Jump to content

Ny rifle, 308win, primært langhold


remington700

Recommended Posts

Hallo

 

Nå har jeg solgt min gamle 700 Tactical til en kompis, og er på utkikk etter en ny rifle i kal 308win. Remingtonen brukte jeg primært til skyting på lengre hold, og litt storviltjakt. Bruksområdet blir det samme på den nye rifla. Det er to modeller jeg har sett litt på:

 

1. Tikka T3 Lite

2. Howa 1500 Varmint

 

Tikka T3 Lite har jeg hørt mye bra om, og den er rimelig prismessig. Vekten er en fordel til jakt. Men spørsmålet er om det er en fordel til langhold. Rekylen vil jo føles hardere (ikke at dette er noe problem i 308 uansett), og tyngre rifler er gjerne foretrukket til langhold. Pluss at den har ikke tjukt løp, noe som er en fordel til langhold. Og er løpet til Tikka T3 Lite frittliggende også med tofot?

 

Howaen har jeg også hørt mye bra om. Prismessig litt billigere enn Tikka, og den kommer med tjukt/varmint-løp. Har hørt at avtrekket ikke er helt topp ut fra esken, men dette kan man jo fikse på selv. Pluss at den original-stokken som kommer med den rimeligste modellen (som er den jeg har sett meg ut), ikke ser helt topp ut, selv om sikkert ikke er noe værre enn stokken til Rem 700 Tac, som en del misliker. Jeg selv synes det var en helt OK stokk. Hvordan er det med tofot og frittliggende løp på Howa Varmint, for de som vet dette?

 

Skal legges til at denne riflen blir på en måte et mellomtrinn til en enda dyrere og bedre rifle, f.eks en SAKO TRG-22, som jeg skal kjøpe når jeg får litt bedre råd. Vil derfor bruke minst mulig penger nå, så å bytte stokk og løp er i utgangspunktet ikke aktuelt.

 

Genrelle tips og erfaringer fra folk som har brukt disse riflene settes pris på. Har selvsagt prøvd å søke opp lignende tråder, men fant ikke noe som svarte på akkurat dette.

 

Mvh Remington700 :)

Link to comment
Share on other sites

Det fins 3 fornuftige valg.

- Tikka T3 Sporter, eller supervarming/tactical - hiv på en Manners stokk

- TRG22, kommer ferdig

- Sauer 200STR, SSG3000 stokk

 

Ca like dyre. Skulle jeg i krigen, TRG om den så var dobbelt så dyr. Sivilt har Saueren noen fine fordeler. Løp koster halvparten og lar seg bytte på et minutt, .22LR ombyggingssett tar vel 5min å smekke på.

Den er også andgangskort til alle landets skytebaner uansett hvor konservative de er som har den.

Tikkaen, tja.. aldri brukt en

 

Remington har jeg brukt, så nei.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Kjøp en Sako 85 rustfri varmint med laminat stokk med 51cm løp ferdig gjenget for demper. Den kan benyttes til alt. Pipa er kaldhamret, flutet, 1-11" i stigning og gjenget M18-1.

 

Jeg har 2 stk Sako 75 rustfri varmint og et par Tikka T3 varmintere. Sakoene er bedre mekanisk. Ingen plastikkdeler. Låskasse og sluttstykkevandring er tilpasset patronlengde. Kryssmagasin i stål som lades tradisjonelt gjennom utkasterporten uten problemer. 5 skudds magasin stikker ikke ut under skjeftet. Boltstopperen treffer ikke anleggsflata på låseklekken. Mekanisk utkaster. Skjeftet trenger du ikke skifte ut. Det eneste som trengs er en beddejobb.

 

Sako Varmint har "handling" som ei jaktrifle, ikke som 120cm 2"x4" med skytemuligheter :-)

 

http://www.sako.fi/sako85models.php?varmintlamss_showdata#pagedown

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ha valgt en av disse. (egentlig burde den være i 270W men de er vanskelige å oppdrive)

 

Jeg har en slik gammel sendero, men ikke gjenget og i 270w. Den leverte med orginalt rem løp fine samlinger.

