Jump to content

"Alt om Jaktvåpen" ny bok fra Moen.


Buster

Recommended Posts

Min gode venn Eirik "Buttplugg"(etter en liten bildefadese iden siste ladeboken) :lol: Moen, har i disse dager, kommet med et nytt verk som jeg synes vi skal slakte litt..... :twisted:

Jeg fikk, i dag, lagt mine klamme lanker om et eksemplar, og har etter å ha bladd litt i boka kommet frem til et par-tre småting som jeg umiddelbart setter et spørsmåltegn ved;

 

-Hvor ble det av bildene av mine vakre Mausere?

 

-Og hvorfor er det kun ETT bilde av meg inni der?

 

-Og hvorfor ble det ikke det forside bildet av Skautussa som jeg så, i stedet for denne gamle rifla?

 

Kom igjen folkens, la "Etterbrenner" få litt "vennskapelig" kritikk nå!

 

Jeg lover å lkomme tilbake med litt mere "skryt" når boka er lest...... :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Vel, han skal få for tittelen iallefall: "alt" om... er faen ikke dårlig - og setter en effektiv stopper for dens inntreden i min bokhylle. Bøker som starter med "alt om", er etter min erfaring vanlivis tynne som matpapir innholdsmessig. Om denne er det vet jeg ikke, men jeg ser ikke vitsen med å velge en tittel som får meg til å tro det.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Er også litt enig med M67. Å kalle ei bok "Alt om" er kanskje vel ambisiøst. Og trigger nok ikke nerdene innen faget.

Sikkert mange her som vil ha liten nytte av ei slik bok. Men rent personlig så tar jeg meg selv ikke mere høytidelig enn at jeg kan innrømme har tatt meg selv i, mange ganger, å få en og annen AHA-opplevelse lell, når jeg leser bøker som jeg er helt sikker på at er banalt for meg. 8)

Er ikke så sikker på at forfatteren mener bokstavelig det tittelen tilsier, men snarere en oppdatert presentasjon av hva som rører seg innen jaktvåpenteknik, og trender i dag, kanskje?

Hvem vet? Hvem nå denne boka er for og ikke, får vi komme tilbake til når flere får lest den.

Skal selv bla igjennom den i jula, innimellom matøktene.

(er redd det kan bli noen fettmerker i den.) :lol:

Link to comment
Share on other sites

Vel, han skal få for tittelen iallefall: "alt" om... er faen ikke dårlig - og setter en effektiv stopper for dens inntreden i min bokhylle. Bøker som starter med "alt om", er etter min erfaring vanlivis tynne som matpapir innholdsmessig. Om denne er det vet jeg ikke, men jeg ser ikke vitsen med å velge en tittel som får meg til å tro det.K

 

Du har helt rett. Boka heter Jegerns våpen, det er forlaget som har tvunget i gjennom "alt om" navnet for å passe med en portofølje av fagbøker.... Manuset har blitt kortet her og der + en del biler jeg hadde ønsket var med har blitt tatt ut. Ennå er boka langt mer teknisk enn forlaget hadde ønsket seg. Ikke alltid man er herre over ferdig produkt!

Når det gjelder lyddempere og optikk tror jeg ikke du finner noe mer dybde på nordisk språk og dedikert jakt. Ellers er det et kompromiss når man skal dekke så vidt spekter.

 

Antall bilder av Buster har nok litt med at han begynner å trekke på årene og det finnes "sprekere" modeller å velge i :-)

Link to comment
Share on other sites

Ingen tvil om at jeg ser poengene dine. Skal nok bla i den - men kjøpe? Vi får se, jeg ble litt spent nå.

Uansett er/var det behov for en gjennomgang av både våpen, lyddempere og optikk på norsk, så det er skikkelig bra det blir tatt opp - jeg bare håper det ikke er forenklet ihjel, som det ofte pleier når forlagene skal ha ha blanke bøker i hyllene. Uansett tema.

Når det gjelder lyddempere og optikk tror jeg ikke du finner noe mer dybde på nordisk språk og dedikert jakt

Det er nå det minste jeg forventer fra den kanten :wink:

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har lest boka og selvfølgelig er det mye en har hørt fra før, men jeg ble ikke skuffet. ”Fant” også en del setninger og betraktninger jeg kjente igjen fra en veldig god tidligere skribent, Svein Solli. En slik påvirkning er et kvalitetstegn i seg selv.

