Leopold Vari III fungerer fortsatt greit nok.

Montasje av kikertbaser, retting av låsekasse og kapping / tilpasning av løp måtte jeg få faggfolk til å gjøre.

 

Jeg har fått et sikkert og anvendelig reservevåpen som jeg stoler på, og det har omtrent like lav vekt som min modifiserte Rem700. Og samler like godt (om ikke bedre)

Helst hadde jeg kanskje bygd meg en Rem 700 til, men disse låsekassene er altfor dyre. Alternativ hadde vært å kjøpt ei ny billigpakke av en rem700 og bygd om den... Men fant ut det ble enklere å satse på en god Mauserkasse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått et sikkert og anvendelig reservevåpen som jeg stoler på, og det har omtrent like lav vekt som min modifiserte Rem700. Og samler like godt (om ikke bedre)

 

Liker det jeg leser. Er forsåvidt dette både faren min og broren min har konkludert med etter å ha fått seg ombygd Mauser rett fra børsemaker.

Link to comment
Share on other sites

167582_10150119460540170_514475169_8378775_3787493_n.jpg

 

Kveldens økt. Begynner å se meg fornøyd med dybden på kanalen (lei av å pusse for hånd, og får ikke kjøpt buede stemjern i Narvik by tydeligvis), så derfor måtte jeg gjøre noe jeg ser resultater av raskt.

 

Merker meg at boremaskin og spikkekniv ikke er de optimale verktøyene til dette, men la gå. Er det hjemmelaget så er det hjemmelaget.

Link to comment
Share on other sites

Alle seks hull er nå på plass. Var litt uheldig med det ene, ble et hakk utfor det som skulle bli hull... :evil:

 

Men men. Får se om jeg får det til å se greit ut. I morgen skal jeg kjøpe pussehode til Bosch'en og pusse hullene innvendig, så tror jeg at jeg sier meg ferdig med letting og grovpussing. Stokken veide 1.4 kg i dag.

Link to comment
Share on other sites

Noen som vil si noe om kikkertsikte? Hadde i utgangspunktet ikke tenkt å bruke noe mer enn 4000,- på dette.

 

Siktet skal for det meste brukes på 3-4x forstørrelse (elgjakt), men høgere forstørrelse i dårlig lys kan også bli aktuelt (predatorjakt).

 

Har sett meg ut dette:

 

http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=374501

 

Noen som har prøvd?

Link to comment
Share on other sites

Og en interessant PM var det!

 

I dag var stokken nede i 1.25 kg etter litt pussing. Det ene ødelagte hullet plager meg litt, børsa blir mao bare avstandspen. :lol:

Mulig jeg må skaffe en ny stokk og pusse opp (med skikkelig verktøy) ila. sommeren. Men ergonomisk tror jeg absolutt denne passer.

 

Har finpusset og satt den inn i vann i dag. Tar et par runder med 120-papir og vanning, før jeg oljer og finpusser riktig i mellom.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skulle jeg det, egentlig? Hva er det for en stokk?

 

Er nå i utgangspunktet ikke noe problem å finne en kurant stokk. Problemet ligger hovedsaklig i at valget ligger mellom å selge lekene til ungene, eller å glemme at jeg er student og jobbe 50 timer med lønn, for å finansiere stokken. Men for all del, kan den konkurrere med en rull pussepapir på pris så slår jeg til. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Har Biltema slipemus... 8)

 

Dremmel kunne jeg trengt. Kjøpte små pussehoder fra Best Tools til Boschen i dag. Var ikke akkurat gull verdt, men greit nok.

 

Tror jeg kaller denne stokken et pilotprosjekt og bruker til å begynne med... Ser at det ikke er så ille arbeidsmengde å få den ned i brukende vekt og å få overflate til å se grei ut, men det er en del kosmetisk jeg ville gjort mye penere (spesielt luftehullene trenger jeg skikkelig verktøy til). Orker mao. ikke noe pynting på denne stokken (i så fall blir det bare for å øve meg før neste stokk).

Link to comment
Share on other sites

chiefen.v2 du som kjøpte de bredvoldstokkene nede i østfold?

 

kesol. hvis hullet bare har et lite hakk.så kan du bruke plastisk tre for å pynte på det. vil ihvertfall ikke ha hakk da.

ang kikkertsikte kesol. har du vurdert sightron eller falcon menace?

Link to comment
Share on other sites

Plastisk tre, hva er det for noe? Hørtes veldig interessant ut. Det er i grunn snakk om et minimalt hakk, men i denne sammenhengen vises det alt for godt.

 

Fikk tilbud om en ubrukt Zeiss Duralyt 2-8x42 for 4000,-... Slår til på det. Venter egentlig bare på at stipendet skal tikke inn på konto, eller at kjerringa står opp og låner meg penger. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Isedenfor å kjøpe formtre. Kan du blande pussestøv med vanlig trelim. Bland det til du får en passe smidig konsistens. Pleier å ta vare på pussestøvet når jeg bruker bandliper. Har det i en liten plastpose i verktøykassa. Kjekt til mye det.

Link to comment
Share on other sites

Slenger inn et spørsmål litt på siden;

 

Har en nedpusset stokk til en BRNO .308W liggende. Stokken har vært malt blå med husmaling (av alle ting!), og blir aldri pen igjen. Kan jeg lakkere denne opp med Duracoat direkte, eller må jeg legge på noe mer litt slitesterkt først for å unngå fuktskade?

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke jeg noen ekspert på duracoat.Men slik jeg har forstått det.så kan denne legges rett utenpå-både tre og metall,(etter at man har pusset og rengjort)Hvis du bruker søkefunksjonen,så vil du finne en del innlegg som omtaler korrekt bruk av duracoat.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...