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=25720488

VSF er vel etterkommeren til senderoen, regner med at de er like bra.

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=25743732

 

Dette var motsatsen til sakoer og tikkaer.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp en Sako 85 rustfri varmint med laminat stokk med 51cm løp ferdig gjenget for demper. Den kan benyttes til alt. Pipa er kaldhamret, flutet, 1-11" i stigning og gjenget M18-1.

 

Jeg har 2 stk Sako 75 rustfri varmint og et par Tikka T3 varmintere. Sakoene er bedre mekanisk. Ingen plastikkdeler. Låskasse og sluttstykkevandring er tilpasset patronlengde. Kryssmagasin i stål som lades tradisjonelt gjennom utkasterporten uten problemer. 5 skudds magasin stikker ikke ut under skjeftet. Boltstopperen treffer ikke anleggsflata på låseklekken. Mekanisk utkaster. Skjeftet trenger du ikke skifte ut. Det eneste som trengs er en beddejobb.

 

Sako Varmint har "handling" som ei jaktrifle, ikke som 120cm 2"x4" med skytemuligheter :-)

 

http://www.sako.fi/sako85models.php?varmintlamss_showdata#pagedown

 

Har du lest første innlegget til trådstarter?

Han ber om råd til langholdsbørse, ikke om hva du bruker på jakt.

Sako 85 er og såpass dyr, at TRG-22 er innen rekkevidde økonomisk.

Er vel og en velkjent sak, at den såkalte "kontrollerte matingen" på 85, ikke er den største suksessen Sako har hatt.

Link to comment
Share on other sites

Har du lest første innlegget til trådstarter?

Han ber om råd til langholdsbørse, ikke om hva du bruker på jakt.

Sako 85 er og såpass dyr, at TRG-22 er innen rekkevidde økonomisk.

Er vel og en velkjent sak, at den såkalte "kontrollerte matingen" på 85, ikke er den største suksessen Sako har hatt.

 

 

Ja, jeg har lest det og jeg har svart: "Sako 85 varmint kan brukes til alt". Også langhold. Kontrollert mating på 85 har jeg heller ikke nevnt.

 

En Sako 85 varmint går for ca 16000.-. Det er billig for ei børse som kun krever bedding. Det er et stykke opp til TRG.

 

Spesialbørsene med 2"x4" utførelse bør etter min mening være rifle nr.2.

 

En god varmintrigg eller en Steyr SSG kan benyttes til alt. Det kan ikke TRG eller STR. Ta feks metallsiluett grov rifle. Der er TRG ikke tillatt pga mål. Jaktfelt jegerklasse. Der må man benytte grov fres og baugfil på STR for å komme inn under 5kg. På varmintriflene/SSG har man frihet innenfor reglementet til å optimalisere balanse og skyteegenskaper. Til slutt: hvis børsa veier under 5kg og den er smekker og enkel å bære går det fint an å benytte den til jakt. Jeg jakter med en konfigurasjon på varmintrifle som jeg har skutt titusenvis av skudd med på trening og konkurranse. Idag skyter jeg med 2 stk Sako 75 varmint, en i 223 og en i 308, som er helt like i mål, vekt, avtrekksvekt, kikkertsikte, etc. Eneste forskjellen er størrelsen på mekanismen.

 

I tillegg til disse to eksperimenterer jeg selvfølgelig med andre børser.

Link to comment
Share on other sites

Quote:

Skal legges til at denne riflen blir på en måte et mellomtrinn til en enda dyrere og bedre rifle, f.eks en SAKO TRG-22, som jeg skal kjøpe når jeg får litt bedre råd. Vil derfor bruke minst mulig penger nå, så å bytte stokk og løp er i utgangspunktet ikke aktuelt.

 

Da er det vel ikke aktuelt med børse til 16.000,- ??

 

Men Sako 85 er jo ei grei børse.