Personlig kjøper jeg mere bøker enn jaktblader nå, da jeg syns de korte reportasjene og "testene" i bladene er lite givende.

Når jeg kommer hjem skal jeg leite etter bilde av Buster, selv om jeg kun har sett bilde av han her inne med snøbriller på. Viktig å ta vare på nyskjerrigheten :lol:

Link to comment
Share on other sites

Er dette boka jeg fikk fra Bokklubbenvilmarksliv, for en måned siden?

Har lest den og pakket den inn og lagt den under treet til meg selv i morgen, så jeg kan unskylde meg og gjemme meg i en krok resten av kvelden om alle andre pakker svikter.

Boka (jeg får jo ikke sjekket tittel før jeg pakker opp i morgen) var alt for lik flere jeg har fra før, og sterkt preget av "gamle" norske våpenskribenter som "gulper opp" det samme som vi har lest "drøssevis av spaltemeter" av de siste tyve årene!

Jeg drømmer om et generasjonsskifte blandt norske våpenskribenter. Siden jeg begynte å intresere meg for jakt for tjuefem år siden har jeg fått bare mere og mere og mere av det samme. De som skriver lesestoffet vårt har for liten evne til å fornye produktet sitt.

Holdningene som blir formidlet om jakt, håntering av våpen, hensynet til viltet og miljøet er veldig bra, og skal fortsette å være slik!

Herfra blir det bare rett og slett for "sirumpa".

-ombygde Mausere, sideliggere og drillinger fra Suhl i kaliber 16 (som er helt utdatert), later det til at "gubbene" tror er interesant og gangbart stoff :lol: Hvorfor ikke være litt "vågal" og nytenkende å gå mer i dybden på det nye som finnes og kommer? Liker man det ikke kan det gjerne slaktes i all offentlighet, det blir bra lesestoff. Men for "Guds skyld" bruk noe nytt. Ikke jakt hele høsten med den gamle Shul drillingen i 16 og 7x65R, for så å servere oss "hele sannheten" om et nytt produkt etter en "hartest" av 375 Ruger en ettermidag på skytebanen :? Vi som lesere fortjener bedre :!:

-Å være en god skribent handler i veldig stor grad om språket man bruker, ikke bare de tekniske data og fakta man ønsker å formidle. Flere jeg har snakket med om akkurat dette, og som har lest stoffet til "gamlingene" noen år, opplever som meg at de vet flere linjer eller hele avsnitt på forhånd hva som kommer. Det må være lov å ha såpass stolthet i det man driver med at man "gidder" å fornye seg litt. Har man ikke de store språkelige gavene får man heller jobbe litt hardere med saken, og ikke bare slå seg til ro med at man er "geni-erklert" av "den samlede norske fagpresse" på grunnlag av teknisk kompetanse. Skjerp dere. Selv tørre fakta om gamle mausere kan formiddles på en oppkvikkende og fengene måte.

 

Mulig jeg er litt hard her, og at jeg har en helt annen bok under treet, men ....... fy så deilig det var å få ut det der :D

 

PS: tror jeg er ferd med å bli blind, jeg så ingen skjønnheter på noen av bildene i boka .....

Link to comment
Share on other sites

 

PS: tror jeg er ferd med å bli blind, jeg så ingen skjønnheter på noen av bildene i boka .....

 

Døh! Skjerp deg da! Sjekk så det ikke er et par sider som sitter sammen så! :wink:

 

Nå er det dessverre et faktum da, at det skjer forferdelig lite revolusjonerende innen skytevåpen i moderne tid, og ikke minst innen ammunisjon. Så å lage noe helt nytt, som ingen har sett før er en smule vanskelig.

Det at man havner inn i sin egen bane, og ikke merker at man gjentar seg selv gang på gang, er faktisk en felle som er lett å falle i vil jeg tro.

