Jump to content

Feil på ny ATEC MAXIM demper?


Krogh

Recommended Posts

Fikk nyligt en rifle i hus og den er det montert en A-TEC MAXIM på. jeg veide den og vekta viste 459gram. på nettsiden står det at den veier 406gram, noe som IKKE stemmer. den ble veid FØR den ble tatt i bruk, og veier neppe mindre nå.

 

Deretter tok jeg lyddemperen til far og veide den, vekta viste 705gram. Dette var en gammel ståldemper som ble kjøpt for 4år sida.

 

Da jeg skøt med min, og deretter far sin, merket jeg at fars demper gjorde en MYE bedre jobb i både demping og opptak av munningsflamme. Demperen er vell 5cm lengre, men den bygger mye mer innover (ståldemperen).

 

Det ble brukt samme ammunisjon og løpet på riflene er like lange, 57cm.

 

 

er det sånn at ståldempere demper bedre og veier mer? eller burde nådagens aludempere fungere like bra som ståldempere som drar på årene?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har til gode å finne en ståldemper som demper dårligere enn en aluminiumsdemper (med unntak av forlengere foran/bak).

 

Vekt og volum henger sammen. Sammenligna min A-tec tmm5 med en Br refleks som veier over 7 hg i samme kaliber, og det var stor forskjell. Kan ikke forstå at Maxim skal veie 409g når det er samme vekta på tmm5.

 

Som det er referert hundre ganger på kammeret, får du en demper som tåler mer varme (skytes mye med) med en ståldemper. En alu demper er i utg.punktet laget for jaktbruk og toler ikke amme trøkket som en ståldemper.

Link to comment
Share on other sites

Her er det bilder av begge demperene. kanskje noen vet hvilken ståldemper det er?

 

p1412102159.jpg

 

p1412102200.jpg

 

p141210220001.jpg

Dette viser hvor mye Atecn og hvor mye ståldemperen bygger innover.

 

p141210220002.jpg

 

 

Ståldemperen bygger mye lengre innover (ca 5cm)

De er like lange

Ståldemperen er litt rommere (noen milimeter på utsiden)

Som tidligre sakt veier ståldemperen i overkant av 700gram.

 

Jeg må si jeg tok feil da jeg mente at MAXIM demperen skulle veie 406 gram. Fant noen oversikter og der stod det ca 450gram.

 

Det Jeg fremdeles ikke forstår er hvorfor demper ståldemperen mye bedre, og hvorfor kommer det munningsflammer ut av min da den bygger mye mer utover?

 

må si jeg ble litt skuffet over ATECn da jeg sammenlignet disse to demperene.

Link to comment
Share on other sites

drar denne tråden litt opp igjen siden jeg i dag hørte en som skøt med en ATEC TMM-4 og denne demperen dempa MYE bedre enn min splitter nye ATEC MAXIM.

 

på deres hjemmeside står det at TMM-4 skal dempe 27-31dB og min maxim demper skal dempe 32,2 dBC?

 

(hva er dBC?)

 

Med 235 mm totallengde og en diameter på 44,4 mm er den både smalere og kortere enn vår forrige toppmodell, men allikevel mer effektiv og langt mer slitesterk.

 

nå har jeg ikke noe måleutstyr og har ikke fått målt hvor mye min demper demper. Men løpslengden på den jeg hørte i dag var 57cm, dvs like langt som på min blaser, og stadigvekk smeller det fælt når jeg skyter med min rifle og ATEC MAXIM.

 

kan det være noe med feil i modulene mine? Det kommer også munningsflamme ut av demperen min, som det ikke har gjort på de andre atec dempere jeg har sett.

 

Bør jeg få tak i en dB måler og se hvor mye den måler og evt. levere den inn som produksjonsfeil? det smeller noe grosalt selv om den er skrudd godt fast og tilpasset løpet mitt... Det er så ille at jeg får ordentlig øresus og syntes stikkflammen er noe voldsomt til at det sitter en demper på.

Link to comment
Share on other sites

du har ikke snudd baflene elns da? de skal sitte med tuten nedover.