Ble bare brått litt lei av alle som kommer opp med helt andre forslag enn det trådstarter etterspør. Dette går igjen om og om igjen, og er ikke myntet spesielt på denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser at du ønsker 308w men ettersom det virker som om langhold er viktig vil jeg likevel foreslå 6,5x55 som et alternativ der du mye lettere får tak i både kjøpeammo og komponenter som funker bra en bit utover.

 

På Finn ligger det noen S&L Classic'er i 6,5x55 til veldig lite penger (6500 for en hos Jakt & Friluft og 7500, for en privat med montasjer og demper). Tror du skal lete VELDIG lenge for å finne noe i den prisklassen med bedre presisjon og avtrekk. Spesielt tacticool er det vel ikke, men dersom du kan leve med det vil jeg tro at disse greit holder følge med langt dyrere bygg også på lange hold. Se på roe sine tråder om den gamle Sako-riflen hans; et fantastisk eksempel på at en god "vanlig" kvalitetsrifle fint egner seg for langhold - i hvert fall så lenge du ikke skal brenne alt for mye krutt per skudd.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan blir man mottatt i langholdsmiljøet med en axiomstokk?

For meg virker den stokken som det billigste alternativet, hvis man skal ha en stokk som man kan stole på stabiliteten til og som også er justerbar alle veier. Om hele rekyldempingsgreia bare er dill og dall er jeg mer usikker på.

Jeg har en selv på en Howa i .308 og er godt fornøyd, uten at den er testet til skikkelig langhold enda.

Link to comment
Share on other sites

Du blir vel mottatt som hvem som helst...

I helga var det umodda Browning BAR, to stk umodda M67, Sauer 200STR, umodda Rem 700 Police, umodda Tikkat T3, TRG 42 og en Hansen 702 på skytelinja hos oss.

Ingen ble mottatt forskjellig, og de med mest trening skjøt best.

 

Om stokken virker på 100m så virker den på ethvert hold. Det aller viktigste er at den tillater rekylopptak mest mulig rett bakover, og helst har kinnstøtte og et pistolgrep som tillater skyting uten anstrengt avtrekkerhånd. En kolbe som "rir" fint på en sandpose eller pølle er bra, de fleste bruker tofot ser det ut til.

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Se på roe sine tråder om den gamle Sako-riflen hans; et fantastisk eksempel på at en god "vanlig" kvalitetsrifle fint egner seg for langhold - i hvert fall så lenge du ikke skal brenne alt for mye krutt per skudd.

 

Tror det var gjort endel på den, sånn i forhold til pipearbeid og kamring etcetera... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hva med brukt? Her kan du gå opp en "klasse" for samme prisen. Kjøper du "billig" rifler som Tikka eller Howa er det nok så tilfeldig om du får ei rifle med god presisjon og avtrekk rett ut av eska. Kjøpte selv en T3 Tactical (Denne modellen er vel noe overpriset i forhold til de andre modellene) for ei tid tilbake. Måtte la børsemakeren se på avtrekket for å få det akseptabelt og pipa ser ut til å være "kresen".

Link to comment
Share on other sites

Tror det var gjort endel på den, sånn i forhold til pipearbeid og kamring etcetera... :wink:

Joda. Poenget mitt var at den fortsatt er en "jaktrifle" uten tacticool-stokk og treffer der den skal. Etter min egen erfaring å dømme er en helt standard S&L Classic presisjonsmessig i stand til å henge med det meste. Vet at min egen Classic skyter meget bra (har lånt ut den til noen som skyter mye bedre enn meg og som leverte samme grupper fra benk som skytterens egen STR). Kjøper man da en brukt Classic til 6500,- kan man antakelig treffe det man vil (med andre ord står det vel da på teknikk/trening og ikke verktøyet) mens man sparer til en TRG eller noe slikt; og om et par år antakelig selge S&L'en stort sett uten tap. Dersom man kan ta "mellomsteget" uten økonomisk tap blir veien til TRG'en jo enda kortere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...