Man skal også være klar over at "miljøet" innen skribenter i dag, er ganske lite, og det er nesten naturlig at man har hatt en viss kontakt med hverandre, og at det til tider kan syntes. De fleste "store" idag, med mest erfaring, kommer alle fra samme redaksjon, nemlig Våpenjournalen. :wink:

En annen faktor her er nettopp det Eirik M. sier her, om hva forlaget/redaksjonen pålegger deg å gjøre med dine skriverier. Dette styrer det hele i en meget kjedelig og komersiell retning, slik at det skal være av interesse for hver eneste person som liker å rusle en tur i skogen med våpen.

Tro meg! Det er mange interesser og brennende engasjement der ute, som det elegant blir kastet kaldt vann på, av redaktører og forlag. :?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har boka rifle og riflejakt av samme mann. Siden jeg ikke bryr meg nevneverdig om hagler, blir denne "utvidede utgaven" overflødig for meg. Skumma gjennom boka i en bokhandel i går. Ser at fløyta har fått en annen låt når det gjelder dempere enn tidligere utgave. Slik sett fornyende. Ellers takk, men nei takk.

Nøgd no, Buster? :twisted:

 

Edit:

Link til rifle og riflejakt:

http://www.bokklubben.no/SamboWeb/enkel ... =ja&rom=AK

Link to comment
Share on other sites

Du kom jo med en reflektert og fornuftig "utleggning", som viste dine inteligente sider :D

Som kjent er jeg grepet av det Moen kallte "Brekkvåpensjuka" så jeg håper han har med de "nye" kaliberne der i boka :wink:

Uansett bøker er trivelig i forhold til andre moderne medier.

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil tippe at forfatterens målgruppe ikke først og fremst er gretne gamle gubber med over tredve års erfaring fra jakt, skyting og våpenbehandling.

 

Etter å ha lest gjennom boka tør jeg påstå at kunnskapen om emnet vil bli hevet flere hakk for de fleste jakt og våpeninteresserte som kanskje ikke har så mange år på baken.

 

Og for oss som er så gamle at vi begynner å glemme, er det greit med en repetisjon på enkelte ting :)

 

Personlig har jeg ikke bruk for lydpotte på rifla og kan veldig lite om emnet, men nå fikk jeg jammen meg muligheten til å lære meg mer om dette også :D

 

Sist, men ikke minst, det finnes neppe noe med tilsvarende høyt faglig nivå skrevet på norsk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lest en del i boka og liker det jeg ser, men jeg må innrømme at jeg ikke blir så grepet som da jeg leste Jaktrifler og riflejakt. En bok som redaksjonen insisterer på at skal hete Alt om Jaktvåpen, og så reduserer manuset, blir som regel ikke en høydare for den som har i overkant interessert i våpen og jakt. Når en leser alt en kommer over av relatert litteratur, skal det godt gjøres å bli bli sjokkert over alt det nye som forfatteren har klart å få med, selv om boka er vingeklippet.

Jeg synes at Eirik skriver bra, og jeg har allerede begynt å glede meg til hans neste bok. :wink:

Jeg har tatt opp det at jeg ønsker mer utfyllende tester, med redaktøren av bladet Jakt. Da fikk jeg til svar at de fleste vil ha korte og enkle tester og ikke mange utfyllende komentarer og detaljer. I følge det, må jeg være utenfor målgruppen for bladet, men jeg tror ikke jeg er helt alene der. Skulle ønske at det var noen som kunne skrive mere for oss som er over middels interessert.

Når det er sagt, venter jeg i spenning på at Hans Kristian skal gi ut sin bok, for det må være en mann som har peiling på våpen og skrivekunst. :mrgreen:

Svein S

Link to comment
Share on other sites

Er du ikke helt sikker på hva du mener? I denne tråden vil du ha det nye, i den andre det velprøvde? :wink:

 

-ombygde Mausere, sideliggere og drillinger fra Suhl i kaliber 16 (som er helt utdatert), later det til at "gubbene" tror er interesant og gangbart stoff :lol: Hvorfor ikke være litt "vågal" og nytenkende å gå mer i dybden på det nye som finnes og kommer?

 

Hans Kristian[/url]"]Ta med rifla og kikkerten din ut å prøv det før du reiser. Det er vel kaldt nok nå til at du får svar på det du lurer på. Erfaring med eget utstyr overgår all synsing vi andre her inne kan bidra med.