Har DU prøvd å skyte med begge våpenene/demperene? Skytters opplevelse er ofte annerledes enn tilskuers.

 

Snudd baflene? jeg har ikke gjort noe med demperen i det hele tatt, bare tatt den ut av pakken og montert den.

 

ja JEG har prøvd og skyte med våpnene og opplever det som om at det smeller alt for mye i min ATEC

Link to comment
Share on other sites

Nå syns jeg du bør ta de målene som er oppgitt med en klype salt. Jeg regner med at de måla som A-Tec/testerne har oppgitt i sin brosjyre er skutt med en 308win eller en annen patron med rask krutt slik at det meste av kruttet har brent opp før det kommer inn i dempern. DVS, mere demping (i teorien). I brosjyra står det heller ikke at demperen SKAL dempe 32,2dBC, men at den OPPNÅDDE disse målingene. Du skyter med en lompen "magnum" patron som brenner krutt så treigt at det halve hadde vært for mye.

Link to comment
Share on other sites

jeg har ikke funnet noe, men det kan da sikkert være muligt å kjøpe moduler løst?

 

vis jeg finner noen moduler til grei pris skal jeg i allefall bygget ut med 2 til. irriterende at jeg for øresus da jeg bruker lyddemper, det var i hovedsak derfor jeg kjøpte meg lyddemper.

Link to comment
Share on other sites

jeg har ikke funnet noe, men det kan da sikkert være muligt å kjøpe moduler løst?

 

vis jeg finner noen moduler til grei pris skal jeg i allefall bygget ut med 2 til. irriterende at jeg for øresus da jeg bruker lyddemper, det var i hovedsak derfor jeg kjøpte meg lyddemper.

Dumt at jeg kjøper en MAXIM demper sammen med rifla :(

Børsemakeren har vært sjuk men mener dom skal lage gjenger i mårra.. Hvis man får øresus av og skyte med MAXIM så får jeg nok bare kjøpe elektroniske hørselvern, eller trur dere at jeg kan ringe i mårra og si at jeg skal ha en annen demper? Men hvis jeg skal ha en annen demper ossen demper burde jeg velge da?

Link to comment
Share on other sites

Så best i test demperen viser seg altså å dempe dårligere enn gamle typen a-tec og andre merker. Denne skulle jo være en stor nyhet fra a-tec med klart best demping, er det spesiallagde testeksemplar som er er brukt og et annet produkt til forbrukere? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en BR Reflex T8 demper på 6,5 og det dempet veldig bra, men rifla blei jo så forbannat tung.. Men det er jo smak og behag hva folk liker der.

 

Har prøvd den nye Maxim på banen i helgen, kaliber er 3006. Jeg fikk ikke øresus av skytingen men hørte forskjell på BR og A-tec. Men nå merkes det ikke at demperen er på rifla og det er herlig, jaggu bedre at det smeller litt mer :)

Link to comment
Share on other sites

Støtter deg i dette 'jegern68' at BR-demperen er veldig god på lyd men også til mitt bruk så er den alt for tung og du må gå og blåholde i børserema for at ikke børsa svinger ned så da vil jeg si at det betyr ingen ting at det smeller litt mere med en lettmetalldemper men differansen er minimal men følelsen med børsa på ryggen er stor.

Link to comment
Share on other sites

nå vet jo ikke jeg om du vil få øresus av å skyte med en 6,5x55 med atec maxim demper. Jeg var rett og slett skuffet over denne demperen og vurderer å anskaffe meg noe annet, kanskje noe om bygger litt lengre innover rifla så den ikke blir så lang siden jeg ikke har kapper løpet.

 

faren min vurderer ny demper og jeg har muligheten til å selge min demper til han, for så å kjøpe en ny.

 

jeg mener at ATEC sin "gamle" TMM-4 demper bedre og fjerner munningsflammen bedre på 6,5x55.

 

Den ståldemperen som jeg har avbildet er en SAI demper som veier 705gram, men den bygger mye mer innover (det er en ståldemper).