Personlig har jeg lettere for å stole på saker som har funket for meg over tid, enn noe nytt om det er aldri så dyrt eller "bra"!

Link to comment
Share on other sites

Se det, Svein S, ikke umulig du får en bok av vesentlig høyere kvalitet under treet neste år :D

Neida, det er ikke helt ræva! Men man blir mett etter en stund og ønsker seg noe nytt om du skjønner hva jeg mener...

 

Vet ikke om du ser dette amatør, men i den ene tråden handler det om at den enkelte jeger kjenner sitt eget utstyr, og i den andre handler det om skribentene som refererer fra nyhetene i våpenbransjen.

 

Jeg har kuttet ut "Alt om" Jakt, synes det "har for lite kjøtt på beinet". Har fire amerikanske våpen og jaktmagasier til prisen av det ene norske i steden. Ikke at alt er bra i de heller. Når en jaktvåpen test består av en test av presisjonen med 6 typer fabrikkammo en ettermiddag på sytebanen blir det litt tynt enten det er skrevet på norsk eller engelsk. Det gir i allefall meg mer å lese "jaktvåpentesten" om skribenten faktisk har hadt våpnet med seg på jakt!

Husker ennå med gru "Hardtest av 375Ruger", med store typer utenpå bladet, og en "amputert" tur på skytebanen inni! Det var undermål :?

 

Ser den med at redaksjonene er medskyldige i at stoffet blir for tynt!

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om du ser dette amatør, men i den ene tråden handler det om at den enkelte jeger kjenner sitt eget utstyr, og i den andre handler det om skribentene som refererer fra nyhetene i våpenbransjen.

 

Klart jeg ser den, men i en bok som har fått tittelen "alt om..", må det være plass til å skrive om det gamle som fungerer. (Kaliber 16 fungerer, og er ikke uttdatert)

 

Boka er ikke skrevet til deg og meg, som allerede vet "alt om jaktvåpen". Det er skrevet til de som vil lese seg opp til vårt kunnskapsnivå. Det sier seg selv at hvis du allerede vet "alt", er det mye mer spennende å lese om noe nytt.

 

Dessuten passer nyhetene bedre inn i bladene. Bøker skal være aktuelle over mange år.

Link to comment
Share on other sites

Du forsurer ikke, gutt!

En diskusjon var nettopp det jeg ville ha, og det får man ikke hvis alle er enige.

Og kjenner jeg Mr Moen rett, så vil nok også han(etter å ha knust alt inventar, banket kjerring og unger, og vært på fylla noen dager) tåle tilbakemeldinger. :wink:

Hvis ikke, så HAN om det!!

 

Phøy!! *Yngre og bedre modeller du lissom!* :?

Link to comment
Share on other sites

Moen er vel den beste vi har, men jeg skulle ønske han var ennå bedre.....

Det med forutsigbarheten i det han skriver, mener jeg alvorlig. Synes han gjenntar seg selv for mange ganger, akkurat som når kona spørr om jeg kan ta med ut søpla :?

Boka har et fint avsnitt om dempere og "stille jakt", men mangler et godt avsnitt om ordentlige "bukkerifler" til bruk på hjort og rådyr i skumring og demmring. En jaktform langt flere av oss driver!Elgrifla og fjell/letvektsifla husker han som regel å ta for seg!

Alt for lite om kipplaufer og andre enkeltskudsrifler også!

En ennå bedre beskrivelse og betraktning av ulike løsninger av avtrekk, sikkringer og oppspendere, særlig på kombinasjonsvåpen hadde også vært fint!

Link to comment
Share on other sites

Jeg bør vel skrive litt om hvorfor jeg synes det er artig å jakte med et våpen som er 5 år eldre enn meg.

 

Jeg er vokst opp med boltrifler og Remington 870. Selvfølgelig mente jeg også da at det var best til alt. Jeg hadde også en Brno 304 som jeg etter mye om og men fikk et kombiløp til. Som etter hvert ble byttet i en Valmet med både hagle og kombiløp. Dette funket men målet var hele tiden jakt på klovvilt. Ingen av dem hadde noen som helst likhet med hagler. Drilling skulle jeg i hvert fall ikke ha. Det var gamlisvåpen som ikke hadde sett at verden hadde utviklet seg. Fortsatt var det boltrifler med syntstokk og merkelige kalibre som var mest interessant. Nå hadde jeg også en Beretta 685 som ble brukt til all fuglejakt. Valmet'en var og ble et spett. Nå er jeg også så heldig at jeg har fått anledning til å skyte med omtrent alt som finne av kombivåpen, hagler og drillinger på markedet. Valget var veldig enkelt om jeg skulle ha noe med vekt og balanse som kunne ha noe som helst med haglefølelse å gjøre. Bestille en Krieghoff Neptun etter mål i kaliber 20 eller 16, med den prislappen det innebærer. Eller finne noe på bruktmarkedet. I dag er Merkel ant det som kommer nermest med en noenlunde pris. Det ble en gammel drilling i 16 som jeg var klart skeptisk til. Ennå mindre likte jeg 7x65R, når jeg helst ville ha 57 varianten. Både kaliber 16 og sideligger profil har tatt seg tid å venne seg til, men det fungerer veldig bra. Faktisk så bra at jeg også kjøpte en s/s i 16. Fordi den er latterlig billig og er i nærheten av den balansen og følelsen man ellers må gi voldsomt mye mer penger for om man skal ha noe engelsk og ofte bedre kvalitet enn tilsvarende fra Italia eller Spania. I dag spørs det hva slags jakt jeg skal på om jeg griper en "moderne" O/U i 12, halvauto eller en S/S eller drilling i 16. Kall det forgubbing, for meg er det en kombinasjon av lommebok og praktiske egenskaper. Blir jeg lottomilionær så skal jeg kjøpe meg en brukt engelsk best gun eller drilling etter eget hode. Inntil da får jeg leve med noe som fungerer. Litt av hensikten er også å gi de som er nyere i faget enn dere muligheten til å se bakover når man skal handle og ikke bare tro at det som lages nytt er det eneste riktige. Se på en Tikka 55 og Tikka T3. Jeg er ikke i tvil om hva jeg ville valgt! OM du gjør det samme spørs på forutsetningene.

 

Å blande både optikk, hagler og rifler i en bok gir veldig mange begrensinger. Noe mer i dybden om brytevåpen avtrekk og løsninger i et avsnitt som forlaget alt synes var for langt, er å håpe for mye. Mye av forklarende bilder er da også luket bort. Da gir Norsk språk et alt for lite marked. Du finner kun et par bøker på tysk som gir noe mere detaljer. Hagler finnes det derimot mye lesestoff om, særlig på engelsk.

 

Skulle jeg skrevet en bok slik jeg selv ville likt den, ville kundegruppen vært alt for liten til at den ble gitt ut! Det er derfor jeg bruker slike som Buster og andre for å få frem et mere nyansert syn. Boka er ikke for særinger som vet alt, men et steg opp etter jegerprøven. Jeg har blitt eldre og skutt med vanvittig mye mer og med mye rart enn jeg hadde gjort når jeg skrev forrige bok. Alt av personlige innfall og sidestikkere er luket ut. Boka er kjedeligere, men det ble plass til noe mer teknikk. Noen feil har også sluppet i gjennom ser jeg...

 

Nye moderne våpen er ikke sammenfallende med bedre i mitt hode. Og det blir heller ikke flere bøker fra min side. Nå passet det slik med en stille periode på jobb. Men går ut over alt for mye annet til at det er verd det. Heldigvis er dette en hobby og ikke et yrke for meg. Akkurat nå frister det langt mer å klatre bratt is enn å reise på skytebanen. Dette ble mye, men håper det gir noe mer info fra mitt ståsted.

 

God Jul

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder skribenter innen våpen og utstyr er det ingen over og ingen ved siden av Eirik akkurat nå. Endelig godt hans bidrag også publiseres i vapentidningen, som er bladet med stor B.

Vi får håpe det dukker opp flere etter hvert. ROE har jo vist gode talenter og vi får håpe han vier pennen litt mer tid etter hvert :oops:

 

God jul folkens. Nå blir det ribbe og noko attått :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...