 

Jeg vil trives bedre med en 5-6cm kortere rifle og +240gram mer enn ørersus og 5-6cm lengre demper som veier 459gram.

Link to comment
Share on other sites

Ok.. dom på Børselars holder igjen en Tikka M65 i 6,5x55 til meg. Børsemakeren er sjuk så jeg har ikke fått henta den enda ;) Men det blei jaggu meg dyrt nok for en M65 med Zosdrittkikkert i 3-9x50 med lys, ATEC MAXIM og gjenger kom på 7,900 + at jeg må ha ny reim,ny kikkert,tofot og patroner. skal spørre om jeg kan få med en nye reim gratis ;)

Ny kikkert blir nok ikke kjøpt med en gang.

Link to comment
Share on other sites

Du kan ta det helt med ro Brede.

7900 for børsa påsatt Maxim er ikke noen gal pris. Det blir rett over 5 tusen for børse med montasjer og en jallakikkert. Disse gamle tikkene er av svært god kvalitet og du kan forvente deg et våpen som går bra i mange år fremover.

 

Ang MAXIM så har jeg bare lovord å si om min. Den demper vel så bra som de andre jeg har prøvd, er liten og ser bra ut. Selv kun med to moduler merker jeg en ok effekt.

Link to comment
Share on other sites

Var og henta børsa i dag :mrgreen: Kjøpte 2 pakker med Federal Powershock sjekka kikkerten og fant ut at jeg må bytte bateriene skrudde på lyset og det blinka 1 gang.

Veit ikke om det er den beste ammoen til og bruke på rev men jeg skal bruke det på Rådyr også men det blir til neste år..

Finnes det noen fasit om hvor mye treffpunktet forandrer seg når man setter på Maxim demper?

Veit ikke om børsa er skyti inn, men trur den har blitt skyti inn :lol:

Link to comment
Share on other sites

@Brede

Du må skyte inn børsa med den ammunisjonen du skal bruke. Å stole på at børsa er innskutt hadde jeg aldri gjort, hvis den eventuelt skulle være det så er det med stor sannsynlighet med andre patroner. Treffpunkt med og uten demper må bare prøves, ingen børser/dempere oppfører seg likt når det kommer til dette, noter antall klikk mellom treffpunkt med/uten demper.

Link to comment
Share on other sites

Håper de svarer nogenlunde til testresultatene, har en jeg ikke har fått prøvd enda men satser på en innvielse i løpet av jula. :D

 

Ser utvilsomt bra ut men bygger litt lenger enn Hardcoren. Vurderer å prøve en Twister, behagelig pris og kanskje enda litt bedre enn første Hardcoren?

Link to comment
Share on other sites

Håper de svarer nogenlunde til testresultatene, har en jeg ikke har fått prøvd enda men satser på en innvielse i løpet av jula. :D

 

Ser utvilsomt bra ut men bygger litt lenger enn Hardcoren. Vurderer å prøve en Twister, behagelig pris og kanskje enda litt bedre enn første Hardcoren?

 

Jeg har en twister..å kan ikke si meg annet en storfornøyd med en på min 308. Anbefales på det varmeste..å så er det en hygelighyggelig pris på sen :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

At en lyddemper på 0,7kg demper rekyl bedre enn en demper på 0,4 er ikke så rart.

 

 

Angående lyd vil jeg si at Maxim demper meget godt, vekt og størrelse tatt i betraktning.

En meget vel fungerende demper til både jakt og jaktfelt.

 

Hvordan kan du si det når de har samme volum? det er jo ikke vekten som sier hvor mye en demper skal kunne dempe? Den ene er i stål og den andre er i alu/stål. kan ikke skjønne hvorfor stål skal dempe bedre enn alu?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en Maxim demper sammen med en Tikka i 6.5x55 i november. Synes den demper bra. Hadde litt skrangling i den som ble nevnt tidligere i tråden også, men det gav seg etter ca 40-50 skudd. synes dempinga av lyden ble litt bedre etter endel skudd også. Kanskje bare meg som raskt har begynnt å høre dårligere :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...